Inilah 8 Punca Amalan Kita Ditolak Oleh Allah Swt Rileks Media


Sesungguhnya tujuan kita dihidupkan adalah untuk beribadah kepada Allah SWT. Jadi semua ibadah yang dikerjakan mestilah berlandaskan kepada iman, iaitu percaya bahawa hanya Allah sebagai penjamin hidup kita di dunia dan akhirat.
Namun, tidak semua amal ibadah kita diterima olehNya kerana terdapat syarat yang mungkin tidak penuhi dalam ibadah tersebut, antaranya;
#1- Memakan Harta yang Haram
Memakan harta haram sama saja dengan menumbuhkan daging yang haram dalam tubuh kita. Ini termasuklah memakan makanan yang dicu ri, hak kepunyaan anak yatim, serta makanan yang ternyata haram hukumnya seperti babi.
Memakan makanan yang haram juga membuatkan doa manusia tidak dimakbulkan Allah SWT.
Rasulullah SAW pernah bersabda;
“Ibadah yang disertai dengan memakan (makanan) yang haram sama saja seperti (mendirikan) bangunan di atas pasir.”
Al-Bihar 103 : 16
#2- Der haka Terhadap Ibu Bapa
Menderhaka kepada ibu bapa sehingga menya kiti hati mereka akan menyebabkan amal ibadah ditolak dan tidak diterima oleh Allah. Bersikap menghormati dan menyayangi ibu bapa sangat dituntut dalam Islam. Bukan saja tidak dimakbulkan doa, tetapi tidak akan mendapat keberkatan hidup kepada sesiapa yang mender haka.
Imam Jaafar al-Shidiq mengatakan;
“Barang siapa yang memandang kedua-dua orang tuanya dengan pandangan kesal atau ben ci, maka solatnya tidak diterima.”
#3- Mengumpat (Ghibah)
Mengumpat merupakan perbuatan yang sangat diben ci oleh Allah SWT, begitu juga dengan perlakuan fitnah yang memecah-belahkan umat, sehingga setiap amal ibadah si pelaku tidak diterima oleh Allah SWT.
Rasulullah SAW bersabda;
“Barangsiapa yang mengumpat (ghibah) seorang muslim lelaki ataupun perempuan, maka tidak diterima solatnya dan puasanya selama 40 hari 40 malam, kecuali orang yang diumpat itu memaafkannya.”
#4- Minum Arak
Arak atau khamar merupakan minuman yang memabukkan yang membuatkan fikiran manusia menjadi menjadi separa sedar dan sukar dikawal. Minuman itu memberi banyak kesan buruk serta menyebabkan amal ibadah seseorang itu tidak diterima oleh Allah.
Rasulullah SAW pernah bersabda;
“Orang yang minum khamar tidak diterima solatnya selama 40 subuh (hari).”
#5- Meringan-ringankan Solat Dan Ibadah Lain
Menunda daripada mengerjakan solat, seperti solat fardhu, dan solat jumaat serta meremehkan perbuatan solat boleh membuatkan amalan ibadah lain tidak diterima Allah SWT.
Contohnya, berpuasa di bulan Ramadan, tetapi tidak mendirikan solat wajib. Sama juga, bersolat tetapi melakukan fitnah, bukankah semua itu sia-sia?
Dengan itu, solatlah di awal waktu, dan angkatlah setiap suruhan Allah di tempat yang tertinggi supaya Allah memandang setiap amalan soleh yang dikerjakan. Sesungguhnya solat adalah tiang agama Islam.
#6- Tidak Ikhlas
Ikhlas adalah kunci utama dalam beribadah. Jika sesuatu ibadah dilakukan atas niat lain seperti ingin dihormati, maka itu merupakan perbuatan yang tidak ikhlas dan menyebabkan amal ibadah yang lain tidak diterima oleh Allah.
Rasulullah SAW bersabda;
“Jika engkau melakukan amal (ibadah), lakukanlah semata-mata kerana Allah dengan ikhlas, kerana tidak akan diterima amal ibadah dari hambaNya, kecuali yang dilakukan dengan ikhlas.”
Hadis Riwayat Bukhari
#7- Bermegah Dan Bangga dengan Dunia
Allah SWT tidak akan menerima amal ibadah seseorang hambaNya yang melakukan amal ibadah yang bermegah-megah dengan harta benda, melainkan hartanya itu diinfaqkan kepada golongan miskin sebagai sedekah.
Begitu juga dengan sikap riak yang merupakan sifat inginkan pujian selain dari Allah, terutamanya dalam melakukan amal ibadah. Pendek kata sikap ini adalah menunjuk-nunjuk akan amalannya supaya dipuji. Semua ini adalah sikap yang sangat tidak disukai Allah SWT.
#8- Takabbur
Takabbur adalah sikap yang menyamai kesombongan yang sangat diben ci oleh Allah. Amalan yang dilakukan bukan berniat untuk Allah tetapi kerana perkara lain. Maka Allah menolak amal ibadah yang dilakukan oleh golongan ini sehingga dia bertaubat.
Sikap ini sebenarnya bukan sahaja menjauhkan doa dari dimakbulkan Allah, tetapi turut menjauhkan kita dari Allah. Bahkan dalam kalangan manusia sendiri tidak menyenangi golongan yang takkabur ini.

Kesimpulannya, wajib untuk mengetahui cara beribadah dan syarat-syaratnya agar setiap amal ibadah kita diterima oleh Allah SWT dan setiap perbuatan itu tidaklah sia-sia belaka. Semoga setiap amalan kita diterima dan dinilai baik oleh Allah SWT. Amin.
Source link
The post Inilah 8 Punca Amalan Kita Ditolak Oleh Allah SWT – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/inilah-8-punca-amalan-kita-ditolak-oleh-allah-swt-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doa Dan Amalan Untuk Menyembuhkan Rabun Mata Rileks Media

Doa Dan Amalan Untuk Menyembuhkan Rabun Mata Rileks Media

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 906 hits
Doa dan amalan untuk menyembuhkan rabun mata ini asalnya dikongsikan oleh Ustaz Muhammad Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin di laman youtube beliau Menurut ustaz Amin doa ini beliau dapat semasa menziarahi ulama di Makkah Kami ...
Amalan Doa Wirid Agar Lunas Hutang Dan Banyak Rezeki Mustajab Rileks Media

Amalan Doa Wirid Agar Lunas Hutang Dan Banyak Rezeki Mustajab Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 539 hits
Ada doa dan wirid mustajab yang bisa diamalkan agar lunas hutang Kesungguhan dan keyakinan dalam mengamalkan wirid ini perlu dimiliki sebab tanpa itu semua akan mengurangi kemustajaban suatu doa Jangan meminta dalam 1 hari hutang langsung l...
Inilah Sebab Mengapa Puasa Dan Solat Sunat Nabi Daud Paling Disukai Allah Rileks Media

Inilah Sebab Mengapa Puasa Dan Solat Sunat Nabi Daud Paling Disukai Allah Rileks Media

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 418 hits
Dari Abdullah bin Amr bin Al Ash Rasulullah SAW bersabda Puasa yang paling disukai disisi Allah adalah puasa Nabi Daud dan solat yang paling disukai Allah adalah solat Nabi Daud Beliau biasa tidur dipertengahan malam dan bangun pada seperti...
Kerap Beri Makan Kucing Jalanan Di Makkah Dan Madinah Allah Bantu Dapatkan Tempat Solat Subhanallah Rileks Media

Kerap Beri Makan Kucing Jalanan Di Makkah Dan Madinah Allah Bantu Dapatkan Tempat Solat Subhanallah Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 409 hits
Dalam sejarah Islam kucing memiliki keistimewaan yang sangat luar biasa Baginda Nabi berpesan kepada para sahabatnya untuk menyayangi kucing peliharaan layaknya seperti menyayangi keluarga sendiri Sesungguhnya kucing adalah makhluk yang man...
Rumah Kelihatan Bercahaya Dari Langit Dengan 10 Amalan Ini Rileks Media

Rumah Kelihatan Bercahaya Dari Langit Dengan 10 Amalan Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 351 hits
Jika anda pernah mendengar adanya rumah rumah yang bercahaya jika dilihat dari langit pasti akan bertanya apa yang membuat rumah tersebut terlihat terang jika dilihat dari langit oleh malaikat Tentu rumah tersebut adalah rumah yang didalamn...
Amalkan 2 Amalan Rasulullah Ajar Bantu Keluar Dari Kesem Pitan Hidup Rileks Media

Amalkan 2 Amalan Rasulullah Ajar Bantu Keluar Dari Kesem Pitan Hidup Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 374 hits
Meneruskan kehidupan di zaman sekarang ini amat berat cabarannya terutama soal kewangan Bekerja siang malam demi kelangsungan hidup Tapi ada juga yang hasilnya cuma kais pagi makan pagi kais petang makan petang Rupanya ada 2 rahsia amalan R...
Inilah 7 Amalan Saya Menjemput Rezeki Melalui Anak Rileks Media

Inilah 7 Amalan Saya Menjemput Rezeki Melalui Anak Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 339 hits
Pengalaman sendiri Alhamdulillah selepas annur rania dilahirkan rezeki saya mudah je masuk Kadang kadang rezeki tak di sangka sangka dapat Dapat tawaran kerja di kampung halaman Padahal tak pernah terfikir pun saya boleh dapat sebab ramai s...
Surah Taha Ayat 1 5 Amalan Terbaik Melembutkan Hati Keras Dan Pendinding Diri Rileks Media

Surah Taha Ayat 1 5 Amalan Terbaik Melembutkan Hati Keras Dan Pendinding Diri Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 771 hits
Surah Taha adalah surah yang ke 20 juzuk 16 Surah yang baik untuk melembut hati yang keras terutama sekali dibacakan kepada ahli keluarga yang keras hati malas dan degil untuk beribadat kepada Allah SWT Boleh diamalkan sebagai ayat pendindi...
Di Sebalik Bacaan Doa Selepas Azan Amalan Tak Sampai 60 Saat Manfaat Berganda Rileks Media

Di Sebalik Bacaan Doa Selepas Azan Amalan Tak Sampai 60 Saat Manfaat Berganda Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 367 hits
Semenjak kecil kita diajar untuk membaca doa selepas azan Setiap kali masuk waktu solat televisyen akan menyiarkan alunan azan yang mendayu dayu diikuti bacaan doa selepas azan Saya akan tekun mendengar Lama kelamaan tanpa sedar doa tersebu...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Filem Memoir Seorang Guru

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Stpm Ulangan Tarikh Stpm Ulangan 2024

Himpunan Resepi Ayam Goreng Tepung Mudah

Why Choose Private Hire In London A Traveler S Perspective

Malaysia Bersedih Kehilangan 10 Wira Negara