Bayi Kerap Batuk Ini Puncanya Yang Ibu Ayah Perlu Tahu Jangan Biarkan Lebih Dari 3 Minggu


Apabila baby batuk berkahak, pastinya ibu ayah akan berasa susah hati. Jom ketahui punca serta kaedah untuk mencegahnya agar masalah anak batuk dapat diatasi.

Apabila anak batuk
Batuk adalah refleks sukarela yang membantu anak membersihkan saluran pernafasan daripada lendir atau perengsa seperti zarah debu.
Jadi apabila si kecil batuk, mengetahui puncanya dapat memberikan jalan penyelesaian terbaik untuk si kecil pulih dengan segera.
Perlu diingatkan bahawa batuk biasanya akan hilang dengan sendiri dalam tempoh 3-4 minggu.
Baby batuk berkahak: Fahami jenisnya
Seperti individu dewasa, bayi dan kanak-kanak boleh menghidap pelbagai jenis batuk.
Batuk basah (batuk dada/ chesty cough) – penumpukan lendir pada bahagian tekak atau dada dan boleh menjadi punca baby batuk berkahak Batuk kering – Terjadi kerana tekak berasa gatal, umumnya ia tidak akan menyebabkan penghasilan kahak Batuk juga boleh digambarkan sebagai akut atau kronik. Batuk yang dialami selama tidak lebih 3 minggu dikategorikan sebagai akut dan biasanya disebabkan oleh virus atau jangkitan.
Manakala jika batuk yang dialami anak berlanjutan lebih daripada 8 minggu, doktor akan menganggapnya sebagai batuk kronik atau berpanjangan.
Batuk jenis ini biasanya didasari oleh keadaan kesihatan tertentu atau masalah kesihatan sedia ada seperti asma, si kecil mempunyai refluks atau alahan.
Punca baby batuk berkahak
Batuk terjadi akibat saluran pernafasan bayi mengalami iritasi atau terjejas dengan cara tertentu.
Ia mungkin disebabkan penumpukan lendir berlebihan yang berkaitan dengan penyakit virus atau perengsa persekitaran seperti debunga atau asap.
Anda boleh melihat simptom anak yang lain untuk membantu mengurangkan penyebabnya.
1. Selesema & flu
Terdapat pelbagai jenis virus selesema yang mungkin menyerang si manja anda. Antara kesannya, hidung tersumbat, demam, bersin dan sudah tentu, anak batuk.
Rawatan yang boleh diberikan adalah dengan memberikan mereka keselesaan dan menggunakan ubat over-the-counter bagi mengatasi demam dan kesakitan.
Tanda-tanda flu pada bayi termasuklah:
Demam Menggigil Sakit badan dan kepala Sakit tekak Hidung tersumbat Batuk kering Anak juga mungkin akan mengalami sakit perut bersama muntah atau cirit-birit. Doktor mungkin akan mempreskripsikan ubat antivirus jika keadaan itu dapat dikesan awal.

Jika tidak, memastikan anak berehat, pengambilan cecair mencukupi serta penggunaan ubat untuk menggurangkan demam adalah rawatan yang boleh dilakukan.
2. Baby batuk berkahak #Kroup
Anda pasti tidak akan tersilap apabila mendengar bunyi batuk kroup ini, yang kedengaran seperti anjing laut menyalak.
Walaupun gejala setiap bayi adalah berbeza, namun si manja mungkin akan mengalami:
Hidung berair Laringitis – kehilangan suara Demam Stridor – bunyi bersiul bernada tinggi ketika bernafas Kroup ringan boleh dirawat di rumah dan untuk keadaan yang teruk, ia boleh diatasi dengan rawatan pernafasan atau steroid.
3. Pneumonia
Selesema, flu atau penyakit lain boleh berkembang menjadi radang paru-paru atau bayi boleh mendapatnya melalui kanak-kanak atau individu dewasa lain yang mempunyai penyakit tertentu.
Keadaan bayi batuk berkahak ini adalah produktif kerana mengeluarkan lendir dan boleh menyakitkan.
Si kecil mungkin akan mengalami demam, keletihan, dan muntah atau cirit-birit. Rawatan yang boleh diberikan seperti antibiotik, pengambilan cecair tambahan dan rehat.
4. Batuk kokol
Bersama demam dan hidung berair, bayi boleh mengalami batuk ringan dengan pertussis (batuk kokol).
Pada tahap kedua, batuk anak akan bertambah teruk dan berterusan. Selain kedengaran kering dan keras, batuk ini turut menghasilkan bunyi ‘whoop’. Anak anda mungkin memerlukan antibiotik dan/atau dimasukkan ke hospital untuk lekas sembuh.
5. Baby batuk berkahak #Asma
Virus adalah pencetus asma biasa pada bayi berusia 6 bulan ke bawah. Bayi akan alami batuk berlarutan dan mungkin disertai bunyi berdehit serta pernafasan berlebihan. Gejala lain adalah:
Pernafasan cepat Masalah penyusuan/makan Keletihan Kulit pucat atau kebiruan Rawatannya akan melibatkan ubat asma tertentu.
6. Alergi
Bayi juga boleh mengalami alahan terhadap makanan, bahan tertentu atau bermusim. Anak batuk boleh menjadi antara gejala alergi tetapi ia jarang berlaku.
Jika mengesyaki si kecil ada alahan, berjumpalah doktor untuk pemeriksaan lanjut.
7. Refluks
Bayi kerap meludah, kehilangan berat atau pemarah semasa atau selepas menyusu? Ia mungkin disebabkan refluks.
Batuk dengan refluks biasanya kronik kerana aliran balik kandungan perut dan asid yang konsisten.
Ada bayi yang akan pulih seiring peredaran masa, tetapi sesetengah si kecil mungkin memerlukan rawatan untuk pulih.
Pemeriksaan doktor jika baby batuk berkahak
Tidak kira apa puncanya, jika anak batuk mempunyai gejala berikut, lakukan pemeriksaan doktor segera:
Kesukaran bernafas Sesak nafas Demam panas – Lebih 38°C untuk bayi bawah 3 bulan, dan lebih 39°C untuk bayi berusia 3 bulan ke atas Batuk berdarah Masalah menelan Sukar membuka mulut Bengkak sebelah tonsil Bayi baru lahir batuk Batuk berterusan lebih 8 minggu Batuk bertambah teruk dalam tempoh 3 minggu Batuk dengan peluh malam atau kehilangan berat Bayi batuk berkahak atau kering dengan berdehit atau pernafasan cepat Kredit: Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Peranan ibu ayah dalam kehidupan anak-anak sangat besar. Setiap apa yang kita sediakan untuk anak menentukan masa depan mereka. Itulah sebabnya kita dianggap seperti SUPERHERO pada mereka. Dengan hanya RM20, banyak ilmu yang akan mama papa dapat. Yang paling best, akan dapat AKAUN SSPN secara automatik!
Jom daftar sekarang, klik https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-detik-indah-bersama-si-manja/
The post Bayi Kerap Batuk, Ini Puncanya Yang Ibu Ayah Perlu Tahu! Jangan Biarkan Lebih Dari 3 Minggu appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bayi-kerap-batuk-ini-puncanya-yang-ibu-ayah-perlu-tahu-jangan-biarkan-lebih-dari-3-minggu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Nakal Lasak Itu Normal Tapi Lasak Jenis Ni Mak Ayah Perlu Lebih Perhatian Jangan Biarkan

Anak Nakal Lasak Itu Normal Tapi Lasak Jenis Ni Mak Ayah Perlu Lebih Perhatian Jangan Biarkan

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 249 hits
Anak lasak lincah dan nakal ketika waktu kecil adalah perkara biasa Ia on track perkembangan mereka yang gemarkan aktiviti lincah Ini petanda anak kita sihat Pun begitu jangan biarkan jika anak kita terlampau lasak atau nakal sehingga kuran...
Kerosakan Atau Karies Gigi Boleh Bermula Sebaik Gigi Pertama Bayi Tumbuh Ibu Ayah Kena Peka

Kerosakan Atau Karies Gigi Boleh Bermula Sebaik Gigi Pertama Bayi Tumbuh Ibu Ayah Kena Peka

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 178 hits
Kebanyakan doktor pergigian berpendapat bahawa penjagaan mulut atau gigi bayi dan kanak kanak seharusnya bermula sebelum gigi pertama tumbuh Kerosakan atau karies gigi boleh bermula sebaik sahaja gigi pertama tumbuh dan terdedah kepada pers...
Ada 2 Kategori Waktu Tidur Siang Bayi Monster Napper Dan Cat Napper Yang Ibu Ayah Perlu Tahu

Ada 2 Kategori Waktu Tidur Siang Bayi Monster Napper Dan Cat Napper Yang Ibu Ayah Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 295 hits
Mendapatkan waktu tidur siang yang baik amat diperlukan si kecil bagi tumbesaran mereka Tetapi adakah ibu ibu tahu jumlah waktu tidur yang diperlukan mereka pada siang hari Waktu tidur siang Secara umumnya bayi baru lahir akan tidur selama ...
Ismail Sabri Lebih Wajib Jangan Buat2 Lupa Kes Kematian Adib

Ismail Sabri Lebih Wajib Jangan Buat2 Lupa Kes Kematian Adib

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 273 hits
Secara tiba tiba kes kematian anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim dalam tragedi rusuhan kuil di Subang yang masih belum terungkai muncul kembali menjadi perbualan dalam sehari dua ini Ia susulan kenyataan Zuraida Kamaruddin Menteri Peru...
Buat Belebat Keledek Oren Jamu Ibu Ayah Minum Petang

Buat Belebat Keledek Oren Jamu Ibu Ayah Minum Petang

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 259 hits
Kala semua pulang ke kampung SOP jangan pula dilupa Bila dah sampai di kampung rai lah kedua ibu bapa dengan menu minum petang yang mereka suka Sambil berbual dan nikmati kuih buatan anak pasti tersenyum gembira orang tua kita Belebat keled...
Lima Beradik Yatim Piatu Dalam Masa 2 Bulan Ibu Ayah Dijemput Ilahi Kerana Covid 19

Lima Beradik Yatim Piatu Dalam Masa 2 Bulan Ibu Ayah Dijemput Ilahi Kerana Covid 19

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 337 hits
Kehilangan ibu bapa tercinta di usia kecil bukan sesuatu yang mudah Begitulah yang dialami oleh lima beradik ini apabila hilang tempat bergantung selepas kedua ibu bapa meninggal dunia akibat wabak Covid 19 Lima beradik dari Kota Perdana Se...
Sabar Je Lah Ibu Plan Nak Buat Bekalan Air Sekali Anak Dan Ayah Mandi Dalam Air Kolam Tadahan

Sabar Je Lah Ibu Plan Nak Buat Bekalan Air Sekali Anak Dan Ayah Mandi Dalam Air Kolam Tadahan

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 390 hits
Bermula 13 hingga 16 Oktober 2021 beberapa kawasan di negeri Selangor akan menghadapi kr1sis ketiadaan air ak1bat kerja kerja penambahbaikan dan penyenggaraan aset aset kritikal di Loji r4watan Air Sungai Selangor Fasa 1 Oleh hal yang demik...
Seorang Ibu Viral Selepas Menyertai Challenge Bayi Paling Hodoh Di Tiktok

Seorang Ibu Viral Selepas Menyertai Challenge Bayi Paling Hodoh Di Tiktok

papar berkaitan - pada 3/10/2021 - jumlah : 218 hits
Semua ibu bapa mengharapkan perkara yang baik baik untuk bayi mereka yang baru lahir bahkan ada yang terlampau obses berkata anak aku yang paling comel Setiap tahun boleh dikatakan di Amerika satu keluarga boleh mendapatkan tajaan syarikat ...
Kalau Ayah Rajin Tolong Ibu Anak Akan Contohi Peranan Seorang Ayah Itu Penting

Kalau Ayah Rajin Tolong Ibu Anak Akan Contohi Peranan Seorang Ayah Itu Penting

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 259 hits
Hancurnya hati bila anak tunjuk kelakuan tak baik dan biadap Mungkin ibu ayah sendiri tanpa sedar membiarkan anak terdedah kepada punca puncanya Menggunakan perkataan kasar dan negatif berkelakuan ganas tidak hormat peraturan tidak menghorm...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music