Selepas Kenyataan Bersama Mat Sabu Dan Guan Eng Ph Terus Tangguh Mesyuarat


themalaysialife.com
December 17, 2020 

Mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) yang dijadual berlangsung di bangunan parlimen petang ini dibatalkan dan belum ada tarikh baru ditetapkan.

Hal itu dimaklumkan beberapa ahli parlimen kepada Malaysiakini sebentar tadi.

Mesyuarat itu sepatutnya diadakan selepas pembangkang gagal menyekat Belanjawan 2021 pada bacaan kali ketiga di Dewan Rakyat semalam.

Pembatalan itu juga berlaku tidak lama selepas Presiden Amanah Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mengeluarkan kenyataan bersama mengenai langkah ke depan pembangkang pagi tadi.

Dalam kenyataan itu Mohamad dan Lim mengingatkan agar PH tidak berharap kepada ahli parlimen dalam kerajaan untuk mengembalikan mandat yang mereka perolehi.

Sebaliknya PH wajar mencari persamaan dalam kalangan parti pembangkang untuk membentuk kerjasama lebih luas bagi menghadapi Perikatan Nasional (PN).

Beberapa sumber dalaman PH memberitahu Malaysiakini, kenyataan dibuat Mohamad dan Lim itu menimbulkan rasa tidak senang sesetengah pihak dan mendorong mesyuarat itu ditangguhkan.

Sebelum ini Presiden PKR merangkap Pengerusi PH mengumumkan dia memiliki sokongan mencukupi dan kukuh untuk membentuk kerajaan baru menggantikan PN.

Susah nak terima tokoh luar

Tanpa mendedahkan siapa yang memberikan sokongan itu pengumuman Anwar tersebut membayangkan dia menerima dukungan daripada ahli parlimen Umno.

Dua pemimpin Umno yang sedang dibicarakan, Najib Razak dan Ahmad Zahid Hamidi, disebut-sebut sebagai antara ahli parlimen yang mendukung Anwar.

Namun pemimpin PH menegaskan beberapa kali gabungan itu tidak dapat menerima sokongan daripada ahli parlimen yang terpalit dengan skandal atau sedang dibicarakan.

Seorang ahli parlimen PKR memberitahu Malaysiakini tidak ada masalah untuk mereka berundur daripada jawatannya sebagai ketua pembangkang jika parti lain berasa ahli parlimen Port Dickson itu gagal dalam tempoh beberapa bulan lalu.

Bagaimanapun kata sumber itu langkah yang diambil Anwar sebelum ini direstui PH, justeru naratif dan arah tuju masa depan PH wajar dibincangkan secara dalaman terlebih dulu sesuai dengan semangat kebersamaan yang ada.

Ahli parlimen PKR itu juga menolak kemungkinan melantikn Presiden Warisan, Mohd Shafie Apdal, sebagai ketua pembangkang baru.

“Kalau mereka mencalonkan pemimpin dalam kalangan PH iaitu PKR, DAP dan Amanah, kami tak ada masalah untuk membincangkannya dan meneroka idea tersebut.

“Tapi menamakan seseorang di luar gabungan – terutama pemimpin dari parti yang lebih kecil – sangat susah untuk kami terima,” katanya.

Sementara itu seorang ahli parlimen DAP berkata kenyataan bersama Mohamad dan Lim pagi tadi sekdar menggesa PH memperbetulkan langkah ke depan sebagai gabungan pembangkang yang lebih besar.

Katanya fokus utama mesyuarat hari ini bukan menuntut agar ketua pembangkang baru dilantik tetapi meminta Anwar dan PKR memberikan lebih banyak usaha dalam kalangan sekutu yang sama pihak berbanding penyokong kerajaan.

“Kami juga faham dalam keadaan sekarang ia memerlukan pertanggungjawaban bersama dan kita tidak boleh salahkan Anwar saja.

“Kami cuma mahu memperbetulkan keadaan,” katanya.

sumber: https://www.malaysiakini.com/news/555618

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/12/selepas-kenyataan-bersama-mat-sabu-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Batalkan Mesyuarat Ph Selepas Memarahi Pemimpin Di Belakang Kenyataan Mat Sabu Guan Eng

Anwar Batalkan Mesyuarat Ph Selepas Memarahi Pemimpin Di Belakang Kenyataan Mat Sabu Guan Eng

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 264 hits
Kenyataan bersama pemimpin tertinggi Pakatan Harapan tanpa pengerusinya Anwar Ibrahim menimbulkan kemarahan presiden PKR itu sehingga menyebabkan mesyuarat gabungan itu yang dijadualkan semalam dibatalkan kata sumber kepada MalaysiaNow Keny...
Anwar Marah Dengan Kenyataan Media Mat Sabu Dan Guan Eng

Anwar Marah Dengan Kenyataan Media Mat Sabu Dan Guan Eng

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 399 hits
Menurut sumber kenyataan bersama pemimpin tertinggi Pakatan Harapan tanpa pengerusinya Anwar Ibrahim semakalm dikhabarkan menimbulkan kemarahan presiden PKR itu sehingga menyebabkan mesyuarat gabungan itu yang dijadualkan semalam dibatalkan...
Polis Tangguh Rakam Kenyataan Lim Guan Eng Selepas Krismas

Polis Tangguh Rakam Kenyataan Lim Guan Eng Selepas Krismas

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 296 hits
Pihak polis menangguhkan tarikh untuk mengambil keterangan daripada Lim Guan Eng berhubung dua kenyataan media yang dibuatnya pada tahun 2019 Ini selepas Setiausaha Agung DAP itu berkata tindakan polis memanggilnya sehari sebelum sambutan H...
Mat Sabu Guan Eng Mahu Singkir Anwar Ketuai Blok Pembangkang

Mat Sabu Guan Eng Mahu Singkir Anwar Ketuai Blok Pembangkang

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 191 hits
Berselindung di sebalik gesaan perlunya PH melakukan anjakan politik baharu dengan mengangkat PH Plus sebagai wadah perjuangan blok pembangkang kenyataan bersama Lim Guan Eng bersama Mohamad Sabu kali ini adalah jelas bertujuan untuk menyin...
Guan Eng Dengan Mat Sabu Macam Perli Anwar Ibrahim Jer Ni

Guan Eng Dengan Mat Sabu Macam Perli Anwar Ibrahim Jer Ni

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 245 hits
Baru sedar diri kena game lagi ker Tak habis korang nak angkat anwar ibrahim duk pusing cerita ada sokongan semua Last sekali keciwa Haritu korang angkat atok sekali atok letak jawatan semua terlingkup Daripada PH sibuk duk pancing orang um...
Harapan Needs A Political Reset Stop Wasting Time With Pn Guan Eng Mat Sabu

Harapan Needs A Political Reset Stop Wasting Time With Pn Guan Eng Mat Sabu

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 299 hits
Pakatan Harapan is in need of a political reset following the failure to vote down Budget 2021 said DAP secretary general Lim Guan Eng and Amanah president Mohamad Sabu In a joint statement the duo said the budget vote on Tuesday showed tha...
Ph Hanya Diperalatkan Pembangkang Perlu Anjakan Kata Guan Eng Mat Sabu

Ph Hanya Diperalatkan Pembangkang Perlu Anjakan Kata Guan Eng Mat Sabu

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 313 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dan Presiden Amanah Mohamad Sabu menggesa Pakatan Harapan berhenti membuang masa dengan Ahli Parlimen kerajaan Perikatan Nasional oportunis yang memperalatkan mereka Dua pemimpin ...
Beginilah Lim Guan Eng Begitu Juga Mat Sabu

Beginilah Lim Guan Eng Begitu Juga Mat Sabu

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 239 hits
Dikira dari 9 Mei 2018 hingga sekarang tempoh masanya adalah kurang lebih 31 bulan 22 bulan Pakatan Harapan menjadi kerajaan memerintah dengan Perdana Menterinya adalah Dr Mahathir bin Mohamad yang ketika itu adalah juga Pengerusi PH Kejatu...
Don T Waste Time On Ruling Mps Say Mat Sabu Guan Eng In Veiled Jibe At Anwar

Don T Waste Time On Ruling Mps Say Mat Sabu Guan Eng In Veiled Jibe At Anwar

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 303 hits
Two of Pakatan Harapan s top leaders have warned the coalition against placing its trust in MPs from the ruling bloc to gain power in what appears to be a veiled jibe at PKR president Anwar Ibrahim s recent attempts to get Umno MPs to his s...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Ayam Percik Kelantan Yang Sedap Original And Authentic

Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang