Selepas Pakatan Nasional Gagal Inilah Kesempatan Terbaik Majlis Presiden Tetapkan Tarikh Serah Kuasa




Sebagaimana yang dijangka, hasrat UMNO untuk membentuk kerjasama dengan Tun Mahathir Mohamad yang turut disertai Pas dalam sebuah gabungan baru yang dinamakan Pakatan Nasional, akhirnya sah telah menemui kegagalan.
Perkara itu yang sepatutnya diputuskan oleh MT UMNO, sebaliknya langsung tidak dibincangkan dalam mesyuarat semalam.Keadaan itu nampaknya bertentangan sama sekali dengan pengakuan beberapa ahli MT UMNO sebelum ini yang mengatakan isu pembentukan Pakatan Nasional akan menjadi tajuk perbincangan utama mesyuarat itu.
Malah, tindakan tidak membincangkan perkara itu juga berbeza dengan rakaman audio Presiden UMNO, Zahid Hamid sepertimana yang didedahkan oleh Lokman Noor Adam yang jelas menampakkan keinginannya untuk bekerjasama dengan Tun Mahathir.
Tindakan tidak membincangkan isu kerjasama itu tentu saja ada kaitan dengan tindakan Lokman mendedahkan rakaman audio Zahid Hamidi itu sehingga menimbulkan rasa tidak senang dan penolakan majoriti ahli UMNO terhadapnya.Jika ia dibincangkan juga, ada kemungkinan soal kerjasama itu akan ditolak oleh majoriti ahli MT UMNO dan ia akhirnya akan memberi malu kepada Zahid Hamidi sendiri.
Maka, jalan selamat ialah MT UMNO tidak membincangkan langsung soal kerjasama tersebut.
Zahid Hamidi, dalam hal ini, barangkali bertujuan menutup malunya dengan selamba berkata, soal kerjasama dengan Tun Mahathir hanyalah sekadar khabar angin semata-mata.Ehhh...dah jadi khabar angin pulak?
Habis, yang beliau memberi empat alasan mengapa perlu bekerjasama dengan Tun Mahathir sebagaimana rakaman audio yang didedahkan oleh Lokman itu apa dia?
Dalam hal ini, meskipun ketika ini soal kerjasama UMNO dengan Tun Mahathir dalam Pakatan Nasional untuk mengekalkannya lebih lama lagi sebagai Perdana Menteri sudah tidak berjaya, ini tidak bermakna usaha itu telah berakhir sama sekali.
Selagi Tun Mahathir dibelenggu nafsu ingin berkuasa lebih lama dan rasa berat hati menunaikan janji peralihan kuasa masih ada dalam dirinya, ditambah dengan pemimpin UMNO yang berdepan kes mahkamah kekal memimpin parti itu, PH haruslah sentiasa berwaspada dengan isu Pakatan Nasional ini.
Isu itu pasti akan muncul lagi selepas ini selagi kedua-dua pihak itu ada kepentingan masing-masing yang ingin diselamatkan.Satu-satunya jalan untuk mengakhiri isu kerjasama itu ialah dengan Majlis Presiden PH mesti segera bermesyuarat untuk menetapkan tarikh peralihan kuasa kepada Anwar Ibrahim.
Dengan segera memuktamadkan tarikh penyerahan kuasa untuk Anwar menjadi PM8, ia secara automatik dapat mengekang nafsu Tun Mahathir untuk berkuasa lebih lama dan dengan sendirinya tidak lagi akan berdolak-dalik berhubung tempoh sepatutnya beliau memegang jawatan Perdana sementara yang disandangnya sekarang.
Kegagalan UMNO memuktamadkan soal bekerjasama dengan Tun Mahathir dalam mesyuarat MT UMNO semalam seharusnya menjadi kesempatan terbaik untuk Majlis Presiden menjadikan PH lebih aman dengan isu peralihan kuasa yang tidak selesai-selesai sejak hampir dua tahun lamanya.
Tanpa isu peralihan kuasa menjadi bualan lagi selepas ini dan tarikh untuk Anwar mengambil alih jawatan Perdana Menteri dapat dimuktamadkan, PH pasti mempunyai laluan yang lebih selesa untuk mengelakkan ia menjadi kerajaan selama sepenggal saja. 
(Shahbudin Husin 08/02/2020)




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/02/selepas-pakatan-nasional-gagal-inilah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Majlis Presiden Harus Tetapkan Tarikh Peralihan Kuasa Menjelang Mesyuarat 21 Fenruari Nanti

Majlis Presiden Harus Tetapkan Tarikh Peralihan Kuasa Menjelang Mesyuarat 21 Fenruari Nanti

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 206 hits
Hanya semalam ketika Tun Mahathir Mohamad memberi pengakuan kepada Anwar Ibrahim bahawa beliau sentiasa komited terhadap janji peralihan kuasa yang telah dipersetujuinya serta tidak terlibat sama sekali dengan sebarang komplot mengumpul tan...
Umum Tarikh Serah Kuasa Henti Pn

Umum Tarikh Serah Kuasa Henti Pn

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 185 hits
Mohd Sayuti Omar Pergolakan politik Malaysia seakan tidak akan berakhir selagi Anwar Ibrahim tidak jadi perdana menteri Ia macam musim banjir penghujung tahun laut akan tetap bergelora selagi musim tenkujuh tidak berakhir Sepanjang tengkuju...
Pakatan Nasional Yang Gagal

Pakatan Nasional Yang Gagal

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 182 hits
Walaupun MT UMNO hanya akan bermesyuarat petang ini bagi membincangkan hasrat bekerjasama dengan Bersatu dan Tun Mahathir Mohamad dalam sebuah gabungan baru yang dikenali Pakatan Nasional perkembangan mutakhir menampakkan usaha itu hampir p...
Tarikh Serah Kuasa Sepatutnya Ditetapkan Sebaik Saja Anwar Menang Di Pd

Tarikh Serah Kuasa Sepatutnya Ditetapkan Sebaik Saja Anwar Menang Di Pd

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 238 hits
Jika kerajaan selamatkan diri Pakatan Nasional yang diperbualkan kebelakangan ini akhirnya benar menjadi kenyataan sebab utama ia boleh berlaku ialah kerana gagalnya PH menetapkan tarikh peralihan kuasa daripada Tun Mahathir Mohamad kepada ...
Keputusan Majlis Presiden Pakatan Harapan Minggu Depan

Keputusan Majlis Presiden Pakatan Harapan Minggu Depan

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 430 hits
Keputusan Majlis Presiden Pakatan Harapan Minggu Depan Wabak Corvid 19 yang setakat ini mengorbankan lebih 1 300 nyawa gagal memadamkan kehangatan gosip politik di Malaysia Spekulasi mengenai perkembangan politik dalam negara dirancakkan la...
Majlis Presiden Ph Perlu Putuskan Isu Serah Jawatan Pm Pensyarah

Majlis Presiden Ph Perlu Putuskan Isu Serah Jawatan Pm Pensyarah

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 223 hits
Diterbitkan Hari ini 8 26 pagiBERITAPenganalisis politik Prof Dr Mohammad Agus Yusoff berkata isu peralihan kuasa jawatan perdana menteri perlu dikendalikan dengan baik di kalangan Majlis Presiden Pakatan Harapan itu sendiri Menurut pensyar...
Pakatan Nasional Is A Threat To Non Muslims Says Guan Eng

Pakatan Nasional Is A Threat To Non Muslims Says Guan Eng

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 311 hits
Lim Guan Eng Malaysiakini Pakatan Nasional will allow PAS and BN to replace PH and a Malaysian government through the back door with a new Muslim dominated Federal government that would be openly hostile to non Muslims the Federal Constitut...
Takut Kepada Dap Nak Tubuh Pakatan Nasional

Takut Kepada Dap Nak Tubuh Pakatan Nasional

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 316 hits
Dua penganalisis politik mempunyai pandangan berbeza sama ada cakap cakap mengenai pembentukan kerajaan baru di bawah Pakatan Nasional akan berlaku Dakwaan pembentukan pakatan baru antara PPBM PAS dan Umno untuk menyokong kepimpinan Dr Maha...
Pakatan Nasional Itu Apa

Pakatan Nasional Itu Apa

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 297 hits
Yusmizal Dolah Alingyusmizal hmetro com myMOHAMAD Hasan ketika sidang media selepas selesai Mesyuarat Jawatankuasa Muafakat Nasional di Menara Dato Onn FOTO EIZAIRI SHAMSUDIN PAKATAN Nasional itu apa Tak tahu pula saya tak pernah bincang pa...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp

Wee Barking Up The Wrong Tree