Hobi Gigit Kuku Punca Boleh Sebabkan Jangkitan Bakteria Timbul 6 Masalah Kesihatan Ini



Hobi Gigit Kuku Punca Boleh Sebabkan Jangkitan Bakteria…Timbul 6 Masalah Kesihatan Ini
SESETENGAH orang mempunyai tabiat menggigit kuku dan ia membuatkan kawasan kutikula mengelupas sehingga berdarah. Malah, ada yang melakukan rutin ini tanpa sedar.
Menurut ulasan yang diterbitkan dalam American Journal of Orthodontics and Dentofacial Orthopedics (AJODO), menggigit kuku boleh dikatakan tanda-tanda ketidakseimbangan emosi.
Manakala dalam istilah perubatan, menggigit kuku dikenali sebagai onycophagia. Pakar mendefinisikan onycophagia ini adalah sejenis isyarat bahawa anda berasa takut, letih atau tertekan.
Pun begitu, terdapat beberapa faktor bahaya apabila seseorang kerap menggigit kuku yang mengintai kesihatannya, termasuklah;
1. Jangkitan Menggigit kuku boleh menyebabkan jangkitan pada kulit di sekeliling kuku. Ini kerana, setiap kali seseorang menggigit kuku, ia bukan sahaja mendedahkan kulit halus di bawah kuku, malah membuka pintu untuk bakteria atau patogen dari mulut anda tersebar.
“Rongga mulut setiap daripada kita penuh dengan bakteria, jadi anda dengan mudah boleh menjangkiti diri sendiri jika kerap menggigit kuku,” kata Profesor Bersekutu di Jabatan Psikologi, Universiti George Washington, Adam Friedman.
2. Kuku tumbuh ke dalam Pernahkah anda mendengar tentang rambut tumbuh ke dalam?, ternyata kuku juga boleh mengalami perkara yang sama. Friedman berkata kuku mengandungi lapisan degeneratif yang dipanggil ‘matriks’, iaitu berbentuk seperti lapisan di mana semua sel kuku berkembang.
Atas dasar itu, jangkitan akibat gigitan kuku boleh merosakkan matriks sehingga mengakibatkan kuku tumbuh ke dalam (ingrown nail) atau kelainan bentuk kuku.

3. Keradangan Dalam pada itu, air liur bukan sahaja berguna untuk membasahkan mulut tetapi komposisi air liur membolehkan manusia memecahkan lemak dan molekul makanan lain.
Dalam konteks pencernaan, faktor itu pasti membantu, tetapi tidak dalam konteks menggigit kuku. Apabila jari terus masuk ke dalam mulut, air liur akan mencetuskan keradangan, disamping elakkan menjilat bibir yang boleh menyebabkan kering dan merekah.
4. Sakit perut Kuku umpama pelabuhan untuk semua jenis bakteria, terutamanya keluarga Enterobacteriaceae. Pakar Kuku di Weill Cornell Medical College, Richard Scher, menjelaskan bahawa Enterobacteriaceae termasuk salmonella dan E. coli.
Pun begitu, apabila anda sering menggigit kuku, bakteria akan berakhir di dalam mulut dan usus seseorang di mana ia boleh menyebabkan jangkitan pencernaan, mengakibatkan sakit perut dan cirit-birit.

5. Kerosakan gigi Tabiat menggigit kuku bukan sahaja membawa masalah kepada jari dan penghadaman, juga gigi. Scher berkata, kesan jangka panjang akan berlaku pada gigi anda jika rutin itu berterusan.
“Kekerapan menggigit kuku boleh mengakibatkan pertumbuhan gigi yang lemah dan gigi beralih kedudukan atau membentuk menjadi ganjil,” kata Scher.

6. Herpes tangan Istilah ‘herpes tangan’ ialah keadaan yang dipanggil herpetic whitlow, namun seseorang yang mempunyai gejala herpes mulut ia boleh menjangkiti jari mereka dengan virus dari rongga mulut.
Jangkitan akan menyebabkan gejala seperti rasa pedih yang menyakitkan di jari, demam, dan dalam seminggu jari akan dipenuhi kudis atau darah muncul dan menyakitkan.
Hobi Gigit Kuku Punca Boleh Sebabkan Jangkitan Bakteria…Timbul 6 Masalah Kesihatan Ini
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
Kerajaan dah hilang asas moral untuk terus memerintah – Nazri Dah Sampai Tahap 5 Baru Nak Menyesal! Disini Ada 9 Cara Jaga Buah Pinggang Anda Calon Timbalan Presiden PKR pilih Gombak kerana kubu ‘Pengkhianat’ Mursyidul Am PAS dan Presiden PUTRA mahu Kit Siang diberi penghargaan PRU-15 bawa manfaat besar pada ekonomi negara – Pakar BN tak sertai GRS: Tidur bantal lain, mimpi tetap sama – Bung Bubar Parlimen untuk hadapai PRU-15, Top 5 UMNO masih belum putuskan Angkara menipu disamun, dirogol, wanita dihadapkan ke mahkamah Indomie Indonesia Jadi Mangsa Serangan Di Ukraine? MoU PH-kerajaan terbatal, dakwa Annuar DAP bergaduh sama sendiri kerana kes rasuah Guan Eng Najib bidas Raja Formula Songsang Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Proton Preve bakal diganti model baru

Wulan Guritno berani berbikini

Hina OKU, Kak Long 7E akhirnya mengadap Polis

The post Hobi Gigit Kuku Punca Boleh Sebabkan Jangkitan Bakteria…Timbul 6 Masalah Kesihatan Ini appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/03/25/hobi-gigit-kuku-punca-boleh-sebabkan-jangkitan-bakteria-timbul-6-masalah-kesihatan-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ambil Perhatian Semua Kaum Wanita Ada 6 Jenis Darah Haid Yang Boleh Jelaskan Kesihatan

Ambil Perhatian Semua Kaum Wanita Ada 6 Jenis Darah Haid Yang Boleh Jelaskan Kesihatan

papar berkaitan - pada 27/3/2022 - jumlah : 180 hits
Ambil Perhatian Semua Kaum Wanita Ada 6 Jenis Darah Haid Yang Boleh Jelaskan Kesihatan MENSTRUASI merupakan fasa yang biasa berlaku kepada wanita dan perkara ini merupakan acara bulanan yang tidak dapat dipisahkan dengan golongan ini Ketika...
Tekanan Boleh Sebabkan Darah Beku Mak Mak Jangan Selalu Stres Okay

Tekanan Boleh Sebabkan Darah Beku Mak Mak Jangan Selalu Stres Okay

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 118 hits
Tekanan boleh menyebabkan masalah darah beku berlaku Eh takutnya Jangan main main dengan bab tekanan dalam hidup ya Tekanan atau stres memang perkara normal dalam kehidupan hari ini Semua orang akan mengalaminya sama ada disebabkan oleh mas...
Uitm Sedia Bantuan Pendidikan Pelajar Ada Masalah Boleh Mohon

Uitm Sedia Bantuan Pendidikan Pelajar Ada Masalah Boleh Mohon

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 151 hits
UiTM sedia bantuan pendidikan pelajar ada masalah boleh mohon Universiti Teknologi Mara meminta pelajar yang menghadapi masalah pembelajaran supaya menghubungi fakulti dan pihak pentadbiran universiti Naib Canselornya Prof Datuk Dr Roziah M...
Terlalu Banyak Makan Daging Merah Boleh Sebabkan Badan Berbau Antara Kesannya

Terlalu Banyak Makan Daging Merah Boleh Sebabkan Badan Berbau Antara Kesannya

papar berkaitan - pada 26/3/2022 - jumlah : 117 hits
Terlalu Banyak Makan Daging Merah Boleh Sebabkan Badan Berbau Antara Kesannya DAGING lembu dan kambing memang enak tetapi hati hati sekiranya makan secara berlebihan kerana ia boleh memberi kesan buruk kepada kesihatan Secara dasarnya dagin...
Resah Fikir Anak Asyik Kena Gigit Nyamuk Satu Bahan Ni Saja Boleh Halau Nyamuk

Resah Fikir Anak Asyik Kena Gigit Nyamuk Satu Bahan Ni Saja Boleh Halau Nyamuk

papar berkaitan - pada 26/3/2022 - jumlah : 153 hits
Selain masalah lipas yang menghantui rumah kita Masalah nyamuk juga sentiasa buat kita resah kerana memikirkan bimbang menggigit anak kecil kita yang sedang nyenyak tidur Tak perlukan penyembur untuk menghalau nyamuk rupanya dengan satu bah...
Nyahgaram Air Laut Boleh Atasi Masalah Bekalan Pakar Beritahu P Pinang

Nyahgaram Air Laut Boleh Atasi Masalah Bekalan Pakar Beritahu P Pinang

papar berkaitan - pada 11/3/2022 - jumlah : 160 hits
Pulau Pinang mendapat bekalan air mentah dari Sungai Muda yang dikongsi bersama Kedah tetapi seorang profesor sumber air mencadangkan air laut diguna sebagai penyelesaian jangka panjang GEORGE TOWN Penyelesaian bagi Pulau Pinang untuk memen...
Tidur Sambil Hisap Susu Boleh Sebabkan Karies Gigi Nak Elak Jadi Ini Saranan Doktor

Tidur Sambil Hisap Susu Boleh Sebabkan Karies Gigi Nak Elak Jadi Ini Saranan Doktor

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 117 hits
Penjagaan gigi sebenarnya sangat penting tapi ramai antara kita yang ambil mudah Justeru kesihatan gigi tidak didedahkan kepada anak anak sejak kecil lagi dan akhirnya gigi anak anak menjadi rosak Dalam satu perkongsian Dr Azila Mohd Kasim ...
5 Cara Cegah Jangkitan Menahan Kencing Ketika Lakukan Seks Antara Punca Rasa Pedih

5 Cara Cegah Jangkitan Menahan Kencing Ketika Lakukan Seks Antara Punca Rasa Pedih

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 277 hits
5 Cara Cegah Jangkitan Menahan Kencing Ketika Lakukan Seks Antara Punca Rasa Pedih MEMBUANG air besar atau kecil sepatutnya menjadi rutin setiap individu supaya dapat menjalani kehidupan dengan normal dan sihat Bagi yang gemar menahan kenci...
Dia Boleh Terima Kerjaya Saya Azlee Khairi Isteri Saling Memahami Tak Ada Masalah Berlakon

Dia Boleh Terima Kerjaya Saya Azlee Khairi Isteri Saling Memahami Tak Ada Masalah Berlakon

papar berkaitan - pada 21/3/2022 - jumlah : 184 hits
Pelakon Azlee Khairi bersyukur dikurniakan seorang isteri yang sangat memahami kerjayanya Menurut Azlee isterinya Nurul Hidayah sentiasa menjadi tulang belakang dan pembakar semangat buat dirinya untuk bekerja Seorang isteri yang memahami d...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Rahsia Katil Homestay Bonda Banda Hilir Melaka

Kembali Menulis

Lagu Popular Thailand Tahun 2024

Starting Somewhere

Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke