Tak Sangka Tambah Laici Dalam Tin 5 Menu Lauk Pauk Ini Jadi Sungguh Sedap


Sebut je laici mesti terbayangkan air laici atau beberapa jenis dessert yang sejuk. Tapi tahukah korang bahawa buah laici ini juga boleh dijadikan bahan campuran dalam masakan lauk pauk, terutamanya dalam menu yang ada  rasa masam manis dan pedas. Apa yang penting berani mencuba dan kreatif mengolah.  Kalau nak cuba ini RASA kongsikan.
 
AYAM MENTEGA LAICI
BAHAN-BAHAN:
250gm isi ayam | potong dadu6-8 biji laici dalam tin3  sudu makan mentega1 cawan susu cair1 pokok daun bawang | hiris 3-4cm5 biji cili padi | hiris4 ulas bawang putih | cincang halus1/2 biji bawang Holland | dadu halus1 sudu teh serbuk perasa ayamSedikit garamCARA MEMASAK:
Panaskan mentega dalam kuali dengan api sederhana.Tumiskan bawang putih, bawang Holland dan cili padi hingga wangi.Masukkan isi ayam, kacau rata hingga ayam kecut.Seterusnya masukkan pula susu cair, gaul rata dan tambahkan laici sekali.Perasakan dengan serbuk perasa ayam, garam.Biarkan mereneh seketika dan masukkan daun bawang.Tutup api, dan Ayam Mentega Laici sedia dihidangkan.
IKAN BAWALTIGA RASA
BAHAN-BAHAN:
1 ekor ikan bawal | siang dan bersihkan4 biji laici | hiris kecil1/2 biji tomato | potong daduSedikit hirisan daun ketumbar1 sudu makan cuka1 sudu makan sos ciliGaram dan gula secukup rasaMinyak masak | untuk menggoreng dan menumisBAHAN KISAR KASAR:
2 biji cili merah6 biji cili padi1/2 biji bawang Holland2 ulas bawang putih2cm halia muda1 pokok akar & batang ketumbarCARA MEMASAK:
Gaulkan ikan yang telah dibersihkan tadi dengan garam halus dan serbuk kunyit.Panaskan minyak dalam kuali, kemudian goreng ikan hingga garing. Angkat dan ketepikan.Keluarkan minyak, tinggal sedikit untuk menumis.Tumiskan bahan kisar hingga wangi dan pecah minyak.Perasakan dengan sos cili, cuka, garam dan gula secukup rasa.Terus kacau hingga kuah pekat, baru masukkan laici, tomato dan daun ketumbar.Tutup api dan gaul rata.Tuangkan sos di atas ikan, Ikan sedia dihidangkan panas-panas.
FILLET IKAN DORI LEMON LAICI
BAHAN-BAHAN:
BAHAN UNTUK IKAN DORI
300gm ikan dori | potong dadu, bersihkan dan tos2 biji telur1 sudu teh lada sulah1 sudu teh garam halus1 mangkuk tepung gandumMinyak masak untuk menggorengBAHAN SOS:
5 biji laici dalam tin | potong daduSedikit cili banggala  kuning dan merah | potong dadu1 biji lemon | jus sahaja2 ulas bawang putih | cincang1/2 biji bawang Holland | potong dadu1 sudu makan pati sanqick1 sudu teh tepung jagungGaram dan gula secukup rasa3 sudu makan mentegaCARA MEMASAK:
Gaulkan rata tepung gandum bersama garam dan lada sulah. Ketepikan.Pecahkan telur dalam mangkuk dan kacau rata.Celupkan ikan dalam telur, kemudian salutkan dengan tepung dan letakkan atas kertas tisu.Sementara itu, panaskan minyak masak dalam kuali.Goreng fillet ikan hingga perang keemasan. Tos dan ketepikana.Sediakan pula sos lemon.Panaskan mentega dalam kuali, tumis bawang putih dan bawang Holland hingga wangi.Masukkan pati sanquick, jus lemon dan sedikit air.Kacau rata dan masukkan hirisan laici dan cili benggala.Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.Akhir sekali masukkan tepung jagung yang dibancuh dengan sedikit air.Kacau rata dan tutup api.Tuangkan sos atas fillet ikan yang telah digoreng tadi.Fillet ikan sedia dihidangkan.
UDANG LAICI MASAM MANIS
BAHAN-BAHAN:
350gm udang saiz XL| bersih  dan tos6 biji  laici dalam tin | belah duaSedikit cili banggala merah dan hijau | potong dadu1/2 biji bawang Holland | potong dadu3 ulas bawang putih | cincang halus2cm halia muda | hiris halus1 sudu makan sos tomato1 sudu makan sos plum2 sudu makan sos cili1 sudu teh serbuk perasa ayam1 sudu teh serbuk lada sulahGaram dan gula secukup rasaMinyak masak untuk menggoreng dan menumisCARA MEMASAK:
Gaulkan udang bersama sedikit garam halus dan serbuk lada sulah.Panaskan minyak, goreng udang hingga kulit bertukar warna merah. Angkat dan tos.’Keluarkan minyak tinggal sedikit untuk menumis.Tumis bawang Holland, bawang putih dan halia muda hingga wangi.Tambahkan dengan sos cili, tomato dan plum, kacau rata dan tambah dua sudu makan air.Kacau rata, masukkan hirisan cili banggala dan laici.Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.Akhir sakali masukan semula udang goreng, kacau seketika. Tutup api.Udang Laici Masam Manis sedia dihidangkan.
KERABU SOTONG NANAS LAICI
BAHAN-BAHAN:
350gm sotong buang kulit luar, cuci dan tos4 biji laici dalam tin | hiris1 keping nanas dalam tin | hiris halus2 sudu makan sos cili Thai1 biji limau nipis | jus sahaja1 biji tomato| buang biji dan potong dadu kecilSedikit hirisan daun ketumbar1/2 biji bawang Holland | hiris nipis1 biji cili merah | cincang halus5 ulas cili padi | hiris halusGaram dan garam | pelengkap rasaCARA MEMASAK:
Sotong yang telah dibersih, kelar-kelar dan hiris.Panaskan air dalam periuk hingga mendidih.Celur sotong seketika, angkat dan tos.Seterusnya campurkan sos cili Thai, jus limau nipis, hirisan cili padi, cili merah cincang garam dan gula secukup rasa.Masukkan sotong, hirisan tomato, nanas, laici dan daun ketumbar dalam mangkuk salad.Tuangkan campuran sos ke dalamnya dan gaul rata.Setelah sekata, kerabu sedia dihidangkan.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/09/tak-sangka-tambah-laici-dalam-tin-5.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Menu Bening Sup Yang Ringkas Sedap Bebas Minyak

5 Menu Bening Sup Yang Ringkas Sedap Bebas Minyak

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 321 hits
Kata orang masakan rebus ni masakan malas tapi kalau kena pada cara memasak yang rebus dan reneh ini lagi sedap dan gerenti lebih sihat kerana bebas minyak Apa yang penting ia ringkas dan mudah disediakan bak kata emak emak Campak campak da...
Eatz Hong Kong The Garden Mall Menyajikan Pelbagai Jenis Menu Makanan Yang Sedap

Eatz Hong Kong The Garden Mall Menyajikan Pelbagai Jenis Menu Makanan Yang Sedap

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 799 hits
hai assalammualaikumEatz Hong Kong The Garden Mall Selalu sangat dah makan makanan Korea Thailand Jepun apa kata tukar pulak sesekali makan makanan Hong Kong pulak Yes Hong Kong ye guyss tak terfikir macam mana makanan diaorang kan sebab ja...
Koleksi Resipi Lauk Pauk Mudah Masak Guna Pressure Cooker

Koleksi Resipi Lauk Pauk Mudah Masak Guna Pressure Cooker

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 493 hits
Periuk tekanan atau pressure cooker memang memudahkan kerja kerja memasak lebih lebih lagi untuk menyediakan sajian yang mengambil masa yang lama untuk disiapkan seperti rendang daging sup tulang dan sebagainya Namun kini terdapat pelbagai ...
Nasi Beringin Dan 4 Variasi Lauk Pauk Ayam Daging Maliza Berkongsi Rahsia Resipi

Nasi Beringin Dan 4 Variasi Lauk Pauk Ayam Daging Maliza Berkongsi Rahsia Resipi

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 572 hits
Lauk pauk kali ini resipi warisan keluarga Maliza Ghani pemilik Manisa Cafe di Accentra Glenmarie Shah Alam ini Dimakan pula dengan Nasi Beringin sajian Johor yang cukup popular perrgh memang terangkatlah Cukup berperisa dan cukup rempah ra...
Ubah Selera Dengan 4 Menu Mudah Sedap Ni

Ubah Selera Dengan 4 Menu Mudah Sedap Ni

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 508 hits
Tak tau nak masak apa hari ni Apa kata korang cuba empat menu atentik yang telah diolah semula sesuai dengan cita rasa sekarang sungguh sedap dan sesuai dengan tekak seisi keluarga Yang penting resipi mudah dan bahan senang cari Sesekali ub...
Sedap Sungguh Lempeng Pisang Ni Nostalgia Sungguh

Sedap Sungguh Lempeng Pisang Ni Nostalgia Sungguh

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 297 hits
Terkenang kalau dulu dulu bila petang musim hujan mak mesti buat Lempeng pisang Tapi sekarang nak jumpa lempeng ala kampung macam emak atau nenek buat memang jarang jarang dapat Bila terlanjur ingat ini dikongsikan resipi lempeng kampung ya...
Ini 5 Menu Bbq Yang Sedap Mudah Boleh Buat Di Rumah

Ini 5 Menu Bbq Yang Sedap Mudah Boleh Buat Di Rumah

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 424 hits
Nak buat BBQ kecil kecil di rumah Boleh je ya tak perlu halaman yang luas tempat memanggang atau menggril luas dan berbelanja besar Cukup sekadar di dapur atau meja makan yang penting korang boleh menikmati BBQ santai bersama keluarga Kalau...
Kuah Kacang Aka Kuah Nasi Kapit Kelantan Yang Sangat Sedap

Kuah Kacang Aka Kuah Nasi Kapit Kelantan Yang Sangat Sedap

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 735 hits
Hari ini saya ingin kongsikan satu resepi makanan kegemaran saya iaitu Kuah Kacang Kelantan atau kuah nasi kapit Kelantan yang dimakan dengan nasi impit Sebelum masuk bab resepi kita bercerita dulu Kita banyak tertipu dengan kehidupan Sibuk...
Bubur Asyura Sedap

Bubur Asyura Sedap

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 1309 hits
Bubur Asyura Sedap Jumaat 13 9 2019 Alhamdulillah Inilah entri bikin terliurrr yang aku suka nak up dalam blog hehehe sebab bubur asyura ni memang favourite aku sejak kecik lagi Eh aku memang sukalah dessert manis2 ni kalau pedas2 kurengg s...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Faedah Sirah Nabi Perang Bani Quraizhah Dan Pelajaran Di Dalamnya

Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist