Skandal Kapal Rm9 Bilion Rafizi Berikrar Dedah Penglibatan Pemimpin Umno


agendaily.com05/08/2022
Rafizi Ramli bakal membuat siri pendedahan berhubung skandal Kapal Tempur Pesisir Pantai (LCS) Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).
Susulan pendedahan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) berhubung kontroversi peroleh Kapal Tempur Pesisir Pantai (LCS) Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang tidak siap, Rafizi Ramli berikrar untuk mendedahkan penglibatan pemimpin UMNO dalam skandal tersebut.

Timbalan Presiden PKR itu mendakwa sekurang-kurangnya RM890 juta duit rakyat hangus daripada projek kapal Kementerian Pertahanan yang gagal disiapkan mengikut tempoh ditetapkan itu dan bakal membuat siri pendedahan melibatkan tiga pemimpin utama UMNO.

Rafizi menamakan tiga pemimpin UMNO dalam skandal kapal RM9 bilion itu, bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, bekas Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan juga Menteri Pertahanan sekarang, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

“Saya akan terus mendedahkan maklumat terperinci penyelewengan ini satu persatu sehinggalah Zahid Hamidi, Hishamuddin Hussein dan Najib Razak bersuara untuk menjawab.

“Skandal kapal perang terbengkalai ini berlaku dibawah pengawasan dan pengurusan mereka, wajiblah mereka tampil menjelaskan kepada rakyat,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut Rafizi, Surat Lantikan tender kapal itu dikeluarkan semasa Zahid menjadi Menteri Pertahanan pada 2011.

“Pada 16 Disember 2011, Kementerian Pertahanan mengeluarkan Surat Lantikan (“Letter of Award”atau LOA) kepada Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS) untuk membina dan membekalkan enam “second generation patrol vessels”(SGPV) “littoral combat ship” (LCS) dengan jumlah kontrak RM9 bilion.

“Menteri Pertahanan pada ketika itu yang bertanggungjawab menguruskan projek ini ialah Dato’ Seri Ahmad Zahid Hamidi, presiden UMNO sekarang,” katanya lagi.

Sementara kontrak akhir pula ditandatangani pada 2014 semasa Hishammuddin mengambilalih jawatan Menteri Pertahanan ketika itu.

“Kerajaan Persekutuan menandatangani kontrak akhir dengan BNS bagi kontrak berjumlah RM9 bilion ini pada 17 Julai 2014. Menteri Pertahanan pada ketika itu, yang merundingkan perjanjian akhir ialah Datuk Seri Hishamuddin Hussein, Menteri Kanan kerajaan gabungan PAS-UMNO-Bersatu sekarang.

“Perdana Menteri pada ketika LOA dan kontrak projek ini diselesaikan tidak lain dan tidak bukan adalah Datuk Seri Najib Tun Razak,” dakwanya lagi.

Dalam kenyataannya lagi, Rafizi berikrar akan membuat satu persatu pendedahan seperti yang pernah dilakukannya berhubung skandal penyelewengan terdahulu.

“Saya akan kembali mendedahkan satu persatu dalam siri expose sepanjang bulan Ogos ini seperti yang saya pernah lakukan semasa skandal NFC, 1MDB, Tabung Haji dan Felda dahulu.

“Saya bermula pada hari ini dengan soalan yang mudah: Siasatan yang dilakukan secara dalaman setakat ini menunjukkan bahawa sekurang-kurangnya RM890 juta telah diselewengkan dari projek ini, baik dari segi penipuan, wang yang dipindahkan kepada pihak yang bertujuan menipu kontrak, duplikasi kontrak dengan tuntutan berganda dan pelbagai penyelewengan ini,” katanya.

Semalam, Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Awam Negara (PAC), YB Wong Kah Woh mengeluarkan kenyataan mengenai dapatan-dapatan PAC yang meneliti pengendalian projek LCS yang telah berlarutan sejak 2011.

Untuk makluman orang ramai, projek yang dianugerahkan secara terus dalam tahun 2011 telah menelan belanja RM6 bilion setakat 2022 tetapi satu kapal perang pun belum disiapkan.

Mengikut jadual kontrak, sepatutnya lima kapal perang telah disiapkan dan diserahkan kepada Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) untuk beroperasi


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/08/skandal-kapal-rm9-bilion-rafizi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rafizi Bakal Dedah Skandal Lcs Dakwa Mirip 1mdb

Rafizi Bakal Dedah Skandal Lcs Dakwa Mirip 1mdb

papar berkaitan - pada 7/8/2022 - jumlah : 195 hits
NURHIDAYAH HAIROMSHAH ALAM Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat Rafizi Ramli bakal mendedahkan skandal penyelewengan projek pembinaan enam kapal tempur bernilai RM9 bilion Beliau berkata satu persatu penyelewengan yang berlaku akan ditun...
Skandal Kapal Tempur Malaysia Rm6 Bilion Lesap

Skandal Kapal Tempur Malaysia Rm6 Bilion Lesap

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 352 hits
Projek LCS atau Kapal Tempur Pesisir Malaysia adalah kontrak RM9 bilion untuk mendapatkan enam kapal bagi kegunaan tentera laut yang dimulakan pada 2011 tetapi setakat Ogos 2022 tiada kapal LCS telah disiapkan walaupun kerajaan Malaysia tel...
Nama Pemimpin Umno Dikaitkan Skandal Lcs Ketua Pemuda Desak Dakwa Segera

Nama Pemimpin Umno Dikaitkan Skandal Lcs Ketua Pemuda Desak Dakwa Segera

papar berkaitan - pada 6/8/2022 - jumlah : 186 hits
agendaily com05 08 2022Ketua Pemuda UMNO Datuk Asyraf Wajdi Dusuki Datuk Asyraf Wajdi Dusuki mendesak supaya dalang yang terlibat dalam skandal projek pembinaan enam kapal tempur pesisir didakwa segera ia selepas sehingga hari ini tiada seb...
Skandal Lcs Bakal Didedah Dakwa Mirip 1mdb Rafizi

Skandal Lcs Bakal Didedah Dakwa Mirip 1mdb Rafizi

papar berkaitan - pada 8/8/2022 - jumlah : 183 hits
satuberita myBy August 7 2022TIMBALAN Presiden Parti Keadilan Rakyat Rafizi Ramli akan mendedahkan skandal penyelewengan projek pembinaan enam kapal tempur bernilai RM9 bilion yang sedang hangat diperkatakan ketika ini Menurutnya satu persa...
Ada Lagi Satu Skandal Besar Selepas Lcs Dedah Ketua Pemuda Pas

Ada Lagi Satu Skandal Besar Selepas Lcs Dedah Ketua Pemuda Pas

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 284 hits
agendaily com08 08 2022Ketua Pemuda PAS dan Perikatan Nasional Ahmad Fadhli Shaari Selepas pendedahan skandal enam kapal tempur pesisir bernilai RM9 bilion yang gagal disiapkan sehingga sekarang bakal terdapat satu lagi pendedahan yang akan...
Najib Tak Boleh Cuci Tangan Skandal Lcs Kata Rafizi

Najib Tak Boleh Cuci Tangan Skandal Lcs Kata Rafizi

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 237 hits
August 8 2022 Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli berkata Najib Razak satu satunya pemimpin politik yang berkuasa mempengaruhi penukaran reka bentuk kapal itu PETALING JAYA Bekas perdana menteri Najib Razak tidak boleh cuci tangan dalam skan...
Skandal Lcs Tldm Minta Kapal Perang Tapi Dapat Kapal Ronda

Skandal Lcs Tldm Minta Kapal Perang Tapi Dapat Kapal Ronda

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 303 hits
SHAH ALAM Timbalan Presiden Persatuan Veteran Angkatan Tentera Tidak Berpencen Malaysia Kapten Mohd Yahya menyifatkan penyelewengan berhubung projek kapal tempur pesisir pantai seolah olah mempermainkan sistem pertahanan dan keselamatan neg...
Jangan Percaya Dakyah Pecah Belahkan Pemimpin Umno

Jangan Percaya Dakyah Pecah Belahkan Pemimpin Umno

papar berkaitan - pada 30/7/2022 - jumlah : 356 hits
Lokman Noor Adam memainkan peranan utama menimbulkan isu ini Ahli UMNO disaran agar tidak mudah terpedaya dengan dakwaan bahawa hubungan antara Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaako...
Layak Ke Rafizi Kotorkan Jawatan Timbalan Presiden Untuk Berdebat Dengan Budak Bengong Umno

Layak Ke Rafizi Kotorkan Jawatan Timbalan Presiden Untuk Berdebat Dengan Budak Bengong Umno

papar berkaitan - pada 26/7/2022 - jumlah : 249 hits
Ahli PKR pilih Rafizi sebagai Timbalan Presiden bukan untuk layan langau Yang paling kelakar Tun dapat kurang sangat berbanding dengan yang lain Mukhriz hang jaga jaga lepas ni jangan terkejut jika nama hang pula disebut sebut
Pengerusi Dap Pahang Dakwa Tutup Kasino Genting Jejaskan Ekonomi Mata Pencarian Umat Islam

5 Best Electric Pickup Trucks That Will Break The Market In 2025

Gsk Lancar Shingrix Vaksin Kayap Untuk Rakyat Malaysia

Saifuddin Lepas Jawatan Setiausaha Agung Pkr Fuziah Ambil Alih

Kereta Bergoyang Di Kawasan Parkir Rupanya Janda Dan Suami Orang Sedang Bercucuk Tanam Didalamnya

Zulries D Pojok

Wanita Makan Kucing Hidup Hidup

Wanita Diuji Bila Lelaki Tak Punya Apa Apa Lelaki Diuji Bila Punya Segalanya Betul Ke


echo '';
10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia

10 Fakta Biodata Reedzwann Penyanyi Lagu Tercipta Satu Senyuman Cinta Pandang Pertama Yang Terpalit Kemalangan


Menteri Dap Buat Hal Lagi M Sia S Pura Israel

Taquari House By Est Dio Empena In Brasilia Brazil

Malaysia Day Message From Sam The Ceo

Emulate The Spirit Of Social Cohesion Of Sabah And Sarawak

Man Cendol Outing

Generating Boutique Names