Tidur Lepas Kena Marah Menangis Dalam Tidur Efek Emosi Anak


Anak-anak perlu dilatih untuk tidur awal setiap hari supaya mereka mendapat rehat yang berkualiti. Jika kurang tidur, anak mudah letih dan mereka cenderung untuk buat perangai pada hari esoknya. Sudah tentulah ia akan mengganggu rutin harian sekeluarga terutamanya pada hari persekolahan. Oleh itu, ibu bapa perlu bijak mencari cara untuk mengajak anda masuk tidur awal setiap malam.

Jumlah purata jam yang diperlukan untuk kanak-kanak yang berusia empat hingga enam tahun untuk tidur ialah antara 10 jam hingga 11 jam dan tempoh tidur ini membantu pertumbuhan tubuh anak-anak.
Sewaktu anak-anak tidur pertumbuhan hormon berlaku dalam masa beberapa jam. Anak yang cukup rehat akan berasa segar untuk bermain, belajar dan mengurangkan stres keluarga.
Artikel Menarik: [Risau Suhu Anak Tinggi Tengah Malam, Doktor Kongsi Cara Cepat Kurangkan Panas]
Ibu bapa akan berasa stres jika terpaksa memujuk anak tidur awal. Jika tak cukup tidur mesti mengamuk apabila dikejutkan. Malah keadaan ini mengganggu waktu tidur ibu bapa yang bekerja keesokan harinya.
Umumnya tidak ada panduan yang benar-benar boleh diikuti. Tiada salah untuk ibu bapa mencuba apa-apa kaedah untuk membiasakan anak tidur awal.
Tapi ingat, mengajar anak untuk tidur awal bukanlah dengan kekerasan seperti dimarahi atau ditakutkan dengan rotan!
1.Jadual
Masa untuk tidur hendaklah tetap mengikut jadual yang ditetapkan pada setiap malam. Sekiranya anda mahukan anak tidur jam 9:00 malam, jadual untuk tidur tidak boleh berubah-ubah. Sekiranya setiap malam berubah-ubah jadual akan meletihkan kanak-kanak. Anda perlu bertegas dengan peraturan waktu tidur dengan anak anda.

Perlu diingat sebenarnya kanak-kanak menguji ibu bapa jika selalu mengikut kehendaknya. Oleh itu jangan melayani kerenah anak dan bertegas dengan jadual yang telah anda tetapkan. Peringkat permulaan agak sukar tetapi apabila jadual yang ditetapkan diikuti ia akan menjadi kebiasaan.
Tidak ikut permintaan anak Cuba tidak melayani kehendak anak apabila disuruh tidur. Contohnya meminta tunggu sebentar kerana belum habis bermain. Semua permintaan dijadikan sebahagian dalam rutin sebelum tidur. Sekiranya dengan membenarkan permintaan yang sesuai sebagai rutin sebelum tidur.

Misalnya membenarkan membawa satu alat mainan sebagai teman untuk tidur. Pastikan dengan jelas satu permintaan adalah had yang peruntukan yang diberi. Jangan layani permintaan yang lain. Kanak-kanak yang mempunyai masalah untuk tidur akan menguji anda dengan membuat berbagai permintaan sebagai helah untuk melewatkan masa.
Tegas Apabila anak anda telah masuk bilik tidur atau telah baring di atas katil pastikan anda bertegas dengan peraturan. Anak anda tidak dibenarkan bangun dari katil atau meninggalkan bilik tidur.
Jangan pedulikan protes atau rungutan anak anda. Kurangkan interaksi dengan anak anda. Jika anak anda berterusan mahu keluar bilik anda memberi amaran akan mengunci bilik tidur. Jika anda tegas dengan peraturan, anak anda akan memahami dan mematuhi pada hari-hari berikutnya.
4.Beri pujian
Sentiasa memberi pujian jika anak anda sudah mahu bergerak ke arah tempat tidur. Temani sebentar sambil memberi dorongan ketika anak anda berada di tempat tidur. Kata-kata semangat dan pujian menjadikan dia memahami kepentingan tidur.

Memberi kata-kata semangat yang positif yang mudah difahami dapat memberi ketenangan sebelum anak itu tidur. Contohnya memberitahu badan yang sihat dan cergas baik untuk belajar di sekolah.
Artikel Menarik: [Dah Lah Tidur Lewat, Asyik Makan Je. Tabiat Buruk Ini Boleh Buat Anak Jatuh Sakit!]
Baca buku Sebaik-baiknya anda digalakkan membacakan sebuah buku yang digemari sebelum tidur. Secara tidak langsung dapat merehatkan minda anak dengan membacakan buku cerita.

Pastikan memilih buku yang sesuai dan bukan buku yang menyeramkan dan menakutkan anak-anak. Pilih buku yang menggembirakan dan memberi ketenangan kepada anak anda sebelum tidur.
Tutup televisyen Masalahnya jika mempunyai keluarga besar atau adik-beradik yang ramai. Semua pihak hendaklah bekerja sama. Waktu menonton televisyen hendaklah dihadkan. Pengaruh persekitaran agak menyulitkan untuk melaksanakan rutin tidur kepada anak yang berusia 5 tahun dan juga anak-anak kecil yang lain. Faktor gangguan persekitaran menjadikan masalah untuk tidur. Pengorbanan ahli keluarga diperlukan untuk membantu anak-anak mematuhi jadual tidur yang dirancang.
 
 
The post Tidur Lepas Kena Marah. Menangis Dalam Tidur, Efek Emosi Anak! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tidur-lepas-kena-marah-menangis-dalam-tidur-efek-emosi-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bangun Tidur Menangis Step Pertama Jangan Marah Redakan Dulu Mood Anak

Bangun Tidur Menangis Step Pertama Jangan Marah Redakan Dulu Mood Anak

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 302 hits
Perasan tak ada waktu waktu tertentu anak kita yang tidur dah lama tiba tiba bangun dalam keadaan menangis seolah olah macam tak puas tidur Kadang tu ibu bapa siap marah lagi si kecil atasa alasan tidur dah berjam jam bangun tetap juga mere...
Isteri Tak Akan Dapat Cukup Tidur Selama 6 Tahun Lepas Ada Anak Patutlah Asyik Letih

Isteri Tak Akan Dapat Cukup Tidur Selama 6 Tahun Lepas Ada Anak Patutlah Asyik Letih

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 467 hits
Patutlah asyik letih rupanya isteri tak akan dapat cukup tidur selama 6 tahun lepas ada anak Tak dinafikan lagi mana mana pasangan yang baru dapat anak selalunya mesti akan dapat mata panda dek kerana berjaga malam Ini kerana bayi yang baru...
Selalu Shoot Mak Pengantin Je Dah Jadi Ayah Lelaki Ini Baru Sedar Beratnya Lepaskan Anak Perempuan Lepas Nikah

Selalu Shoot Mak Pengantin Je Dah Jadi Ayah Lelaki Ini Baru Sedar Beratnya Lepaskan Anak Perempuan Lepas Nikah

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 382 hits
Sememangnya tidak dapat disangkal bahawa hubungan di antara ibu dan anak sentiasa mempunyai magisnya yang tersendiri Pun begitu kita tidak boleh menafikan bahawa kasih sayang seorang bapa merupakan pengikat yang menguatkan sesebuah keluarga...
Maafkan Mama Anak Dijangkiti Influenza A Mungkin Lepas Main Di Taman Permainan

Maafkan Mama Anak Dijangkiti Influenza A Mungkin Lepas Main Di Taman Permainan

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 307 hits
Wabak Influenza ini semakin mengganas dalam kalangan masyarakat kita terutama pada mudah dijangkiti Influenza A Wabak ini bukan sahaja terkena pada Malaysia malah satu dunia terkesan Bukan itu sahaja serangan wabak ini jika tidak diberi per...
Rumah Selangorku Lebih 200 Pembeli Menangis Dakwa Kerajaan Negeri Lepas Tangan

Rumah Selangorku Lebih 200 Pembeli Menangis Dakwa Kerajaan Negeri Lepas Tangan

papar berkaitan - pada 20/1/2020 - jumlah : 240 hits
Bersandarkan kepercayaan Skim Rumah Selangorku di bawah kerajaan negeri itu selamat rata rata pembeli terutama kakitangan kerajaan serta golongan muda teruja membeli rumah pertama mereka Bagaimanapun harapan lebih 221 pembeli rumah itu di R...
Penat Sangat Jadi Ibu Nak Kuat Bersemangat Baca Zikir Ini Dengan Anak Sebelum Tidur

Penat Sangat Jadi Ibu Nak Kuat Bersemangat Baca Zikir Ini Dengan Anak Sebelum Tidur

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 741 hits
Bukan mudah jika anda bergelar seorang isteri dan ibu Anda yang bekerja sama ada di pejabat atau di rumah tentu sahaja sesekali akan terkeluar keluhan penat dan stres kerana bebanan tugas di rumah dan tempat kerja yang tak pernah habis Untu...
Renung Anak Waktu Dia Tidur Sayu Fikirkan Adakah Kita Ibu Yang Sempurna

Renung Anak Waktu Dia Tidur Sayu Fikirkan Adakah Kita Ibu Yang Sempurna

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 442 hits
Mama baring atas katil sambil tengok awak lena Kamu dah tidur beberapa jam yang lalu itulah yang kita berdua perlukan Hari ni bukanlah hari yang mudah untuk kita Waktu kita makan tadi Mama kira jam untuk sampai waktu tidur Mama berkira kira...
Marah Sekalipun Elakkan Pukul Atau Menampar Anak Guna Tangan Nanti Lagi Degil

Marah Sekalipun Elakkan Pukul Atau Menampar Anak Guna Tangan Nanti Lagi Degil

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 347 hits
Kebanyakan ibu bapa rasa didikan pada anak anak dah betul Tapi sedarkah kita cara mendidik itu buat anak memendam rasa hinggakan depan kita anak berpura pura baik sedangkan di belakang kita anak buat perangai yang ibu bapa pun sendiri tak j...
Jenna Niza Tak Lepas Pimpin Tangan Zizie Seronok Dapat Temukan Kembar Anak Angkatnya

Jenna Niza Tak Lepas Pimpin Tangan Zizie Seronok Dapat Temukan Kembar Anak Angkatnya

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 468 hits
Pelakon Datin Zizie Izette seronok melihat kegembiraan anak angkatnya Nayla Nurjenna atau mesra dengan panggilan Jenna bertemu dengan saudara kembarnya Niza Zizie akui bersyukur dengan nikmat yang dikurniakan Allah kepadanya View this post ...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ