Sejarah Rejimen Renjer Diraja




Rejimen Renjer Diraja (RRD) adalah salah satu pasukan tempur infantri di dalam Tentera Darat Malaysia (TDM). Pasukan ini terkenal dengan cogan kata "Agi Hidup Agi Ngelaban" yang berasal daripada bahasa Iban yang bermaksud "Selagi Ada Hayat, Selagi Itulah Berjuang".
Cogan kata ini berasal daripada moto keluarga Brooke iaitu "Whilst there is life, there is fight" dan digunakan oleh Sarawak Rangers. Cogan kata "Agi Hidup Agi Ngelaban" adalah dianggap sebagai keramat bagi bekas-bekas pegawai dan anggota Renjer kerana ia telah banyak menyemarakkan semangat mereka apabila bertempur dengan musuh.
RRD adalah pasukan elemen tempur TDM, bersama-sama Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD), Rejimen Sempadan (RS) dan Kor Amor Diraja (KAD).
RRD adalah rejimen yang kedua terbesar dalam TDM. Rejimen ini merupakan satu rejimen yang amat unik di mana dianggotai oleh pelbagai kaum dan agama.
Pada awalnya, rejimen ini secara majoritinya dianggotai oleh kaum pribumi Sabah dan Sarawak dan beberapa orang pegawai British. Semenjak daripada itu, keanggotaan rejimen telah dibuka kepada masyarakat pelbagai kaum di Malaysia.
Kehadiran kaum pribumi memberi identiti tersendiri bagi RRD dan menjadikan ia kaya dengan pelbagai kebudayaan yang tidak terdapat dalam rejimen-rejimen lain.
RRD mempunyai asal usulnya dalam pembentukan pasukan Sarawak Rangers dalam abad ke-19 oleh Kerajaan Brooke di Sarawak untuk menjaga keamaan di kawasan pedalaman di Sarawak.
Pada tahun 1862, satu pasukan Sarawak Renjers seramai 120 orang anggota ditubuhkan di Kuching di bawah pimpinan Mejar W.H Rodway. Anggota-anggota pasukan ini diambil di kalangan bumiputera Sarawak dan ditambah dengan anggota dari kaum India dan kaum Jawa. Pasukan ini mempunyai pusat latihan di Kuching.
Penubuhan Malaysia pada 16 September 1963, membawa kepada pembubaran Sarawak Ranjers. Pada tarikh tersebut juga maka dengan rasminya tertubuh Batalion Pertama RRD. Pada ketika itu ia dikenali Batalion Pertama Renjer Malaysia.
Tarikh tersebut juga menjadi ulang tahun penubuhan RRD yang disambut setiap tahun.
Nama Renjer Malaysia ditukar menjadi Rejimen Renjer pada tahun 1971. Rejimen Renjer mendapat gelaran ‘diraja’ pada tahun 1992 menjadikan ia dikenali Rejimen Renjer Diraja (RRD).
RRD merupakan satu-satunya rejimen tetap TDM yang dibenarkan menggunakan hackle sebagai sebahagian daripada pakaian seragam mereka sebagai satu simbol penghormatan yang tidak terdapat di dalam rejimen-rejimen TDM yang lain.
RRD menggunakan hackle berwarna hitam. Pada masa yang sama juga, pegawai dan anggota RRD akan menggunakan butang baju berwarna hitam apabila memakai pakaian kerja (pakaian nombor 3).


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://hwaliman.blogspot.com/2021/09/grd.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jaguh Badminton Para Cheah Liek Hou Cipta Sejarah Pemain Pertama Negara Menang Emas

Jaguh Badminton Para Cheah Liek Hou Cipta Sejarah Pemain Pertama Negara Menang Emas

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 286 hits
KUALA LUMPUR Jaguh badminton para Cheah Liek Hou mencipta sejarah dengan menjadi pemain pertama negara memenangi pingat emas dalam sukan itu di Sukan Paralimpik 2020 dan kedua buat Malaysia di Tokyo sebentar tadi Liek Hou yang beraksi bagi ...
Raih Emas Paralimpiade Tokyo Leani Dan Khalimatus Cetak Sejarah Baru Untuk Indonesia

Raih Emas Paralimpiade Tokyo Leani Dan Khalimatus Cetak Sejarah Baru Untuk Indonesia

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 275 hits
Akhiri puasa emas selama 41 tahun ganda putri Indonesia ini juga sukses jadi atlet Indonesia pertama yang raih emas di bulu tangkis
Mp Termuda Dalam Sejarah Harap Tiada Yang Pecah Rekod Saya

Mp Termuda Dalam Sejarah Harap Tiada Yang Pecah Rekod Saya

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 229 hits
Prabakaran MP Termuda dalam sejarah Harap tiada yang pecah rekod saya Ahli Parlimen Batu P Prabakaran iaitu ahli Parlimen paling muda dalam sejarah negara pada usia 22 tahun menaruh harapan yang besar agar Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Ne...
Selami 1001 Kisah Sejarah Negeri Selangor

Selami 1001 Kisah Sejarah Negeri Selangor

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 547 hits
Semarakkan Semangat Partriotisme dan Selosori Nilai dan Tinggalan Sejarah di Destinasi destinasi di Negeri Selangor Sempena sambutan Hari Kebangsaan ke 64 yang jatuh pada tanggal 31 Ogos ini Tourism Selangor menampilkan destinasi di Negeri ...
4 Tempat Bersejarah Di Malaysia Yang Wajib Dilawati Oleh Setiap Pencinta Sejarah

4 Tempat Bersejarah Di Malaysia Yang Wajib Dilawati Oleh Setiap Pencinta Sejarah

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 672 hits
4 Tempat Bersejarah di Malaysia yang Wajib dilawati oleh Setiap Pencinta Sejarah Malaysia adalah destinasi yang sangat popular di kalangan pelancong dari seluruh dunia kerana mempunyai pelbagai pemandangan indah serta pantai pantai yang cuk...
Kes Sprm Tubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja

Kes Sprm Tubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 333 hits
Majlis Presiden Pakatan Harapan memandang serius isu penahanan reman tiga pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia pada 14 sehingga 19 September 2021 atas dakwaan salah guna kuasa dan penyelewengan di dalam urusan kes terhadap D...
Trend Baharu Keluarga Diraja Jepun

Trend Baharu Keluarga Diraja Jepun

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 199 hits
GENERASI baharu keluarga diraja Jepun yang terkenal dengan kepatuhan kepada tradisi turun temurun akhirnya berubah sedikit demi sedikit dan berpijak di bumi nyata sesuai dengan arus pemodenan kini Situasi itu bermula apabila bekas Maharaja ...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Masdo Perih Jerih Chord

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024