Tidak Mustahil Grs Akan Didaftarkan Seperti Gps Kata Penganalisis




KOTA KINABALU: Penganalisis politik berpendapat, adalah tidak mustahil Gabungan Rakyat Sabah (GRS) didaftarkan seperti mana dilakukan Gabungan Parti Sarawak (GPS) sekiranya para pemimpin dalam gabungan itu bertekad mendahului mandat rakyat.
Tony Paridi Bagang daripada Universiti Teknologi Mara (UiTM) berkata, sudah tiba masanya makna autonomi diterjemahkan dalam parti-parti semenanjung yang bertapak di Sabah khususnya GRS yang terdiri daripada Barisan Nasional (BN), Perikatan Nasional (PN) dan Parti Bersatu Sabah (PBS).
”Jika para pemimpin dalam GRS bertekad untuk mendahului mandat rakyat selain mempersembahkan pakatan politik yang kukuh serta berpaksi kepada kepentingan negeri dan rakyat Sabah, tidak mustahil GRS dapat didaftarkan seperti GPS,” katanya kepada FMT.
Tony berkata, walaupun hubungan antara Umno dan PPBM khususnya di semenanjung kini dingin, namun dalam konteks Sabah, ianya boleh dijadikan sebagai tauladan jika kompromi antara Umno dan PPBM dapat dicapai dalam GRS.
Tony Paridi Bagang, Universiti Teknologi Mara (UiTM).”Hal ini wajar demi kepentingan rakyat dan negeri dengan melangkaui kepentingan parti masing-masing,” katanya.
Sementara itu, Lee Kuok Tiung daripada Universiti Malaysia Sabah berkata, hubungan antara Umno, PPBM dan juga PAS di semenanjung terlalu rumit namun parti-parti dalam GRS dilihat tidak mahu ”terperangkap” dalam keadaan itu.
Katanya, kenyataan Pengerusi Kelab Penyokong Gabungan Rakyat Sabah (GRS), Salleh Said Keruak yang menimbulkan persoalan sama ada GRS akan didaftarkan seperti GPS adalah satu bayangan bahawa gabungan itu akan menggunakan platform GRS bagi menghadapi pilihan raya akan datang.
”Sekiranya kita melihat dari ”kaca lensa” politik semenanjung, ia (hubungan antara parti dalam GRS) pastinya sukar, namun jika kita ambil dari konteks Sabah, saya yakin tiada yang mustahil.
”Apa yang jelas, GRS mahu menggunakan model GPS malah saya melihat sesuatu lebih jauh kerana ada suara-suara yang atau bayangan bahawa GRS mahu bekerjasama erat dengan GPS untuk membentuk blok Borneo walaupun jumlah keseluruhan kerusi parlimen ada 57 iaitu 25 di Sabah dan 32 di Sarawak,” katanya.
Awang Azman Awang Pawi daripada Universiti Malaya pula berpendapat GRS mungkin berdepan cabaran sukar untuk mendaftarkan gabungan berkenaan berikutan hubungan dingin antara Umno dan PPBM ketika ini.
Katanya, berbeza seperti di Sawarak, GPS adalah terdiri daripada parti berteraskan tempatan dan lebih mudah diterima oleh penduduk setempat.
”Komponen utama dalam GRS terdiri daripada BN, Star, SAPP, PBS serta PPBM dan perikatan ini adalah salah satu perikatan politik terbesar di Sabah.
”Bagaimanapun untuk mengikuti jejak Sarawak yang telah berjaya mendaftarkan GPS akan sukar tanpa ”political will” sesama mereka.
”Hal ini kerana GPS terdiri daripada gabungan parti berteraskan tempatan, jadi lebih mudah diterima oleh penduduk setempat dan ia berbeza dengan GRS yang membabitkan parti semenanjung yang bertapak di Sabah bersama parti tempatan di situ,” katanya.
Awang Azman berkata, cabaran besar yang bakal dihadapi GRS adalah soal pengagihan kerusi kerana masing-masing mahu menjadi dominan dalam politik negeri Sabah.
”Ianya juga berbeza dengan parti seperti Warisan kerana mereka dianggap lebih berjiwa tempatan berbanding parti luar yang bertapak di sabah,” katanya.
Terdahulu semalam, Salleh yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Usukan menimbulkan persoalan sama ada gabungan berkenaan akan didaftarkan seperti mana Gabungan Parti Sarawak (GPS).
Selain itu, beliau turut membayangkan kemungkinan GRS akan menggunakan lambang sendiri untuk mengekalkan mandat pada Pilihan Raya Negeri (PRN) akan datang.
“PRN tahun lalu menyaksikan kemenangan berpihak kepada GRS dan ini adalah mandat dan amanah jutaan rakyat Sabah yang perlu dipertahankan.
“Persoalan yang berbangkit, adakah mungkin selepas ini GRS boleh didaftarkan sebagaimana GPS? Adakah mungkin di masa hadapan GRS akan menggunakan lambang sendiri untuk mengekalkan mandat pada PRN seterusnya?
“Ini merupakan persoalan menarik, namun segala pilihan bergantung kepada kita semua yang berada dalam satu pasukan untuk sentiasa memenuhi kehendak rakyat,” katanya menerusi catatan di blog beliau.




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2021/04/tidak-mustahil-grs-akan-didaftarkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tekanan Dari Semenanjung Uji Kesepakatan Grs Autonomi Umno Sabah Kata Penganalisis

Tekanan Dari Semenanjung Uji Kesepakatan Grs Autonomi Umno Sabah Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 258 hits
KOTA KINABALU Penganalisis politik berkata Umno dan PPBM di Sabah akan tetap mendapat tekanan daripada kepimpinan parti itu di Semenanjung walaupun mereka terus bekerjasama dalam menghadapi pilihan raya umum Ke 15 dengan menggunakan platfor...
Dah Sampai Masa Bn Umum Calon Pm Kata Penganalisis

Dah Sampai Masa Bn Umum Calon Pm Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 265 hits
Sudah tiba masanya BN mengumumkan calon perdana menterinya bagi berdepan PRU15 kelak kata beberapa penganalisis politik Jelas pemerhati politik Arif Anwar Lokmanol Hakim meskipun cadangan itu tidak mahu didedahkan kepada umum keputusan haru...
Gps Menang Lebih Penting Banding Beri Bersatu Kerusi Kata Mahiaddin

Gps Menang Lebih Penting Banding Beri Bersatu Kerusi Kata Mahiaddin

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 270 hits
KUCHING 2 April Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata kemenangan besar Gabungan Parti Sarawak selaku rakan Perikatan Nasional pada Pilihan Raya Negeri ke 12 adalah lebih penting berbanding peruntukan kerusi untuk Bersatu Muhyiddi...
Lembaga Endowmen Boleh Selesai Masalah Tempat Ibadat Hindu Kata Penganalisis

Lembaga Endowmen Boleh Selesai Masalah Tempat Ibadat Hindu Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 251 hits
Kuil Sri Raja Muniswarar di Kuala Kedah yang dikatakan berusia lebih dari 50 tahun dirobohkan oleh Majlis Bandaraya Alor Setar pada Disember 2020 PETALING JAYA Konflik antara pihak berkuasa tempatan dengan tempat ibadat penganut Hindu yang ...
Mca Mic Lebih Baik Kekal Dalam Bn Kata Penganalisis

Mca Mic Lebih Baik Kekal Dalam Bn Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 231 hits
Lebih mudah bagi MCA dan MIC untuk kekal dalam BN berbanding bersama sekutu baru pada pilihan raya umum ke 15 akan datang kata penganalisis politik Profesor Azmi Hassan dari Universiti Teknologi Malaysia Katanya meskipun kedua dua parti ber...
Lupakan Pas Umno Perlu Bangkit Dan Lawan Kata Penganalisis

Lupakan Pas Umno Perlu Bangkit Dan Lawan Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 220 hits
PETALING JAYA Seorang penganalisis politik melihat Umno hari ini sebagai lemah dan ketakutan walaupun jumlah keahlian dan sokongan akar umbinya kuat Felo Majlis Profesor Nasional Jeniri Amir berkata untuk Umno kembali menjadi kuasa politik ...
Peduli Apa Umno Kata No Anwar No Dap No Bersatu Keadilan Pun Ada Slogan No Mahathir No Pejuang No Pengkhianat

Peduli Apa Umno Kata No Anwar No Dap No Bersatu Keadilan Pun Ada Slogan No Mahathir No Pejuang No Pengkhianat

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 224 hits
Timbalan Ketua Pemuda Amanah ingatkan Anwar agar buat pendekatan lain dalam PH setelah jelas Umno sebut No Anwar No Dap dan No Bersatu Apa yang Timbalan Ketua Pemuda Amanah ini merepek Apa kaitan pendirian Umno dengan pendekatan serta prins...
Putus Dengan Ppbm Hanya Sandiwara Umno Kata Amanah

Putus Dengan Ppbm Hanya Sandiwara Umno Kata Amanah

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 210 hits
PETALING JAYA Umno sekadar mahu memberi tekanan kepada Perdana Menteri Muhyiddin Yassin apabila ia membuat keputusan untuk memutuskan hubungan dengan PPBM yang diterajui Muhyiddin kata Amanah Pengarah Komunikasi Amanah Khalid Samad berkata ...
Pemilihan Parti Lebih Awal Akan Mengakibatkan Perpecahan Dalaman Kata Najib

Pemilihan Parti Lebih Awal Akan Mengakibatkan Perpecahan Dalaman Kata Najib

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 256 hits
Najib Razak berkata 40 Ahli Parlimen berpaling tadah sejak PRU14 seolah olah memberi mesej tidak salah untuk berpaling tadah asalkan matlamat kita tercapai KUALA LUMPUR Bekas perdana menteri Najib Razak berpendapat mengadakan pemilihan Umno...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Kad Hari Raya Koleksi Idea Dan Rekabentuk Menarik

Masum 2024 Senarai Sukan Dan Tarikh Pertandingan

Tanda Tanda Kolesterol Tinggi Dan Cara Cara Mengurangkan Kolesterol Ke Paras Normal

Paling Kejam Bawa Mayat Ke Bank Untuk Apply Loan 3400 Walaweeiii

Pak Ngah Balik

Selamat Jalan Ke Negeri Abadi Kak Zah