Tarik Nafas Panjang Dalam Dalam Sekali Teran Je Baby Terus Keluar Tak Koyak Pun Mudahnya Cara Ibu Ni Bersalin


Jahitan selepas bersalin sememangnya buat ibu trauma seketika walaupun diberikan ubat bius. Terasa ngilu yang berpanjangan pada kawasan faraj. Inilah yang menakutkan semua ibu. Namun bukan semuanya merasai jahitan ini, ada juga ibu bertuah yang berjaya melahirkan anak tanpa sebarang koyakan. Jahit pun tak!
Perkongsian ibu Farhain Azmi ini memang hebat. Dia sebelum ini melahirkan anak ketiganya yang kini berusia 4 bulan di rumah kerana tidak menyangka telah sampai waktu melahirkan.
Akhirnya suami disebelah menjadi peneman menyambut si comel. Paling hebat bersalin tanpa koyakan dan jahitan. Apa rahsianya? Ini yang dikongsikan olehnya.

TIPS MUDAH BERSALIN TANPA KOYAKAN DAN JAHITAN
Haritu kak yong ada buat post tentang pengalaman sendiri bersalin di rumah. Boleh klik link ini untuk baca.
Artikel Berkaitan: Tak Sempat Suami Sediakan Barang Baby Dah Selamat Keluar Bersama Air Ketuban, Pengalaman Ibu Terberanak Di Rumah
Ramai yang minta share tips mudah bersalin tanpa ada koyakan dan tak perlu dijahit. Kebelakangan ni memang agak sibuk. Ini curi sikit masa untuk menaip. Amaran! Posting ni agak panjang tapi In shaa Allah semoga bermanfaat.
Pengalaman kak yong sendiri anak pertama bersalin normal dan melalui prosedur episiotomy. Nak kena jahit sikit je tapi ngeri bila terbayang jarumnya. Manakala anak kedua dan ketiga bersalin normal dan alhamdulillah tiada koyakan dan melalui proses jahitan.
Ini antara apa yang kak yong amalkan :

1. SENTIASA AKTIFKAN DIRI
Masa awal trimester mengandung je kakyong ada alahan mengandung. Masa ini balik kerja je tidur dan banyak berehat. Jarang buat kerja rumah. Tapi bila kandungan dah masuk 4-5 bulan camtu, memang kakyong aktifkan diri.
Sentiasa buat kerja rumah termasuk masak dan sempat lagi amik tempahan mooncake. Pergi kerja pula naik motor dan LRT. (Part naik motor tu kalau rasa kandungan lemah, jangan pula ikut ye). Banyak naik turun tangga di rumah dan pejabat, Maklumlah dok kuarters flat.
2. MINUM AIR KELAPA
Kakyong memang suka minum air kelapa. Sepanjang kehamilan, memang selalu minum. Ini terus terang mengaku taktau kebetulan ke apa, tapi kulit anak semua bersih je bila keluar.

 
3. AMALKAN MINUM MINYAK KELAPA DARA (VC0)
Kakyong guna minyak kelapa jenama D’Aura. Beli yang set. Ada yang kakyong sapu minyak di perut untuk kurangkan stretchmark, makan kapsul pil dan minum minyak kelapa dara tu.
Ramai orang nasihatkan amik masa kandungan 7 bulan ke atas kan? Kakyong bedal je makan kapsul tu dari kandungan 4 bulan. Dah masuk 7 bulan baru minum minyak kelapa dara. Tak salahkan kita ikhtiar?
4. AMALKAN MAKAN MAKANAN SUNNAH
Kurma antara contoh makanan Sunnah. Kurma banyak khasiat seperti membekalkan tenaga.

Nak bersalin tanpa koyak ni tips pentingnya kena ada tenaga yang cukup. Sekali teran je baby dah terus keluar. Selain dari makan kurma, boleh juga minum air rendaman kurma. Contoh malam sebelum tidur, rendam 3 biji kurma dalam segelas air masak. Pagi esok dah boleh minum.
5. URUTAN FARAJ/PERINEUM
Segan nak cerita hal ni. Tapi ini ilmu. Urutan faraj atau urutan perineum adalah urutan di kawasan antara kulit vagina dan dubur. Boleh google teknik urutan ni. Jangan risau untuk buat.
Boleh buat masa mandi. Kalau rasa susah, minta tolong suami. Kakyong buat sendiri la, ishh segan aih nak minta tolong suami. Hehe. Kandungan dah 8-9 bulan, boleh dah buat. Urutan ni mengurangkan risiko vagina terkoyak ketika meneran. Urutan ini baik sebab ia melatih kawasan perineum untuk meregang sebesar mungkin. Jadi, baby senang keluar.
6. AMALKAN MENGAJI DAN BERZIKIR
Antara surah elok untuk ibu mengandung surah Maryam, surah Luqman, surah Yasin, surah Yusuf dan surah Hujarat. Surah Maryam ni memudahkan urusan bersalin.
Lagi bagus kalau kita dapat baca satu al-Quran. Sekurang-kurangnya sehari sehelai muka surat. Mak selalu pesan kat kakyong, sentiasa baca doa nabi Yunus terutama ketika tengah tahan sakit kontraksi.
Doa Nabi Yunus. Surah al-Anbiya ayat 21:87
La ilaha illa anta, Subhanaka, inni kuntu minaz zhalimin yang bermaksud: “Tiada Tuhan melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau, Sesungguhnya aku adalah daripada orang-orang yang menganiaya diri sendiri.”

7. SENTIASA BERCAKAP DENGAN BAYI
Bayi dari dalam perut dia dah kenal suara ibunya. Jadi rajinkan bersembang dengan bayi. “Adik, umi tak sabar nak jumpa adik. Adik mesti comel dan sihatkan? Adik keluar baik-baik ye nanti.”
Sembang je apa-apa pun dengan anak dalam perut tu. Positifkan diri. Fikir kita nak lalui satu proses bersalin yang indah. Tak semua orang dapat melaluinya.
8. GUNAKAN TEKNIK MENERAN DENGAN BETUL
• Berbaringlah dengan lutut berlipat dan kedua kaki dibuka.
• Angkat kepala, dagu cecah dada.
• Mata pandang perut (tidak digalakkan tutup mata)
• Tangan pegang buku lali kaki
• Masa teran jangan keluarkan suara.
• Masa teran jangan angkat punggung.
• Baca bismillah atau apa-apa doa yang terlintas difikiran.
• Tarik nafas dalam-dalam, tutup mulut dan teran (bayangkan kita nak beri oksigen pada baby) (-sumber: google)
Ramai ibu mengandung terutama yang mengandung kali pertama risau, takut dan keliru dan cara meneran yang betul. Sebenarnya ini tips paling penting, silap cara teran keberangkalian akan berlaku koyakan.
Masa kakyong bersalin dalam bilik di rumah, walaupun dalam keadaan panik kak yong tetap ingatkan diri. Jangan sesekali angkat punggung dan kangkang seluas yang boleh sambil tangan pegang hujung buku lali kaki.
Bila dah sampai rasa baby nak keluar sangat-sangat ini, terus tarik nafas yang panjang dalam-dalam , rapatkan dagu dan pandang perut. Jangan menjerit, sebab bila banyak keluar suara tenaga kita akan makin berkurang. Kita jadi makin penat. Kawal pernafasan dan terus teran sekali je sampai bayi dah keluar.
Paling bagus jika anda dan pasangan menghadiri kelas antenatal. Sekarang ni dah banyak hospital kerajaan dan badan swasta yang anjurkan kelas sebegini. Ini sebagai persiapan awal untuk menyambut bayi. Kak yong dan suami pernah hadiri kelas antenatal di Hospital Kuala Lumpur semasa mengandung anak pertama.

Tips ni semua atas pengalaman dan amalan kak yong sendiri. Sebab tu ada tips yang orang lain guna, kak yong tak guna pun. Contoh makan telur ayam kampong mentah dan minum air selusuh. Tak lalu nak makan telur mentah-mentah. Air selusuh tu minum masa bersalin anak pertama je. Anak kedua dan ketiga tak minum pun, tapi yang ni la paling cepat bersalin berbanding anak pertama.
Takda isu saiz baby untuk bersalin normal dan tanpa koyakan. Anak kedua kakyong, Firas lahir 3.32kg. Zuhayra pula lahir 2.88kg.
Bersalin tanpa koyakan ni memudahkan kita bergerak (tetap kena jaga pergerakan), nak jaga senang, nak makan pun takda la kena pantang sangat . Pantang tetap kena pantang. Satgi hampa hentam kakyong pula. (ada orang katanya awal bersalin, tak elok makan ayam. Kakyong makan je sup ayam/ayam bakar). Alhamdulillah takda gatal.
Nak membuang pun senang. Ingat lagi bersalin anak ketiga, Zuhayra (Ala budak keluar dalam rumah tu) lepas bersalin terus turun tangga nak ke hospital untuk keluarkan uri pula. Sampai di katil, terus bagitau nurse nak terkencing. Pastu selamba bangun pi tandas, sampai nurse kena marah dengan kawannya sebab biar kak yong ke tandas. Risau agaknya kakyong pitam. Dah nak terkencing takkan nak kencing atas katil, tak selesalah.
Tak salah berikhtiar selagi tak memudaratkan diri. Lain orang lain caranya. Kak yong doakan ibu-ibu semua dipermudahkan urusan bersalin dan dapat merasai nikmat bersalin tanpa koyakan.
Jangan bersedih andai kata kalian melalui pengalaman bersalin normal dengan jahitan ataupun ceaser. Kalian tetap ibu hebat
The post “Tarik Nafas Panjang Dalam-Dalam, Sekali Teran Je Baby Terus Keluar, Tak Koyak Pun”, Mudahnya Cara Ibu Ni Bersalin! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tarik-nafas-panjang-dalam-dalam-sekali-teran-je-baby-terus-keluar-tak-koyak-pun-mudahnya-cara-ibu-ni-bersalin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bersalin Tak Koyak Jahit Pun Tak Doktor Check Luka Pun Tak Ada Ibu Ni Kongsikan Tipnya

Bersalin Tak Koyak Jahit Pun Tak Doktor Check Luka Pun Tak Ada Ibu Ni Kongsikan Tipnya

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 553 hits
Rezeki orang berbeza beza Namun rezeki bersalin tanpa koyakan dan jahitan sememangnya satu pengalaman hebat dan berjaya bagi seorang ibu Inilah yang didambakan semua ibu ibu lain setiap kali disahkan hamil Takut alami koyakan besar dan jahi...
Tak Sempat Suami Sediakan Barang Baby Dah Selamat Keluar Bersama Air Ketuban Pengalaman Ibu Terberanak Di Rumah

Tak Sempat Suami Sediakan Barang Baby Dah Selamat Keluar Bersama Air Ketuban Pengalaman Ibu Terberanak Di Rumah

papar berkaitan - pada 12/8/2019 - jumlah : 718 hits
Benarlah kata orang bersalinkan anak kedua dan seterusnya sememangnya amat mudah sehinggakan ibu sendiri tak dapat mengagak bila masanya waktu yang sesuai untuk ke hospital Pengalaman ibu ini satu pengalaman manis tapi mendebarkan bila mana...
Tiba Tiba Bayi Gigit Puting Ibu Jangan Terus Tarik Menjerit Nanti Bayi Merajuk

Tiba Tiba Bayi Gigit Puting Ibu Jangan Terus Tarik Menjerit Nanti Bayi Merajuk

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 337 hits
Sepanjang menyusukan bayi pengalaman digigit puting antara yang paling dirisaukan ibu Insiden ini akan berlaku secara mengejut dan tak dijangka Memang kebanyakan masanya kita tak dapat menjangka Ada yang hampir terlena tapi tiba tiba saja m...
Teran Macam Buang Air Besar Curi Nafas Doktor Kongsi 12 Tip Mudahkan Proses Bersalin

Teran Macam Buang Air Besar Curi Nafas Doktor Kongsi 12 Tip Mudahkan Proses Bersalin

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 388 hits
Curi nafas posisi badan dan cara teran yang betul membantu mudahkan proses bersalin Bagi ibu baru atau pertama kali melahirkan secara normal ia mungkin agak sukar dilakukan Ramai yang mengalami kesukaran untuk meneran atau lebih tepat lagi ...
Ada Apa Dengan Normal Atau Cesarean Hebatnya Seorang Ibu Tak Dilihat Dari Cara Bersalin

Ada Apa Dengan Normal Atau Cesarean Hebatnya Seorang Ibu Tak Dilihat Dari Cara Bersalin

papar berkaitan - pada 12/8/2019 - jumlah : 250 hits
Dikurniakan anak sudah tentu menjadi idaman setiap wanita berkahwin Jika tiada sebarang komplikasi kelahiran secara normal amat digalakkan Melahirkan melalui pembedahan biasanya dibuat jika ibu mempunyai masalah dengan kehamilannya Terdapat...
Bersalin Tak Mahu Koyak Banyak Jangan Angkat Punggung Teran Bila Sakit Dalam 10 Saat

Bersalin Tak Mahu Koyak Banyak Jangan Angkat Punggung Teran Bila Sakit Dalam 10 Saat

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 410 hits
Ibu hamil yang sedang menunggu masa bersalin tentunya tidak dapat lari dari dihantui kebimbangan koyakan pada bahagian perineum atau digunting ketika bersalin Mulalah terbayang besar mana akan terkoyak berapa banyak jahitan akan dijahit dan...
Macam Macam Dugaan Ibu Nak Bersalin Bila Anak Keluar Copy Paste Muka Ayah

Macam Macam Dugaan Ibu Nak Bersalin Bila Anak Keluar Copy Paste Muka Ayah

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 297 hits
Lucunya apabila ibu mengandungkan anak kemudian diuji dengan macam macam masalah sepanjang kehamilan tetapi bila keluar si manja itu mengikut acuan ayahnya Itulah yang terjadi kepada pelantun lagu Be Mine Tasha Manshahar yang buat pertama k...
Pekakkan Telinga Keraskan Hati Cara Ibu Ini Disiplinkan 3 Anaknya Dalam Car Seat

Pekakkan Telinga Keraskan Hati Cara Ibu Ini Disiplinkan 3 Anaknya Dalam Car Seat

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 257 hits
Ramai ibu bapa merungut susah nak ajar anak duduk dalam car seat Letak je terus menangis Itu belum lagi yang meronta dan meraung supaya diangkat Dalam keadaan ini kebanyakan ibu bapa akan terus mengalah kerana tak sanggup dengar anak menjer...
Tak Mampu Nak Beli Ini Cara Buat Baby Carrier Sendiri Yang Boleh Korang Cuba

Tak Mampu Nak Beli Ini Cara Buat Baby Carrier Sendiri Yang Boleh Korang Cuba

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 434 hits
Ibu bapa di Malaysia sudah mulai suka menggendong anak menggunakan baby carrier Kata mereka ia lebih mengeratkan hubungan ibu dan anak dan tidak berbahaya Sering kita dengar dengan kejadian kejadian yang tidak diingini melibatkan bayi kecil...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Islamic Studies Expert The Act Of Likening Humans To Dogs For Patronising Mcd S Is Sinful



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur

Top Commentators March 2024 Tahniah Blogger Na