Sedap Mudah 6 Resipi Lauk Ni Boleh Masak Dalam 30 Minit Je


Tercari-cari resipi lauk pauk yang mudah dan ringkas? Maklumlah, nak pancing selera makan, kadang-kala agak sukar. Yang tukang masak pun sama. Ada masanya jadi buntu memikirkan menu yang nak dimasak untuk suami dan anak-anak. Jika kesuntukan masa, lagilah penat dibuatnya. Khas untuk anda RASA kongsikan seleksi resipi lauk ringkas yang boleh masak dalam masa 30 minit. Moga sedikit sebanyak boleh membantu anda.
 
 1. AYAM GORENG KICAP CILI PADI BERSERAI

BAHAN-BAHAN:
1 kg ayam | potong kecil 2 sudu makan kicap pekat1 sudu makan kicap manis1 sudu makan sos tiram2 batang serai | titik10 biji cili padi | hiris halus1 biji bawang besar | potong dadu3 ulas bawang putih | cincang halus3cm halia muda | hiris halus memanjang1 sudu makan air asam JawaGaram dan gula secukup rasaMinyak masak | untuk menggoreng dan menumisSedikit hirisan daun bawang | untuk hiasanCARA MEMASAK:
Ayam cuci bersih dan tos.Gaulkan ayam dengan sedikit garam dan kunyit, perap seketika.Panaskan kuali, goreng ayam separuh masak.Keluarkan minyak, tinggal sedikit untuk menumis.Tumis bawang merah, putih, halia, serai dan cili. Tumis hingga naik bau.Masukkan kicap pekat, kicap manis dan sos tiram.Kacau rata dan masukkan ayam, gaul rata dan tambahkan sedikit air.Kecilkan api perasakan dengan garam dan gula secukupnya.  Setelah secukup rasa, tutup api.Ayam kicap sedia dihidangkan. 
2. DAGING GORENG MERAH 

BAHAN-BAHAN:
300gm daging rebus | hiris nipis 2 sudu makan pes cili kering1 sudu teh sos cili1  sudu teh sos tomato3cm halia muda | hiris halus memanjang1 biji bawang besar | hiris bulat3 ulas bawang putih | ketukGaram dan gula secukup rasa3 sudu makan minyak masakCARA MEMASAK:
Panaskan minyak, tumiskan hirisan bawang besar, bawang putih dan halia hingga wangi.Masukkan pes cili kering, kacau hingga pecah minyak.Seterusnya masukkan sos cili dan dan tomato, diikuti dengan hirisan daging.Kacau rata dan perasakan dengan garam dan gula.Setelah cukup rasa, tutup api dan daging sedia dihidangkan. 
3. IKAN TONGKOL SAMBAL CILI PADI

BAHAN-BAHAN:
4-5 ketul ikan tongkol yang telah direbusBAHAN KISAR:
15 biji cili padi1 biji bawang besar2 ulas bawang putih1 batang seraiCAR MEMASAK:
Panaskan minyak, goreng ikan hingga garing. Angkat dan ketepikan.Keluarkan minyak, tinggalkan sedikit untuk menumis.Tumis bahan kisar kasar hingga wangi dan pecah minyak.Masukkan air asam Jawa, garam dan gula secukup rasa.Akhir sekali masukkan ikan tongkol yang telah digoreng tadi.Gaul  rata dan tutup api.Ikan tongkol sambal sedia dihidangkan.INFO CHEF: Disarankan rebus ikan siap-siap sebelum sedia dimasak sambal.
 
4. UDANG GORENG SOS TIRAM BERSAMA SADERI

BAHAN-BAHAN:
250gm udang saiz XL | buang kulit dan kepala dan belah belakang Sedikit hirisan cili benggala merahSedikit hirisan cili benggala hijauSedikit hirisan batang selerri4 biji cili padi | titik1/2 biji bawang  Holland  | hiris2 ulas bawang putih | titik2 sudu makan sos tiramMinyak masak untuk menumis secukup rasaCARA MEMASAK:
Panaskan  minyak, tumiskan bawang Holland, bawang putih dan cili padi hingga wangi.Masukkan udang, kacau rata.Masukkan pula hirisan cili benggala dan hirisan batang seleri.Perasakan dengan sos tiram secukup rasa.Setelah masak dan cukup rasa, tutup api.Udang sedia dihidangkan panas-panas. 
 5. PAPRIK SOTONG

BAHAN-BAHAN:
300gm sotong | bersihkan dan hiris bulat1batang serai | titik1 sudu makan pes cili kering1 sudu makan sos tiram6 biji cili padi | titikSedikit hirisan batang seleri1 biji bawang besar | hiris2 ulas bawang putih | titikGaram dan gula secukup rasaSedikit minyak untuk menumisCARA MEMASAK:
Panaskan minyak, tumiskan bawang besar, bawang putih, cili padi, serai hingga wangi.Masukkan pes cili kering, kacau rata dan masukkan sotong. Kacau lagi.Seterusnya masukkan hirisan daun limau purut dan batang seleri.Perasakan dengan sos tiram, garam dan gula secukup rasa.Apabila cukup rasa dan sotong masak, tutup api dan sedia dihidangkan.INFO CHEF: Jika anda ingin tambah isian lain, boleh tambah lobak merah dan cili Benggala.
 
 6. SUP CAMPUR BEBOLA IKAN

BAHAN-BAHAN:
20 biji bebola ikan4 biji tauhu tauhu bulat yang telah digoreng1 pokok  sawi putih1 keping tauhu kering | rendam dalam airSedikit  suhun | rendam dalam airSedikit hirisan lobak merah2 ulas bawang merah | hiris2 ulas bawang putih | titik1 sudu teh lada sulah1 sudu teh serbuk perasa ayamGaram dan gula secukup rasaAir secukupnya.CARA MEMASAK:
Masukkan air dalam periuk didihkan di atas dapur.Setelah mereneh masukkam bebola ikan, tauhu kering dan suhun yang telah direndam tadi.Setelah bebola ikan timbul, tambah hirisan sawi, lobak merah.Apabila layu masukkan tauhu dan perasakan dengan serbuk perasa ayam, lada sulah, garam dan gula secukup rasa.Setelah cukup rasa dan masak tutup api.Sup sayur sedia dihidangkan. 
Dapatkan lebih banyak resipi yang mudah, sedap & cepat masak di laman web RASA:
Share Sampai 17K. Resipi Sambal Siram Mak Kongsi Ni Memang Sedap

Boleh Bakar & Kukus. Resipi Otak Otak Ayam Homemade Ni Memang Padu

Resipi Kuih Cek Mek Kelantan. Mudah & Hanya Guna 4 Bahan

Sangat Sedap! Peniaga Kongsi Resipi Sambal Telur Ikan Bilis Bebola Ikan

 
Tonton lebih banyak video masakan mudah & sedap di Youtube @Majalah Rasa Official




 
The post Sedap & Mudah. 6 Resipi Lauk Ni Boleh Masak Dalam 30 Minit Je appeared first on RASA.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://rasanakmasak.blogspot.com/2021/10/sedap-mudah-6-resipi-lauk-ni-boleh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Resipi Indian Food Sedap Mudah Boleh Masak Sempena Deepavali

10 Resipi Indian Food Sedap Mudah Boleh Masak Sempena Deepavali

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 285 hits
Masakan atau Indian food semestinya menjadi kegemaran rakyat Malaysia yang berbilang kaum dan budaya Selain dari kari terdapat banyak lagi hidangan hidangan yang dimasak enak menggunakan rempah rempah terpilih Istimewa buat anda RASA kongsi...
Resipi Bubur Oat Savoury Simple Lepas Pantang Nak Diet Boleh Cuba Ni Sedap Sungguh

Resipi Bubur Oat Savoury Simple Lepas Pantang Nak Diet Boleh Cuba Ni Sedap Sungguh

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 449 hits
Oat memang diyakini baik dan cukup sihat untuk kita Ibu yang mahu berdiet atau sedang berpantang begitu disarankan untuk mengambil oat jika ingin menggantikan nasi Bagaimana nak variasikan hidangan oat jadi lagi berselera Idea kreatif dari ...
Resipi Omapodi Snek Homemade Sedap Boleh Buat Sempena Deepavali

Resipi Omapodi Snek Homemade Sedap Boleh Buat Sempena Deepavali

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 323 hits
Jom buat snek Omapodi sempena sambutan Deepavali Tentunya perayaan lebih meriah dengan adanya pelbagai sajian enak yang menjadi tradisi turun temurun Walaupun tidak dapat disambut secara besar besaran seperti sebelumnya disebabkan pandemik ...
10 Resepi Ikan Tenggiri Yang Mudah Di Masak Sedap Berselera

10 Resepi Ikan Tenggiri Yang Mudah Di Masak Sedap Berselera

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 712 hits
Kali ini aku himpunkan resepi ikan tenggiri untuk di masak Ikan tenggiri sejenis ikan yang sesuai untuk semua sebab isinya pejal tidak gatal dan juga tidak ada tulang kecil yang boleh mengakibatkan tercekik Resepi ikan tenggiri sudah pasti ...
Resipi Paling Mudah Cepat Siap Ayam Masak Kicap Kering

Resipi Paling Mudah Cepat Siap Ayam Masak Kicap Kering

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 290 hits
Tak ada orang tak tahu cara nak masak ayam masak kicap tapi setiap orang cara masaknya berlainan Menerusi perkongsian resipi oleh Kamarul Ariffin Nor Sadan dia suka ayam masak kicap yang tak berkuah Lagi kering lagi suka AYAM MASAK KICAP KE...
Resipi Puding Telur Karamel Leche Flan Dikukus Sedap Dan Mudah

Resipi Puding Telur Karamel Leche Flan Dikukus Sedap Dan Mudah

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 316 hits
hi there ok dapur mrs pip bersiaran lagi dan kali ini kita buat resipi puding karamel kukus sedap dan nak buat resipi puding karamel kukus sedap ini sangatlah mudah bahan bahan pula tak banyak tak leceh Sama ada korang rajin atau malas saha...
Resipi Mudah Cottage Pie Yang Sedap Ikut Selera Melayu

Resipi Mudah Cottage Pie Yang Sedap Ikut Selera Melayu

papar berkaitan - pada 26/10/2021 - jumlah : 504 hits
Cottage Pie menu klasik British yang memang sangat sedap menggunakan dua bahan utama iaitu daging dan kentang Namun bahan daging boleh digantikan dengan isi ayam Menerusi perkongsian resipi daripada Umi Watie ini cara pembuatannya sangat se...
Hanya Guna 4 Bahan Resipi Sekaya Telur Ni Memang Mudah Sedap

Hanya Guna 4 Bahan Resipi Sekaya Telur Ni Memang Mudah Sedap

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 425 hits
Sekaya Telur atau Seri Kaya Telur antara kuih tradisi kegemaran orang orang Pantai Timur terutamanya di negeri Kelantan dan Terengganu Rasanya yang lembut lemak dan manis memamng sedap dan biasanya menjadi buruan ramai terutramanya bila tib...
Sedap Mudah Puan Selvi Kongsi Resipi Muruku Istimewa Sempena Deepavali

Sedap Mudah Puan Selvi Kongsi Resipi Muruku Istimewa Sempena Deepavali

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 356 hits
Bila tibanya perayaan seperti Deepavali pasti ramai yang tercari cari resipi muruku yang sedap Maklumlah ia merupakan antara kudapan ringan yang dicari ramai di musim perayaan Rasanya yang rangup pedas dan berempah memang menepati citarasa ...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan

Craving Roti Canai Restoran Abc Brickfield