Syed Iskandar Syed Jaafar Fail Saman Isu Agong Tak Isytihar Darurat


Senior Editor     MINDA RAKYAT

Seorang peguam memfailkan tindakan undang-undang berhubung keputusan Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah untuk tidak menerima cadangan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk pengisytiharan darurat.Plaintif Syed Iskandar Syed Jaafar, melalui firma guaman Tetuan Kengadharan & Co, memfailkan Saman Pemula di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pagi ini.
Kerajaan Malaysia disenaraikan sebagai defendan tunggal dalam tindakan undang-undang itu.
Ahad lalu, Agong memutuskan untuk tidak memberi perkenan cadangan Muhyiddin dengan menyifatkan tiadak keperluan untuk perkara itu selain menambah kerajaan Perikatan Nasional (PN) sekarang menangani pandemik Covid-19 dengan berkesan.
Syed meminta mahkamah untuk antara lain menentukansama ada Agong mempunyai budi bicara sepenuhnya untuk tidak mengisytiharkan darurat walaupun perdana menteri menasihatkan sebaliknya.
Plaintif meminta mahkamah menentukan perkara ini berdasarkan Artikel 40 dan 150 Perlembagaan Persekutuan.
Artikel 40 antara lain secara umum membahas tentang perlunya Agong bertindak sesuai dengan nasihat kabinet atau menteri yang bertindak di bawah kekuasaan umum kabinet.
Artikel 150 pula antara lain membahas tentang kuasa Agong untuk mengeluarkan pengisytiharan darurat di mana terdapat situasi di mana keselamatan, ekonomi, atau ketenteraman awam di Persekutuan atau mana-mana bahagiannya terancam.
"Ini merupakan litigasi kepentingan awam untuk menegakkan Perlembagaan Persekutuan," kata plaintif pada kertas kausanya.
Syed Iskandar juga meminta pengadilan untuk menentukan keabsahan suatu pindaan terhadap Artikel 150, yang memasukkan klausa antara lain, melarang mahkamah mendengar tindakan undang-undang berhubung dengan isu pengisytiharan darurat.
Di antara pindaan ini adalah penyisipan Artikel 150 (8), yang antara lain menyatakan bahawa tidak ada mahkamah yang memiliki kuasa untuk memenuhi atau menentukan permohonan, pertanyaan atau proses apa pun, dalam bentuk apa pun, dengan alasan apa pun, mengenai kesahihan pengisytiharan darurat.
Menurut salinan afidavit, Syed Iskandar dengan hormatnya mendakwa bahawa keengganan Agong bertindak atas nasihat perdana menteri mengakibatkan Raja menjalankan fungsinya dengan cara yang tidak sesuai dengan Artikel 40 dan 150 Perlembagaan Persekutuan.
"Saya benar-benar percaya bahawa penentuan mengenai pertanyaan-pertanyaan di atas oleh mahkamah terhormat ini penting untuk menegakkan kedaulatan undang-undang dan Perlembagaan Persekutuan," katanya.
Syed Iskandar juga menuduh bahawa pindaan Artikel 150 tersebut adalah tidak berperlembagaan dan dengan itu batal serta tidak sah.
"Pindaan seperti itu meminggirkan kuasa semakan kehakiman yang merupakan sebahagian daripada struktur asas Perlembagaan Persekutuan," katanya.
Bercakap kepada Malaysiakini hari ini, Syed Iskandar menjelaskan bahawa tujuan tindakan undang-undang itu adalah untuk mahkamah menentukan bahawa sesiapa yang menjadi perdana menteri tidak akan menghadapi masalah ketika berhadapan dengan mereka yang seharusnya menjadi penjaga Perlembagaan Persekutuan, seperti dalam situasi ketika rang undang-undang diserahkan untuk perkenan diraja.
"Walaupun undang-undang tersebut masih akan menjadi undang-undang setelah 60 hari jika gagal mendapatkan perkenan diraja, namun masih menyusahkan perdana menteri untuk melaksanakan tugas mereka.
"Oleh itu, pelaksanaan kuasa oleh Agong harus dilakukan dengan berhati-hati.
"Agong seharusnya menjadi penjaga Perlembagaan Persekutuan, justeru bukan sebahagian daripada eksekutif.
"Mahkamah perlu menentukan batas agar Agong menjalankan tugasnya dengan adil dan tidak dipengaruhi oleh orang lain," katanya.
MR :  Agong pun engkau nak saman?


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/10/senior-editor-minda-rakyat-seorang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Agong Tak Isytihar Darurat Peguam Fail Saman Terhadap Kerajaan Malaysia

Isu Agong Tak Isytihar Darurat Peguam Fail Saman Terhadap Kerajaan Malaysia

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 219 hits
1 037 total views 1 037 views today Seorang peguam hari ini memfailkan saman pemula berhubung keputusan Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah yang tidak bertindak atas nasihat Perdana Menteri Tan Sri M...
Persatuan Peguam Mohon Celah Isu Saman Agong Tak Isytihar Darurat

Persatuan Peguam Mohon Celah Isu Saman Agong Tak Isytihar Darurat

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 198 hits
Persatuan Peguam Muslim Malaysia memfailkan permohonan untuk mencelah dalam saman berhubung keputusan Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah untuk tidak menerima permintaan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin bagi mengisytihar...
Syed Iskandar Saman Agong Untuk Atoq Atau Azmin

Syed Iskandar Saman Agong Untuk Atoq Atau Azmin

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 482 hits
Selepas SPB YDP Agong menolak nasihat Muhyiddin untuk mengumumkan Darurat Kesihatan di seluruh Malaysia seorang peguam Syed Iskandar Syed Jaafar melalui firma guaman Tetuam Kengadharan Co telah memfailkan saman pemula di Pejabat Pendaftar M...
Tiada Keperluan Isytihar Darurat Di Negara Ini Yang Di Pertuan Agong

Tiada Keperluan Isytihar Darurat Di Negara Ini Yang Di Pertuan Agong

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 289 hits
Dalam kenyataan media yang baharu dikeluarkan KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al Musta in Billah telah berkenan memperhalusi permoho...
Agong Titah Tiada Keperluan Isytihar Darurat

Agong Titah Tiada Keperluan Isytihar Darurat

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 250 hits
SHAH ALAM 25 OKT Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al Musta in Billah bertitah tiada keperluan buat masa ini untuk mengisytiharkan darurat di negara ini atau ma...
Agong Boleh Isytihar Darurat Jika Kemelut Politik Ketika Covid 19 Mengganas Berterusan

Agong Boleh Isytihar Darurat Jika Kemelut Politik Ketika Covid 19 Mengganas Berterusan

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 300 hits
Situasi ini kata Haniff akan menyebabkan Agong berdepan kesukaran untuk melantik pihak yang benar benar memiliki majoriti disebabkan unsur kecurigaan yang timbul Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah boleh mengisytiharkan darurat sekiranya keme...
Tolak Isytihar Darurat Manifestasi Agong Dukung Sistem Demokrasi

Tolak Isytihar Darurat Manifestasi Agong Dukung Sistem Demokrasi

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 341 hits
Keputusan Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah dan Raja Raja Melayu menolak pengisytiharan darurat disifatkan sebagai manifestasi dukungan baginda terhadap keutuhan sistem demokrasi di negara ini Pres...
Tiada Keperluan Isytihar Darurat Kata Agong

Tiada Keperluan Isytihar Darurat Kata Agong

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 325 hits
Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Sultan Haji Ahmad Shah bertitah tiada keperluan untuk mengisytiharkan darurat di Malaysia buat masa ini Titah baginda kerajaan sekarang boleh dipercayai untuk terus melaksanakan dasar dan tindakan pe...
Tak Perlu Isytihar Darurat Kata Agong

Tak Perlu Isytihar Darurat Kata Agong

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 196 hits
PETALING JAYA Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah berkata tiada keperluan buat masa ini untuk mengisytiharkan darurat di Malaysia atau mana mana bahagian di dalam negara Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara Ahmad ...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Legacy Credit Emerges As A Substantial Shareholder In Vci Global