Tanda Tanda Jodoh Dari Allah Swt



Jodoh adalah sebuah takdir dari Allah swt. Kita tidak tahu siapa jodoh kita. Namun tanda-tanda jodoh dari Allah swt boleh kita ketahui sebagai bentuk ikhtiar. Berikut ini tanda-tandanya:
1. Memiliki Keimanan Serta Sifat yang Mirip
2. Merasakan Ketentraman Jiwa
3. Dapat Saling Memaklumi Satu Sama Lain
4. Dapat Memberikan Motivasi Satu Sama Lain
5. Memiliki Akhlak dan Tutur Kata yang Bernilai Motivasi
6. Dapat Saling Memaafkan
7. Memiliki Kemantapan Dalam Hati Kita
8. Menghentikan Kita Untuk Mencari yang Lain
9. Selalu Tampil Apa Adanya dan Bersahaja
10. Dapat Diterima Oleh Keluarga Kita
11. Pintar Menyimpan Rahasia
12. Tidak Boleh Berbohong dan Berusaha Selalu Jujur
13. Selalu Memudahkan Urusan Dalam Segala Hal
14. Melakukan Shalat Istikharah Serta Tawakkal
Apa Itu Jodoh?
Jodoh merupakan sebuah misteri yang selalu dipertanyakan oleh setiap orang. Jika ada seseorang ditanya tentang jodohnya mau seperti apa, pasti mereka memiliki jawaban yang berbeda-beda.
Misalnya saja jika kamu bertanya tentang jodoh kepada seseorang yang belum mempunyai tambatan hati. Mungkin mereka akan menjawab tentang jodoh dengan kriteria sempurna. Misalnya jodoh yang tampan, mapan, dan shaleh/shalihah, punya beberapa hafalan, mempunyai keturunan atau nasab yang baik. Dan banyak lagi yang lahir dari angannya.
Berbeda lagi jika kamu bertanya tentang jodoh kepada seseorang yang sudah mempunyai seseorang (red:pacar, tambatan hati). Mereka menjawabnya akan lebih condong kepada karakter seseorang yang diyakini mereka akan menjadi pendampingnya kelak. Mereka tidak peduli lagi akan kelebihan dan kekurangan yang sebelumnya dimiliki oleh tambatan hatinya itu, yang jelas seperti dia.
Jawaban ini juga akan berbeda lagi jika kamu menanyakan tentang jodoh kepada seseorang yang sudah menikah atau bahkan mempunyai momongan. Mereka akan menjawabnya dengan sangat sederhana, seperti yang penting seorang muslim, shalih/shalihah, serta mampu berperan dalam keluarga.
Seperti itulah jawaban-jawaban yang akan muncul jika kita bertanya tentang jodoh. Beragam jawaban akan muncul dan tentunya itu tergantung dengan persepsi masing-masing orang yang dipunyai. Mereka hanya berusaha memberikan jawaban secara subjektif sesuai dengan apa yang mereka tahu.
Jodoh Menurut Islam
Berbicara tentang Jodoh, bagaimana cara pandang Islam dalam mengungkapkan rahasia di dalamnya? Apakah Jodoh merupakan takdir yang telah digariskan? Tetapi kenapa Rasulullah juga memberikan kita pilihan untuk memilih jodoh yang kita inginkan? Kenapa begitu banyak nasehat yang menyarankan agar kita lebih berhati-hati dalam memilih calon pendamping kita?
Dikarenakan hal itu pula, masih banyak manusia yang khawatir tentang jodohnya. Malah banyak yang dikarenakan hal tersebut malah memilih jalan setan seperti pacaran sebagai bentuk “ikhtiar” tentang jodoh. Padahal hal tersebut benar-benar salah.
Dilain pihak, ada yang menghindari hal tersebut. Namun sangat sedikit upaya dalam ber”ikhtiar” yang benar sehingga pada umur yang semakin bertambah, dia tidak kunjung mendapatkan jodoh. Kenapa hal ini terjadi? Sebenarnya jodoh itu pilihan atau takdir sih?
Padahal sesungguhnya Allah telah membocorkan persoalan tentang jodoh ini kepada kita melalui ayatnya Al-Qur’an Surat An Nur ayat 26 yang berbunyi :
Artinya :
Wanita-wanita yang tidak baik untuk laki-laki yang tidak baik, dan laki-laki yang tidak baik adalah untuk wanita yang tidak baik pula. Wanita yang .baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk wanita yang baik. (Qs. An Nur:26)
Jika melihat dari potongan ayat Al-Qur’an diatas dapat dikatakan bahwa Laki-laki yang baik hanya untuk wanita yang baik. Sedangkan laki-laki yang tidak baik juga untuk wanita yang tidak baik. Sungguh merupakan sebuah rahasia yang sebenarnya sudah lama terungkap jika kita mau mengkaji agama kita lebih dalam.
Karena dengan hal tersebut sesungguhnya kita sekarang dapat meyakini, memahami, dan mengamalkan apa yang terkandung di dalam ayat tersebut. Bagaimana? Tidak sulit bukan jika kita ingin memahami jodoh dari kacamata kita sebagai seorang muslim.
Di dalam agama Islam, jodoh itu berarti seseorang yang telah tertulis namanya di Lauh Mahfuz bahkan jauh sebelum kita manusia diciptakan ke dunia dimana dia akan ditakdirkan untuk menjadi pendamping hidup kita di dunia ini.

Namun bukannya kita tidak bisa memilih tentang jodoh karena yang tertulis di Lauh Mahfudz itu merupakan banyak pilihan jalan. Dan itu sebenarnya merupaka hasil dari sikap dan akhlaq kita dalam menanggapi kehidupan yang sementara ini.
Jadi jodoh merupakan hal telah tertulis di Lauh Mahfudz,namun kita bisa memilih dengan siapakah kita akan nanti berjodoh. Tentunya pengaruh ahklaq dan sikap kita di dunia akan menentukannya.
Seperti soal rejeki yang dimana hasilnya adalah merupakan faktor dari setiap usaha, ikhtiar, dan doa kita kepada Allah. Begitu juga dampak dari rezeki tersebut dimana itu juga terpengaruh dari jalan kita dalam memilih apakah rezeki yang kita ambil merupakan rezeki halal atau haram.
Jadi apakah kamu masih bingung dalam memilih atau mendapatkan jodoh? Karena sesungguhnya jodoh yang akan datang kepadamu merupakan hasil dari setiap doa dan usaha kamu. Jika ingin mendapatkan jodoh yang membawa kamu kepada kebahagiaan dan keberkahan dari Allah, maka dapatkanlah dia dengan berusaha dulu mendapatkan cinta Allah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://jalanakhirat.wordpress.com/2019/03/08/tanda-tanda-jodoh-dari-allah-swt/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Betul Dia Jodoh Kau Tuhan Akan Gerakkan Hati Kedua Duanya Ini 10 Tanda Dia Akan Menjadi Jodohmu

Kalau Betul Dia Jodoh Kau Tuhan Akan Gerakkan Hati Kedua Duanya Ini 10 Tanda Dia Akan Menjadi Jodohmu

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 461 hits
Kalau Betul Dia Jodoh Kau Tuhan Akan Gerakkan Hati Kedua Duanya Ini 10 Tanda Dia Akan Menjadi Jodohmu Masa aku belum kahwin soalan yang selalu aku fikir ialah Macam mana nak kenal tu jodoh aku Rupa rupanya jodoh tiba dengan cara yang mudah ...
Jodoh Itu Rahsia Allah Saat Allah Tentukan Jodoh Tiada Siapa Boleh Halang Ustaz Ebit Lew

Jodoh Itu Rahsia Allah Saat Allah Tentukan Jodoh Tiada Siapa Boleh Halang Ustaz Ebit Lew

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 628 hits
Jodoh itu rahsia Allah Saat Allah Tentukan Jodoh Tiada Siapa Boleh Halang Ustaz Ebit Lew Jodoh itu rahsia Allah Sekuat mana kita setia selama mana kita menunggu sehebat mana kita merancang sekeras mana kita bersabar sejujur mana kita berbag...
Inilah 8 Punca Amalan Kita Ditolak Oleh Allah Swt Rileks Media

Inilah 8 Punca Amalan Kita Ditolak Oleh Allah Swt Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 322 hits
Sesungguhnya tujuan kita dihidupkan adalah untuk beribadah kepada Allah SWT Jadi semua ibadah yang dikerjakan mestilah berlandaskan kepada iman iaitu percaya bahawa hanya Allah sebagai penjamin hidup kita di dunia dan akhirat Namun tidak se...
7 Tujuh Hal Ini Agar Sedekah Diterima Allah Swt

7 Tujuh Hal Ini Agar Sedekah Diterima Allah Swt

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 242 hits
Dalam Islam sedekah memiliki dua dimensi yaitu dimensi kesalehan spiritual dan dimensi kesalehan sosial Selain dapat memperbaiki diri sedekah mampu membenahi kehidupan sehari hari dan berdampak terhadap kehidupan sosial dalam sebuah mmasyar...
Tak Siapa Sangka Jodoh Yang Hadir Lambat Allah Temukan Dengan Jodoh Yang Lebih Indah

Tak Siapa Sangka Jodoh Yang Hadir Lambat Allah Temukan Dengan Jodoh Yang Lebih Indah

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 526 hits
Tak Siapa Sangka Jodoh Yang Hadir Lambat Allah Temukan Dengan Jodoh yang Lebih Indah Bagi wanita yang lambat berkahwin pastinya perkara ini memberi tekanan buat anda kerana mereka sering menjadi bahan mulut manusia yang tak habis habis meng...
Cara Allah Swt Menerima Doa Hamba Nya

Cara Allah Swt Menerima Doa Hamba Nya

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 378 hits
Soalan Bagaimanakah cara Allah SWT menerima doa kita Jawapan Kita sebagai seorang yang beriman perlulah sentiasa berdoa kepada Allah SWT kerana insan ini sifatnya lemah dan sentiasa mengharapkan kepada sang Penciptanya dalam setiap keadaan ...
Saya Pas Tak Bayar Clare Kita Akan Adu Pada Allah

Saya Pas Tak Bayar Clare Kita Akan Adu Pada Allah

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 312 hits
MALAYSIAKINI Presiden PAS Hadi Awang hari ini menegaskan bahawa tiada sebarang bayaran dibuat kepada Editor Sarawak Report Clare Rewcastle Brown berhubung penyelesaian luar mahkamah kes saman fitnah Hadi berkata PAS atau beliau sendiri seca...
Tiba Tiba Ada Seorang Hamba Allah Yang Baik Hati Letak Duit Dekat Wiper Kereta Untuk Renew Roadtax

Tiba Tiba Ada Seorang Hamba Allah Yang Baik Hati Letak Duit Dekat Wiper Kereta Untuk Renew Roadtax

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 505 hits
Tidak ramai yang bernasib baik apabila secara tiba tiba di tolong oleh orang yang tidak dikenali disaat anda benar benar memerlukan Begitu yang terjadi kepada seorang pengguna Facebook Nur Aqeela Mohamed Redzuan yang menceritakan pengalaman...
Pas Terus Mengadu Pada Allah

Pas Terus Mengadu Pada Allah

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 420 hits
SIAPA YANG BUAT FITNAH TANGGUNG SENDIRILAH BIAR ALLAH YANG MENGHUKUM MEREKA KEPADA YANG MULUT CELUPAR DAN FITNAH TANGGUNG SENDIRI Pak Karamu Saya PAS tak bayar Clare kita akan adu pada Allah News Diterbitkan Hari ini 1 08 tengahari Dikemask...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams