Spesies Piranha Cuba Dilepaskan Di Sungai Malaysia


South America ,Brazil, Amazonas state, Manaus, Amazon river basin, along Rio Negro , Red-bellied piranha or red piranha (Pygocentrus nattereri)



PUTRAJAYA: Jabatan Perikanan Malaysia (DOF) memberi amaran kepada orang awam agar tidak sekali-kali cuba melepaskan ikan tertentu atau bukan asli ke perairan umum di negara ini.

Ini termasuk enam spesies piranha yang merupakan ikan air tawar berbahaya dari Amerika Selatan serta berupaya membunuh manusia apabila dalam situasi ancaman atau tertekan.

Menerusi infografik disiarkan akaun sosial agensi tersebut, spesies itu ialah keluarga Genus dari jenis Serrasalmus, Serrasalmo, Pygocentrus, Catoprian, Pygopristis dan Pristobrycon.

Ikan berkenaan dipercayai dipelihara secara haram oleh penggemar hidupan marin kerana ia bukan haiwan semula jadi negara ini dan kemungkinan besar diseludup masuk dari luar.

Bagaimanapun, mereka kemudian cuba melepaskan ikan asing itu ke kawasan tasik, sungai atau parit apabila tidak mahu lagi memelihara spesies itu atas faktor kos makanan mahal.
ANTARA spesies ikan bukan asli yang dilarang Jabatan Perikanan untuk dilepaskan di perairan Malaysia. “Sekiranya ikan lasak ini dilepaskan di perairan umum, ia membawa implikasi gangguan kepada keseimbangan biodiversiti, habitat dan spesies asli,” kata DOF melalui hantaran itu.

Ikan berkenaan juga ujarnya, boleh menjadi dominan apabila cepat membiak menguasai wilayah dan bersifat pemangsa agresif kepada ikan asli yang sedia ada di perairan tempatan.

Pada masa sama, DOF mengingatkan bahawa ikan luar itu menyumbang kepada bawaan penyakit baharu dan punca penyebaran selain penularan wabak dalam perairan domestik.

Selain piranha, spesies tombot atau Genus Hypostomus yang lazim dirujuk sebagai ikan bandar raya kerana sifat suka makan alga dan membersih akuarium juga dilarang dilepaskan.

Turut terdapat dalam senarai itu ialah ikan kap perak (Hypophthalmichthys molitrix), kap kepala besar (Hypophthalmichthys nobilis) dan kap rumput (Ctenopharyngodon idella).

Antara ikan lain ialah ikan naga (Arapaima), baung ekor merah (Hemibagrus wyckioides), tilapia (Oreochromis) dan dua spesies bawal merah atau disebut pacu (Colosomma dan Mylopus).

DOF telah mewartakan larangan import ikan itu mengikut Peraturan Perikanan, Akta Perikanan 1985 yang boleh didenda maksimum RM1,000 atau penjara tidak lebih enam tahun. – UTUSAN ONLINE


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/08/spesies-piranha-cuba-dilepaskan-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hadi Dakwa Kebangkitan Kerajaan Islam Di Malaysia Cuba Dihalang

Hadi Dakwa Kebangkitan Kerajaan Islam Di Malaysia Cuba Dihalang

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 376 hits
Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mendakwa wujud gerakan menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional dengan apa cara sekalipun Beliau berkata gerakan itu wujud kerana penguasaan kerajaan PN yang menunjukkan perubahan positif dalam mentad...
5 Pati Warga Indonesia Cuba Masuk Malaysia Positif Covid 19

5 Pati Warga Indonesia Cuba Masuk Malaysia Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 271 hits
3 daripada 5 PATI warga Indonesia yang ditahan maritim selepas cubaan menyusup masuk ke Tawau malam tadi didapati positif Covid 19 Foto Maritim TAWAU Tiga daripada lima pendatang tanpa izin warga Indonesia yang ditahan Agensi Penguatkuasaan...
Best Cordless Vacuum Cleaner A S A90 Plus Di Malaysia Patut Cuba

Best Cordless Vacuum Cleaner A S A90 Plus Di Malaysia Patut Cuba

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 266 hits
Best Cordless Vacuum Cleaner A S A90 Plus Di Malaysia Patut Cuba Sangat memudahkan kerja para isteri di rumah memang inilah yang umi cari Dah lama termimpi mimpi nak dapatkan cordless vacuum cleaner ni Sebab rata rata review yang umi tengok...
Dasar Pemakanan Kebangsaan Malaysia 2 0

Dasar Pemakanan Kebangsaan Malaysia 2 0

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 511 hits
DPMK 2 0 menggariskan tiga matlamat untuk kesejahteraan pemakanan rakyat DPMK 2 0 garis 3 matlamat 13 strategi dibentuk PUTRAJAYA Tan Sri Muhyiddin Yassin menjelaskan tiga matlamat dalam Dasar Pemakanan Kebangsaan Malaysia 2 0 adalah untuk ...
Jawatan Kosong Terkini Kumpulan Wang Simpanan Pekerja Seluruh Malaysia Julai 2021

Jawatan Kosong Terkini Kumpulan Wang Simpanan Pekerja Seluruh Malaysia Julai 2021

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 319 hits
Jawatan Kosong Terkini Kumpulan Wang Simpanan Pekerja Seluruh Malaysia Julai 2021 Khas kepada anda yang sedang mencari pekerjaan dan berminat untuk menjawat jawatan kosong terkini yang tertera pada halaman Mingguan Kerja Buat makluman penga...
Malaysia In World First Hepatitis C Self Testing Kit Pilot

Malaysia In World First Hepatitis C Self Testing Kit Pilot

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 292 hits
A finger prick type self testing kit prototype being used GEORGE TOWN The health ministry will give out self testing kits for Hepatitis C from next week as part of a world first trial in an attempt to identify the undiagnosed millions who m...
Bila Malaysia Akan Beli Vaksin Dos Ketiga

Bila Malaysia Akan Beli Vaksin Dos Ketiga

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 246 hits
POSTED BY AMIR WRLRBeliau berkata negara negara lain sudah mengeluarkan belanja besar untuk membeli dos ketiga tetapi Malaysia masih lagi menjadi tanda tanya Sepatutnya contohi negara lain seperti UAE yang mula beli Moderna booster Amerika ...
Labuan Wilayah Pertama Di Malaysia Capai Herd Immunity

Labuan Wilayah Pertama Di Malaysia Capai Herd Immunity

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 296 hits
Labuan yang pertama capai imuniti kelompok bendung COVID 19 LABUAN Labuan hari ini selesai memvaksinasi penuh 80 peratus populasi dewasa menjadikan pulau bebas cukai itu Wilayah Persekutuan dan negeri pertama di Malaysia mencapai imuniti ke...
Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Spring Harbor House By Johnsen Schmaling Architects In Madison Wisconsin

Pengukus Lubang Tepi

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

New Environment