Belanjawan 2021 Agong Hargai Permuafakatan Kerajaan Pembangkang


KHAIRULANUAR YAHAYA YANG di-Pertuan Agong menzahirkan penghargaan kepada Kerajaan dan parti-parti politik di atas semangat bipartisan dan permuafakatan yang ditunjukkan dalam Belanjawan 2021. Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah turut menzahirkan harapan agar Kerajaan dapat memperhalusi dengan sebaik-baiknya cadangan yang telah dikemukakan bagi merangka Belanjawan yang bersifat inklusif dan menyeluruh.
Datuk Pengelola Bijaya Diraja Datuk Indera Ahmad Fadil Shamsuddin berkata, Yang di-Pertuan Agong berharpan Belanjawan 2021 berpaksikan kebajikan rakyat, pemulihan ekonomi dan pembendungan efektif wabak Covid-19.
“Al-Sultan Abdullah berpendapat amalan kematangan berpolitik dengan mengetepikan perbezaan dan kepentingan parti atau peribadi amatlah penting pada ketika ini demi keselamatan dan kebajikan rakyat serta kesejahteraan negara yang amat terkesan akibat bencana wabak Covid-19.
“Sesungguhnya semangat-semangat sebegini adalah selaras dengan budaya syura yang dianjurkan oleh Islam sebagaimana yang telah dipamerkan oleh Raja-Raja Melayu dalam sesi Perbincangan Khas di Istana Ngara pada 25 Oktober yang lalu,” kata Ahmad Fadhil.
Al-Sultan Abdullah juga bertitah, adalah wajar untuk setiap pohak mendahulukan kemaslahat masyarakat di atas kepentingan individu secara khusus.
“Ia sejajar dengan kaedah fiqh dengan merujuk kepada al-Muwafaqat (jilit 3, muka surat 88) yang bermaksud ‘mengambil kira kemaslahatan umum adalah lebih didahulukan daripada mengambil kira maslahah khusus.
“Sehubungan itu, Al-Sultan Abdullah menzahirkan harapan agar semangat kerjasama yang dizahirkan oleh pelbagai pihak dapat diteruskan demi kesejahteraan rakyat dan negara,” kata Ahmad Fadhil.
Al-Sultan Abdullah hari ini berkenan menerima menghadap Menteri Kewangan Senator Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkaitan penyediaan Belanjawan 2021.
Yang di-Pertuan Agong telah berkenan menerima sembah taklimat ringkas mengenai kedudukan ekonomi dan fisikal negara dalam majlis menghadap selama 70 minit bermula pada pukul 3 petang di Istana Negara.
Al-Sultan Abdullah dimaklumkan mengenai usaha Kementerian Kewangan bagi penyediaan Belanjawan 2021 sejak bulan Julai 202o melalui lebih 40 sesi libat urus yang melibatkan lebih 2,000 individu dan wakil perniahaan.
Ini termasuk para wakil daripada parti-parti politik negara yang telah diadakan baru-baru ini.-SM


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/11/belanjawan-2021-agong-hargai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Kerjasama Kerajaan Pembangkang Rangka Belanjawan 2021 Atasi Masalah Rakyat

Anwar Kerjasama Kerajaan Pembangkang Rangka Belanjawan 2021 Atasi Masalah Rakyat

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 263 hits
SHAH ALAM 27 OKT KEADILAN menyeru kerjasama kedua belah pihak antara kerajaan dan pembangkang bagi merangka Belanjawan 2021 Presiden Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata ia bagi merencana strategi yang ampuh dalam menangani dampak pandemik Covi...
Abim Saran Kerajaan Bentang Belanjawan Konsensus 2021 Disertai Pembangkang

Abim Saran Kerajaan Bentang Belanjawan Konsensus 2021 Disertai Pembangkang

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 239 hits
MALAYSIAKINI Angkatan Belia Islam Malaysia menggesa satu jawatankuasa khas bipartisan yang bersifat konsensus seperti dibenarkan Peraturan Mesyuarat 81 Peraturan Dewan Rakyat diwujudkan dengan penglibatan wakil kerajaan dan pembangkang Pres...
Kerajaan Terima Lebih 6 000 Cadangan Belanjawan 2021

Kerajaan Terima Lebih 6 000 Cadangan Belanjawan 2021

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 264 hits
KUALA LUMPUR 2 NOV Lebih 6 600 cadangan telah diterima daripada sesi konsultasi Belanjawan 2021 bersama parti politik dan juga melalui lawan sesawang Belanjawan 2021 sehingga 2 November kata Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku ...
Kerajaan Cadang Beri Bantuan Selama 6 Bulan Berturut Turut Kepada Rakyat Dalam Belanjawan 2021

Kerajaan Cadang Beri Bantuan Selama 6 Bulan Berturut Turut Kepada Rakyat Dalam Belanjawan 2021

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 323 hits
Dengar dengar kerajaan telah dicadangkan untuk memberi bantuan sara hidup setiap bulan sebanyak RM250 hingga RM300 selama enam bulan kepada rakyat yang memerlukan dalam pembentangan Belanjawan 2021 Jumaat nanti Usul yang telah dicadangkan o...
Belanjawan 2021 Keadilan Hayati Titah Nasihat Agong

Belanjawan 2021 Keadilan Hayati Titah Nasihat Agong

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 264 hits
KEADILAN menjunjung kasih dan menghayati titah nasihat Yang di Pertuan Agong yang mahu kebajikan rakyat diutamakan dalam Belanjawan 2021 yang akan dibentang di Parlimen bulan depan Setiausaha Agung KEADILAN Saifuddin Nasution Ismail berkata...
Perdana Menteri Harus Junjung Titah Tuanku Dan Berunding Segera Dengan Pembangkang Berkenaan Belanjawan 2021

Perdana Menteri Harus Junjung Titah Tuanku Dan Berunding Segera Dengan Pembangkang Berkenaan Belanjawan 2021

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 335 hits
Majlis Presiden Pakatan Harapan menjunjung kasih terhadap DYMM Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong dan Majlis Raja Raja di atas penolakan berprinsip terhadap permohonan Perdana Menteri untuk mengisytihar darurat Kenyataan Majlis Raja ...
Fomca Cadang Kerajaan Naik Cukai Tembakau Dalam Belanjawan 2021

Fomca Cadang Kerajaan Naik Cukai Tembakau Dalam Belanjawan 2021

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 405 hits
Gabungan Persatuan Persatuan Pengguna Malaysia menyarankan Putrajaya terus meningkatkan kadar cukai tembakau supaya kenaikan harga rokok akan mengurangkan tabiat merokok dalam kalangan rakyat Penyelaras Kawalan Tembakau Inisiatif SmokeFreeM...
Belanjawan 2021 Bukti Kerajaan Prihatin Bantu Depani Cabaran Ekonomi

Belanjawan 2021 Bukti Kerajaan Prihatin Bantu Depani Cabaran Ekonomi

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 301 hits
Oleh Athirah Huda Zalhe BANGI 20 Rabiulawal 1442H Jumaat Dalam keadaan negara berdepan krisis kesihatan dan ekonomi akibat pandemik COVID 19 Belanjawan 2021 bajet kali pertama dibentang Perikatan Nasional disifatkan satu inisiatif yang memp...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid