Saman Yang Dipertuan Agong Siapakah Peguam Ini



Banyak pihak yang menyesali tindakan seorang peguam memfailkan Saman Pemula di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pagi ini bagi meminta mahkamah menentukan sama ada Yang di-Pertuan Agong mempunyai kuasa budi bicara tidak terbatas (“unfettered discretion”) untuk tidak mengisytiharkan darurat walaupun setelah dinasihatkan sedemikian oleh Perdana Menteri.
Berdasarkan kepada salinan affidavit yang dilaporkan oleh pihak media, peguam ini mendakwa bahawa Yang di-Pertuan Agong, tatkala enggan bertindak mengikut nasihat Perdana Menteri, telah melakukan sesuatu yang bercanggah dengan Perkara 40 dan Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan.
Saya tidak mahu membuat sebarang spekulasi mengenai motif peguam ini memfailkan Saman Pemula tersebut tetapi sekadar mahu memperbetulkan salah tanggapan banyak pihak yang merasakan bahawa peguam ini kononnya mempunyai kaitan dengan pihak yang mahukan darurat diisytiharkan.
Saya tidak pelik bila peguam ini memfailkan Saman Pemula tersebut kerana beliau diketahui pernah mengkritik Yang di-Pertuan Agong di mana antara lain beliau pernah menulis di dalam satu WhatsApp Group bernama GELIGA begini:
Peguam fail saman isu Agong tak isytihar darurat

“Perkara perkara pelik yg sdg berlaku
1. Kalau kena food poisoning atau sakit sendi boleh kah org biasa check in IJN? Check in IJN kebetulan pula selepas Ketua Pembangkang umum ada majoriti.
2. Semakin pelik bila pegawai mengeluarkan kenyataan media begitu express memberitahu public yg tiada nama dikemukakan . Kalau dikemuka nama berpesta besar la kot bila agen tua berjawatan tinggi jadi barua bocor nama utk tawar menawar justru perlantikan pegawai sebegini prosedurnya perlu di kaji semula dan yg ada hantar jadi pegawai hospital bahagia boleh la sentiasa keluar kenyataan media express dengan gelaran patih kama wijaya zaman Hang Tuan Hang Jebat dulu.
3. Org dungu saja akan percaya perlunya lockdown di selangor KL dan Putrajaya ha ha ha Lokasi apa agaknya di KL dan Putrajaya tu
4. Sekali lagi selepas checked in food poisoning di IJN kini istihar tangguh perjumpaan 2 minggu lagi utk jual beli manusia lebih untung drp unta. Perlembagaan Persekutuan telah ada peruntukan jenayah dan Sivil dalam Mahkamah Khas utk golongan yg tak sepatutnya bermain politik tu.”
Saya cuma pelik bila tindakan peguam ini memfailkan Saman Pemula tersebut cuba dikaitkan dengan pihak kerajaan kerana beliau diketahui memaparkan tahap kebencian yang agak tinggi terhadap kerajaan sekarang di mana antara lain beliau pernah menulis di dalam satu WhatsApp Group bernama GELIGA begini:
(1) “Seluruh cabinet tu tak patut ada depa patut duduk dlm penjara semua tahanan Sosma kerja sabotage demokrasi Negara bila bentuk kerajaan haram tebuk atap – bilakah Negara kita aka nada hero dalam PDRM ATM utk ajar terus para penjenayah ni once and for all. Jangan terhutang budi pada gelaran Tan Sri yg diberi tu pun bukan mak bapak depa punya.”
(2) “The current illegal govt cannot become the caretaker govt. Even the PM himself was never endorsed in Parliament with strong majority. IGP assisted by Army can manage the country by forgetting the entire illegal govt set up and started to arrest and charge them for multiple criminal offences. Those kangkong including retired one however old should also be arrested and prosecuted.”
 
Pengeluaran KWSP terhad kepada RM10k sahaja, tolonglah bantu rakyat – Najib

Akan jadi lebih pelik lagi jika tindakan peguam ini memfailkan Saman Pemula tersebut cuba dikaitkan dengan pihak Tan Sri Muhyiddin kerana beliau diketahui memaparkan tahap kebencian yang agak tinggi terhadap Tan Sri Muhyiddin di mana antara lain beliau pernah menulis di dalam satu WhatsApp Group bernama GELIGA begini:
(1) “Lokasi PM haram tebuk atap merangkap abah rotan suka shopping almaklum rumah Bukit Damansara.”
(2) “Kata dia sakit kojol la tu tak lama lagi doctor cap ayam Malaysia bagi clean bill of health walhal semua rekod dan rawatan di Singapore. Agaknya Cuma muka bermuka muka akan ziarah dia bila kojol.”
Saya sebaliknya mungkin tidak akan merasa terlalu pelik jika tindakan peguam ini memfailkan Saman Pemula tersebut cuba dikaitkan dengan pihak Datuk Seri Anwar kerana beliau diketahui memaparkan tahap kesukaan yang agak tinggi terhadap Datuk Seri Anwar di mana antara lain beliau pernah menulis di dalam satu WhatsApp Group bernama GELIGA begini:
(1) “Keadaan masih uncertain meniaga manusia lebih untung drp meniaga unta Tuan. Sekalipun number mmg dah lebih drp cukup.”
(2) “DSAI manusia biasa juga cuma compare jenayah timbang kira kilo – majority competitor DSAI berat bertan tan jenayah jenayah.”
Seperti yang telah pernah saya nukilkan sebelum ini, kerajaan pimpinan Tan Sri Muhyiddin telah mengambil tindakan bijaksana untuk akur kepada titah Yang di-Pertuan Agong seterusnya tidak memulakan apa-apa langkah konfrontasi yang boleh mencetuskan krisis perlembagaan, apatah lagi untuk melibatkan diri secara sembunyi-sembunyi di dalam apa-apa tindakan bagi mencabar titah Yang di-Pertuan Agong ini.
Dr. Kamarul Yusoff
Potfolio Timbalan Perdana Menteri: Kini Siapa Lebih Diterima Rakyat?

The post Saman Yang Dipertuan Agong, Siapakah peguam ini? appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/10/30/saman-yang-dipertuan-agong-siapakah-peguam-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peguam Saman Agong Hebat Sangat Ko Ni

Peguam Saman Agong Hebat Sangat Ko Ni

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 362 hits
Seorang peguam memfailkan tindakan undang undang berhubung keputusan Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah untuk tidak menerima cadangan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk pengisytiharan darurat Plaintif Syed Iskandar ...
Persatuan Peguam Mohon Celah Isu Saman Agong Tak Isytihar Darurat

Persatuan Peguam Mohon Celah Isu Saman Agong Tak Isytihar Darurat

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 198 hits
Persatuan Peguam Muslim Malaysia memfailkan permohonan untuk mencelah dalam saman berhubung keputusan Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah untuk tidak menerima permintaan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin bagi mengisytihar...
Isu Agong Tak Isytihar Darurat Peguam Fail Saman Terhadap Kerajaan Malaysia

Isu Agong Tak Isytihar Darurat Peguam Fail Saman Terhadap Kerajaan Malaysia

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 217 hits
1 037 total views 1 037 views today Seorang peguam hari ini memfailkan saman pemula berhubung keputusan Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah yang tidak bertindak atas nasihat Perdana Menteri Tan Sri M...
Pkr Gagal Serah Saman Rm10 Juta Kepada Zuraida Kata Peguam

Pkr Gagal Serah Saman Rm10 Juta Kepada Zuraida Kata Peguam

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 240 hits
Zuraida Kamaruddin umum keluar PKR pada Februari lalu KUALA LUMPUR PKR masih belum dapat menyerahkan writ saman RM10 juta kepada bekas naib presidennya Zuraida Kamaruddin yang didakwa melanggar syarat bon yang mengikatnya kepada parti Menur...
Syed Iskandar Syed Jaafar Fail Saman Isu Agong Tak Isytihar Darurat

Syed Iskandar Syed Jaafar Fail Saman Isu Agong Tak Isytihar Darurat

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 270 hits
Seorang peguam memfailkan tindakan undang undang berhubung keputusan Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah untuk tidak menerima cadangan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk pengisytiharan darurat Plaintif Syed Iskandar ...
Masa Ph Semua Tak Kena Sekarang Agong Pun Nak Kena Saman

Masa Ph Semua Tak Kena Sekarang Agong Pun Nak Kena Saman

papar berkaitan - pada 31/10/2020 - jumlah : 346 hits
Semasa di Bawah Kerajaan DAP 22bulan lalu pun belum pernah Ada Mangkok Jamban yg berani kemuka saman terhadap tetapi bila K jaan yg di katakan demi Melayu dan Islam yg dipenuhi dengan OLAMAK OLAMAK Balak bergelumang di dalam kabinet hari in...
Belanjawan 2021 Agong Hargai Permuafakatan Kerajaan Pembangkang

Belanjawan 2021 Agong Hargai Permuafakatan Kerajaan Pembangkang

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 394 hits
YANG di Pertuan Agong menzahirkan penghargaan kepada Kerajaan dan parti parti politik di atas semangat bipartisan dan permuafakatan yang ditunjukkan dalam Belanjawan 2021 Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah turut menzahir...
Syed Iskandar Saman Agong Untuk Atoq Atau Azmin

Syed Iskandar Saman Agong Untuk Atoq Atau Azmin

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 479 hits
Selepas SPB YDP Agong menolak nasihat Muhyiddin untuk mengumumkan Darurat Kesihatan di seluruh Malaysia seorang peguam Syed Iskandar Syed Jaafar melalui firma guaman Tetuam Kengadharan Co telah memfailkan saman pemula di Pejabat Pendaftar M...
Agong Quot Maklumkan Quot Akan Berunding Dengan Raja Raja Melayu Cadangan Perdana Menteri

Agong Quot Maklumkan Quot Akan Berunding Dengan Raja Raja Melayu Cadangan Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 219 hits
nbsp PETALING JAYA Yang Di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah memaklumkan akan berunding dengan Raja raja Melayu di Istana Negara dalam masa terdekat bagi membincangkan dan memperhalusi cadangan dikemukakan Perdana Menteri Muhy...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api

Kp Umno Tidak Perlu Layan Teguran Dari Sikitol Kluster Pengkhianat

Rights Group Calls For Police Probe Into Inciting Statements On Allah Socks