Nasihat Kepada Orang Melaka Jangan Lupa Minta Sekurang Kurangnya Motorsikal Dan Wang Tunai Rm1 000 Satu Kepala


 



Tuan-tuan di negeri Melaka, salamullahi alaykum, salam sejahtera, salam hormat dan selamat pagi.   Saya pernah duduk di Melaka selama EMPAT tahun ia itu hujung 1973 hingga 1977.  Masa itu saya dibangku sekolah dan kami sekeluarga pernah tinggal di Sungai Lereh, Heeren Street (Jalan Tun Tan Cheng Lock) dan Bandar Hilir. Sungai Lereh sudah menjadi kawasan perumahan ekslusif, Jalan Tun Tan Cheng Lock menjadi sebahagian daripada Kotaraya Melaka yang begitu indah dan Bandar Hilir pula telah lama hilang "ditambak" menjadi Melaka Raya. Pada zaman itu tidak ada apa pun di Air Keroh (contohnya) kecuali zoo Melaka. 
Kemajuan dan pembangunan pesat di negeri Melaka telah bermula pada zaman Tan Sri Rahim Thamby Chik sebagai Ketua Menteri dan kemudian keseluruhan negeri Melaka "meletup" di bawah pimpinan Tun Ali Hj Rustam. Pada tahun 2010 Melaka di bawah pimpinan Ali Rustam telah mencapai status "negeri maju" (sama taraf dengan negeri Eropah OECD) dan saya telah hadir pada malam pelancaran Melaka Maju 2010 di stadium Melaka.  
Pada malam pelancaran itu Perdana Menteri tidak hadir di Melaka (mungkin sebab jealous Melaka sudah capai status negeri maju setanding Eropah - sepuluh tahun sebelum Wawasan 2020 pula tak jadi). Sebaliknya mereka mengadakan video conferencing dengan Putrajaya di skrin besar stadium itu.  Pada malam itu hubungan 'audio' (suara) daripada pejabat Perdana Menteri tergendala pada awalnya. Boleh melihat muka tetapi suara tidak ada. 
Sambil menunggu pejabat Perdana Menteri mengatasi masalah audio itu, Ali Rustam yang senantiasa cekap dan on-the-dot telah memperli Perdana Menteri  dengan sindiran 'Melaka sudah bersedia Dato Sri".  Saya melihat wajah PM sangat "terasa" malu dengan sindiran Ali Rustam dan pada saat itu juga saya boleh baca peluang Ali Rustam untuk menjadi presiden Umno atau menjadi Perdana Menteri memang  sudah padam. 
Saya pun sangat sedih dengan "kesilapan" Ali Rustam pada malam itu. Bagi saya jika Ali Rustam boleh menjadi Perdana Menteri, kemungkinan besar negara kita boleh mendahului Singapura dalam masa singkat sebab Ali Rustam memang pemimpin luar biasa visi dan kecekapannya. 
Akhirnya Ali Rustam memang kena tikam belakang tetapi oleh 'bakal' Perdana Menteri yang lain.   Walaupun Ali Rustam begitu pintar, cekap dan pemimpin 'superman' tetapi beliau menjadi korban 'politik jealous' dan diganti oleh calon Ketua Menteri Melaka yang tersangat dungu - sampai ke hari ini.  Ketua Menteri yang ganti Ali Rustam begitu dungu sehingga boleh anugerah bukan satu, dua, tiga atau empat tetapi 13 pingat berani perkasa (PGB) kepada askar yang sebenarnya terlibat kontroversi.  Anugerah 13 pingat berani itu kemudian "tak jadi".  Itulah kaliber dungu Ketua Menteri yang ganti Ali Rustam.  Mereka lebih dungu daripada taik kerbau kering yang bertabur merata di Sungai Lereh pada tahun 1970an.
Melaka sudah berkembang pesat dan maju sejak Rahim Thamby Chik dan Ali Rustam memimpin negeri itu. Ramai orang tidak faham bahawa Lim Guan Eng (yang rakan classmate saya - duduk semeja - di Sekolah Tinggi Melaka 1976-1977) mengambil keputusan meninggalkan negeri Melaka dan hijrah ke Pulau Pinang sebab Lim Guan Eng tidak dapat menandingi kecekapan Ali Rustam untuk majukan negeri Melaka. Elok juga lah begitu sebab sekarang dua buah negeri di Semenanjung ia itu Melaka dan Pulau Pinang telah maju dan berkembang dengan begitu pesat sekali.  Bagi saya tak kiralah Ali Rustam atau Lim Guan Eng - selagi ada kemajuan dan pembangunan yang laju, luas dan mendalam (wide and deep) maka kita mesti menyokongnya dengan sepenuh hati. 
Tetapi soalan besarnya apa pula yang orang Melayu di Melaka, terutama sekali pengundi parti cap keris, parti cap kleptokrat, parti cap lebam mata dan parti lebai dungu dapat daripada segala kemajuan yang dicapai di Melaka? Bagaimana pula dengan kaum "peniaga" Melayu?
Sepertimana seorang sahabat saya bergelar 'Dato' sebut tempoh hari, selama 60 tahun ini nasib orang Melayu dan peniaga Melayu masih dari "warong ke warong, dari bumbung ke bumbung".  Jika ada jalan baru yang dibina maka wujudlah peluang niaga baru bagi orang Melayu berniaga di tepi jalan baru itu.
Harta dan kekayaan besar semuanya diambil oleh orang besar, orang politiik, orang kabel besar yang 'control' kuasa dan pengaruh.  
Di Melaka pun hulubalang kecewa yang tidak cukup kenyang baham harta rakyat memutuskan untuk melompat pagar dan terjun ke dalam lombong emas yang lain. Maka jadilah pertandingan Mr Universe di Melaka kali ini.
Bagi penduduk Melaka inilah peluang yang baik bagi anda. Minta-lah 'sumbangan ikhlas' yang munasabah. Apa yang munasabah? Kita melihat mereka-mereka ini boleh berbelanja berjuta Ringgit dan berbilion Ringgit. Mereka sudah begitu kaya.
Memang tidak ada masalah bagi mereka memberi sumbangan ikhlas motorsikal, duit tunai RM1,000 satu kepala dan Apple I-phone 11. Atau lebih daripada itu. Jangan terima apa pun yang kurang daripada itu. Jangan pula terima RM50, satu botol minyak masak atau beras lima kilo. Itu daripada zaman sebelum Saloma menyanyi.  
Mereka sangat terhutang kepada Tuan-Tuan. Hutang mereka adalah hutang yang sangat besar. Sudah tiba masa Tuan-Tuan kutip balik hutang daripada mereka itu. 
Saya cadangkan tuan-tuan berkumpul secara ramai ikut kawasan (mewakili kumpulan surau, masjid, persatuan tempatan, kelab sukan, penduduk kampung, kumpulan jiran (residents group) dsbnya) dan jumpalah wakil-wakil orang besar itu dan mintalah bantuan ikhlas yang lebih munasabah. 
Tuan-tuan membekal oksigen dan memberi nyawa duit berjuta Ringgit dan berbilion Ringgit kepada mereka ini.  Sudah tentu mereka perlu membantu Tuan-Tuan dulu. 


By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/10/nasihat-kepada-orang-melaka-jangan-lupa.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prn Melaka Rafizi Nasihat Jangan Buat Keputusan Dengan Mencari Jalan Pintas

Prn Melaka Rafizi Nasihat Jangan Buat Keputusan Dengan Mencari Jalan Pintas

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 148 hits
FAZLI RADZIBekas Naib Presiden PKR Rafizi Ramli menasihatkan PKR dan Pakatan Harapan membuat keputusan terbaik dalam menghadapi Pilihan Raya Negeri Melaka bulan depan Beliau berpendapat perangai beberapa Ahli Dewan Undangan Negeri yang memp...
Wang Rm114 Juta Dipulangkan Najib Jangan Kedekut Hulur Kepada Jentera Melaka

Wang Rm114 Juta Dipulangkan Najib Jangan Kedekut Hulur Kepada Jentera Melaka

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 294 hits
agendaily com27 10 2021Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menyerahkan kuasa kepada rakan karibnya Datuk Sri Najib Razak yang mendapat RM114 juta untuk mengendalikan parti ketika ketiadaannya Jentera UMNO dan Barisan Nasional sangat...
Orang Melaka Jangan Lupa Dasar Politik Cash Is King Inilah Peluang Besar Bagi Orang Melaka Jangan Tertinggal Sampan

Orang Melaka Jangan Lupa Dasar Politik Cash Is King Inilah Peluang Besar Bagi Orang Melaka Jangan Tertinggal Sampan

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 221 hits
Sekurang kurangnya motorsikal Jangan terima basikal Basikal untuk orang Afrika atau Bangladesh Sekurang kurangnya RM1000 satu kepala Jangan happy dengan RM50 atau RM300 atau satu botol minyak masak dengan 5kg beras gred koman Artikel ini ad...
Awani Ringkas Isteri Ugut Suami Ambil Wang Tunai Rm13 000

Awani Ringkas Isteri Ugut Suami Ambil Wang Tunai Rm13 000

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 169 hits
SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini Social Media FACEBOOK https www facebook com astroawani TWITTER https twitter com 501Awani INSTAGRAM htt...
Satu Hari Satu Malam Di Pantai Pengkalan Balak Melaka

Satu Hari Satu Malam Di Pantai Pengkalan Balak Melaka

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 1352 hits
Alhamdulillah kerajaan telah mengumumkan pembukaan semula sempadan negeri pada 11 Oktober 2021 selepas hampir 2 tahun kita rakyat Malaysia berperang dengan pandemik COVID 19 namun masih tertakluk kepada warganegara yang sudah lengkap 2 dos ...
10 000 Take Melaka River Cruise Since Reopening Of Tourism Sector

10 000 Take Melaka River Cruise Since Reopening Of Tourism Sector

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 265 hits
A new package allowing Melaka River Cruise commuters to make pit stops at 14 jetties will be launched soon MELAKA Some 10 000 visitors went on the Melaka River Cruise within 14 days after the state opened its tourism sector following its tr...
Melaka River Cruise Terima 10 000 Pengunjung Selepas Dibuka Semula

Melaka River Cruise Terima 10 000 Pengunjung Selepas Dibuka Semula

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 166 hits
MELAKA Melaka River Cruise menerima kira kira 10 000 pengunjung dalam tempoh 14 hari selepas sektor pelancongan negeri itu dibuka kepada pelancong tempatan susulan peralihan Melaka ke Fasa Tiga Pelan Pemulihan Negara mulai 1 Oktober lalu Ke...
Prn Melaka Pn Kekal Ketengah Calon Muda Guna Satu Lambang

Prn Melaka Pn Kekal Ketengah Calon Muda Guna Satu Lambang

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 267 hits
agendaily com30 10 2021Pengerusi Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin Pengerusi Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin memberi jaminan calon muda yang akan diketengah gabungan itu bagi menghadapi Pilihan Raya Negeri Melaka 20 No...
Jangan Fitnah Dan Jangan Kompaun Najib Beliau Di Melaka Kerana Bercuti Bukannya Berkempen

Jangan Fitnah Dan Jangan Kompaun Najib Beliau Di Melaka Kerana Bercuti Bukannya Berkempen

papar berkaitan - pada 31/10/2021 - jumlah : 221 hits
Dikesan setakat ini sebagai pemimpin yang paling sibuk bertemu pengundi menjelang PRN Melaka 20 November depan bekas Perdana Menteri Najib Razak rupa rupanya sedang bercuti di negeri tersebut Hari ini beliau dilaporkan berada di kawasan Tan...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Taman Tema Genting Highland

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan