Penat Sangat Jadi Ibu Nak Kuat Bersemangat Baca Zikir Ini Dengan Anak Sebelum Tidur


Bukan mudah jika anda bergelar seorang isteri dan ibu. Anda yang bekerja sama ada di pejabat atau di rumah tentu sahaja sesekali akan terkeluar keluhan penat dan stres kerana bebanan tugas di rumah dan tempat kerja yang tak pernah habis.
Untuk kita mengendalikan segala kerja rumah, menyiapkan keperluan suami dan anak-anak apatah lagi jika perlu ke pejabat untuk bekerja bukannya mudah. Tuntutan ini sangat berat dan ada kalanya pasti membuatkan diri tertekan keranan bebanan kerja yang tidak pernah habis.
Artikel Menarik: [Mata Asyik Kabur Waktu Mengandung Bukan Biasa. Kalau Biar, Berisiko Kena Sawan]
Seperti yang dikongsikan oleh Ustazah Asma Harun di dalam ceramahnya, dengan mengamalkan bacaan zikir Fatimah dapat membantu mengurangkan kepenatan wanita bergelar ibu dan isteri dalam menguruskan rumah tangga.

Selain mengeluh, mungkin ada wanita akan memperuntukkan masa untuk diri sendiri bagi menghilangkan stres dan keletihan yang dialami dengan memanjakan diri di spa, pergi berurut, bercuti atau keluar bersiar-siar bersama teman.
Namun, tanpa kita sedari sebenarnya dalam Islam telah ada penawar segala kepenatan ini seperti diajarkan oleh Rasulullah s.a.w kepada puteri Baginda, Saidatina Fatimah r.a.
Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Muslim, satu hari puteri Rasulullah s.a.w Saidatina Fatimah r.a mengadu kepada suaminya, Saidina Ali bin Abu Talibb r.a. tentang tangannya yang berasa sakit dan keletihan kerana terlalu banyak kerja rumah yang perlu dilakukan.
Saidatina Fatimah kemudian datang menemui ayahandanya baginda Rasulullah s.a.w untuk meminta seorang pembantu. Tetapi dia tidak berjaya menemui Rasulullah s.a.w dan hanya bertemu Saidatina Aisyah r.a.

Kemudian Saidatina Fatimah meninggalkan permintaannya kepada Saidatina Aisyah untuk disampaikan kepada Rasulullah s.a.w. Apabila Rasulullah s.a.w tiba di rumah, Saidatina Aisyah pun memberitahu Baginda tentang permintaan puterinya.
Artikel Menarik: [Lepas 60 Hari Bersalin, Masih ‘Berdarah’. Jangan Anggap Itu Nifas, Ia Mungkin Masalah Lain]
Lalu Baginda telah pergi menemui puteri serta menantunya yang ketika itu telah berbaring di tempat tidur. Keduanya mahu berganjak bangun dan ingin menghampiri Baginda akan tetapi Rasulullah meminta mereka tetap di tempat pembaringan.

Kemudian Baginda bersabda: “Mahukah kamu berdua aku ajarkan sesuatu yang lebih baik daripada apa yang kamu berdua minta? Ketika kalian berbaring hendak tidur, maka bacalah takbir (Allahu Akhbar) 34 kali, tasbih (Subhanallah) 33 kali dan tahmid (Alhamdulillah) 33 kali. Sesungguhnya yang demikian itu lebih baik bagi kalian daripada seorang pembantu.” (HR. Muslim, no: 4906)
Menariknya, bacaan zikir ini boleh dibuat dengan anak-anak sebelum masuk tidur. Kumpulkan mereka beramai-ramai sambil membaca zikir ini bersama ayat 3 Qul dan ayat Kursi. Kemudian jadikan amalan untuk saling meminta maaf dan bersalaman sebelum tidur.
Ya benar, menjadi seorang ibu tidak mudah. Tetapi dengan mengamalkan zikir sebegini sangat baik untuk menyembuhkan emosi yang kepenatan dengan tekanan. Jika selalu marah-marah pun tak dapat apa, jadi dengan zikir begini hati senang, tanggung jawab sebagai seorang isteri dan ibu juga boleh dibuat dengan lebih baik. Selamat mencuba!

The post Penat Sangat Jadi Ibu. Nak Kuat & Bersemangat Baca Zikir Ini Dengan Anak Sebelum Tidur appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/penat-sangat-jadi-ibu-nak-kuat-bersemangat-baca-zikir-ini-dengan-anak-sebelum-tidur/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Takpe La Janji Kakak Nak Sekolah Ibu Terharu Hantar Anak Istimewa Di Hari Pertama Sekolah Dibuka

Takpe La Janji Kakak Nak Sekolah Ibu Terharu Hantar Anak Istimewa Di Hari Pertama Sekolah Dibuka

papar berkaitan - pada 2/1/2020 - jumlah : 475 hits
Hari terakhir penghujung tahun 2019 maka bermulah sesi orentasi bagi pelajar darjah satu di beberapa buah sekolah sekitar Malaysia Bukan sahaja pelbagai kerenah kanak kanak dapat dilihat tetapi reaksi ibu ayah yang pastinya teruja melihat a...
Bersedialah Jadi Ibu Yang Penyabar Mendidik Anak Pahalanya Juga Sangat Besar

Bersedialah Jadi Ibu Yang Penyabar Mendidik Anak Pahalanya Juga Sangat Besar

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 214 hits
Andai kita mendapat apa yang diinginkan mesti kita akan suka dan gembira bahkan menjaganya dengan baik Begitulah juga anak walaupun pelbagai ragam sebagai ibu hendaklah menerima hakikat bahawa ragam anak anak kecil sememangnya begitu lasak ...
Anak Susah Makan Baca Zikir Ini Setiap Hari Hembus Pada Makanan Setiap Kali Masak

Anak Susah Makan Baca Zikir Ini Setiap Hari Hembus Pada Makanan Setiap Kali Masak

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 366 hits
Doa untuk anak anak sukakan makanan sihat perlu jadi yang utama kerana yang mampu ubah hati dan fikiran kita hanya Allah saja Jadi janganlah ketepikan Allah dan jadikan Allah yang TERAKHIR Tip yang dikongsikan oleh Puan Ainini Zainal ini sa...
Sebelum Nak Tanam Pokok Baca Doa Ni Moga Pokok Tumbuh Subuh Dan Hasil Diberkati

Sebelum Nak Tanam Pokok Baca Doa Ni Moga Pokok Tumbuh Subuh Dan Hasil Diberkati

papar berkaitan - pada 4/1/2020 - jumlah : 1125 hits
Sebelum memulakan kerja dahulukan dengan dengan bismillah dan berdoa Pesanan ini begitu biasa kita dengar sejak kecil lagi Ini kerana kita yakin setiap usaha yang dilakukan jika disertakan doa akan memberikan ketenangan dan jika berhadapan ...
Kita Nak Anak Hormat Ibu Ayah Bukannya Takut Marah Tak Perlu Menengking

Kita Nak Anak Hormat Ibu Ayah Bukannya Takut Marah Tak Perlu Menengking

papar berkaitan - pada 4/1/2020 - jumlah : 332 hits
Ada cara yang lebih baik untuk mengatakan tidak kepada anak anak Sebenarnya anak kita tidak suka dengan perkataan Jangan Tak Boleh atau No Sebagai ibu atau ayah kita pula mahukan yang terbaik serta mahu anak menjadi lebih berdisiplin Apakah...
Nak Hadap Tantrum Anak Ibu Ayah Kena Hati Kental Bila Dah Biasa Lama Lama Jadi Mudah

Nak Hadap Tantrum Anak Ibu Ayah Kena Hati Kental Bila Dah Biasa Lama Lama Jadi Mudah

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 320 hits
Kanak kanak dan tantrum atau amukan itu cukup sinonim Semakin membesar si kecil anda semakin menguji kesabaran papa mama Ada sahaja perkara yang boleh membuatkan terjadi amukan si kecil Tidak kira masa atau tempatnya Tapi itu semua lumrah d...
Sejuk Perut Ibu Mengandung Nak Akhlak Anak Mulia Papa Mama Kena Mula Dari Janin Lagi

Sejuk Perut Ibu Mengandung Nak Akhlak Anak Mulia Papa Mama Kena Mula Dari Janin Lagi

papar berkaitan - pada 3/1/2020 - jumlah : 228 hits
Akhlak yang mulia merupakan asas untuk menjadi insan yang Berjaya Oleh itu sebagai ibu bapa menjadi tanggungjawab anda dalam membentuk akhlak yang mulia untuk anak anak 1 Sewaktu hamil anda dan pasangan perlu sentiasa mematuhi suruhan ALLAH...
Renung Anak Waktu Dia Tidur Sayu Fikirkan Adakah Kita Ibu Yang Sempurna

Renung Anak Waktu Dia Tidur Sayu Fikirkan Adakah Kita Ibu Yang Sempurna

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 438 hits
Mama baring atas katil sambil tengok awak lena Kamu dah tidur beberapa jam yang lalu itulah yang kita berdua perlukan Hari ni bukanlah hari yang mudah untuk kita Waktu kita makan tadi Mama kira jam untuk sampai waktu tidur Mama berkira kira...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Asan Lembu The Movie

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air