Tak Berbaloi Pertaruh Nyawa Rakyat Kerana Duit Nadir Bumi Mp Dap


GERALDINE TONG


Tidak berbaloi meletakkan nyawa rakyat dalam bahaya hanya kerana usahasama membuat duit daripada perlombongan nadir bumi, kata MP Batu Gajah V Sivakumar

"Ini bukan hanya soal nak buat duit, bukan semata-mata kerana sebab itu saja.

"(Jika mereka) nak buat duit, tapi akhirnya mereka meletakkan nyawa orang ramai dalam bahaya. Kami tidak mahu itu," kata Sivakumar kepada Malaysiakini di lobi parlimen semalam.

Beliau mengenang kembali tragedi bencana daripada kilang Asian Rare Earth pada 1980an yang mengakibatkan keracunan serius kepada penduduk Bukit Merah di Perak.

Asian Rare Earth adalah anak syarikat Mitsubishi Chemicals, yang menutup kilang itu pada tahun 1992 ketika melakukan pembersihan berikutan kebocoran radioaktif. Ia juga memberi pampasan kepada penduduk, tetapi tanpa bertanggungjawab menerima liabiliti terhadap kejadian penduduk mendapat kanser di kawasan itu.

Sivakumar berkata kejadian di Bukit Merah masih segar dalam ingatan orang ramai.

"Banyak orang masih bercakap tentang Bukit Merah. Ketakutan itu masih terngiang-ngiang di sana dan sebenarnya, ada yang percaya masih terdapat kesan sampingan dari loji tersebut.

"Sekarang, kami tidak mahu satu lagi episod kedua," katanya.

Oleh itu, Sivakumar menggesa kerajaan negeri Perak supaya menjadi telus mengenai memorandum persefahaman (MOU) yang ditandatangani dengan firma China, pada 16 Nov lalu untuk meneroka perlombongan nadir bumi di Perak.

Sementara itu, Anggota Parlimen Ipoh Timur Wong Kah Woh (gambar, bawah) berkata DAP Perak sangat prihatin terhadap isu nadir bumi di negeri ini, terutamanya dengan mengambil kira peristiwa di Bukit Merah.
"Kami menyeru kerajaan negeri untuk menjelaskan jenis memorandum persefahaman itu, di mana ia akan berlaku, apa yang akan mereka lakukan, apakah kesannya kepada alam sekitar dan kepada rakyat.

"Saya juga ingin mendesak kerajaan negeri untuk campur tangan dan mengkaji keputusan yang dibuat oleh Menteri Besar Incorporated (MBI) dalam memeterai memorandum persefahaman ini," katanya.

Wong memberi contoh kilang nadir bumi Lynas di Pahang, yang telah mengundang kontroversi.

"Kami tidak mahu sejarah berulang dan saya fikir ia adalah pandangan majoriti rakyat di Perak untuk mengatakan tidak kepada mana-mana kilang nadir bumi atau perlombongan nadir bumi yang akan dilakukan di negeri mereka," kata Wong.

MBI kerajaan Perak berkata ia sedar mengenai bencana radioaktif di Bukit Merah.

"Kami tidak mahu mengulangi kejadian-kejadian pada masa lalu. Kami memahami tentang kejadian Bukit Merah pada masa lalu, oleh itu kami bekerjasama dengan agensi-agensi yang disebut untuk mengelakkan kejadian seperti ini.

"Tetapi ini tidak bermakna kami tidak dapat meneroka dan melihatnya sebagai sumber pendapatan berpotensi bagi kerajaan negeri, tetapi kami sangat berhati-hati," kata Ketua Pegawai Eksekutif MBI Perak, Anuar Zainal Abidin.

Semalam, NGO alam sekitar Sahabat Alam Malaysia (SAM) mengkritik kerajaan Perak, berkata ia tidak belajar dari sejarah Bukit Merah.

Kementerian Air, Tanah dan Sumber Asli pada 16 Nov mengumumkan menyaksikan majlis menandatangani memorandum antara MBI dan Chinalco GXNF Rare Earth Development Co Ltd untuk mengesan secara sistematik nadir bumi di Perak.

Ini walaupun terdapat kontroversi yang seputar kilang pemprosesan nadir bumi Lynas di Pahang. Kerajaan PH dikiritk kerana enggan menutup loji Lynas.

Walaupun penutupan kilang itu tidak termasuk dalam manifesto PH, beberapa pemimpin pentingnya telah berjanji untuk menutup loji itu jika gabungan itu menawan Putrajaya, yang dilakukan pada Mei tahun lalu.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/11/tak-berbaloi-pertaruh-nyawa-rakyat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buang Dap Mampu Kembalikan Semula Keyakinan Rakyat

Buang Dap Mampu Kembalikan Semula Keyakinan Rakyat

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 170 hits
Oleh Siti Hafidah Abd Ghaffar Mesti rehatkan pemimpin terbabit rasuah skandal seks ideologi sesatBANGI Meskipun sukar untuk membubarkan Parlimen dalam tempoh belum genap sepenggal namun kerajaan Pakatan Harapan masih mempunyai cara lain unt...
Dap Tuntut Janji Untuk Komunis Tapi Membabikan Janji Untuk Rakyat

Dap Tuntut Janji Untuk Komunis Tapi Membabikan Janji Untuk Rakyat

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 343 hits
oleh Ab Jalil Backer Ahli Parlimen Beruas Ngeh Koo Ham dilaporkan berkata kegagalan kerajaan mematuhi perjanjian antarbangsa dengan Komunis menyebabkan orang lain tidak akan mempercayai kewibawanaan integriti dan kejujuran Malaysia Kenyataa...
Pecah Tembelang Pac Kata Kereta Terbang Sudah Di Beri Rm20 Juta Wang Rakyat Duit Kita Pergi Mana

Pecah Tembelang Pac Kata Kereta Terbang Sudah Di Beri Rm20 Juta Wang Rakyat Duit Kita Pergi Mana

papar berkaitan - pada 30/11/2019 - jumlah : 383 hits
Tuan tuan Menteri kata tidak ada duit rakyat dibelanjakan untuk projek kereta terbang Tetapi PAC pula kata duit rakyat sebanyak RM20 Juta telah pun diberi kepada projek kereta terbang PAC said Redzuan did not perform any due diligence on Ae...
Tmj Pulang Duit Insentif Kerajaan Negeri Untuk Beli Bot Pengutip Sampah Di Sungai Johor Dipuji

Tmj Pulang Duit Insentif Kerajaan Negeri Untuk Beli Bot Pengutip Sampah Di Sungai Johor Dipuji

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 369 hits
Seperti yang sedia maklum bahawa Piala Malaysia bagi musim ini masih kekal menjadi milik pasukan Johor Darul Ta zim dan hasil dari kemenangan itu kerajaan negeri Johor telah memberikan insentif wang tunai sebanyak RM500 000 Tetapi wang itu ...
Pegawai Kejari Rembang Tilap Duit Denda Tilang Rp 3 036 Miliar

Pegawai Kejari Rembang Tilap Duit Denda Tilang Rp 3 036 Miliar

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 154 hits
Pegawai Kejari Rembang Tilap Duit Denda Tilang Rp 3 036 Miliar Jaksa Penuntut Umum Rinanto Haribuwono dalam sidang di Pengadilan Tipikor Semarang juga meminta hakim menjatuhkan hukuman berupa denda sebesar Rp 300 juta Jika tidak dibayarkan ...
Jika Dibedah Segera Tak Sempat Kumpul Duit Awlia Derita Satu Injap Jantung

Jika Dibedah Segera Tak Sempat Kumpul Duit Awlia Derita Satu Injap Jantung

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 267 hits
Jika bayi seusianya membesar dengan pelbagai keletah Puteri Nur Awlia Afia Azwan pula lebih kerap menangis kerana menahan kesakitan Baru comel berusia tiga bulan ini sudah diuji dengan masalah jantung dan sering mengalami sesak nafas menang...
Seminar Seru Duit

Seminar Seru Duit

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 367 hits
Hai duit datanglah padaku datanglah padaku Ilmu baru seminar buat duit seru duitKorang memang suka seminar seminar macam ni kan Caj mahal mahal pun sanggup bayar Haiya Banyak cara sekarang cari duit melalui seminar pun boleh Masih teringat ...
Buat Duit Dengan Involve Asia

Buat Duit Dengan Involve Asia

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 409 hits
Apa itu InvolveAsia merupakan satu platform affiliate e commerce yang membantu individu yang berpengaruh di laman maya untuk menjanakan pendapatan yang lumayan InvolveAsia menghubungkan anda dengan laman web ecommerce terkenal di Malaysia s...
Bidang Nyanyian Lagi Banyak Bagi Duit Daripada Berlakon

Bidang Nyanyian Lagi Banyak Bagi Duit Daripada Berlakon

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 232 hits
Pasti ramai tidak tahu bahawa Ayda Jebat menyertai bidang nyanyian terlebih dahulu sebelum terjun ke dunia lakonan Namun nama Ayda dilihat lebih The post appeared first on
Towards More Comprehensive Pension Reform

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Tafsir Mimpi Gajah

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan

Heidi Moru Aku Ada Chord

Oliva Helmin Feat Kelvin Tunggu Tunggu Chord

Ada 3 Dituduh Bid Ah Padahal Tidak Bid Ah By Dr Hm Rakib S H M Ag