Kisah Ngeri Skandal Projek Rm6 Bilion Lcs


Sejurus selepas laporan PAC mengenai Kapal Tempur Pesisir (LCS) dibentangkan, seorang rakan wartawan telah menghantar mesej kepada saya, bertanya "Apakah perasaan anda?" Saya jawab: "𝐌𝐞𝐧𝐲𝐞𝐝𝐢𝐡𝐤𝐚𝐧".


Kami telah mengadakan 10 prosiding, dengan satu lawatan tapak ke limbungan kapal BNS di Lumut dan memanggil 21 orang saksi.

Akhirnya, sebuah Laporan dengan 247 muka surat, berserta dengan dengan penyata hansard sebanyak 489 muka surat, dan 192 muka slaid telah dibentangkan sebagai laporan penuh.

PAC memutuskan untuk melawat limbungan kapal BNS selepas menerima keterangan dari KSU MINDEF, saksi dari BNS dan bekas Menteri Pertahanan DS Zahid Hamidi.

𝐋𝐚𝐰𝐚𝐭𝐚𝐧 𝐓𝐚𝐩𝐚𝐤 @ 𝟏𝟏/𝟏𝟐/𝟐𝟎𝟐𝟏

Kami tiba di limbungan kapal pada jam 9 pagi, 11 Disember 2021. Prosiding bermula pada jam 9.05 pagi dengan kehadiran saksi dari MINDEF, Tentera Laut, BHIC, dan BNS.

Untuk dinamakan, tiga orang saksi penting turut hadir bersama iaitu Ketua Pegawai Eksekutif BHIC, Sharifuddin Md Zaini, Pengarah Projek LCS BNS Kepten (B) Ir Azhar Jumaat dan bekas Ketua Pasukan Projek Tentera Laut, Lak. Muda Datuk Ir. Mohd Saiful.

Prosiding berlangsung selama 3 jam, berakhir pada 12.01 tengahari dan semua orang beredar untuk ke lawatan tapak.

𝐆𝐮𝐝𝐚𝐧𝐠 𝐒𝐢𝐦𝐩𝐚𝐧𝐚𝐧

PAC dibawa untuk melawat gudang simpanan. Terdapat sejumlah 13 gudang simpanan yang menyimpan perkakasan yang berkaitan dengan projek LCS ini.

5 secara khusus untuk perkakasan LCS dan 8 lagi digunakan sebagai Gudang Simpanan Am BNS yang mengandungi campuran perkakasan untuk LCS dan barang-barang lain.

Kami melawat beberapa gudang simpanan. Terdapat perkakasan persenjataan, bahagian-bahagian untuk tujuan pembinaan kapal, dan barang-barang lain.

Apa yang menonjol adalah beberapa bungkusan TV Pintar, untuk tujuan kegunaan LCS, disimpan di stor ini. Kita semua tahu yang TV Pintar ini tidak lagi pintar selepas beberapa tahun.

Saya tidak pasti mengenai yang lain, terutama mengenai bahagian dan perkakasan yang melibatkan teknologi kapal tempur.

Kami menyemak dan mendapati banyak perkakasan dan barangan ini dibeli pada tahun 2013, 2014, dan 2015.

Persoalan timbul sama ada barang-barang ini masih cukup "pintar" untuk kegunaan masa sekarang apabila mengambil kira kemajuan teknologi terkini.

Kami dimaklumkan nilai barangan dalam simpanan ini adalah RM1,757,791,266.02.

Saya bertanya kepada BNS, berapa banyak daripada barangan ini boleh dikira usang dan jawapan dianggarkan pada kira-kira 15%. Bermakna kerugian sebanyak kira-kira RM263,668,689.90.

Adakah semua perkakasan ini telah dibayar oleh BNS? Tidak. Bukan semuanya telah dibayar.

Kerana ini kita boleh baca mengenai hutang besar BNS kepada pengeluar asal (OEM) yang telah menyebabkan arahan henti kerja dan henti bekalan.

𝐓𝐚𝐩𝐚𝐤 𝐏𝐞𝐦𝐛𝐢𝐧𝐚𝐚𝐧

Kami kemudiannya dibawa untuk melawat LCS1 di tapak pembinaanya. Melihat kapal ini, seseorang mungkin tidak pasti sama ada ia adalah kapal yang sama yang "dilancarkan" pada tahun 2017, tetapi kami tahu ia adalah kapal yang sama. Sudah tentu sekali, tiang utama kapal yang dipertikaikan itu sudah tidak ada.

Kami naik ke blok utama, untuk melihat tahap kemajuan proses pembinaan. MINDEF memaklumkan PAC yang kadar kemajuan proses pembinaan LCS1 pada tahap 44%.

Kami meluangkan masa kira-kira satu jam dalam LCS1 dan kemudiannya pulang ke bas. Bas ini membawa kami ke seluruh tapak pembinaan untuk LCS1 hingga ke LCS5.

Sudah tidak ada pekerja di tapak pembinaan ini, baik tempatan atau pekerja asing dan sudah tidak ada kerja yang berjalan. Kosong, segalanya terhenti.

Perkara ini amat menyedihkan memandangkan kita semua tahu yang RM6 billion telah pun dibelanjakan. Habis.

𝐒𝐮𝐝𝐚𝐡 𝐓𝐢𝐝𝐚𝐤 𝐀𝐝𝐚 𝐖𝐚𝐧𝐠

Dalam mesyuarat sebelum ini, kami dimaklumkan bahawa kedudukan kewangan BNS berada dalam keadaan yang buruk kerana salah tadbir urus dalam syarikat ini.

Ahli PAC, YB Wong Shu Qi bertanya sama ada semua RM6 billion telah dibelanjakan oleh BNS.

Ketua Pegawai Eksekutif BHIC, Sharifuddin mengakui, "Memang duit kita sudah habis. Company memang tidak ada duit dan memang akan lingkup pun besok silap-silap."

Gaji pekerja dipotong sejak Oktober 2020, caruman KWSP tidak dibayar sejak Mei 2021.

BNS memang bergantung kepada kerja kecil-kecilan seperti kerja pembaikan untuk TLDM untuk terus bertahan. (Hal 49 Hansard)

Sharifuddin mengatakan lagi kepada PAC, sekiranya BNS tidak ada lagi, Boustead Holdings dan LTAT akan terkesan teruk.

Sektor Perladangan, Pharmaniaga, Boustead Properties dan Boustead Hotels semua akan terkesan.

Perkara ini berkemungkinan menyebabkan LTAT untuk kehilangan sehingga 46% saiz dananya. (Hal 52 Hansard)

𝐌𝐞𝐧𝐲𝐞𝐝𝐢𝐡𝐤𝐚𝐧

Perkara ini amatlah menyedihkan dan mengecewakan. Perkara pertama yang terlintas dalam fikiran saya adalah, bagaimana sebuah syarikat yang mendapat kontrak bernilai RM9 billion dari Kerajaan jadi sampai tahap sebegini?

Perkara ini pastinya melibatkan lebih dari salah urus. Pastinya ada perkara lain selain dari pengurusan yang lemah. Ada perkara yang amat tidak kena dengan mereka yang memegang kuasa dan mereka yang mendapat kontrak ini.

Saya harap Laporan PAC mengenai LCS ini dapat membantu negara, dengan menjadi rujukan tentang cara bagaimana proses perolehan pertahanan negara TIDAK sepatutnya dilakukan dan bagaimana kuasa dan proses TIDAK patut disalahguna.

Kisah ngeri dalam keseluruhan Projek LCS ini patut menjadi pengajaran kepada semua yang memegang kuasa, baik pada masa sekarang, mahupun pada masa hadapan.

Nota: 𝐏𝐀𝐂 𝐭𝐢𝐝𝐚𝐤 𝐦𝐞𝐦𝐛𝐮𝐚𝐭 𝐋𝐚𝐩𝐨𝐫𝐚𝐧 𝐦𝐞𝐧𝐠𝐢𝐤𝐮𝐭 𝐩𝐞𝐫𝐚𝐬𝐚𝐚𝐧 atau tuduhan. 𝐏𝐀𝐂 𝐦𝐞𝐦𝐛𝐮𝐚𝐭 𝐋𝐚𝐩𝐨𝐫𝐚𝐧 𝐦𝐞𝐧𝐠𝐢𝐤𝐮𝐭 𝐤𝐞𝐭𝐞𝐫𝐚𝐧𝐠𝐚𝐧 𝐬𝐚𝐤𝐬𝐢, 𝐛𝐮𝐤𝐚𝐧 𝐛𝐞𝐫𝐠𝐚𝐧𝐭𝐮𝐧𝐠 𝐤𝐞𝐩𝐚𝐝𝐚 𝐬𝐞𝐨𝐫𝐚𝐧𝐠 𝐝𝐮𝐚 𝐬𝐚𝐡𝐚𝐣𝐚 𝐭𝐞𝐭𝐚𝐩𝐢 𝐛𝐞𝐫𝐩𝐚𝐧𝐝𝐮𝐤𝐚𝐧 𝐤𝐞𝐩𝐚𝐝𝐚 𝐤𝐞𝐭𝐞𝐫𝐚𝐧𝐠𝐚𝐧 𝐲𝐚𝐧𝐠 𝐝𝐢𝐚𝐦𝐛𝐢𝐥 𝐬𝐞𝐩𝐚𝐧𝐣𝐚𝐧𝐠 𝐩𝐫𝐨𝐬𝐢𝐝𝐢𝐧𝐠. Bagi isu LCS, 10 prosiding dan 21 orang saksi. Inilah bagaimana PAC mencapai rumusan yang dibentangkan.

WONG KAH WOH
Pengerusi PAC
12.08.2022

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Rasuah Malaysia Jadi Bahan Lawak Pemimpin AfrikaFelda Bukan Gagal, Tetapi Dirompak Oleh Ahli Politik!
sumber: (1)



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2022/08/skandal-6-bilion-lcs.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Skandal Lcs Rm6 Bilion Duit Rakyat Hilang Begitu Sahaja

Skandal Lcs Rm6 Bilion Duit Rakyat Hilang Begitu Sahaja

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 120 hits
Skandal LCS RM6 bilion duit rakyat hilang begitu sahaja Posted By on August 09 2022Skandal pembinaan Kapal Peronda Generasi Kedua Littoral Combatant Ship sebagaimana didedahkan dalam laporan Jawatankuasa Kira Kira Wang Negara pada 4 Ogos la...
Kegagalan Lcs Adalah Suatu Kisah Ngeri Pengerusi Pac

Kegagalan Lcs Adalah Suatu Kisah Ngeri Pengerusi Pac

papar berkaitan - pada 14/8/2022 - jumlah : 166 hits
Sejurus selepas laporan PAC mengenai Kapal Tempur Pesisir dibentangkan seorang rakan wartawan telah menghantar mesej kepada saya bertanya Apakah perasaan anda Saya jawab Kami telah mengadakan 10 prosiding dengan satu lawatan tapak ke limbun...
Skandal Kapal Tempur Malaysia Rm6 Bilion Lesap

Skandal Kapal Tempur Malaysia Rm6 Bilion Lesap

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 316 hits
Projek LCS atau Kapal Tempur Pesisir Malaysia adalah kontrak RM9 bilion untuk mendapatkan enam kapal bagi kegunaan tentera laut yang dimulakan pada 2011 tetapi setakat Ogos 2022 tiada kapal LCS telah disiapkan walaupun kerajaan Malaysia tel...
Kumpulan Rancang Protes Berkait Skandal Lcs Pada Ahad

Kumpulan Rancang Protes Berkait Skandal Lcs Pada Ahad

papar berkaitan - pada 12/8/2022 - jumlah : 109 hits
freemalaysiatoday com August 11 2022 3 38 PMProtes hampir serupa diadakan di luar pekarangan Sogo di Kuala Lumpur berhubung kenaikan kos sara hidup pada Julai PETALING JAYA Himpunan membantah projek kontroversi kapal tempur pesisir akan dia...
Rentasan 1186 Panas Kenyataan Dalang Skandal Lcs Bercanggah Dengan

Rentasan 1186 Panas Kenyataan Dalang Skandal Lcs Bercanggah Dengan

papar berkaitan - pada 12/8/2022 - jumlah : 123 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 11861 ORANG POLITIK TAMAK CARI KOMISYEN KATA ANWAR2 NEGARA PERLU KELUAR DARIPADA KLEPTOKRASI3 INI SATU DASAR YANG MENYUSAHKAN ANAK MUDA
Senator Dewan Negara Pun Mahu Skandal Lcs Dibahaskan

Senator Dewan Negara Pun Mahu Skandal Lcs Dibahaskan

papar berkaitan - pada 11/8/2022 - jumlah : 107 hits
Senator Dewan Negara pun mahu skandal LCS dibahaskanPosted By on August 11 2022Senator Pakatan Harapan di Dewan Negara mahu perbahasan diadakan berhubung skandal pembinaan kapal tempur Tentera Laut Diraja Malaysia Menurut Senator Fadhlina S...
Skandal Lcs Mat Maslan Kata Tak Rasa Umno Akan Kalah Dalam Pru 15

Skandal Lcs Mat Maslan Kata Tak Rasa Umno Akan Kalah Dalam Pru 15

papar berkaitan - pada 11/8/2022 - jumlah : 249 hits
agendaily com11 08 2022Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan Walaupun nama beberapa pemimpin utama UMNO sekali lagi terpalit dalam skandal kapal tempur pesisir Datuk Seri Ahmad Maslan tidak merasakan ia akan dapat menumbangkan UMNO ...
Skandal Lcs Benarkah Yang Didakwa Itu Hanya Ikan Bilis

Skandal Lcs Benarkah Yang Didakwa Itu Hanya Ikan Bilis

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 218 hits
SHAH ALAM Pendedahan skandal projek perolehan kapal tempur pesisir yang telah dibuat oleh Jawatankuasa Kira kira Wang Negara baru baru ini telah membongkar penyelewengan yang berlaku pada projek runding terus itu Naib Presiden PKR Nik Nazmi...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis