Tahukahanda Vapor Lock Punca Enjin Kereta Lama Tiba Tiba Jem




'VAPOR Lock' atau 'Sekat Wap' (atau enjin tiba-tiba jem) adalah masalah yang biasa menimpa enjin kereta lama. Masalah ini berlaku apabila enjin mengalami *panas lampau disebabkan proses *pecutan dan *nyahpecutan yang berterusan.

Dalam cuaca panas, enjin kereta perlu bekerja lebih keras daripada biasa. Enjin juga lebih panas ketika memandu dalam situasi trafik henti-gerak.

Cuaca panas boleh mengewapkan *bahan api dalam karburetor dan *pam minyak. Ini menghalang bahan api masuk ke *salur minyak dan akhirnya menyebabkan enjin terhenti. Anda mungkin tertanya, bagaimanakah hendak mengatasi masalah vapor lock?


* ISTILAH:

◘ Bahan api: Fuel @ petrol 
◘ Pam minyak: Fuel pump 
◘ Panas lampau: Overheating 
◘ Pecutan: Acceleration 
◘ Nyahpecutan: Deceleration 
◘ Salur minyak: Fuel lines

Istilah bahan api akan disebut sebagai petrol selepas ini. Tetapi, fuel tidak semestinya petrol, cuma digunakan untuk memudahkan pemahaman. Harap maklum.


APAKAH VAPOR LOCK?

Karburetor menyuapkan enjin dengan jumlah petrol yang bersesuaiam. Vapor lock boleh menyebabkan enjin terhenti kerana petrol jadi panas lampau. Ia juga ada kaitan dengan lokasi karburetor dalam sistem enjin. Masalah ini lebih berisiko untuk enjin dengan karburetor yang terletak bersebelahan keseluruhan sistem petrol.

Pam minyak dan salur minyak akan jadi sangat panas ketika cuaca panas dan inilah punca berlaku vapor lock pada kereta lama. Petrol boleh mengewap akibat panas lampau dalam sistem enjin, dan kemudian tidak dapat masuk ke pam minyak, sekali gus menyebabkan enjin tidak dapat dihidupkan. Kereta mungkin berbunyi kasar atau berhenti tiba-tiba apabila tiada lagi petrol yang sampai ke kebuk pembakaran.

Anda mungkin fikir kipas penyejuk (cooling fan) dapat menyejukkan enjin dalam situasi trafik henti-gerak. Namun, kipas penyejuk kurang berkesan dalam pecutan dan nyah pecutan nalar yang membuatkan komponen itu tidak mampu menyejukkan enjin dengan baik. Inilah sebab kenapa vapor lock boleh berlaku.

Bagaimanapun, sistem elektrik kereta moden mampu mengawal sedutan bahan api dan suhu yang secara automatik mengesan suhu dan menyejukkan enjin apabila mengalami panas lampau.


LANGKAH PENCEGAHAN VAPOR LOCK?

Berikut beberapa langkah pencegahan yang boleh diambil untuk mengelak masalah vapor lock.



1. KIPAS ELEKTRIK MODEN

Pasang kipas elektrik berteknologi terkini. Kipas penyejuk ini akan berfungsi automatik apabila enjin mengalami panas lampau. Ini dapat mencegah masalah vapor lock dan menghalang enjin terhenti.


2. PAM MINYAK ELEKTRIK TEKANAN RENDAH
Tambah pam minyak elektrik tekanan rendah pada kompartmen enjin. Ini membantu menggerakkan enjin apabila pam minyak asal bertukar panas. Jadi kereta akan sentiasa bergerak hingga kompartmen enjin sejuk. Ia mudah dihidupkan apabila pam asal rosak.


3. PERISAI PANAS (HEAT SHIELD)
Perisai panas mudah didapati di pasaran. Ia berfungsi mencegah kepanasan daripada kebuk pembakaran. Memasang perisai panas dapat membantu mencegah masalah vapor lock.


4. SALUR MINYAK TAMBAHAN
Salur minyak (fuel lines) boleh tersumbat akibat panas lampau dalam kebuk pembakaran. Salur minyak tambahan dapat membantu mengatasi masalah tersebut. Salur minyak juga dapat dilindungi dengan memasang penebat.


5. SALUR MINYAK KARBURATOR-KE-KARBURATOR
Salur minyak karburator-ke-karburator adalah satu lagi langkah yang boleh diambil. Salur minyak panjang akan mengambil masa untuk panas. Ini dapat mencegah petrol daripada mengewap dan menyekat pam minyak. Salur minyak tambahan dapat mengelak masalah enjin terhenti dan membolehkan kereta beroperasi lebih lama.


CARA ATASI VAPOR LOCK?

Berikut langkah ringkas dan mudah yang boleh dilakuam untuk menangani masalah Vapor Lock:

1. SEJUKKAN PAM MINYAK

Jirus air sejuk pada pam minyak untuk menyejukkan komponen itu. Pastikan suis pencucuh OFF ketika melakukannya. Air sejuk akan mencairkan wap dengan cepat, termasuk menyingkirkan penyumbatan wap dalam salur dan pam minyak. Biarkan kereta seketika sebelum pulas kunci pencucuh pada ON.

Jangan terlalu lama jirus air sejuk kerana boleh menyebabkan masalah berkaitan enjin.

2. PULAS ENJIN PADA ON
Anda boleh hidupkan kereta apabila wap kembali dalam bentuk cecair. Pijak pedal minyak perlahan ketika memulaskan kunci pada suis ON. Perlahan-lahan melepaskan pedal minyak akan membebaskan jumlah petrol yang bertepatan ke kebuk pembakaran.

Jangan tekan tekan pedal minyak ke bawah. Ini akan membebaskan banyak petrol ke kebuk pembakaran yang mungkin tidak bagus untuk enjin. Pijak pedal minyak hingga enjin bergerak lancar. Enjin mungkin mengeluarkan bunyi pelik buat seketika kerana petrol akan cuba menyahkan sisa wap dari salur minyak. - pandulaju

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wwwberita-semasa.blogspot.com/2020/05/tahukahanda-vapor-lock-punca-enjin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cermin Sisi Kereta Diketuk Punca Mengamuk

Cermin Sisi Kereta Diketuk Punca Mengamuk

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 303 hits
KUALA LUMPUR Cermin sisi kereta diketuk menjadi punca seorang pemandu pacuan empat roda mengamuk dan merempuh orang awam serta gerai di kawasan tapak peniaga di Bukit Sentosa dekat Hulu Selangor semalam Ketua Polis Daerah Hulu Selangor Supe...
5 Langkah Untuk Memastikan Cat Tahan Lama Ketika Membasuh Kereta

5 Langkah Untuk Memastikan Cat Tahan Lama Ketika Membasuh Kereta

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 684 hits
Musim PKPB ini mungkin ramai yang duduk di rumah dan menggunakan masa ada yang ada untuk melakukan pelbagai perkara antaranya membasuh kereta Bagi yang rajin membasuh kereta di rumah pasti mudah sahaja bagi mereka berbanding yang lebih gema...
Enam Punca Make Up Bercapuk Dan Tidak Tahan Lama

Enam Punca Make Up Bercapuk Dan Tidak Tahan Lama

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 471 hits
AssalamualaikumEnam Punca Make Up Bercapuk Dan Tidak Tahan Lama Bila raya makin hampir selain resepi kuih raya yang kian orang cari tips make up atau dikenali solekan juga makin ramai yang cari Yelaa raya mestilah nak cantik Baca Tapi macam...
Hiburan Persediaan Sambut Aidilfitri Suram Luqman Faiz Akui Mahu Pakai Baju Raya Lama

Hiburan Persediaan Sambut Aidilfitri Suram Luqman Faiz Akui Mahu Pakai Baju Raya Lama

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 320 hits
Tidak membuat sebarang persediaan khusus bagi meraikan sambutan Aidilfitri penyanyi Luqman Faiz akui mahu pakai baju raya lama untuk beraya nanti Menurut Luqman persiapan itu dibuat secara sedehana berikutan Perintah Kawalan Pergerakan Bers...
Petua Lembutkan Daging Cara Orang Tua Dulu Dulu Tak Perlu Susah Nak Rebus Lama

Petua Lembutkan Daging Cara Orang Tua Dulu Dulu Tak Perlu Susah Nak Rebus Lama

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 399 hits
Bila nak memasak menu yang menggunakan daging pasti mak mak akan berada di dapur lebih lama Iyalah nak pastikan daging betul betul lembut memerlukan masa yang lama untuk merebusnya Kadang kadang dah hampir 2 jam daging di masak tapi masih l...
18 Resepi Biskut Raya Lama Kegemaran Orang Dulu Dulu

18 Resepi Biskut Raya Lama Kegemaran Orang Dulu Dulu

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 856 hits
18 Resepi Biskut Raya Lama Kegemaran Orang Dulu Dulu Assalamualaikum biskut raya orang dulu dulu memang sedap siapa setuju resepinya sampai sekarang sangat popular apatah lagi sekarang dah boleh cari melalui online yang baru pertama kali me...
Tolong Jangan Kongsi Foto Lama Saya Tak Berhijab

Tolong Jangan Kongsi Foto Lama Saya Tak Berhijab

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 273 hits
KUALA LUMPUR Pelakon Lisdawati memohon semua pihak menghormati permintaan agar tidak menyiarkan foto lama dirinya tanpa hijab Lisdawati atau nama sebenar Nisdawati Nazaruddin berkata dia sudah membuang dan membakar foto lama kerana tidak ma...
Cara Hilangkan Kesan Kuning Dan Bintik Hitam Pada Baju Baby Yang Lama Disimpan

Cara Hilangkan Kesan Kuning Dan Bintik Hitam Pada Baju Baby Yang Lama Disimpan

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 1244 hits
Cara Hilangkan Kesan Kuning dan Bintik Hitam Pada Baju Baby yang Lama Disimpan Assalamualaikum mengandung anak kedua kali ini agak jimat sikit maklumlah baju anak pertama masih baru dalam simpanan dan boleh digunapakai due date dah semakin ...
Elak Masalah Flat Spot Tayar Kempis Jika Di Parkir Terlalu Lama

Elak Masalah Flat Spot Tayar Kempis Jika Di Parkir Terlalu Lama

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 436 hits
Sekiranya kereta terbiar lama ada pelbagai masalah boleh muncul dan antara masalah paling biasa berlaku adalah kondisi bateri yang jika terminal atau fius tenaga tidak dicabut bateri mudah rosak dan tidak tahan lama Selain bateri ada juga k...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Enhance Your Look With Special Occasion Makeup

Lirik Lagu Perih Jerih Masdo

Rumah Terbuka Anisya And The Geng

Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang