Tak Berbincang Bersama Dap Dan Amanah Runding Kerusi Beri Muda Mana Anwar Hilang


agendaily.com11/2/2022
Datuk Seri Anwar Ibrahim dilihat gagal menyatukan parti pembangkang dibawah satu khemah besar.

DAP dan parti Amanah berbincang bersama dalam isu pembahagian kerusi kepada Parti Ikatan Demokratik Malaysia (MUDA) yang dimuktamadkan baru-baru ini tanpa melibatkan rakan parti satu lagi, PKR.

Keputusan DAP dan Amanah menyerahkan kerusi kepada MUDA tanpa kelibat Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam sidang media bersama pada Rabu lalu menimbulkan banyak tanda tanya adakah beliau masih lagi Ketua Pembangkang dan adakah masih layak untuk memegang jawatan tersebut?

Seorang pemimpin tertinggi semasa menghadiri sidang media mengumumkan akan memberi laluan kepada MUDA di enam kawasan diperuntukkan kepada mereka mendedahkan punca Anwar tidak berada semasa mesyuarat tersebut, namun meminta dirahsiakan identitinya demi menjaga air muka Anwar.

Menurut sumber pemimpin tertinggi Pakatan Harapan (PH) itu, perbincangan itu diadakan melibatkan pemimpin DAP bersama Amanah dengan MUDA tanpa melibatkan PKR kerana mereka sudah tidak tahu cara untuk berunding dengan Anwar lagi dan seakan lihat sudah berputus asa dengan beliau.

Anwar dilihat enggan berkompromi untuk memberikan kerusi kepada MUDA untukm bertanding pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor nanti, malah tindakan DAP dan Amanah juga tidak disenangi kerana dilihat tidak menghormati partinya, PKR.

“Kami sudah tidak tahu bagaimana cara untuk berunding dengan Anwar, pening kepala untuk menguruskan Presiden PKR itu yang dilihat membuat keputusan membelakangi parti pembangkang lain terutamanya kami Amanah dan DAP,” kata sumber selepas mesyuarat tersebut.

Anwar mahupun wakil PKR tidak hadir mesyuarat yang diadakan tersebut.

Tindakan Anwar juga semakin menimbulkan tanda tanya dikalangan pemimpin DAP dan Amanah selepas keputusan PKR untuk menggunakan lambang mereka sendiri pada PRN Johor dan bukannya lambang rasmi, PH.

Walaupun ketiga-tiga parti itu cuba menjelaskan tiada perpecahan antara mereka, namun realitinya gabungan pembangkang itu sudah berantakan dan tidak lagi sehaluan.

Ketiga-tiga parti itu cuba menonjolkan masih wujud keharmonian antara parti pembangkang, namun pandangan umum sudah melihat bibit perpecahan yang berlaku sejak PRN Melaka dan berlarutan sehingga PRN Sarawak yang lalu.

Kemuncaknya pada PRN Johor apabila PKR membuat keputusan yang mengejutkan banyak pihak.

Kenyataan Anwar berhubung isu penggunaan lambangnya juga tidak masuk akal apabila cuba menjauhkan diri dengan rekod pentadbiran kerajaan PH semasa menjadi kerajaan pusat sebelum ini.

Ketua Setiausaha Pengelola PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad kemudiannya mendedahkan parti memutuskan menggunakan lambang pilihan raya sendiri pada PRN Johor kerana lambang PH dibayangi era 22 bulan pentadbiran mereka sebagai kerajaan Pusat.

Dalam satu ciapan Twitter, Ahli Parlimen Setiawangsa itu menjelaskan di sebalik pentadbiran kerajaan PH mempunyai pencapaian, ia turut dibayangi kekurangan termasuk kebangkitan ‘pengkhianat’ dalam PKR yang membawa kepada kejatuhan kerajaan berkenaan.

Bahkan, Nik Nazmi sendiri mengakui penggunaan lambang pilihan raya PH tidak benar-benar membantu gabungan itu pada PRN Melaka.

Bagaimanapun, bagi sebilangan pemerhati politik tempatan, polemik terkini yang melanda PH mengesahkan isu ketidaksepakatan dan ketiadaan muafakat utuh di antara parti-parti dalam PH yang berlaku sekian lama.

Menurut sumber, perkara yang tidak masuk akal dan tidak boleh diterima DAP dan Amanah adalah berhubung rundingan Anwar yang masih berterusan dengan pihak UMNO dan Barisan Nasional (BN).

“Kami tidak faham kenapa Anwar masih berunding dengan UMNO dan BN… Ini sukar untuk kami fahami, walaupun dia (Anwar) menafikan tetapi berdasarkan maklumat tertentu kami boleh mengesahkan wujud rundingan dengan UMNO dan BN antara Anwar.

“Anwar tidak menjelaskan kepada kami berhubung isu tersebut dan ia menimbulkan banyak tanda tanya dikalangan pemimpin DAP dan Amanah,” kata sumber lagi


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/02/tak-berbincang-bersama-dap-dan-amanah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selepas Amanah Dan Dap Pkr Pula Tawar 3 Kerusi Untuk Muda

Selepas Amanah Dan Dap Pkr Pula Tawar 3 Kerusi Untuk Muda

papar berkaitan - pada 10/2/2022 - jumlah : 141 hits
February 10 2022 PKR memaklumkan parti itu menawarkan tiga kerusi untuk ditandingi parti Ikatan Demokratik Malaysia Pengerusi PKR Johor Syed Ibrahim Syed Noh berkata hal itu dibuat selepas kedua dua parti mengadakan tiga pertemuan dan rundi...
Muda Bertanding Enam Kerusi Hasil Kesepakatan Amanah Dap

Muda Bertanding Enam Kerusi Hasil Kesepakatan Amanah Dap

papar berkaitan - pada 10/2/2022 - jumlah : 156 hits
FAZLI RADZIMUDA akan bertanding di enam kerusi Dewan Undangan Negeri pada Pilihan Raya Negeri Johor hasil kesepakatan dengan AMANAH dan DAP Kesemua kerusi terbabit ialah DUN Tenang Bukit Kepong Parit Raja Machap Puteri Wangsa dan Bukit Perm...
Dap Amanah Using Muda To Attract Young Fence Sitters Says Analyst

Dap Amanah Using Muda To Attract Young Fence Sitters Says Analyst

papar berkaitan - pada 13/2/2022 - jumlah : 148 hits
DAP secretary general Lim Guan Eng Amanah president Mohamad Sabu and Muda president Syed Saddiq Syed Abdul Rahman signing an agreement on Muda s participation in the March 12 Johor polls PETALING JAYA A political analyst said the decision b...
Prn Johor Pkr Dap Dan Amanah Terpaksa Tumpang Imej Muda

Prn Johor Pkr Dap Dan Amanah Terpaksa Tumpang Imej Muda

papar berkaitan - pada 10/2/2022 - jumlah : 172 hits
SHAH ALAM Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi mendakwa DAP Parti Amanah Negara dan Parti Keadilan Rakyat menumpang imej Parti Ikatan Demokratik Malaysia dalam Pilihan Raya Negeri Johor Beliau mendakwa ketiga tiga pa...
Amanah Dap To Give Muda Six Seats Four Previously Won By Harapan

Amanah Dap To Give Muda Six Seats Four Previously Won By Harapan

papar berkaitan - pada 10/2/2022 - jumlah : 148 hits
JOHOR POLLS Amanah and DAP have agreed to give up six state seats to Muda to contest in the Johor polls They are and This followed the conclusion of negotiations between Amanah DAP and Muda ahead of the Johor polls on March 12 All six seats...
Rundingan Rasmi Pilihan Raya Negeri Johor 2022 Antara Amanah Dap Muda

Rundingan Rasmi Pilihan Raya Negeri Johor 2022 Antara Amanah Dap Muda

papar berkaitan - pada 10/2/2022 - jumlah : 164 hits
Kenyataan Media 09 02 2022 AMANAH DAP MUDA telah mengadakan rundingan untuk pengagihan kerusi bagi menghadapi Pilihan Raya Negeri Johor 2022 Setelah siri siri mesyuarat dan perbincangan pelbagai hala dilakukan keputusan rundingan rasmi anta...
Amanah Khianat Gadai Kerusi Puteri Wangsa Milik Pkr Kepada Muda

Amanah Khianat Gadai Kerusi Puteri Wangsa Milik Pkr Kepada Muda

papar berkaitan - pada 10/2/2022 - jumlah : 201 hits
SEORANG pemimpin PKR Johor menyifatkan keputusan Amanah menyerahkan kerusi Dewan Undangan Negeri Puteri Wangsa untuk ditandingi MUDA dalam Pilihan Raya Negeri Johor sebagai satu pengkhianatan Ketua Wanita PKR Johor Napsiah Khamis Maharan be...
Tak Tahan Karenah Anwar Dap Dan Amanah Pertimbang Singkir Selepas Prn

Tak Tahan Karenah Anwar Dap Dan Amanah Pertimbang Singkir Selepas Prn

papar berkaitan - pada 1/2/2022 - jumlah : 326 hits
AGENDA DAILY Anwar Ibrahim Gagal mencapai kata sepakat berhubung isu lambang dalam menghadapi Pilihan Raya Negeri Johor DAP dan Parti Amanah sudah tidak tahan lagi dalam melayani karenah Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim Pemimpin utama ...
Muda Denies Anwar S Claim It Is Eyeing 10 Seats In Johor Says To Use Own Logo In Campaign

Muda Denies Anwar S Claim It Is Eyeing 10 Seats In Johor Says To Use Own Logo In Campaign

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 152 hits
Muda president Syed Saddiq Syed Abdul Rahman arrives at the Kuala Lumpur High Court December 14 2021 Picture by Miera ZulyanaKUALA LUMPUR Feb 8 The Malaysian United Democratic Alliance has denied suggestions that it had set conditions on th...
Pet Expo Midvalley 2024

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Kenapa Bini Aku Tak Cantik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


10 Cara Menyambut Hari Guru Selain Memberi Hadiah

Lucy M Enggai Tundi Dek Chord

Sivasangari On Cloud Nine As She Breaks Into World Top 10

2 Termasuk Penjawat Awam Ditahan Kes Tuntutan Palsu Di Sabah

Ktmb Tambah Baik Garis Panduan Susulan Kontroversi Pesta Dalam Tren

Bolehkah Berbuka Puasa Karena Merasa Pusing