Skandal Kapal Tempur Malaysia Rm6 Bilion Lesap


Projek LCS atau Kapal Tempur Pesisir Malaysia, adalah kontrak RM9 bilion untuk mendapatkan enam kapal bagi kegunaan tentera laut, yang dimulakan pada 2011, tetapi setakat Ogos 2022, tiada kapal LCS telah disiapkan, walaupun kerajaan Malaysia telah membayar RM6 bilion untuk projek tersebut. Projek tersebut digantung pada 2019 dan disambung semula pada 2022.


Kapal pertama sepatutnya dihantar pada 2019 tetapi kini jangkaannya adalah kapal pertama mungkin hanya akan dihantar menjelang 2024.

Skandal tersebut didedahkan berikutan siasatan oleh Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) Parlimen Malaysia pada Ogos 2022.

Laporan jawatankuasa itu mendedahkan bahawa projek itu telah diberikan kepada Boustead Naval Shipyard (BNS) melalui rundingan terus dan syarikat itu dibayar RM6 bilion oleh kerajaan, tetapi tiada kapal dihantar.

Laporan itu juga mendedahkan bahawa syarikat itu telah menggunakan wang itu untuk membeli peralatan daripada pengeluar peralatan asal, menyebabkan kos pembelian meningkat berlipat kali ganda.

PENIPU AMATUR

Paling menjengkelkan, Menteri Pertahanan, Hishammuddin Hussein menerima kecaman berikutan kenyataannya bahawa Kapal Tempur Pesisir (LCS) pertama akan diperoleh dalam tempoh dua tahun lagi, pada tahun 2024.

Yang peliknya, semasa bertugas sebagai menteri pertahanan kali pertama pada 2017, dia mengumumkan ketibaan kapal LCS yang pertama ketika itu.

Pada 2017, Hishammuddin memaparkan gambar yang dikatakan sebagai LCS 1 Maharajalela di Twitter dan mengalu-alukan perolehannya ke dalam armada Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).

Ia kini didedahkan bahawa kapal-kapal tersebut sebenarnya tidak pernah disiapkan!

Atau mungkin kapal yang disambut Hishamuddin direka menggunakan teknologi siluman, yang membolehkan ia ghaib daripada penglihatan dan mengelak dikesan radar.

RM6 Bilion Kena Songlap


Kira-kira RM6 bilion telah dibelanjakan untuk projek itu, namun tidak ada satu kapal pun yang telah disiapkan.

PAC antara lain mendapati Kementerian Pertahanan dan syarikat Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS) tidak mengendahkan pandangan TLDM dalam perolehan kapal LCS.

Ini menyebabkan lebihan kos berjumlah RM1.4 bilion dalam kontrak RM9 bilion yang diberikan pada 2011.

PAC juga mendapati kementerian pertahanan pada mulanya memilih reka bentuk jenis Sigma untuk LCS pada Mei 2011, tetapi dua bulan kemudian menukarnya kepada reka bentuk jenis Gowind, daripada pengeluar kapal selam Scorpene Perancis yang sama, sekali gus bercanggah dengan nasihat TLDM.

Keputusan untuk menukar reka bentuk itu dibuat oleh menteri pertahanan ketika itu Ahmad Zahid Hamidi, atas cadangan BNS.

PAC mendapati pelbagai keputusan lain yang dibuat oleh BNS meningkatkan lagi kos, dengan hutang BNS semakin bertimbun.

Malah PAC berkata, sehingga kini reka bentuk terpeinci LCS masih belum dimuktamadkan kerajaan dan BNS, menyebabkan pengeluaran perintah variasi (VO) secara berterusan dan terdedah kepada peluang manipulasi (baca: peluang menyamun duit rakyat).

PAC juga mendapati sebahagian daripada bayaran yang dibuat tidak digunakan dalam perolehan LCS tetapi RM400 juta digunakan oleh BNS untuk menyelesaikan hutang lapuk sebuah lagi projek lama iaitu Kapal Peronda Generasi Baru (NGPV).

GIGIT SAMPI TULANG

Perolehan kapal tempur pesisir (LCS) naik tiga kali ganda kerana kontrak berlapis-lapis, kata Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli.

Katanya, kerajaan melantik Boustead Naval Shipyard (BNS), BNS melantik subkontraktor Contraves Advanced Devices Sdn Bhd (CAD), CAD melantik Contraves Electrodynamics Sdn Bhd (CED) dan CED melantik syarikat Perancis DCNS.

Siasatan menunjukkan dua pakej yang dimuktamadkan pada harga RM1.185 bilion dengan kerajaan Malaysia, sedangkan surat lantikan dari CED (subkontraktor lapis kedua) kepada DCNS meletakkan kos sebanyak RM397 juta sahaja.

"Maknanya, bagi kerja-kerja yang akan diinvois oleh DCNS kepada CED sebanyak RM397 juta, tuntutan dari sub-kontraktor CED dan CAD kepada kerajaan Malaysia (melalui BNS) adalah tiga kali ganda lebih mahal," katanya.

Laporan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) pada 4 Ogos 2022 yang lalu mendedahkan, kerajaan sudah membayar RM6 bilion walaupun tiada satu pun kapal yang siap.

Laporan itu juga mengatakan pandangan panglima tentera laut sebagai penguna akhir kapal itu tidak diendahkan oleh Kementerian Pertahanan dan kontraktor utama BNS.

Projek membina enam kapal tempur pesisir (LCS) telah dianugerahkan kepada anak syarikat Boustead Heavy Industries Corp Bhd (BHIC) pada tahun 2011.

Projek itu telah dibelenggu dengan lebihan kos dan kelewatan, tanpa satu kapal dihantar setakat Ogos 2022.

Perbincangan mengenai pesanan variasi projek dan kos tambahan menjadi tumpuan berikutan pertukaran kerajaan kepada Pakatan Harapan pada 2018. Projek itu digantung pada tahun berikutnya, sementara menunggu hasil rundingan.

Pada Oktober 2019, menteri pertahanan ketika itu, Mohamad Sabu, memberitahu Dewan Rakyat bahawa projek itu telah siap 55.7% pada suku ketiga 2019, berbanding sasaran siapnya sebanyak 78%.

Dengan itu, kapal pertama dijangka akan dihantar tiga tahun kemudian daripada tarikh akhir April 2019.

Selain itu, turut didedahkan bahawa nilai kontrak projek itu mencecah kira-kira RM9.13 bilion dan kos tambahan untuk menyiapkan kesemua enam kapal berjumlah RM1.4 bilion atau RM10.63 bilion secara keseluruhan.

Pada Ogos 2020, menteri kanan (pertahanan) ketika itu Ismail Sabri Yaakob memberitahu Dewan Rakyat tentang rancangan untuk mengehadkan kos projek pada RM9 bilion, tetapi untuk dua kapal sahaja, yang akan dilakukan sama ada oleh BNS atau syarikat lain.

Sementara itu, Boustead Holdings Bhd (BHB) mengemukakan cadangan kepada kerajaan, yang dibentangkan pada mesyuarat kabinet pada Mei 2021.

Pada Mac 2022, kerajaan yang bukan dipilih oleh rakyat memutuskan untuk meneruskan projek itu.

UNTUNG ATAS ANGIN, PROJEK ALIBABA

Laporan PAC Parlimen pada 4 Ogos 2022 telah mendapati bahawa kontrak projek LCS telah dianugerahkan kepada syarikat Boustead Naval Shipyard (BNS) melalui rundingan terus.

Kerajaan telah membayar sejumlah RM6.083 bilion bagi projek LCS, tetapi tiada kapal LCS telah disiapkan.

Syarikat BNS telah melantik Contravest Advanced Devices dan Contravest Electrodynamics Devices untuk membeli peralatan daripada Pengeluar Peralatan Asal, yang telah menyebabkan kos pembelian meningkat berlipat kali ganda.

Syarat kontrak pula adalah lemah dan tidak memihak kepada kerajaan. Bayaran yang diterima daripada kerajaan oleh BNS tidak digunakan sepenuhnya untuk projek LCS, menyebabkan BNS menghadapi lebihan kos.

Peralatan yang disimpan dalam simpanan untuk projek LCS dianggarkan berjumlah RM1.7 bilion dan dianggarkan 15% sudah usang.

Laporan PAC turut mendedahkan bahawa LCS pertama, LCS kelas Maharaja Lela, yang dilancarkan pada 2017 sebenarnya belum siap. Kapal itu hanya 44% siap pada masa pelancaran.

Majlis penamaan dan pelancaran kapal itu hanyalah sekadar pertunjukan dan kos tambahan tiang yang dipasang pada LCS 1 semasa majlis itu adalah berjumlah RM400,000.

PAC Parlimen juga telah mengesyorkan Kementerian Pertahanan menyahklasifikasi laporan Jawatankuasa Khas Siasatan Tadbir Urus, Perolehan dan Kewangan Kerajaan (JKSTUPKK) mengenai perolehan enam buah Second Generation Patrol Vessel (SGPV), berkeupayaan LCS Tentera Laut Diraja Malaysia dan insiden pemilihan reka bentuk kapal LCS berubah daripada SIGMA kepada GOWIND dijadikan iktibar bagi perolehan akan datang.

PAC juga telah mengesyorkan Kementerian Pertahanan membentangkan pelan perolehan kepada Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen Pertahanan dan Keselamatan dari semasa ke semasa dan supaya pentadbiran kontrak kerajaan diperkemas untuk meminimumkan Arahan Perubahan Kerja (variation order).

MALAYSIA NEGARA RASUAH TERSOHOR DUNIA


Menurut menteri pertahanan pada Ogos 2022, Hishamuddin Hussein, kerajaan Malaysia sedang menyiasat kemungkinan rasuah dalam projek membina kapal untuk tentera laut negara.

Kerajaan telah menubuhkan jawatankuasa pentadbiran khas untuk memantau dengan teliti keadaan dan melaporkan segala perkembangan kepada Kabinet.

Menurut timbalan presiden PKR, Rafizi Ramli, dipercayai RM890 juta telah diseleweng daripada projek itu melalui penipuan, pemindahan wang kepada pihak dengan tujuan untuk menipu kontrak, kontrak pendua dan penyelewengan lain.

Tambahnya, Menteri Pertahanan pada masa projek itu dianugerahkan dan Menteri Pertahanan pada masa kontrak akhir ditandatangani kedua-duanya telah dimaklumkan mengenai penyelewengan itu tetapi tidak mengambil sebarang tindakan. Beliau berkata skandal ini penting kerana ia melibatkan penyelewengan dana awam dan pengabaian pertahanan negara.

Rafizi turut mendedahkan bahawa pada tahun 2012, kerajaan Malaysia telah memberi kontrak Boustead Naval Shipyard (BNS) untuk membina dua kapal.

BNS kemudiannya melantik Contraves Advanced Devices Sdn Bhd (CAD) sebagai subkontraktor untuk membantu pembinaan.

CAD kemudiannya melantik syarikat bersekutunya, Contraves Electrodynamics Sdn Bhd (CED), sebagai sub-subkontraktor. CED kemudiannya membuat kontrak dengan DCNS, syarikat yang pada asalnya sepatutnya menjadi kontraktor utama, untuk membekalkan bahan dan kepakaran untuk pembinaan.

Masalahnya ialah, CED hanya membayar DCNS RM397 juta untuk kerja itu, walaupun kerajaan Malaysia membayar CED RM1.185 bilion. Ini bermakna seseorang sedang mengantongi komisen 200% untuk kerja yang DCNS lakukan.

Ahli Parlimen Bukit Mertajam, Steven Sim, berpendapat Najib Razak, perdana menteri ketika itu dan Ahmad Zahid Hamidi, menteri pertahanan, berpakat untuk memberi kelebihan kepada syarikat yang membekalkan kapal berkenaan, DCNS.

Syarikat ini sudah pun terpalit dengan skandal rasuah membabitkan dua jenis kapal lain iaitu kapal selam Scorpene dan Agosta. Dia berpendapat Najib dan Zahid tahu tentang rasuah syarikat ini dan masih memilih untuk BERSEKONGKOL dengan mereka.

Aduhai Malaysia Tanah Tumpah Rasuah!

BACA INI JUGA: SPRM Sekadar Senjata Politik Dan Rasuah Yang Semakin Menjengkelkan!Kisah Jam Antik Dari Malaysia
sumber: (1)(2)(3)



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2022/08/skandal-kapal-tempur-malaysia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Skandal Lcs Rm6 Bilion Duit Rakyat Hilang Begitu Sahaja

Skandal Lcs Rm6 Bilion Duit Rakyat Hilang Begitu Sahaja

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 119 hits
Skandal LCS RM6 bilion duit rakyat hilang begitu sahaja Posted By on August 09 2022Skandal pembinaan Kapal Peronda Generasi Kedua Littoral Combatant Ship sebagaimana didedahkan dalam laporan Jawatankuasa Kira Kira Wang Negara pada 4 Ogos la...
Rci Tak Ada Kuasa Tiada Taring Tiada Kuku Apa Lagi Nak Siasat Skandal Kapal Tempur Lcs

Rci Tak Ada Kuasa Tiada Taring Tiada Kuku Apa Lagi Nak Siasat Skandal Kapal Tempur Lcs

papar berkaitan - pada 13/8/2022 - jumlah : 151 hits
Untuk apa tubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja kalau tidak ada kuasa tidak ada taring untuk siasat penyelewengan dan skandal yang ada Malah apa perlunya RCI ditubuhkan untuk siasat penyelewengan skandal Kapal Tempur Pesisir Pantai jika ha
Kisah Ngeri Skandal Projek Rm6 Bilion Lcs

Kisah Ngeri Skandal Projek Rm6 Bilion Lcs

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 320 hits
Sejurus selepas laporan PAC mengenai Kapal Tempur Pesisir dibentangkan seorang rakan wartawan telah menghantar mesej kepada saya bertanya Apakah perasaan anda Saya jawab Kami telah mengadakan 10 prosiding dengan satu lawatan tapak ke limbun...
Malaysia Akan Terima Kapal Tempur

Malaysia Akan Terima Kapal Tempur

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 168 hits
RCI PERLUKASI BOGEL SEMUANYAAKIBAT ORANG AWAM POLITIK YANG TAK FAHAM TENTANG COMBATAN MEMANGSAKAN TENTERA MENGAPA TIDAK GENDERAL TENTERA YANG MENJADI MENTERI PERTAHANAN MENGAPA TIDAK KETUA POLIS NEGARA YANG MENJADIMENTERI DALAM NEGERI MENGA...
Skandal Kapal Rm9 Bilion Rafizi Berikrar Dedah Penglibatan Pemimpin Umno

Skandal Kapal Rm9 Bilion Rafizi Berikrar Dedah Penglibatan Pemimpin Umno

papar berkaitan - pada 5/8/2022 - jumlah : 167 hits
agendaily com05 08 2022Rafizi Ramli bakal membuat siri pendedahan berhubung skandal Kapal Tempur Pesisir Pantai Tentera Laut Diraja Malaysia Susulan pendedahan Jawatankuasa Kira kira Wang Negara berhubung kontroversi peroleh Kapal Tempur Pe...
Tubuh Suruhanjaya Siasatan Diraja Siasat Skandal Bina Kapal

Tubuh Suruhanjaya Siasatan Diraja Siasat Skandal Bina Kapal

papar berkaitan - pada 8/8/2022 - jumlah : 104 hits
Tubuh Suruhanjaya Siasatan Diraja siasat skandal bina kapalPosted By on August 07 2022Skandal pembinaan Kapal Peronda Generasi Kedua Littoral Combatant Ship sebagaimana di dedahkan dalam laporan Jawatankuasa Kira Kira Wang Negara baru baru ...
Skandal Lcs Tldm Minta Kapal Perang Tapi Dapat Kapal Ronda

Skandal Lcs Tldm Minta Kapal Perang Tapi Dapat Kapal Ronda

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 274 hits
SHAH ALAM Timbalan Presiden Persatuan Veteran Angkatan Tentera Tidak Berpencen Malaysia Kapten Mohd Yahya menyifatkan penyelewengan berhubung projek kapal tempur pesisir pantai seolah olah mempermainkan sistem pertahanan dan keselamatan neg...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024



Beli Dulu Fikir Kemudian Shopee Perkenal Ciri Baru Sempena Raya 15 Hari Pemulangan Percuma Tanpa Soal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3


Early Bird Special Honor Magic6 Pro Habis Terjual Hari Ini

Dok Tunggu Lama Daaaah

Mga Rush Gaming

Stokin Tertera Kalimah Allah Pula Hina Islam

Kuih Sagu Merah Tanpa Kukus Yang Terpaling Sedap

Egoisme Dalam Beribadah Sekelumit Kisah Dari Tanah Suci