Sikap Yang Anda Perlu Ada Untuk Berjaya



Semua orang pasti inginkan impian mereka menjadi kenyataan. Anda juga pasti ada impian yang ingin dicapai. Betul tak?
Pernahkah anda merasakan yang diri anda akan berjaya suatu hari nanti?
Adakah anda mempunyai kekuatan diri yang akan membantu anda untuk melakukan sesuatu yang besar dalam hidup anda? Apakah anda hanya perlukan sedikit masa sahaja lagi untuk buktikannya dan memastikan yang impian anda akan menjadi kenyataan?
Jika ayat di atas ini menggambarkan diri anda, sebenarnya anda sudah mempunyai SIKAP yang diperlukan untuk menjadi seorang yang berjaya! Tahniah!
Oleh sebab itu, kami ingin kongsikan pada anda 5 SIKAP yang perlu ada dalam diri seseorang untuk mencapai sesuatu kejayaan…
#1: “FAKE IT, YOU’LL MAKE IT.”Ini adalah antara pepatah yang dibina berasaskan kajian sebenar, dan ianya sesuai untuk diaplikasi oleh mana-mana individu yang mahu berjaya. Jika sekarang anda masih belum berjaya, pura-pura dahulu, dan insyaallah suatu masa nanti anda akan berjaya.
Pakar psikologi mengatakan bahawa apabila kita wujudkan ‘rasa’ mengenai sesuatu perkara, ‘tindakan’ kita akan memberi respon terhadapnya.
Contoh mudahnya adalah seperti seukir senyuman. Senyuman bukan sahaja kesan daripada perasaan gembira. Tetapi dengan senyuman juga boleh membuatkan anda dan orang lain gembira.
Prinsip yang sama juga boleh diaplikasi dalam “fake it till you make it”. Jika anda bertindak dengan cara yang tertentu, perasaan anda, emosi anda, tahap keyakinan diri anda akan terikut selari dengan tindakan anda.
Lama-kelamaan, jika anda kerap berpura-pura bahawa anda seorang yang berjaya, insyaallah tenaga dan keyakinan diri anda akan semakin bertambah dan kejayaan itu tidak mustahil akan hadir dalam diri anda.
#2: SENTIASA YAKIN DENGAN DIRI.Aset yang paling berharga dalam diri anda adalah ‘keyakinan diri’. Tetapi, masalahnya, ianya sangatlah sukar untuk memaksa diri menjadi yakin tanpa mengira rasa was-was dan takut pada sesuatu.
Ramai orang yang berjaya, pada waktu dahulunya mengalami sindrom rasa rendah diri yang lahir akibat daripada status dan pencapaian seseorang. Bila dia kenal orang yang rapat dengannya menjadi lebih berjaya daripada dia, perasaan negatif sebegini akan lahir.
Walaubagaimanapun, jangan risau. Perasaan tersebut adalah normal bagi setiap manusia. Persoalannya sekarang adalah, sama ada anda mahu teruskan dengan perasaan tersebut, atau anda mahu berubah jadi kuat, dan melawannya dengan keyakinan diri anda.
Kami sarankan kepada anda supaya yakinkan diri. Keyakinan diri ini boleh membantu adalah menyelesaikan segala masalah dalaman diri. Percayalah, semua orang suka dengan orang yang tinggi keyakinan diri ini.
#3: MINTA BANTUAN ORANG LAIN.Orang yang bijak, dia tahu betapa tidak bijaknya dia. Sebab itu, orang yang bijak ini selalu meminta pertolongan daripada orang lain.
Antara sebab ramai orang di luar sana berjaya adalah bukan kerana mereka tahu semua benda, tetapi kerana mereka selalu minta tolong daripada orang lain. Mereka sering melakukan kerja secara berjemaah.
Ingat, mungkin dengan beraksi ‘solo’, anda boleh berjaya dengan pantas, tetapi jika anda beraksi secara berjemaah, insyaAllah anda boleh pergi jauh dengan lebih cergas.
#4: PILIH SIAPA KAWAN ANDA.Orang yang berjaya tahu bagaimana untuk uruskan masa mereka. Mereka mengibaratkan pengurusan masa mereka sama seperti pengurusan wang.
Oleh sebab itu, anda seharusnya banyak meluangkan masa anda dengan orang yang boleh jadikan diri anda semakin baik dari hari ke hari. Anda jangan asyik duduk di tempat yang SELESA, atau letakkan diri anda dalam COMFORT ZONE.
Anda sepatutnya meluangkan masa ditempat yang anda sentiasa dicabar, diasah bakat, dan disemai benih-benih positif. Jangan biarkan diri anda terlalu rileks! Bukan tak boleh nak rileks, semua orang perlukan rehat.. tapi, jangan rasa selesa dengan hidup anda sekarang. Tak kira anda sudah jadi jutawan atau tak..
Anda perlu sentiasa CABAR diri anda untuk lakukan perkara-perkara baru, bergaul la dengan orang yang sukakan cabaran..
Orang yang berjaya sangat suka luangkan masa dengan orang yang dah berjaya. Dan apabila tiba isu mengenai cara pengurusan masa yang betul, maka anda perlu membuat keputusan yang tepat.
#5: AMBIL RISIKO.Orang yang berjaya bijak mengambil risiko dalam hidup mereka. Rahsia untuk menjadi pengurus risiko yang hebat adalah dengan mula mengambil risiko. Ianya kelihatan mudah, tetapi, ia adalah benar. Anda tidak akan tahu kesan tentang apa-apa risiko jika anda tidak mahu mula untuk mengambilnya.
Mulakan dengan mengambil risiko yang kecil dahulu. Jika dalam pelaburan, jangan terus melabur semua modal anda. Buat kecil-kecilan dahulu. Cari risiko yang kecil, yang tidak menyebabkan rugi yang besar.
Cuba ambil risiko dengan yakin pada diri anda. Ianya akan dapat memberikan pengalaman yang bermakna untuk diri anda.
Jadi, sebenarnya tiada apa yang boleh menghalang diri anda untuk berjaya. Penghalang utama untuk mengecapi kejayaan adalah diri anda sendiri. Sama ada anda mahu berubah menjadi baik, ataupun teruskan dengan diri anda yang sekarang.
Ingat! Penentu masa depan kita, adalah diri kita sendiri. Bukannya orang lain…

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://simkadluarbiasa.blogspot.com/2021/10/sikap-yang-anda-perlu-ada-untuk-berjaya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengedar Dadah Cuba Rempuh Polis Berjaya Diberkas Di Menggatal

Pengedar Dadah Cuba Rempuh Polis Berjaya Diberkas Di Menggatal

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 562 hits
SERBU Kenderaan suspek yang dirakam cuba merempuh anggota polis ketika cuba melarikan diri dalam serbuan terbabit Polis melepaskan tembakan ke arah kereta ketika suspek dadah yang dikehendaki cuba melarikan diri dengan rempuh Polis KOTA KIN...
Tips Bisnes Kenapa Belum Berjaya

Tips Bisnes Kenapa Belum Berjaya

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 214 hits
Assalamualaikum wbt Jangan simpan dendam benci kecewa lama lama jika nak berjaya dalam bisnes Orang kata solat tahajjud murah rezeki sales masuk laju Orang kata solat dhuha murah rezeki sales datang non stop Orang kata selawat istighfar zik...
Jpj Pahang Berjaya Kesan Cubaan Lelaki Tiada Sejarah Vaksin Naiki Bas Untuk Rentas Negeri

Jpj Pahang Berjaya Kesan Cubaan Lelaki Tiada Sejarah Vaksin Naiki Bas Untuk Rentas Negeri

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 277 hits
KUANTAN Cubaan seorang lelaki tanpa sejarah vaksinasi menaiki bas untuk merentas negeri ke Selangor tidak berhasil selepas tindakannya dikesan pegawai penguat kuasa Jabatan Pengangkutan Jalan Pahang dalam pemeriksaan di Terminal Sentral Kua...
Suspek Aktif Lakukan Aktiviti Pecah Rumah Berjaya Ditahan Bersama Barang Kes

Suspek Aktif Lakukan Aktiviti Pecah Rumah Berjaya Ditahan Bersama Barang Kes

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 337 hits
SUSPEK Suspek pecah rumah berjaya ditahan bersama barang kes TAWAU Seorang lelaki ditahan polis selepas disyaki melakukan aktiviti pecah rumah di Kampung Haji Matahir di sini semalam Ketua Polis Daerah Tawau Asisten Komisioner Peter Umbuas ...
2 Lelaki Cuba Seludup Keluar Minyak Masak Bersubsidi Berjaya Ditahan

2 Lelaki Cuba Seludup Keluar Minyak Masak Bersubsidi Berjaya Ditahan

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 237 hits
SUSPEK Kedua dua suspek dan barang rampasan dibawa ke IPD Semporna untuk siasatan lanjut SEMPORNA Dua lelaki disyaki cuba menyeludup minyak masak bersubsidi ke negara jiran berjaya ditahan di perairan Pulau Mataking di sini pagi tadi Dalam ...
Selebriti Bollywood Ini Yang Berjaya Mempertahankan Rumah Tangga Walaupun Dicurangi

Selebriti Bollywood Ini Yang Berjaya Mempertahankan Rumah Tangga Walaupun Dicurangi

papar berkaitan - pada 10/10/2021 - jumlah : 329 hits
Selebriti Bollywood Ini Yang Berjaya Mempertahankan Rumah Tangga Walaupun Dicurangi Kehidupan berumah tangga ada pahit dan ada manisnya Kadang kadang ianya bukanlah seindah yang disangka banyak dugaan dan cabaran yang perlu dihadapi bersama...
Pick Berjaya Kerana Perikatan Nasional Muhyiddin Yassin

Pick Berjaya Kerana Perikatan Nasional Muhyiddin Yassin

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 179 hits
Oleh ZAREEN HUMAIRAH SEJAHAN MUHYIDDIN YASSINPETALING JAYA Kejayaan program vaksinasi yang kini hampir mencapai 90 peratus adalah disebabkan kerajaan Perikatan Nasional Dalam satu kenyataan bekas Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin ber...
Nak Berjaya Dalam Diet

Nak Berjaya Dalam Diet

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 366 hits
Diet Nak berjaya dalam diet Kena ada persekitaran yang proaktif kondusif dan kawan kawan yang sealiran Jika kamu sorang yang nak berdiet tetapi yang lainnya kaki mengusik atau kaki sindir baik tak payah berkawan dalam kalangan mereka itu Se...
Setelah Berjaya Gulingkan Kerajaan Umno Melaka Kini Sprm Pula Buru Idris Haron

Setelah Berjaya Gulingkan Kerajaan Umno Melaka Kini Sprm Pula Buru Idris Haron

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 193 hits
October 8 2021 Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia memandang serius dakwaan Ahli Dewan Undangan Negeri Sungai Udang Datuk Seri Idris Haron berhubung isu pembolotan projek ekonomi dan menipu Kerajaan Persekutuan berkaitan royalti pasir di...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly