Shamsul Persoal Bagaimana Upm Hasilkan Hampir 400 Graduan Phd


 

Oleh FAZLI RADZI / January 18, 2022Ketua Penerangan PKR, Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akin mempersoal bagaimana Universiti Putra Malaysia (UPM) boleh menghasilkan hampir 400 graduan Ijazah Doktor Falsafah (PhD) tahun ini.
Walhal, kata Ahli Parlimen Hang Tuah Jaya itu, universiti terbaik dunia pun hanya kurang 20 penerima PhD yang dianugerahkan.
Sehubungan itu, pemegang ijazah undang-undang dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) berkenaan meminta pihak UPM menjelaskan isu tersebut.
“Saya tertanya tanya mengapakah begitu ramai yang dianugerahi PhD di UPM sedangkan universiti universiti di luar negara yang lebih tinggi rankingnya dalam senarai Times Higher Education misalnya, tidak menganugerahkan ijazah PhD sebanyak itu dalam setahun.
“Timbul tanda tanya bagaimanakah pelajar PhD ini dinilai sekiranya seorang pelajar memerlukan seorang profesor sebagai penyelia bagi tujuan memantau, menyemak dan meluluskan tesis yang mereka hasilkan?
“Adakah UPM mempunyai tenaga pengajar sebanyak itu atau mereka diselia oleh pensyarah yang lebih rendah taraf akademiknya?
“Sedangkan 10 universiti terbaik dunia, jika diteliti graduan PhD yang dihasilkan tidak lebih 20 orang setahun. Misalnya universiti terulung dunia seperti Universiti Cambridge hanya melahirkan di bawah sepuluh oleh pelajar PhD setahun dalam 5 tahun terakhir ini,” katanya hari ini.
Majlis Konvokesyen ke-44 UPM pada 8 hingga 13 Januari lalu menyaksikan seramai 398 penerima dianugerahi PhD.
Mengulas lanjut, Shamsul bertanyakan sama ada PhD yang dihasilkan oleh UPM itu setaraf dengan universiti utama dunia atau mempunyai taraf berlainan.
“Jika PhD yang dihasilkan di bawah standard (substandard) universiti ulung dunia, dan kaedah penyediaan tesisnya lebih mudah maka apakah standard ini diakui dunia akademik di luar Malaysia?” soalnya.
Beliau menegaskan penganugerahan PhD bukan perkara kecil memandangkan individu yang memiliki PhD dianggap layak dan kompeten untuk melakukan kerja-kerja yang sesuai dengan kepakarannya.
“Sekiranya kualiti PhD itu dikompromi maka kerja yang dilakukan kelak merisikokan organisasi yang mengupah mereka,” katanya.
Sehubungan itu, Shamsul mendesak Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) agar memantau universiti universiti tempatan yang mengeluarkan begitu banyak graduan PhD dalam tempoh setahun.
KPT, jelasnya, perlu meneliti kaedah penghasilan PhD mereka sebelum penarafan universiti Malaysia merosot di peringkat antarabangsa yang tentunya meletakkan kepentingan kepada kualiti penyelidikan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/01/shamsul-persoal-bagaimana-upm-hasilkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kaki Hampir Putus Ditetak Lelaki Bertopeng

Kaki Hampir Putus Ditetak Lelaki Bertopeng

papar berkaitan - pada 9/1/2022 - jumlah : 170 hits
Oleh Seorang lelaki disamun dan ditetak dengan sebilah parang oleh lelaki bertopeng di sebuah rumah di Kampung Bunut Rendang Pasir Puteh semalam Foto polis PASIR PUTEH Seorang lelaki bukan saja menjadi mangsa samun malah turut ditetak denga...
Hampir 80 000 Tan Sampah Di 5 Negeri Terjejas Banjir

Hampir 80 000 Tan Sampah Di 5 Negeri Terjejas Banjir

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 140 hits
Taman Sri Muda dipilih untuk diadakan operasi pasca banjir kerana kawasan tersebut merupakan antara lokasi yang teruk terjejas banjir dengan lebih 20 000 tan sampah dikutip menurut Reezal Merican Naina Merican SHAH ALAM Sebanyak 77 465 tan ...
Wanita Ditemui Selamat Selepas Sesat Hampir 24 Jam

Wanita Ditemui Selamat Selepas Sesat Hampir 24 Jam

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 178 hits
Oleh Seorang wanita ditemui selamat hari ini selepas keluar mendaki bersendirian di Bukit Botani Jalan Kebun Bunga Pulau Pinang semalam Gambar Bomba SEORANG wanita yang sesat hampir 24 jam ketika mendaki di Taman Botani Jalan Kebun Bunga se...
Pakar Bedah Memindahkan Jantung Babi Kepada Pesakit Manusia Yang Hampir Mati

Pakar Bedah Memindahkan Jantung Babi Kepada Pesakit Manusia Yang Hampir Mati

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 179 hits
Sepasukan doktor telah berjaya memindahkan jantung daripada babi yang diubah suai secara genetik ke dalam dada seorang lelaki dari Maryland dalam usaha terakhir untuk menyelamatkan nyawanya yang tidak mempunya harapan untuk hidup Pembedahan...
Hampir 9 Juta Dos Penggalak Diberi Setakat Ini

Hampir 9 Juta Dos Penggalak Diberi Setakat Ini

papar berkaitan - pada 15/1/2022 - jumlah : 133 hits
BERNAMA Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin menjangka jumlah itu akan melepasi 10 juta minggu depan Seorang petugas kesihatan menerima suntikan dos penggalak di KPJ Tawakkal Kuala Lumpur Hampir sembilan juta dos penggalak telah diberikan se...
Hampir 20 Syarikat Setuju Sertai Inisiatif Baucar Diskaun Kata Tengku Zafrul

Hampir 20 Syarikat Setuju Sertai Inisiatif Baucar Diskaun Kata Tengku Zafrul

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 188 hits
Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata pengurangan kos pembaikan bakal dinikmati secara potongan terus daripada kos keseluruhan pembaikan atau kos penggantian kenderaan baharu melalui invois yang akan dikeluarkan oleh pusat servis dan peng...
Belanjawan Rm2 Bilion Peluang Pekerjaan Hampir Tiada Di Terengganu Azan

Belanjawan Rm2 Bilion Peluang Pekerjaan Hampir Tiada Di Terengganu Azan

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 164 hits
Hampir empat tahun Terengganu di bawah pemerintahan Pas sejak Pilihan Raya Umum 2018 lalu namun tidak banyak kemajuan yang dapat dilihat Malah penglibatan pemimpin Pas dalam Kerajaan Persekutuan juga tidak membawa apa apa pertambahan peluan...
Susah Cari Pekerjaan Mafi Bantu Graduan

Susah Cari Pekerjaan Mafi Bantu Graduan

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 127 hits
PROGRAM Biokerjaya My Future Agro menyediakan peluang pekerjaan kepada semua peserta supaya mereka mempunyai pekerjaan dalam tempoh yang mencabar ini FOTO Ihsan Mafi Kuala Lumpur Sukar mendapatkan pekerjaan bagi golongan siswazah selain sya...
Blinded By A Ball Now One Step Away From Phd

Blinded By A Ball Now One Step Away From Phd

papar berkaitan - pada 9/1/2022 - jumlah : 642 hits
National sepak takraw athlete Muhammad Kamal Ishak and Khairullah Affarouk Paiman after receiving their scrolls at Universiti Putra Malaysia s 44th convocation ceremony today SERDANG Visual impairment has not hindered Khairullah Affarouk Pa...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku