Kepada Pengundi Melaka Mereka Tidak Sebut Pun Nasib Orang Melaka Itulah Rahsianya


 Tuan-Tuan sejak beberapa hari ini saya dok ulang saya akan ceritakan satu rahsia berkenaan PRN Melaka.  Hari ini (19 Nov 2021) adalah hari terakhir bagi semua parti politik berkempen. Esok 20hb Nov adalah hari mengundi di Melaka.
Sejak lebih dua minggu yang sudah saya telah salin tajuk-tajuk berita berkenaan PRN Melaka dan kenyataan yang dibuat  oleh parti politik yang sedang berkempen.
Yang berikut ini adalah koleksi sembilan (9) tajuk berita berkaitan dengan PRN Melaka. 


Ada banyak tajuk berita lagi tetapi yang ini pun sudah cukuplah. 
Apa yang saya sudah lama faham ialah orang politik ini jarang atau langsung tidak sebut isu-isu yang berkaitan dengan penduduk negeri Melaka. Tuan-Tuan boleh baca sendiri tajuk-tajuk berita di atas.
Mereka semua hanya setakat 'aku mengata kau, kau mengata aku, kau jahat aku baik'. Itu saja.  Tidak ada seorang pun daripada mereka menceritakan berkenaan keperluan, kekurangan, keinginan dan cita-cita orang Melaka.
Melaka adalah antara negeri pelancungan yang utama di Malaysia.  Tidak ada seorang pun daripada ahli politik ini menyebut berkenaan pelancungan di negeri Melaka, kesan Covid 19 terhadap industri pelancongan,  apakah penyelesaian yang boleh dicuba, apakah sumbangan mereka untuk memulihkan pelancongan di Melaka dsbnya. Langsung tak ada.
Walaupun negeri kecil, Melaka juga mempunyai industri pertanian termasuk menanam padi. Apakah masa depan penanam padi di Melaka? Apakah tanah sawah boleh dipulihkan dengan pertanian atau industri lain? 
Dan gajah saiz dinosaur di Melaka ialah projek Melaka Gateway. Suka tak suka, setuju tak setuju projek itu memang satu projek bertaraf 'world class' jika ia dilaksanakan dengan cepat dan betul.  Wajah dan rupa Melaka yang sudah sangat berubah sejak pentadbiran Tun Ali Rustam boleh maju jauh ke depan lagi dengan projek Melaka Gateway itu. Ia adalah satu peluang yang sangat besar yang bakal menguntungkan semua penduduk negeri Melaka. 
Kerajaan Melaka tumbang disebabkan tamak dan rebut-merebut  konsesi berkaitan projek itu juga. Tetapi tiada siapa pun bangkitkan isu projek yang besar ini.
Saudara Zaharin Yasin telah pun sebut daripada lebih awal lagi bahawa dalam kempen untuk PRN Melaka ini tiada siapa pun pemimpin parti politik bangkitkan isu yang berkaitan dengan nasib dan kebajikan orang Melaka.  Sebaliknya apa yang kita baca ialah seperti mana Ayah Rani Kulup sebut 'kau mengata aku, aku mengata kau'. Itu sahaja.
Cuma calon Bebas Tanjong Bidara, gadis berusia 21 tahun itu dan juga seorang calon lelaki India telah sebut mereka akan perbaiki talian Online di Melaka terutama sekali untuk membantu pelajar yang belajar secara talian Online. 
Semalam pula Tan Sri Muhyiddin kata guru KAFA dan guru mengaji di Melaka akan dapat elaun khas RM200 KALAU PN menang di Melaka !!  Janji suap tetapi rupanya suapan belum masuk ke dalam mulut. 
Jadi Tuan-Tuan pengundi Melaka, saya tak nampak apa yang kesemua orang politik ini inginkan bagi Tuan-Tuan selain daripada mereka hendak pegang kuasa dan main AGIH-AGIH kekayaan negeri Melaka antara puak-puak mereka. Itu saja yang saya nampak.
Pada pagi esok, Sabtu 20 November, mereka cuma perlu Tuan-Tuan bagi undi kepada mereka. Lusa pula mereka akan hilang. Lesap macam jin botol. Tuan-Tuan pula akan kembali ke rumah masing-masing, boleh duduk dan melihat rumput tumbuh didepan rumah.  Kalau hujan turun, Tuan-Tuan boleh perhatikan macam mana hujan jatuh dari langit. Itu saja. Nasib Tuan-Tuan tidak akan berubah sangat-lah.
Ini ada soalan cepu mas untuk renungan Tuan-Tuan di Melaka. Apakah keadaan dan kedudukan nasib Tuan-Tuan pada tahun 2018 (PRU 14)? Sekarang sudah 2021 pula. Macam mana pula keadaan dan kedudukan nasib Tuan-Tuan pada hari ini?
Ada beza tak? Apakah ianya lebih baik, lebih kurang sama saja atau ianya lebih buruk ?
Fikir baik-baik Tuan-Tuan. Percayalah dalam diri kita dan percayalah kepada Allah swt. Jangan bagi undi anda kepada sesiapa pun tanpa memikir keadaan Tuan-Tuan dahulu.
Pecahkan undi Tuan-Tuan. Jangan bagi sesiapa pun menang besar.  
Mereka perlu faham bahawa yang menjadi Tuan sebenarnya adalah kita - rakyat marhaen.    Kalau orang politik tak tahu jaga kita, its ok. Jangan takut. 
Kita Jaga Kita dulu. 
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/11/kepada-pengundi-melaka-mereka-tidak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muhyiddin Minta 11 000 Pengundi Awal Memilih Untuk Masa Depan Melaka Yang Gemilang

Muhyiddin Minta 11 000 Pengundi Awal Memilih Untuk Masa Depan Melaka Yang Gemilang

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 253 hits
Oleh PENGERUSI Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta para pengundi awal yang akan mengundi esok agar memanfaat peluang dan kuasa demokrasi dengan memilih dengan bijak demi masa depan Melaka yang gemilang Beliau berkata lebih 1...
Prn Melaka Sepatutnya Merayu Pada Pengundi Bukan Buat Ugutan Najib

Prn Melaka Sepatutnya Merayu Pada Pengundi Bukan Buat Ugutan Najib

papar berkaitan - pada 15/11/2021 - jumlah : 173 hits
Pengerusi Lembaga Penasihat Barisan Nasional Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan kenyataan berbaur ugutan yang dikeluarkan oleh Pengerusi Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin hanya akan membuatkan rakyat menarik sokongan kepada ga...
Prn Melaka Adly Meminta Pengundi Nilaikan Secara Teliti Manifesto Pakatan Harapan

Prn Melaka Adly Meminta Pengundi Nilaikan Secara Teliti Manifesto Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 219 hits
MELAKA Pakatan Harapan meminta pengundi membuat penilaian secara teliti dan bijaksana terhadap Pelan Tindakan Maju Bersama Harapan yang dibentangkan gabungan parti itu pada Pilihan Raya Negeri Melaka Pengerusi PH negeri Adly Zahari berkata ...
Pengundi Melaka Jangan Sia Siakan Isyarat Kehadiran Bekas Tyt Dalam Kempen Ph

Pengundi Melaka Jangan Sia Siakan Isyarat Kehadiran Bekas Tyt Dalam Kempen Ph

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 153 hits
Sudah sudah hari berturut turut bekas Yang Dipertua Negeri Melaka Tun Khalil Yaakob hadir dalam program kempen PH dalam PRN Melaka ini Semalam beliau bersama Presiden Amanah Mohamad Sabu hadir dalam program kempen PH di DUN Kuala Linggi dan...
Prn Melaka 476 037 Pengundi Biasa Layak Mengundi Sabtu Ini

Prn Melaka 476 037 Pengundi Biasa Layak Mengundi Sabtu Ini

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 146 hits
November 18 2021 Pengundi yang mengetahui maklumat pengundian boleh terus ke saluran mengundi dan disaran membuat semakan lebih awal sebelum hari mengundi MELAKA Seramai 476 037 orang pengundi biasa daripada keseluruhan 495 195 orang pengun...
Pengundi Cina India Di Kawasan Majoriti Melayu Penentu Prn Melaka

Pengundi Cina India Di Kawasan Majoriti Melayu Penentu Prn Melaka

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 154 hits
November 17 2021 Pemerhati berkata tanpa sokongan pengundi Melayu realitinya PH tidak mampu kembali berkuasa di Melaka AYER KEROH Menjelang pilihan raya negeri Melaka beberapa hari saja lagi timbul persoalan ke arah mana pola pengundian buk...
Prn Melaka Pengundi Takut Pilih Umno Nanti Jatuh Lagi Sekali

Prn Melaka Pengundi Takut Pilih Umno Nanti Jatuh Lagi Sekali

papar berkaitan - pada 14/11/2021 - jumlah : 238 hits
Pengundi di Melaka bimbang untuk memilih calon daripada UMNO dan Barisan Nasional kerana bimbang kerajaan akan dijatuhkan sekali lagi oleh pemimpin itu sendiri seperti yang berlaku sebelum ini Insiden pergaduhan sesama pemimpin UMNO sehingg...
Kepada Pengundi Melaka Jangan Lupa Pecahkan Undi Anda Dan Sila Dengar Mesej Rani Kulup Aka Ayah

Kepada Pengundi Melaka Jangan Lupa Pecahkan Undi Anda Dan Sila Dengar Mesej Rani Kulup Aka Ayah

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 247 hits
Sila lihat Sdra Rani Kulup aka Ayah memberi nasihat dan sepatah dua kata untuk makluman para Wakil Rakyat Jelaslah bahawa jawatan Wakil Rakyat sekarang makin menjadi jawatan yang paling pari h dalam negara kita Persepsi umum terhadap Wakil ...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Khaled Loyal Umno Voter Base Is Shrinking

Perkampungan Sunnah Ke 9 Kangar Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord