4 Tempat Bersejarah Di Malaysia Yang Wajib Dilawati Oleh Setiap Pencinta Sejarah


4 Tempat Bersejarah di Malaysia yang Wajib dilawati oleh Setiap Pencinta Sejarah - Malaysia adalah destinasi yang sangat popular di kalangan pelancong dari seluruh dunia kerana mempunyai pelbagai pemandangan indah, serta pantai-pantai yang cukup cantik untuk dilihat. Keunikan Malaysia adalah kemampuannya untuk menggabungkan kemudahan-kemudahan yang moden dan mewah dengan warisan budaya berwarna-warni, untuk mewujudkan pengalaman pelancongan yang dapat menepati kepelbagaian citarasa semua pelancong. Tempat-tempat bersejarah di Malaysia juga merupakan daya tarikan utama dan sentiasa menarik perhatian ramai pelancong.
4 Tempat Bersejarah di Malaysia yang Wajib dilawati oleh Setiap Pencinta Sejarah



Antara tempat-tempat bersejarah di Malaysia yang terbaik untuk pelancong yang berminat dengan sejarah negara ini adalah:
1. Pulau Pinang - Pulau Pinang merupakan antara destinasi pelancongan yang paling popular di Malaysia. Ia juga merupakan sebuah bandar yang kaya dengan sejarah. Georgetown adalah antara kawasan pelancongan utama di Pulau Pinang. Bandar lama kolonial ini telah diisytiharkan sebagai Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO. Kubu Cornwallis di Georgetown adalah satu contoh klasik seni bina British yang menerapkan beberapa elemen tradisional. Menara Jam Peringatan Queen Victoria juga merupakan salah sebuah peninggalan penjajahan kolonial British di kawasan ini. Rumah Agam Biru (The Blue Mansion) adalah satu lagi destinasi kegemaran pencinta sejarah. Bangunan di Pulau Pinang ini dibina oleh sebuah pedagang Cina pada kurun ke-19 dan sangat menyerlah kerana warna birunya yang terang. Beberapa pengaruh Siam juga boleh dilihat sekitar Pulau Pinang. Contoh terbaik adalah patung Buddha yang baring di Wat Chayamangkalaram yang dibina pada tahun 1845. Wat ini mempunyai banyak elemen klasik seni bina Siam dan telah dinaungi oleh penjajah British untuk menggalakkan perdagangan dengan Thailand.
Anda boleh sampai ke Pulau Pinang dengan sangat mudah. Kebanyakan kapal terbang yang masuk ke Malaysia mendarat di Kuala Lumpur. Dari situ, anda hanya perlu menaiki bas untuk perjalanan yang singkat ke Pulau Pinang. redBus mengendalikan perkhidmatan bas antara bandar-bandar di Malaysia. Pelancong-pelancong boleh menempah tiket bas online pada harga berpatutan dan sampai ke destinasi mereka dengan cukup mudah.
2. Melaka - Dari Pulau Pinang, penumpang-penumpang boleh membeli satu lagi tiket bas redBus ke Melaka. Bandar Melaka adalah bandar yang kaya dengan warisan budaya dan sejarah, jadi tidak hairanlah ia dapat menarik ramai pelancong yang bercuti di Malaysia. Melaka juga merupakan Tapak Warisan Dunia. Tokong Cina zaman purba, Cheng Hoon Teng dapat memberi para pelancong sedikit gambaran tentang kekayaan budaya bersejarah yang terdapat di rantau ini. Kawasan ini juga mempunyai beberapa bangunan yang diinspirasi oleh seni bina Jepun dari kurun ke-18. Muzium Kesultanan Melaka adalah sebuah lagi bangunan yang penuh sejarah di kawasan ini. Malaysia mempunyai gabungan pengaruh budaya dan sejarah Cina, Melayu, dan India yang unik.
Pengaruh-pengaruh kolonial terdahulu juga boleh dilihat di Melaka. Bandar Melaka juga mempunyai Dutch Square dan Gereja St. Paul. Kini, Melaka mempunyai pelbagai muzium untuk memberi penerangan kepada pelancong tentang kepelbagaian sejarah Melaka yang bercampur aduk.
3. Selangor - Untuk menghargai pengaruh budaya berbeza di Malaysia dengan sepenuhnya, anda mesti melawat kawasan Selangor. Selangor menempatkan tempat suci agama Hindu yang dikenali sebagai Batu Caves. Batu Caves mula dipotong daripada bukit batu kapur pada tahun 1891. Sebuah patung gergasi Dewa Murugan di depan Batu Caves di Selangor adalah antara struktur yang paling difotograf di Malaysia.
4. Kuala Lumpur - Selalunya, para pelancong menggambarkan Kuala Lumpur sebagai bandar moden yang dipenuhi dengan pusat-pusat membeli belah dan pencakar langit. Namun begitu, bandar ini sangat penting kepada keseluruhan sejarah Malaysia. Kuala Lumpur adalah ibu kota Malaysia dan menempatkan kompleks kerajaan. Kompleks ini termasuk Bangunan Sultan Abdul Samad yang merupakan struktur besar yang asalnya dibina oleh pentadbiran kolonial pada kurun ke-19. Kuala Lumpur juga mempunyai muzium-muzium terbaik di negara ini yang mesti menjadi persinggahan untuk semua pencinta sejarah. Muzium Negara Malaysia, Muzium Diraja, dan Muzium Kereta Api Kuala Lumpur semua terletak di sini.
Tarikan pelancongan lain di Malaysia:
Tempat-tempat terbaik untuk dilawati tidak terhad kepada tempat-tempat bersejarah di Malaysia. Pantai-pantai dan keindahan alam semulajadi negara ini adalah sebab utama untuk perkembangannya sebagai hub pelancongan di Asia.
Pulau Perhentian - Pantai-pantai di Pulau Perhentian terkenal kerana air laut biru yang jernih dan aktiviti-aktiviti seperti snorkeling, selam skuba, dan pelbagai sukan lasak.Borneo Malaysia - adalah sebuah lagi pulau yang terkenal dengan keindahan alam semulajadinya. Di sini terdapatnya hutan hujan yang sinonim dengan Malaysia. Pantai-pantai dan cenuram berbatu di pulau ini menjadikannya tempat yang sesuai untuk membuat latihan terjun.Pulau Tioman - Pulau Tioman mempunyai pantai-pantai yang tercantik di dunia. Pelancong-pelancong yang ingin meluangkan beberapa hari melayari di bawah matahari boleh membuat tempahan untuk menginap di pulau ini untuk menikmati pemandangan menakjubkan yang tentu menjadi pujaan ramai pada Instagram.Langkawi- Langkawi juga merupakan destinasi pelancongan yang popular di Malaysia. Ia mempunyai pelbagai tarikan seperti Sky Bridge dan akuarium dalam bangunan untuk menghiburkan para pelancong.Cameron Highlands- Malaysia juga dapat memuaskan pelancong yang lebih gemar percutian di kawasan berbukit. Cameron Highlands adalah satu-satunya tempat di negara ini dengan cuaca yang sejuk. Pelancong yang datang sini boleh memakai jaket ringan dan menikmati kehijauan alam sekitar yang seolah-olah sampai ke langit.Taman Negara - adalah taman nasional pertama Malaysia. Hutan belukar Taman Negara adalah habitat kepada pelbagai flora dan fauna asli yang unik. Taman ini juga mempunyai laluan mendaki, perkhidmatan arung jeram, dan air terjun untuk dinikmati oleh para pelancong.
Malaysia adalah negara yang cantik, penuh dengan tarikan untuk memastikan pelancong sentiasa terhibur semasa percutian mereka. Pencinta sejarah terutamanya suka melawat Malaysia kerana sejarahnya yang unik dengan pengaruh daripada pelbagai budaya berlainan sejak kewujudannya. Satu lagi kelebihan bercuti di Malaysia adalah hakikat bahawa kebanyakan perkhidmatan penginapan di negara ini tidak begitu mahal. Selain itu, terdapat pelbagai pilihan makanan tempatan yang memudahkan waktu makan, lebih-lebih lagi apabila bercuti dengan bajet.
Perkhidmatan redBus di Malaysia juga merupakan tarikan utama buat para pelancong. redBus memberi mereka kebebasan untuk menempah tiket-tiket online dengan mudah dan sampai ke semua destinasi pelancongan pada harga yang berpatutan. Malaysia mempunyai industri pelancongan yang besar dan mempunyai banyak kemudahan untuk menjadikan negara ini lebih selamat dan lebih menarik untuk pelancong. Sudah sampai masanya untuk anda mengemas beg dan menambah Malaysia ke senarai destinasi pelancongan anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.azlindaalin.com/2021/09/4-tempat-bersejarah-di-malaysia-yang-wajib-dilawati-oleh-setiap-pencinta-sejarah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Guru Sejarah Berdebar Setiap Kali Pdpr Ibarat Tunggu Jodoh Apa Dah Jadi Sampai Kena Pasang Lagu Korea Viral Mstar

Guru Sejarah Berdebar Setiap Kali Pdpr Ibarat Tunggu Jodoh Apa Dah Jadi Sampai Kena Pasang Lagu Korea Viral Mstar

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 546 hits
Lu4han seorang guru di aplikasi TikTok mengenai pengajaran dan pembelajaran di rumah menimbulkan tanda tanya apabila ia dikaitkan dengan soal jodoh Debaran menunggu berapa ramai anak anak masuk GM tu seumpama debaran menunggu jodoh cia cia ...
Sejarah Bendera Malaysia Jalur Gemilang

Sejarah Bendera Malaysia Jalur Gemilang

papar berkaitan - pada 29/8/2021 - jumlah : 1357 hits
Salam semua Video ini merupakan aktiviti perjumpaan mingguan secara dalam talian bagi Kelab Rukun Negara sekolah saya Kuiz juga disertakan menggunakan Google Form Kuiz Bersempena sambutan Bulan Kebangsaan tahun ini video ini boleh digunakan...
Saya Tak Akan Pakai Lampin Itu Bek4s Ratu Cantik Malaysia Banga Tayanag Tak Pakai Mask Kat Tempat Awam

Saya Tak Akan Pakai Lampin Itu Bek4s Ratu Cantik Malaysia Banga Tayanag Tak Pakai Mask Kat Tempat Awam

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 360 hits
Meskipun hanya dinobat sebagai ratu cantik Miss Universe Malaysia namun sudah pasti segala tindak tanduk mereka akan menjadi perhatian ramai
5 Ide Outfit Yang Wajib Dimiliki Oleh Remaja

5 Ide Outfit Yang Wajib Dimiliki Oleh Remaja

papar berkaitan - pada 10/9/2021 - jumlah : 141 hits
Masa remaja merupakan masa dimana seseorang ingin mengenal dan mencoba hal hal baru yang menjadi tren saat ini tak terkecuali yang berkaitan dengan dunia fashion Yah berbeda hal nya di masa kanak kanak fashion remaja memang lebih beragam da...
Persatuan Pencinta Alam Malaysia Gesa Tubuh Syarikat Untuk Menjaga Taman Negeri Pahang

Persatuan Pencinta Alam Malaysia Gesa Tubuh Syarikat Untuk Menjaga Taman Negeri Pahang

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 201 hits
KUANTAN Enakmen Taman Negeri Pahang Corporation yang diluluskan dalam sidang DUN semalam berisiko mengancam kepelbagaian bio dan hutan yang dilindungi di negeri itu menurut NGO alam sekitar Persatuan Pencinta Alam Malaysia Ia juga menghala ...
16 Rekod Dunia Guinness Yang Dipegang Oleh Malaysia Yang Mungkin Anda Belum Ketahui

16 Rekod Dunia Guinness Yang Dipegang Oleh Malaysia Yang Mungkin Anda Belum Ketahui

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 409 hits
16 Rekod Dunia Paling Cool Dan Pelik Milik Malaysia Malaysia sememangnya sebuah negara yang penuh dengan bakat tetapi banyak masa bahawa bakat itu nampaknya sedikit dihargai Oleh itu untuk menunjukkan sedikit penghargaan terhadap pencapaian...
Kolaborasi Atas Talian Tourism Selangor Dengan Pejabat Tourism Malaysia Jeddah

Kolaborasi Atas Talian Tourism Selangor Dengan Pejabat Tourism Malaysia Jeddah

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 481 hits
Inisiatif Promosi Pelancongan menerusi Sesi Webinar sebagai Persediaan Menerima Kedatangan Pelancong Timur TengahBuat julung kalinya pihak Tourism Selangor berkolaborasi secara atas talian dengan pihak Pejabat Tourism Malaysia Jeddahsebagai...
Anak Seorang Penoreh Getah Kini Bergelar Perdana Menteri Malaysia Yang Kesembilan

Anak Seorang Penoreh Getah Kini Bergelar Perdana Menteri Malaysia Yang Kesembilan

papar berkaitan - pada 23/8/2021 - jumlah : 418 hits
PENTAS politik Malaysia memang gah dengan nama pelbagai pemimpin Apabila menyebut tentang jawatan Perdana Menteri nama yang sering diperkatakan kebiasaannya ialah Tun Dr Mahathir Mohamad Datuk Seri Anwar Ibrahim Datuk Seri Najib Tun Razak D...
New Pm Optimistic Over Malaysia S Future Says Can Balik Kampung Soon

New Pm Optimistic Over Malaysia S Future Says Can Balik Kampung Soon

papar berkaitan - pada 23/8/2021 - jumlah : 286 hits
A live telecast of Prime Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob s speech is seen at a restaurant in Kuala Lumpur August 22 2021 Picture by Yusof Mat IsaKUALA LUMPUR Aug 22 Prime Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob has expressed his opt...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Taman Tema Genting Highland

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations

Potong Ikan Keluar Api



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan