Sayur Kulat Sisir Cendawan Kukur Masak Lemak Cili Api Masakan Kampung Yang Sedap


Sayur kulat sisir @ cendawan kukur ini biasanya di temui di atas batang pokok getah yang hampir reput d kawasan kebun getah. Bagi penggemar lauk pauk kampung dan masakan kampung, sudah pasti amat mengenali sayur kulat sisir @ cendawan kukur ini. Oleh kerana agak sukar di temui, harganya melambung tinggi sekarang iaitu dengar khabarnya RM60 sekilogram. Ini menjadikan ia masakan kampung yang sangat ekslusif jugalah sekarang ini....haihh

Sayur Kulat Sisir @ Cendawan Kukur Masak Lemak Cili Api , Masakan Kampung Yang Sedap
Masakan ini aku buat beberapa hari lepas, selepas en. suami membelinya di pasar malam. Di belinya dengan harga RM9. Adalah dalam 1.5 gram saja beratnya iaitu dalam 2 genggam sahaja lebih kurang. Mahalnya harga kulat sisir ini di bandingkan dengan dulu-dulu. Oleh kerana nak bagi nampak banyak di dalam periuk bila di masak, aku masak bersama setengah ikat pucuk paku

Kulat sisir ini biasa tumbuh dalam cuaca panas hujan yang tak menentu seperti sekarang ini. Dulu-dulu masa aku kecil, kulat ini tiada harga di pasaran. Hanya menjadi makanan orang kampung. Bila dah banyak di kutip, biasanya orang kampung orang akan jemur sampai kering dan simpan dalam botol kedap udara. Bila nak masak, rendam sebentar baru di masak. Sekarang tak sempat nak buat simpan-simpan dah. Kalau dapat banyak baik jual, berbaloi-baloi ... ya tak




Selain masak lemak cili api, kulat sisir ini juga sedap di buat rendang yang macam masak rendang ayam tu. Sedap hingga  menjilat jari. Kalah rasa ayam kepci tu tau. Harga pun dah lebih kurang sama je... kan! Cara memasak lemak aku ni sama je dengan masak lemak cili api yang bisa. Cuma cara aku, nak bagi kulat tu lebih bergaul sebati dan aroma dan rasanya lebih sedap, sebelum memasak tu aku tumbuk separa lumat kulat sisir tu. Lain orang lain caranya... yer

Sayur Kulat Sisir @ Cendawan Kukur Masak Lemak Cili Api , Masakan Kampung Yang Sedap
Bahan-bahan :
2 genggam lebih kurang kulat sisir1/2 ikat pucuk pakuSegenggam ikan bilis17 biji cili api1cm isi kunyit2 biji bawang merah1 batang serai 2 cawan santan pekat
Secawan airgaram dan gula secukup rasa

Cara-cara:
Kulat sisir dibersihkan dari kulit kayu, dan pasir dengan caram merendam dalam besen dan angkat kulat yang timbul. Buat beberapa kali hingga betul-betul bersih. Pucuk paku di patah-patahkan dengan tangan dan ambil batang dan daun yang lembut sahaja. Basuh hingga bersih

Selepas tu tumbuk cili api, kunyit hidup dan bawang merah bersama sehingga lumat. Titik serai hingga pecah-peach di hujungnya. Jika mau, tumbuk separa lumat kulat sisir itu. Tak nak buat pun tak apa. Lepas tu masukkan bahan yang di tumbuk, ikan bilis, pucuk paku dan serai yang telah dititik ke dalam periuk

Masukkan secawan santan pekat dan secawan air. Didihkan. Bila dah mendidih, masukkan kulat sisir tadi dan secawan lagi santan pekat. Kalau nak lebih kuah boleh tambahkan air lagi..Kacau dan perasakan dengan garam dan gula. Jangan biarkan santan pecah minyak. Kacau sentiasa. Bila telah mendidih sekali lagi bolehlah diangkat. Sedap sangat di jadikan juadah tengahari. 
Selain dari sayur pucuk paku, banyak jenis sayur boleh di campur bersama kulat sisir ini. Antaranya seperti pegaga, pucuk ubi, terung pipit, terung telunjuk, petai dan banyak lagi yang sesuai. Ikut citarasa dan kemahuan tekak sendiri sebenarnya. Kulat sisir ini pasti sedap dan menggiurkan rasanya. Boleh tambah nasi berpinggan-pinggan.... hehe

Banyak resepi masakan dah kongsi di blog ni... klik SINI
p/s: Nak yang kurang pedas, kurangkan cili yer! Tapi lebih pedas, lebih terasa sedap dan menyengat di jiwa... gitu


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://annurbeauty.blogspot.com/2019/11/sayur-kulat-sisir-cendawan-kukur-masak-lemak-cili-api-masakan-kampung-yang-sedap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Daging Salai Masak Lemak Cili Api Yang Sangat Sedap

Daging Salai Masak Lemak Cili Api Yang Sangat Sedap

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 201 hits
Saya nak kongsikan sedikit petikan dar Kuliah Maghrib Surau Ad Dhuha bab Petunjuk Jalan Akhirat oleh Al Fadhil Ustaz Ahmad Ma sum bin Mas ud Ianya banyak menyentuh berkenaan adab adab seharian Antaranya ialah bila kita bersyukur ramai orang...
Resepi Mentarang Masak Lemak Cili Api

Resepi Mentarang Masak Lemak Cili Api

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 229 hits
Memang tak sabar nak buat entri pasal mentarang ni Kenapa buat masak lemak cili api walhal kalau orang kampung DH pasti akan buat sayur manis mentarang Saya mencari mentarang ni sebab mak dah lama teringin makan dek kerana pertama kali mera...
Resepi Kulat Sisir Gulai Lemak Cili Padi

Resepi Kulat Sisir Gulai Lemak Cili Padi

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 674 hits
Resepi Kulat Sisir Gulai Lemak Cili Padi Kulat sisir aka cendawan kukor memang sedap dan di makan dengan nasi yang hangat Pelbagai menu boleh di gubah untuk menjadikan kulat sisir sebagai menu Cendawan Kukur atau juga dikenali sebagai kulat...
Resepi Ikan Tenggiri Masak Lemak Cili Api

Resepi Ikan Tenggiri Masak Lemak Cili Api

papar berkaitan - pada 3/11/2019 - jumlah : 707 hits
Hi semua Saya nak share satu resepi mudah senang nak masak which is ikan tenggiri masak lemak cili api Ok basically ikan apa pun boleh je guna ikut citarasa masing masing kan Tenggiri block ni mak saya belikan 2 block sebab nampak segar san...
Pucuk Paku Masak Lemak Cili Api

Pucuk Paku Masak Lemak Cili Api

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 213 hits
Pucuk Paku Masak Lemak Cili Api sememangnya hidangan kegemaran keluarga jika anda pandai memasaknya dengan cara tersendiri dan cukup rasanya dan tak pernah jemu dimakan Kalau nak beli sayur pucuk paku pastikan daunnya masih segar dan tidak ...
Resepi Killer Udang Masak Lemak Cili Api Batang Keladi And Petai

Resepi Killer Udang Masak Lemak Cili Api Batang Keladi And Petai

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 432 hits
Publish 9 Jun 2017Re publish 11 November 2019Assalamualaikum Atuhhhhdia pagi petang dia belasah share pasal makan Kah kah kah Takper ke Kalau cuti lama balik kampung memang melambak la I share resepi and pasal makan Ni pon I ambik yang THE ...
Resepi Nangka Masak Lemak Cili Padi Atau Gulai Lemak Kuning

Resepi Nangka Masak Lemak Cili Padi Atau Gulai Lemak Kuning

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 401 hits
Resepi Nangka Masak Lemak Cili Padi atau Gulai Lemak Kuning Assalamualaikum Zaza ni kan kalau masakan kampung tu memang laju betul makan Dan macam biasalah masakan mak mak kita semestinya yang tersedap kan Sekarang ni pula tengah musim nang...
Resepi Udang Galah Masak Lemak Kuning Sedap

Resepi Udang Galah Masak Lemak Kuning Sedap

papar berkaitan - pada 3/11/2019 - jumlah : 664 hits
Resepi Udang Galah Masak Lemak Kuning Sedap Dapat hirup kuah udang galah masak lemak kuning ni pun sedap Lemak manis Manis tu datangnya dari rasa udang galah segar tu siapa suka masak lemak kuning Kita geng la ya Tapi makan udang tai boleh ...
Masak Lomak Cili Api Udang

Masak Lomak Cili Api Udang

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 276 hits
Saya tiba tiba teringin hendak memasak masak lomak cili api udang galah tapi tak ada udang galah guna jer udang harimau yang beli di Sabah hari tu Balik dari pejabat saya terus ke dapur Keluarkan kelapa parut keluarkan cili api dan kunyit h...
Suami Bunuh Lelaki Yang Hamilkan Isterinya Selepas Keluarga Mangsa Izinkan Membunuh Tanpa Pakai Senjata

Inilah Punca Sebenar Maradona Meninggal Dunia Secara Mengejut Malam Tadi

Polis Terlibat Rasuah Bersedialah Untuk Ditamatkan Perkhidmatan Ketua Polis Negara

As Suhtu Perbuatan Buruk Yahudi Yang Banyak Ditiru Oleh Muslim

Tanaman Herba Yang Boleh Hidup Dalam Air

Bayaran Bpn 2 0 Fasa Kedua Semakan Bayaran Bermula Januari 2021

Teknik Rebus Telur Cantik

Christmas 5 Styles To Decorate The House



Kenapa Babi Sering Dijadikan Bentuk Tabung Duit

Info Dan Sinopsis Drama Sang Pewaris Slot Lestary TV3

Kesan Pandemik COVID 19 Terhadap Bahasa Inggeris

5 Tabiat Suami Mithali Yang Tak Ditayang Drama dan Filem

Adakah Benar Manusia Boleh Dihidupkan Semula Selepas Dibekukan


5 Skill Wajib Untuk Menghadapi 2021

Alasan Fresh Graduate Sulit Dapat Kerja

Makanan Dikerubungi Semut Masih Boleh Dimakan

Penyakit Field Hanya 2 Orang Didunia Yang Mengidap Penyakit Ini

Nadiem Meski Ada Tatap Muka Sekolah Tak Bisa Paksa Anak Ke Sekolah

Politik Yang Tidak Stabil Menjadi Sarang Rasuah Berleluasa