Dasar Pemakanan Kebangsaan Malaysia 2 0


DPMK 2.0 menggariskan tiga matlamat untuk kesejahteraan pemakanan rakyat.


DPMK 2.0 garis 3 matlamat, 13 strategi dibentuk


PUTRAJAYA: Tan Sri Muhyiddin Yassin menjelaskan tiga matlamat dalam Dasar Pemakanan Kebangsaan Malaysia 2.0 (DPKM 2.0) adalah untuk meningkatkan status pemakanan, mengurangkan prevalen penyakit tidak berjangkit berkaitan pemakanan dan memperkukuhkan sekuriti makanan serta pemakanan.

Perdana Menteri berkata, bagi mencapai matlamat DPKM 2.0, 13 strategi dibentuk untuk memastikan kesejahteraan pemakanan rakyat Malaysia.

"Kesemua strategi dirangka itu bersifat menyeluruh bagi memenuhi tiga matlamat DPKM 2.0," katanya ketika melancarkan DPKM 2.0 secara maya hari ini.

Yang turut hadir, Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba; Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Zuki Ali; Ketua Setiausaha Kementerian Kesihatan (KKM); Datuk Mohd Shafiq Abdullah dan Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah.

DPKM 2.0 diluluskan dalam Mesyuarat Jemaah Menteri pada Jun lalu.

Muhyiddin berkata, DPKM 2.0 adalah iltizam kerajaan untuk meningkatkan dan mengekalkan kesejahteraan pemakanan masyarakat melalui tiga matlamat terbabit.

Perdana Menteri berkata, pemakanan sihat menjadi kunci kepada kesihatan yang baik manakala makanan menjadi asas kepada keperluan kehidupan.

Beliau berkata, pembangunan sosio-ekonomi yang pesat di Malaysia termasuk perubahan gaya hidup dan amalan pemakanan memberi kesan kepada kesejahteraan pemakanan dan pola penyakit dalam masyarakat.

DPMK 2.0 menggariskan tiga matlamat untuk kesejahteraan pemakanan rakyat. - Foto hiasan

Katanya, ia menyebabkan negara berhadapan masalah beban berganda malpemakanan dengan peningkatan kadar obesiti di setiap peringkat usia dan masalah kekurangan pemakanan terutamanya dalam kalangan kanak-kanak bawah umur lima tahun.

Muhyiddin berkata, masalah malpemakanan adalah satu krisis kesihatan sejagat terutamanya ketika seluruh dunia berdepan pandemik COVID-19 termasuk negara ini.

Beliau berkata, selain daripada beban penyakit tidak berjangkit yang berpunca daripada pemakanan seperti diabetes dan darah tinggi, Jabatan Perangkaan menganggarkan pada tahun 2030, Malaysia akan mencapai status 'negara tua' dengan 15.3 peratus penduduk berusia 60 tahun dan ke atas.

Katanya, seiring dengan dasar digubal, kerajaan melalui KKM akan menyemak semula Pelan Tindakan Pemakanan Kebangsaan Malaysia (NPANM) 2016-2025, yang menyokong strategi DPKM.

"Isu pemakanan utama negara seperti sekuriti makanan dan pemakanan juga dintegrasikan dalam Dasar Agromakanan (DAN) 2.0 manakala KKM juga mengetuai Kluster Keselamatan Makanan dan Pemakanan bawah Jawatankuasa Kabinet Sekuriti Makanan Negara yang dipengerusikannya," katanya.

Beliau berkata, isu berkaitan sekuriti makanan dan pemakanan terutama sewaktu bencana antara perkara yang turut diberi perhatian serius kerajaan.

"Dengan semakan dasar ini juga, kerajaan berhasrat melahirkan generasi sihat melalui kesejahteraan pemakanan daripada usia muda.

"Sehubungan dengan itu, bagi memerangi masalah malpemakanan dalam kalangan kanak-kanak dan remaja, satu jawatankuasa bersama membabitkan pelbagai agensi pemegang taruh yang berkaitan akan ditubuhkan dalam waktu terdekat," katanya.

Sementara itu, Dr Adham dalam ucapannya, berkata usaha untuk menyemak semula DPKM 2.0 dilakukan kumpulan kerja teknikal dasar pemakanan di bawah Jawatankuasa Penyelaras Kebangsaan untuk makanan dan pemakanan dianggotai wakil kementerian serta agensi kerajaan dan bukan kerajaan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/07/dasar-pemakanan-kebangsaan-malaysia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bunting Selamat Menyambut Hari Kebangsaan Malaysia Ke 64

Bunting Selamat Menyambut Hari Kebangsaan Malaysia Ke 64

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 595 hits
Dapatkan buntingSELAMAT MENYAMBUT HARI KEBANGSAAN MALAYSIA KE 64di Shopee Kamiklik link di bawah ini Design design seperti dibawahSemua design ini adalah PRE ORDERPenghantaran akan dibuat dalam masa 7 hari bekerja Berminat untuk tempah desi...
Laman Web Persatuan Seni Khat Kebangsaan Malaysia

Laman Web Persatuan Seni Khat Kebangsaan Malaysia

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 227 hits
https www pskk org PERJALANAN AWALPERJALANAN AWALPada tahun 1975 Mohammed Yusof Abu Bakar bersama sama rakannya Syed Ahmad Jamal Ketua Unit Pusat Kebudayaan Universiti Malaya telah menyelaras satu Pameran Seni Khat di Universiti Malaya Pame...
Mana Sumbangan Rm20 Juta Rakyat Malaysia Soal Ebit Lew Kepada Nadir Al Nuri

Mana Sumbangan Rm20 Juta Rakyat Malaysia Soal Ebit Lew Kepada Nadir Al Nuri

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 210 hits
Ebit Lew menjelaskan beliau menjalankan misi ke Gaza menggunakan dana sendiri tanpa membuka tabung berbeza dengan Nadir Al Nuri yang meminta sumbangan PETALING Pendakwah bebas Ebit Lew memulangkan paku buah keras kepada Muhammad Nadir Al Nu...
Jadual Profil Atlet Malaysia Olimpik Tokyo 2020

Jadual Profil Atlet Malaysia Olimpik Tokyo 2020

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 285 hits
30 atlet negara sahkan tempat ke temasya Olimpik Tokyo 2020 MISI BURU EMAS PERTAMA S ehari lagi sebelum sukan terbesar dunia Sukan Olimpik Tokyo 2020 bakal membuka tirai Seramai 30 atlet Malaysia dari 10 acara sukan akan mengambil bahagian ...
Program Malaysia Berzikir Bersama Pm Malam Ini

Program Malaysia Berzikir Bersama Pm Malam Ini

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 246 hits
puteradaily comPerdana Menteri Muhyiddin Yassin akan menyertai Program Malaysia Berzikir menerusi slot rancangan Forum Perdana Ehwal Islam TV1 malam ini Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia Abdul Aziz Jusoh dalam kenyataan hari in...
Video Saya Digeiar Dajai Amp Makan Duit Haram Ustaz Ebit Lew Nafi Guna Duit Rakyat Malaysia Masuk Ga Za

Video Saya Digeiar Dajai Amp Makan Duit Haram Ustaz Ebit Lew Nafi Guna Duit Rakyat Malaysia Masuk Ga Za

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 337 hits
Pendakwah bebas Ustaz Ebit Lew menunaikan janji apabila muncul memberi pencerahan dan penjelasan terhadap t0hmahan yang dilemparkan kepadanya mengenai misi kemanusiaan yang dijalankan di Ga za PaIestin baru baru ini Memakai jubah berwarna b...
Ebit Lew Serang Balas Persoal Mana Sumbangan Rm20 Juta Rakyat Malaysia

Ebit Lew Serang Balas Persoal Mana Sumbangan Rm20 Juta Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 189 hits
July 22 2021 Pendakwah bebas Ebit Lew meminta Ketua Pegawai Eksekutif Cinta Gaza Malaysia Muhammad Nadir Al Nuri Kamaruzaman mengemukakan bagaimana duit sumbangan rakyat Malaysia diagihkan untuk penduduk di Palestin Ebit Lew dalam sidang ak...
Pas Perosak Imej Islam Dalam Negara Malaysia Dato Mahfuz Omar

Pas Perosak Imej Islam Dalam Negara Malaysia Dato Mahfuz Omar

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 209 hits
PEMBOHONG KUATLihatlah gelagat pimpinan Pas ketika ini Mereka menggunakan segala macam dalil untuk menghalalkan perkara yang mereka sendiri katakan salah ketika menjadi pembangkang dahulu
Malaysia Needs An Ethical Leader Not A Religious One Says Zaid

Malaysia Needs An Ethical Leader Not A Religious One Says Zaid

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 214 hits
Former federal minister Zaid Ibrahim says leaders who use religion for politics are seldom ethical while leaders who are ethical tend to be more accountable and responsible PETALING JAYA Malaysia is in need of an ethical leader for a change...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams