Sakit Kepala Sebelah Kiri Ada Bahaya Tersembunyi Jangan Biarkan


Sakit Kepala Sebelah Kiri?? Ada Bahaya Tersembunyi, Jangan Biarkan! || Aku pernah kena tapi jarang la walaupun ada beberapa punca yang boleh menyebabkannya. Paling banyak terasa masa zaman sekolah dulu la..Bila baa artikel ni, baru aku tahu kenapa. 
Pernahkah anda mengalami pening kepala pada skala yang tertumpu, contohnya sakit kepala sebelah kiri sahaja? Jika ya, anda mungkin tidak keseorangan!
Ini kerana kadangkala ia adalah tidak mustahil terjadi dan sebenarnya didalangi oleh pelbagai sebab serta faktor risiko yang sukar untuk dijangka.
Disebabkan itu, adalah penting untuk anda tahu apa, kenapa dan bagaimana sakit kepala sebelah kiri ini berlaku. Jom teruskan membaca artikel.
Adakah anda patut risau jika mengalaminya?Untuk pengetahuan anda, hampir kesemua orang pernah mengalami pening kepala tidak kira ia berlaku pada sebelah kiri, kanan atau kedua-duanya.
Ia mungkin tiba-tiba datang dan kekal buat sesuatu tempoh yang tertentu serta kesannya mungkin boleh membawa sehingga ke leher, gigi atau bahagian belakang mata.
Pun begitu, pening kepala juga biasanya akan hilang jika mengambil ubatan, mendapatkan rawatan atau sembuh dengan sendirinya selepas beberapa lama – jika ia tidak serius.
Apa yang mungkin anda patut risau adalah jika ia berlaku pada sebelah bahagian sahaja, sebagai contoh sakit kepala di sebelah kiri yang hadir dan kekal lama.
Ini kerana ia mungkin adalah indikator bahawa ada sesuatu yang tidak kena pada tubuh badan!


Apakah punca sebenar sakit kepala sebelah kiri?Punca sebenar sakit kepala di bahagian kiri terbahagi kepada beberapa faktor risiko termasuklah:
Gaya hidup individuSebenarnya, sakit kepala sebelah kiri mungkin disebabkan oleh gaya hidup individu itu sendiri, seperti:
Tidak makan @ minum: Otak anda memerlukan gula (glukosa) dari makanan atau minuman untuk berfungsi dengan optimum. Jika tidak, ia akan menyebabkan hipoglisemia dan sakit kepala adalah salah satu daripada simptomnyaAlkohol: Kebanyakan jenis minuman keras terkandung ethanol, bahan kimia yang akan mengembangkan salur darah pada otak lantas jadi punca pening kepalaStres: Apabila sedang stres, tubuh badan akan mengeluarkan bahan kimia untuk melawannya namun akan menyebabkan kesan sampingan seperti pening kepalaDiet: Ada beberapa jenis makanan dan minuman yang boleh jadi punca sakit kepala terutamanya yang mengandungi bahan memproses seperti pengawetTidak cukup tidur: Insomnia boleh jadi punca sakit kepala. Selain itu, pening kepala ini juga adalah sebab anda tidak mampu untuk tidur pada waktu malamKondisi neurologi individuMasalah pada sistem saraf di otak individu juga adalah punca sakit kepala sebelah kiri:
Occipital neuralgia: Saraf occipital yang menghubungkan otak dengan saraf tunjang boleh terjejas lantas menyebabkan rasa sakit pada kepalaTrigeminal neuralgia: Saraf trigeminal yang menyediakan deria rasa pada muka boleh terjejas lantas mengakibatkan rasa sakit pada mukaGiant cell arteritis: Kondisi ini berlaku akibat keradangan salur darah pada bahagian tepi kepala lantas jadi punca sakit kepala, muka dan bahagian lainBeberapa jenis jangkitan & alahanSakit kepala sebelah kiri juga biasanya adalah simptom kepada beberapa jenis jangkitan saluran pernafasan seperti selesema atau flu yang disebabkan oleh virus.
Selain itu, perkara ini juga boleh terjadi angkara reaksi alergi lantas menyebabkan mukus pada sinus iaitu hingus berkumpul, tersumbat dan memberi tekanan.
Jangkitan lebih serius seperti encephalitis dan meningitis pula akan mengakibatkan pening kepala kronik selain simptom seperti demam panas, tegang leher dan sawan.
Pengambilan ubatan tertentuSebenarnya, ubatan tertentu yang digunakan untuk merawat sakit kepala itu sendiri boleh buat keadaan jadi lebih teruk jika anda menggunakannya secara berlebihan.
Antara ubatan tertentu yang mungkin boleh menyebabkan sakit kepala di sebelah kiri adalah:
AspirinAcetaminophenIbuprofenNaproxenSumatriptanZolmitriptanOxycodoneTramadolHydrocodoneErgotamine derivativesPemakaian topi, tudung atau sarung kepalaJika anda kerap memakai topi, tudung atau apa-apa sahaja jenis sarung kepala, sila pastikan ia tidak terlalu ketat agar tidak wujud tekanan terlalu kuat padanya.
Jadi, nak kena buat apa bila terkena serangan camni?
1. Berjumpa doktor
2. Boleh mengamalkan beberapa tips tradisional 


Info ini didapati daripada SINI 


SENYUM SAJA

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.nonasani.com/2021/10/sakit-kepala-sebelah-kiri-ada-bahaya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Terlalu Gembira Ini Kos Tersembunyi Yang Anda Perlu Tanggung Sekiranya Ke Luar Negara

Jangan Terlalu Gembira Ini Kos Tersembunyi Yang Anda Perlu Tanggung Sekiranya Ke Luar Negara

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 152 hits
Pada Ahad baru baru ini Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah mengumumkan khabar gembira apabila semua rakyat Malaysia yang telah lengkap vaksin dibenarkan untuk merentas negeri
Jangan Biarkan Syaitan Kencing Di Telinga Buruk Padahnya

Jangan Biarkan Syaitan Kencing Di Telinga Buruk Padahnya

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 190 hits
Jangan Biarkan Syaitan Kencing di Telinga Buruk Padahnya Daripada Abdullah bin Mas ud r a katanya Diberitahu kepada Rasulullah s a w seorang lelaki yang tidur sepanjang malam sampai pagi Lalu Rasulullah s a w bersabda Orang itu telah dikenc...
Bayi Kerap Batuk Ini Puncanya Yang Ibu Ayah Perlu Tahu Jangan Biarkan Lebih Dari 3 Minggu

Bayi Kerap Batuk Ini Puncanya Yang Ibu Ayah Perlu Tahu Jangan Biarkan Lebih Dari 3 Minggu

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 244 hits
Apabila baby batuk berkahak pastinya ibu ayah akan berasa susah hati Jom ketahui punca serta kaedah untuk mencegahnya agar masalah anak batuk dapat diatasi Apabila anak batuk Batuk adalah refleks sukarela yang membantu anak membersihkan sal...
Jangan Hukum Cucu Nenek Wajah Remaja Mental Yang Penggal Kepala Nenek Dia Maimon Abdul Samad 76 Tahun Semalam

Jangan Hukum Cucu Nenek Wajah Remaja Mental Yang Penggal Kepala Nenek Dia Maimon Abdul Samad 76 Tahun Semalam

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 394 hits
Sangat mengerunkan sebab bukan setakat kepala malah kedua2 belah kaki dan tangan pun dikeratnya Cucu saya tidak ambil barang terlarang dia memang ada masalah mental yang diperakui pihak hospital dakwa Bogiman Kario besan kepada mangsa Cucu ...
Nasihat Kepada Orang Melaka Jangan Lupa Minta Sekurang Kurangnya Motorsikal Dan Wang Tunai Rm1 000 Satu Kepala

Nasihat Kepada Orang Melaka Jangan Lupa Minta Sekurang Kurangnya Motorsikal Dan Wang Tunai Rm1 000 Satu Kepala

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 221 hits
Tuan tuan di negeri Melaka salamullahi alaykum salam sejahtera salam hormat dan selamat pagi Saya pernah duduk di Melaka selama EMPAT tahun ia itu hujung 1973 hingga 1977 Masa itu saya dibangku sekolah dan kami sekeluarga pernah tinggal di ...
Salah Sikit Je Terus Merajuk Cara Anak Luahkan Perasaan Mak Ayah Jangan Buat Tak Layan

Salah Sikit Je Terus Merajuk Cara Anak Luahkan Perasaan Mak Ayah Jangan Buat Tak Layan

papar berkaitan - pada 26/10/2021 - jumlah : 192 hits
Anak sensitif dan terlampau kuat merajuk kadangkala memeningkan kepala ibu dan ayah Namun inilah cara anak kecil kita meluahkan perasaannya dan menunjukkan emosi yang ada dalam hatinya Jika bayi berekspresi melalui tangisan kanak kanak dius...
Jangan Tunggang Agama Di Universiti

Jangan Tunggang Agama Di Universiti

papar berkaitan - pada 26/10/2021 - jumlah : 257 hits
Beliau berkata hal tersebut perlu diteliti apabila ia melibatkan universiti awam terutamanya universiti universiti bertaraf universiti penyelidikan Ini kerana orang awam akan fikirkan bahawa ijazah kehormat itu adalah sesuatu yang sangat ti...
Kenderaan Bertambah Kesabaran Jangan Semakin Berkurang

Kenderaan Bertambah Kesabaran Jangan Semakin Berkurang

papar berkaitan - pada 26/10/2021 - jumlah : 184 hits
KENDERAAN BERTAMBAH KESABARAN JANGAN SEMAKIN BERKURANG Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih Assalammualaikum wbt Beberapa waktu jalanraya seolah sepi Sangat kurang kenderaan yang ada di atas jalanraya Kecuali dengan sebab ...
Jangan Tunjuk Lekeh Bersatu Dan Pas Kini Mesti Berhenti Merayu Kerjasama Umno

Jangan Tunjuk Lekeh Bersatu Dan Pas Kini Mesti Berhenti Merayu Kerjasama Umno

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 273 hits
Sudah sah kini Perikatan Nasional atau PN akan masuk menyertai PRN Melaka atas nama gabungan itu sendiri tanpa bekerjasama dengan mana mana parti lain Dalam kenyataan medianya Mahiaddin Md Yasin berkata Bersatu Pas dan Gerakan akan bertandi...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau