Sekiranya Najib Mendapat Pengampunan Sebelum Pru



Pada 23 Ogos lalu, Mahkamah Persekutuan mengekalkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta ke atas bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang sebelum ini diputuskan oleh Mahkamah Tinggi pada Julai 2020 dalam kes SRC International Sdn Bhd. 
Keputusan mahkamah ini menjadikan Najib sebagai Perdana Menteri Malaysia pertama dihukum penjara atas kesalahan penyelewengan RM42 juta dana SRC.
Melihat kepada prosiding mahkamah yang dilalui Najib melebihi dua tahun itu menunjukkan beliau Najib telah diberikan ruang dan peluang secukupnya untuk membela diri dengan barisan peguam yang terkenal dan cukup berpengalaman. 
Najib kini mengharapkan laluan terakhir untuk bebas daripada perintah hukuman, iaitu mendapatkan pengampunan diraja.
Sayugia diingat, Najib masih mempunyai beberapa kes lagi membabitkan tuduhan rasuah dan pengubahan wang haram. Ini mungkin menyukarkan Najib memperoleh pengampunan sebelum Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).
Persoalannya, adakah hukuman yang dihadapi Najib itu akan memberikan kesan politik kepada UMNO dan Barisan Nasional (BN)? Apakah kesan negatifnya lebih dominan berbanding kesan postif?
 Pada hemat saya, hukuman yang dijalani Najib tidak banyak memberi kesan buruk kepada UMNO/BN pada PRU15 nanti. Ini disebabkan majoriti rakyat melihat Perdana Menteri yang mengetuai kerajaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dari parti UMNO telah menunjukkan sikap tidak campur tangan dalam keputusan dibuat oleh mahkamah Tinggi.
Sikap tidak campur tangannya ke atas kuasa kehakiman memberikan keyakinan kepada pelbagai pihak dan rakyat bahawa Ismail dan pasukannya mampu memulihkan kembali imej UMNO yang telah dicemari kesan daripada salah laku beberapa pemimpinnya yang dituduh menyalahgunakan kuasa dan terpalit dengan isu rasuah. 
Pada PRU14, isu yang tepalit ke atas Najib telah dimanipulasi sepenuhnya oleh Pakatan Harapan (PH) untuk memberikan imej buruk kepada UMNO/BN gabungan parti itu yang sudah lebih 60 tahun memerintah kalah teruk.
Menjadikan hukuman Najib sebagai modal untuk menyerang UMNO/BN dalam PRU15 dilihat tidak begitu berkesan. Ini disebabkan rakyat tidak lagi termakan dengan isu itu kerana Najib telah pun menerima hukumannya.
Mungkin musuh-musuh politik akan cuba menjadikan modal hukuman yang dihadapi Najib sebagai bukti bahawa UMNO/BN memang parti yang terbukti rosak kerana penyelewengan yang dilakukan oleh beberapa pemimpin besarnya. 
Ini termasuk Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang juga sedang berdepan pertuduhan di mahkamah berkaitan beberapa kes penyelewengan dan rasuah.
Walaupun Ahmad Zahid belum dibuktikan bersalah tetapi persepsi buruk terhadapnya meningkat setelah Najib dikenakan hukuman pemenjaraan. Musuh-musuh politiknya mengharapkan Ahmad Zahid juga akan menerima nasib sama seperti Najib.
LCS Selain itu, kes rasuah lain dan skandal pemerolehan kapal tempur pesisir pantai (LCS) oleh Kementerian Pertahanan juga akan digunakan sepenuhnya oleh pembangkang untuk menang pada PRU akan datang.
Apa pun, pada hemat saya, hukuman yang dikenakan ke atas Najib tidak banyak meningkatkan sokongan terhadap PH, sebuah gabungan politik yang dikatakan berjanji untuk mengurangkan rasuah dan membela rakyat.
Namun, beberapa kes mahkamah yang masih dihadapi Najib boleh menjejaskan peluangnya untuk mendapatkan pengampunan dalam masa terdekat. 
Sudah tentu musuh-musuh politik Najib, sekali gus musuh politik UMNO/BN mengharapkan Najib akan kekal menjalani hukuman pemenjaraan

Justeru, wujud usaha pihak tertentu dalam kalangan pemimpin parti politik pembangkang yang melancarkan petisyen dalam talian bagi menggesa Yang di-Pertuan Agong agar tidak memberi pengampunan kepada Najib.
Ini membuktikan bahawa mereka bimbang sekiranya dibebaskan dengan pengampunan diraja maka Najib akan dapat berpartisipasi dalam politik dan ini akan memberi cabaran cukup kuat kepada musuh-musuh politik UMNO/BN.
Sekiranya diandaikan Najib tidak mendapat pengampunan diraja, UMNO/BN masih boleh menyandarkan harapan kepada kepimpinan Ismail yang dilihat berupaya untuk menarik sokongan rakyat. 
Sentimen rakyat yang ada buat masa ini dilihat cenderung untuk memenangkan UMNO/BN dalam PRU akan datang. Memang tidak mudah untuk Najib kembali sebagai Presiden UMNO atau Perdana Menteri kerana perebutan ke jawatan ini agak sengit.
Sebelum ini Najib menjadi Presiden UMNO dari 2009 hingga 2018.
Namun, Najib dilihat masih boleh memainkan peranan penting sekurang-kurangnya untuk PRU15. Apatah lagi, anak lelaki Najib dikatakan akan bertanding di kerusi Parlimen Pekan bagi menggantikannya.
Sekiranya Najib mendapat pengampunan sebelum PRU akan datang, sudah tentu beliau akan memainkan peranan aktif bagi memastikan anaknya menang, sekali gus membantu UMNO/BN kembali ke tampuk kuasa. 
Apa pun, pada sisi lain jika UMNO mahu menampilkan imej pemulihan adalah baik Ismail dan pemimpin yang lain menjauhkan diri daripada Najib supaya keyakinan rakyat berada pada tahap tinggi. Ia juga mampu untuk menarik pengundi atas pagar.
Namun, ia bukan mudah kerana pengaruh blok penyokong setia Najib tidak boleh diketepikan dan jika ini cuba diketepikan maka boleh memecahkan UMNO. 
Penyokong dan pengikut setia termasuk dalam kalangan orang Melayu melihat Najib telah dianiaya dari segi politik dan tidak mendapat pengadilan secukupnya dalam kes mahkamah. 
Justeru, pemimpin UMNO mesti bijak dalam mengatasi isu-isu kepemimpinan seperti ini.

UMNO juga dilihat akan mendapat pengaruh yang kuat jika konsep Muafakat Nasional yang terdiri daripada UMNO, Pas dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dapat dipertahankan dan berfungsi dengan baik pada PRU akan datang


Oleh Mohd Ayop Abd. Razid Penganalisis Sosiopolitik Bebas

Asal artikel dari SINI


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/09/sekiranya-najib-mendapat-pengampunan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahid Gesa Pru 15 Di Adakan Segera Sokong Kempen Pengampunan Diraja Terhadap Najib

Zahid Gesa Pru 15 Di Adakan Segera Sokong Kempen Pengampunan Diraja Terhadap Najib

papar berkaitan - pada 29/8/2022 - jumlah : 111 hits
KUALA LUMPUR Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menggesa supaya pilihan raya umum diadakan segera dan menyokong kempen pengampunan diraja untuk bekas perdana menteri Najib Razak Menurut Zahid desakan UMNO supaya pilihan raya umum d...
Penyokong Najib Sengaja Buat Lupa Anwar 3 Tahun Dipenjara Sebelum Diberi Pengampunan Diraja

Penyokong Najib Sengaja Buat Lupa Anwar 3 Tahun Dipenjara Sebelum Diberi Pengampunan Diraja

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 148 hits
Penyokong Datuk Seri Najib Tun Razak sengaja membuat lupa bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim telah menjalani hukuman penjara selama lebih tiga tahun mulai 2015 sebelum diberi pengampunan diraja demikian menurut A Kadir Jasin Katanya pengampuna...
Pengampunan Najib Boleh Menjadikan Umno Kalah Sekali Lagi

Pengampunan Najib Boleh Menjadikan Umno Kalah Sekali Lagi

papar berkaitan - pada 30/8/2022 - jumlah : 160 hits
Satu lagi kesilapan UMNO selain mahu menjadikan isu pemenjaraan Najib Razak sebagai umpan menarik simpati rakyat untuk memenangi PRU15 ialah terlalu awal bertempik ingin mengusahakan pengampunan diraja buat bekas Perdana Menteri itu Hanya s...
Isu Pengampunan Najib Mp Sanjung Titah Yang Di Pertuan Agong

Isu Pengampunan Najib Mp Sanjung Titah Yang Di Pertuan Agong

papar berkaitan - pada 6/9/2022 - jumlah : 129 hits
SURI LAILAAhli Parlimen Hulu Langat Datuk Hassanuddin Mohd Yunus menyanjung tinggi titah Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah yang bertitah bahawa kuasa menghukum dan memberi pengampunan tidak wajar d...
Pengampunan Untuk Najib Hampir Mustahil Bekas Peguam Negara

Pengampunan Untuk Najib Hampir Mustahil Bekas Peguam Negara

papar berkaitan - pada 9/9/2022 - jumlah : 178 hits
Dalam bahagian keempat dan terakhir temu bual eksklusif bersama James Chai dan P Gunasegaram bekas peguam negara Tommy Thomas yang memulakan pertuduhan undang undang terhadap bekas perdana menteri Najib Razak dan yang lain membicarakan topi...
Jangan Malukan Najib Takkan Baru Sehari Masuk Penjara Sudah Nak Minta Pengampunan Diraja

Jangan Malukan Najib Takkan Baru Sehari Masuk Penjara Sudah Nak Minta Pengampunan Diraja

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 133 hits
Hanya semalaman selepas Najib Razak mendekam di Penjara Kajang bagi menjalani hukuman penjara 12 tahun setelah Mahkamah Persekutuan menolak rayuannya semalam hari ini terlihat sudah ramai kalangan penyokongnya yang bercakap tentang usaha me...
Pengampunan Diraja Atau Tidak Najib Perlu Masuk Penjara Dahulu

Pengampunan Diraja Atau Tidak Najib Perlu Masuk Penjara Dahulu

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 213 hits
SHAH ALAM Datuk Seri Najib Tun Razak masih boleh memfailkan permohonan semakan dan permohonan untuk pengampunan diraja namun beliau perlu terlebih dahulu menjalani hukuman penjara dan denda setelah gagal dalam rayuan di Mahkamah Persekutuan...
Adakah Tangisan Ahli Umno Boleh Dijadikan Alasan Pengampunan Najib

Adakah Tangisan Ahli Umno Boleh Dijadikan Alasan Pengampunan Najib

papar berkaitan - pada 8/9/2022 - jumlah : 140 hits
Sebanyak 70 peratus ahli Umno termasuk akar umbi berdukacita dan sedih terhadap nasib bekas Presidennya Datuk Seri Najib Razak yang kini menjalani hukuman penjara 12 tahun Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Ahmad Maslan berkata dapatan itu di...
Patut Atau Tidak Najib Dapat Pengampunan

Patut Atau Tidak Najib Dapat Pengampunan

papar berkaitan - pada 1/9/2022 - jumlah : 269 hits
ismaweb netKeputusan Lembaga Pengampunan dibuat seadil adilnya demi jaga hak dan kepentingan awamBANGI 3 Safar 1444H Rabu Kini timbul dua petisyen bertentangan selepas mahkamah mengekalkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta ke at...
Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Pk House By 8x8 Design Studio Co In Calatagan Philippines

Melinda Dadew Humansan Chord

Tamil News Editor Served Legal Letter From Deputy Minister S Aide

Kkb Polls Boycotting The Ballot Box Unproductive Says Yeoh

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Vivo V30e 5g Membuat Pengenalan Unggul Di Malaysia Dengan Warna Sky Mirror Dan Aura Light Portrait 3 O