Majlis Presiden Ph Perlu Putuskan Isu Serah Jawatan Pm Pensyarah


Yasmin RamlanDiterbitkan Hari ini 8:26 pagi
BERITA
Penganalisis politik Prof Dr Mohammad Agus Yusoff berkata isu peralihan kuasa jawatan perdana menteri perlu dikendalikan dengan baik di kalangan Majlis Presiden Pakatan Harapan itu sendiri.

Menurut pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu, Majlis Presiden PH perlu membuat keputusan tersebut tanpa memihak kepada sesiapa.

Ini katanya, kerana BN dan PAS sedang cuba mengambil kesempatan dalam isu peralihan kuasa demi kepentingan politik mereka.

“Kalau Tun (Dr Mahathir Mohamad) nak lagi (pegang jawatan PM) kena berkompromilah,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Sebaliknya, Agus (gambar, bawah) berkata, jika PH gagal bertolak-ansur dan terus meletakkan tanda tanya dalam isu ini, maka lebih baik diadakan pilihan raya umum.
“Jadi soal-soal sebegini kena ditangani dengan baik dan jujur sebab saya yakin antara (Perdana Menteri) Tun (Dr Mahathir) dan (Presiden PKR) Anwar (Ibrahim) tiada masalah.

“Yang jadi masalah ni adalah empat pihak - pertama ialah penyokong Anwar yang mendesak, penyokong Tun yang nak mempertahankan Tun, penyokong BN yang nak cari peluang, PAS yang cuba juga untuk mengambil peluang dalam keadaan sebegini.

“Dalam soal sebegini kita diperhatikan dunia. Negara kita sangat memerlukan keadaan politik yang stabil untuk menarik pelabur hadir ke negara kita,” kata Agus.

Pada 14 Januari lalu, Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata beliau bersedia untuk melepaskan jawatannya serta-merta sekiranya majlis presiden Pakatan Harapan mengkehendakinya.

"Saya fikir ini akan diputuskan oleh empat parti (PH) bersama. Sama ada mereka mahu saya pergi atau tidak pergi.

"Jika mereka mahu saya berundur sekarang, saya akan berundur," katanya.

Ketika wawancara bersama laman The Malaya Post pada 9 Februari pula, Dr Mahathir menegaskan bahawa beliau akan menunaikan janji untuk menyerahkan jawatan perdana menteri kepada Presiden PKR Anwar Ibrahim, tetapi menambah keputusan muktamad terletak pada Dewan Rakyat.

Bagaimanapun, Mahathir telah berkali-kali menyatakan beliau akan memenuhi janji berkenaan.

Terbaru, beliau membayangkan ia akan berlaku selepas berakhirnya sidang kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik (Apec) pada akhir Nov tahun ini.

Mahathir macam nak elak serah jawatan

Sementara itu, Prof Awang Azman Awang Pawi dari Universiti Malaya pula menyifatkan kenyataan perdana menteri itu seolah-olah cuba mengelak menyerahkan jawatan tersebut kepada anggota parlimen Port Dickson.

Katanya, keadaan ini berbeza apabila Dr Wan Azizah Wan Ismail mengotakan janjinya dengan bersetuju memilih Mahathir sebagai perdana menteri sebelum PH memenangi PRU14.

“Kenyataan sebegini yang dilontarkan akan menyebabkan penyokong Anwar melihat peluang Dr Mahathir untuk menunaikan janji menjadi berbelah bahagi kerana kenyataan tersebut kelihatan kurang tegas dan tidak langsung.

“Mahathir jadi PM bukan keputusan pembangkang tapi diangkat oleh PH. Rakyat undi PH adalah sokongan daripada PH dan bukannya PAS atau sekutu selain daripada PH,” katanya yang turut senada dengan Agus mengenai BN dan PAS dalam isu ini.

Menurut pensyarah itu, sekiranya keputusan benar-benar diletakkan pada Dewan Rakyat ia seharusnya mempunyai sokongan majoriti walaupun terdapat beberapa individu dilihat menentang Anwar secara terbuka.

“Kepentingan PH harus mengatasi kepentingan dan masalah individu. Manakala individu yang dilihat tidak bersetuju, sewajarnya memikirkan bahawa kerusi yang mereka duduki itu adalah ehsan dan mandat rakyat yang memberikan kemenangan kepada PH.

“PAS dan sekutu mereka misalnya, tak terlibat dalam memberikan kemenangan kepada PH, sebaliknya cuba memecahkan-belahkan PH agar lebih mudah laluan PAS untuk menang pada pilihan raya akan datang,” kata Awang Azman (gambar, bawah) lagi.
Untuk rekod, pada masa ini, PKR adalah parti terbesar di Dewan Rakyat dengan 47 anggota parlimen, disusuli dengan DAP (42), Bersatu (26) dan Amanah (11). Sekutu PH iaitu Warisan memiliki sembilan anggota parlimen.

Bagaimanapun, perseteruan dalaman antara Anwar dengan timbalannya Mohamed Azmin Ali membangkitkan persoalan sama ada anggota parlimen Port Dickson itu mendapat sokongan daripada kesemua 47 anggota parlimen partinya.

Mengikut persefahaman dicapai antara pemimpin parti komponen PH menjelang PRU ke-14 hampir dua tahun lalu, Dr Mahathir dicalonkan sebagai perdana menteri bagi menumbangkan Najib Razak.

Mahathir kemudian dikatakan bakal berundur untuk memberi ruang kepada Anwar - yang sebelum itu menjadi calon perdana menteri bagi PKR, DAP dan Amanah.

Penubuhan Bersatu dan penyertaan parti itu ke dalam PH menyaksikan pembangkang ketika itu - Pakatan Rakyat - menukar strategi dengan menawarkan kepimpinan Mahathir yang sebelum ini pernah menjadi perdana menteri selepas lebih 20 tahun.

Selepas membentuk kerajaan pusat pada Mei 2018, sesetengah pemimpin PKR mendesak agar ada tarikh yang jelas ditetapkan untuk peralihan kuasa daripada Mahathir, 94, kepada Anwar, 72.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/02/majlis-presiden-ph-perlu-putuskan-isu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mesyuarat Majlis Presiden 21hb Ini Mesti Mesti Dan Mesti Tetapkan Tarikh Serah Kuasa

Mesyuarat Majlis Presiden 21hb Ini Mesti Mesti Dan Mesti Tetapkan Tarikh Serah Kuasa

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 246 hits
Gambar hiasanHanya semalam ketika Tun Mahathir Mohamad memberi pengakuan kepada Anwar Ibrahim bahawa beliau sentiasa komited terhadap janji peralihan kuasa yang telah dipersetujuinya serta tidak terlibat sama sekali dengan sebarang komplot ...
Selepas Pakatan Nasional Gagal Inilah Kesempatan Terbaik Majlis Presiden Tetapkan Tarikh Serah Kuasa

Selepas Pakatan Nasional Gagal Inilah Kesempatan Terbaik Majlis Presiden Tetapkan Tarikh Serah Kuasa

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 366 hits
Sebagaimana yang dijangka hasrat UMNO untuk membentuk kerjasama dengan Tun Mahathir Mohamad yang turut disertai Pas dalam sebuah gabungan baru yang dinamakan Pakatan Nasional akhirnya sah telah menemui kegagalan Perkara itu yang sepatutnya ...
Hanya Majlis Presiden Dapat Meluruskan Lidah Mahathir Yang Berbelit Belit

Hanya Majlis Presiden Dapat Meluruskan Lidah Mahathir Yang Berbelit Belit

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 462 hits
Kenyataan Tun Mahathir Mohamad yang seolah olah ingin menyerahkan kepada Parlimen menentukan kedudukan penggantinya adalah satu lagi percubaan beliau untuk bersifat munafik terhadap janji peralihan kuasa kepada Anwar Ibrahim Sikap ini juga ...
Pembentukan Kerajaan Baru Apa Pendirian Majlis Presiden Ph

Pembentukan Kerajaan Baru Apa Pendirian Majlis Presiden Ph

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 299 hits
Berikutan pendedahan Ahli MT UMNO Lokman Noor Adam semalam berhubung keinginan Ahmad Zahid Hamidi untuk membawa UMNO bekerjasama dengan Tun Mahathir Mohamad bagi membentuk sebuah kerajaan baru yang dinamakan Pakatan Nasional beberapa persoa...
Jawatan Kosong Majlis Agama Islam Dan Adat Melayu Perak

Jawatan Kosong Majlis Agama Islam Dan Adat Melayu Perak

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 468 hits
Jawatan Kosong Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak Portal jawatan kosong kerajaan ingin berkongsi maklumat peluang pekerjaan di Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak yang kini dibuka untuk Warganegara Malaysia dan kepada yang bermin...
Tun M Janji Serah Jawatan Anwar Ibrahim

Tun M Janji Serah Jawatan Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 15/2/2020 - jumlah : 378 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad sekali lagi menegaskan akan melepaskan jawatan sebagai Perdana Menteri seperti yang dijanjikan beliau sebelum ini Janji berkenaan dibuat Dr Mahathir kepada Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim yang disebut sebut seb...
Saya Akan Bersara Jika Tun Mahathir Tidak Serah Jawatan Kepada Anwar Lim Kit Siang

Saya Akan Bersara Jika Tun Mahathir Tidak Serah Jawatan Kepada Anwar Lim Kit Siang

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 367 hits
Veteran DAP Lim Kit Siang sanggup mempertaruhkan kerjaya politiknya sekiranya janji Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk menyerahkan jawatannya kepada Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak ditunaikan Beliau bagaimanapun yakin...
Pemahaman Perlembagaan Umno Dan Kuasa Majlis Kerja Tertinggi Umno Dalam Isu Pemecatan Keahlian Umno

Pemahaman Perlembagaan Umno Dan Kuasa Majlis Kerja Tertinggi Umno Dalam Isu Pemecatan Keahlian Umno

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 296 hits
Tulisan Datuk atau Sang Kelembai Majlis Kerja Tertinggi UMNO menggunakan kuasa tanpa ada Fasal dalam Perlembagaan UMNO kuasa memecat keahlian Ahli UMNO tanpa melalui proses Lembaga Disiplin Dimana kuasa memecat keahlian dalam bidang kuasa A...
Dr Maza Persoal Janji Serah Jawatan Pm

Dr Maza Persoal Janji Serah Jawatan Pm

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 232 hits
BERITAKetika hangat isu peralihan kuasa jawatan perdana menteri dibincangkan Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainal Abidin berkias mengenai seseorang yang berjanji menyerahkan sesuatu yang bukan miliknya kepada orang lain Menerusi hantaran di Fac...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad