Tatacara Menerima Suntikan Vaksin Covid 19 Untuk Dos Pertama



Akhirnya setelah hampir 6 bulan menunggu selepas pendaftaran di aplikasi MySejahtera, akhirnya telah tiba giliran aku untuk menerima suntikan vaksin Covid-19 bagi dos pertama.
Pada Ogos 2021, barulah aku dipanggil untuk menerima suntikan bagi memenuhi ruang untuk mencapai Herd Immunity bagi mengekang jangkitan Covid-19 kepada diri dan orang lain.
Seperti yang didaftarkan, aku menerima 1st jab di daerah Temerloh dan Pusat Pemberian Vaksin (PPV) adalah di Dewan MPT Dato' Zaharuddin Abu Kassim Simpang Peragap, Temerloh.

Selain dari PPV tersebut, dalam daerah Temerloh terdapat 2 lagi PPV iaitu di Dewan Tun Razak bandar Temerloh dan Dewan MPT Dato Bahaman Lanchang. Kesemuanya ada 3.
Jadi disini aku nak kongsikan pengalaman aku setelah menerima suntikan pertama dimana flow atau tatacara ketika menerima suntikan vaksin Covid-19 khusus bagi dos pertama.
Tatacara ketika menerima vaksin Covid-19Tataracara ini lebih mengfokuskan kepada penerima dos 1 dan juga yang berlaku di PPV Dewan MPT Dato' Zaharuddin Abu Kassim Simpang Peragap, Temerloh. Tetapi secara asasnya, kesemua flow dan tatacara serta check point adalah sama dimana-mana PPV pun.
Jika berjaya, anda akan menerima tarikh Temu Janji Dos 1 menerusi aplikasi MySejahtera. Anda juga akan menerima sms beberapa hari sebelum temu janji daripada pihak CITF.

Sebelum tiba di PPVJadi untuk pertama kali, anda perlu mengesahkan temu janji seperti pada tarikh dan masa yang diperuntukkan. Anda perlu jawab Ya atau Tidak sahaja. Jawab Ya la kalau nak vaksin kan.

Sebelum ini, penerima vaksin perlu mengesahkan persetujuan suntikan secara manual iaitu tandangan di borang yang pastinya akan berlaku banyak kontak seperti pada kertas dan pen yang dipegang. Sekali gus khuatir akan tahap kebersihan.
Jadi bermula Ogos 2021, JKJAV telah mengeluarkan ciri baru dimana anda boleh sahkan persetujuan suntikan secara digital sahaja iaitu di MySejahtera. Hanya tandakan pada ruangan dan setuju. Tak perlu bazir kertas, tak perlu pegang pen.


Akan tetapi ditempat PPV Temerloh ini mereka masih menggunakan pen dan kertas. Mungkin borang tersebut sudah dicetak dengan banyak, jadi mereka perlu menghabiskannya. Jadi nasihat aku, bawa pen sendiri
Tiba di PPVSeeloknya, ikut waktu yang ditetapkan seperti di MySejahtera, tetapi jika lambat atau awal pun, anda masih dibenarkan masuk tetapi jangan datang ikut tarikh lain.
Seperti biasa setibanya sampai, anda terlebih dahulu buat saringan suhu badan dan perlu scan MySejahtera seperti anda lakukan bila ingin memasuki mana-mana premis. Scan seperti biasa.

Jika sudah, anda perlu pergi ke stesen seterusnya iaitu Pendaftaran. Mereka akan minta Kad Pengenalan dan tunggu untuk beberapa minit. Sudah selesai, anda akan diberi borang persetujuan suntikan yang perlu diisi pada stesen seterusnya.
Pada stesen Persetujuan Vaksin inilah anda perlu jawab beberapa soalan pada borang yang anda peroleh tersebut bagi tujuan pengesahan. Jika ada alahan, sakit dan sebagainya sila tanda pada ruang yang disediakan. Akhirnya tandakan Ya untuk setuju mengambil vaksin.
Kemudian barulah anda perlu beratur untuk menerima suntikan vaksin Covid-19 mengikut ruang yang kosong. (oh btw aku dapat Pfizer).
Pada waktu ini suntikan, seperti yang diumumkan oleh Khairy Jamaludin selaku Menteri Penyelaras Bekalan Vaksin, anda kini dibenarkan mengambil gambar atau video ketika suntikan. Itu adalah hak anda. 
Aku tak ambil video, sebaliknya hanya lihat picagari yang digunakan sebelum, ketika dan selepas suntikan. Pastikan kuantiti vaksin adalah tepat dimana phizer 0.3 ml manakala AstraZeneca dan Sinovac sebanyak 0.5 ml.
Akhirnya lihat proses ketika suntikan. Pastikan nurse tersebut tekan picagari sehingga habis vaksin tersebut dan ianya kosong selepas itu. Suntik pada otot tak sakit berbanding ambil darah. Jangan risau. Jangan lupa ucap terima kasih.
Ketika pulang dari PPVSeusai sudah suntikan, anda perlu pergi ke stesen terakhir iaitu Pemerhatian. Disini anda perlu tunggu dalam 10-15 minit. Jika ada berlaku apa-apa gejala, anda boleh laporkan terus pada staff yang ada.

Pada waktu ini juga, aplikasi MySejahtera anda akan dikemaskini bagi ketahui tarikh dan waktu bagi suntikan dos 2 pula. Selain itu, anda juga akan menerima Kad Vaksinasi Covid-19 yang perlu dibawa semula ketika suntikan kedua nanti.
Jika sudah, boleh pulang dan untuk kenang-kenangan, anda boleh la singgah di photobooth yang disediakan. Terpulang, itu tidak wajib.

Secara kasar, jika orang tidak terlalu ramai, kesemua proses suntikan vaksin Covid-19 dos 1 hanya mengambil masa 20-30 minit sahaja. 


Vaksin adalah alternatif bagi mengelak jangkitan Covid-19 yang kesnya makin hari makin membimbangkan termasuk di negeri Pahang dan varian Delta. Ianya akan memberi kesan terbaik jika ramai yang sudah menerima vaksin dan capai immuniti kelompok.
BACA : 3 Cara Daftar Program Imunisasi COVID-19 (Vaksin) Untuk Negeri Pahang
Nasihat aku, daftar dan ambillah vaksin Covid-19. Yang boleh walk-in tu pergi la. Dalam masa yang sama terus patuhi SOP yang ditetapkan selagi mana herd immunity belum dicapai. Insya Allah kita pasti boleh hidup seperti sedia kala selepas ini.
Rodong Temerloh, gi la ambik vaksin kala dah panggil ter...


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.aimanabdullah.com/2021/08/pengalaman-menerima-suntikan-vaksin-covid-19-dos-1.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengalaman Suntikan Dos Pertama Vaksin Sinovac 01 08 2021 Inilah Tarikh Saya Menerima Dos

Pengalaman Suntikan Dos Pertama Vaksin Sinovac 01 08 2021 Inilah Tarikh Saya Menerima Dos

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 294 hits
AssalamualaikumPengalaman Suntikan Dos Pertama Vaksin Sinovac 01 08 2021 Inilah tarikh saya menerima suntikan dos pertama Disebabkan tak tahu keadaan di PPV macamana memang seram sejuk jugalah saya ni Perasaan takut melebihi teruja Saya ni ...
Suntikan Dos Ke 3 Vaksin Covid 19 Dibincang Minggu Depan Khairy

Suntikan Dos Ke 3 Vaksin Covid 19 Dibincang Minggu Depan Khairy

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 291 hits
Kumpulan pakar akan mengemukakan beberapa syor mengenai dos ketiga atau booster shot vaksin COVID 19 pada Mesyuarat Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Vaksin COVID 19 minggu depan KUALA LUMPUR Kumpulan pakar akan mengemukakan beberapa syor men...
Pemberian Dos Vaksin Covid 19 Lebih 21 6 Juta Kata Adham

Pemberian Dos Vaksin Covid 19 Lebih 21 6 Juta Kata Adham

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 180 hits
Dr Adham Baba berkata sebanyak 21 668 999 dos vaksin Covid 19 telah diberikan Dr Adham Baba berkata sebanyak 21 668 999 dos vaksin Covid 19 telah diberikan menerusi Program Imunisasi Covid 19 Kebangsaan setakat semalam PETALING JAYA Sebanya...
Jkn Kedah Mohon Maaf Kesilapan Pemberian Dos Kedua Vaksin Covid 19

Jkn Kedah Mohon Maaf Kesilapan Pemberian Dos Kedua Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 217 hits
ALOR SETAR Jabatan Kesihatan Negeri Kedah telah memohon maaf kepada seorang penerima vaksin COVID 19 dan keluarganya berhubung kesilapan pemberian suntikan dos kedua yang berlaku di sebuah pusat pemberian vaksin di Sik pada 5 Ogos lepas Pen...
Pengalaman Temujanji Vaksin Dos Pertama

Pengalaman Temujanji Vaksin Dos Pertama

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 603 hits
Assalamualaikum Sejak pandemik yang melanda di Malaysia dan seluruh dunia sejak setahun lepas memang ramai pengguna di Malaysia khusunya mendaftar di MySejahtera untuk kegunaan Check In ke premis perniagaan kilang dan juga bangunan agensi k...
Selesai Dua Dua Dos Vaksin Covid

Selesai Dua Dua Dos Vaksin Covid

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 274 hits
Alhamdulillah k fiezz mr hubby dah selesai cucuk vaksin covid untuk perlindugan diri sendiri Kita usaha tawakal Selebihnya terserah pada Allah yang penting kita dah usaha mengikut saranan kerajaan untuk mewujudkan immunity herd di Malaysia ...
40 Peratus Penduduk Sabah Sudah Terima Vaksin Dos Pertama

40 Peratus Penduduk Sabah Sudah Terima Vaksin Dos Pertama

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 322 hits
Sekitar 18 hingga 19 peratus penduduk telah melengkapkan kedua dua dos suntikan vaksin Covid 19 TUARAN Hampir 40 peratus penduduk Sabah telah menerima suntikan vaksin dos pertama sejak Program Imunisasi Covid 19 Kebangsaan peringkat negeri ...
Alamak Betul Ke Nanti Kena Ambil Dos Ke 3 Vaksin Covid 19 Ini Jawapannya

Alamak Betul Ke Nanti Kena Ambil Dos Ke 3 Vaksin Covid 19 Ini Jawapannya

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 213 hits
Menurut data awal oleh pihak Pfizer BioNTech suntikan ketiga bukan sahaja boleh melindungi daripada varian Delta ia juga berkesan untuk mengelak sebarang jangkitan kelak jika wabak menjadi semakin teruk Kajian mendapati antibodi yang dihasi...
Selesai Vaksin Pfizer Dos Pertama Senarai Vaksin Di Ppv Selangor Kl

Selesai Vaksin Pfizer Dos Pertama Senarai Vaksin Di Ppv Selangor Kl

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 497 hits
Selesai Vaksin Pfizer Dos Pertama Senarai Vaksin di PPV Selangor KL Assalamualaikum semua Mama telah mendaftar untuk mengambil vaksin sejak Mac dan agak sedih menunggu panggilan vaksin yang tak kunjung tiba lebih lebih lagi bila tengok kawa...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan