Saifuddin Tak Diketepi Atau Turun Pangkat Kata Penganalisis



Oh Ei Sun berkata parti mungkin melihat Fuziah Salleh lebih lantang berbanding Saifuddin Nasution Ismail, yang mengekalkan jawatan penting dalam parti, PH dan kerajaan.
(FMT) – Penganalisis politik tidak melihat tindakan Saifuddin Nasution Ismail yang melepaskan jawatan setiausaha agung PKR menunjukkan wujudnya keretakan antara beliau dan presiden parti Anwar Ibrahim.
Oh Ei Sun dari Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura percaya pelantikan bekas Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Salleh ke jawatan itu hanyalah ‘perubahan rutin’ dalam parti, bertujuan memberi peranan lebih menonjol kepada pemimpinnya.
“Saifuddin sentiasa menjadi pengikut setia Anwar dan dia mematuhi keputusan Anwar. Tiada khabar angin keretakan antara Saifuddin dan Anwar.
“Saya tidak fikir Saifuddin sengaja diketepikan. Cuma parti itu perlu menyegarkan diri, sebagai contoh, dengan setiausaha agung yang berpotensi lebih lantang, jika prestasi Fuziah semasa saga Lynas sebelum ini ada petunjuk,” katanya kepada FMT.
Begitu juga, Azmi Hassan dari Akademi Nusantara yang tidak melihat tindakan itu sebagai penurunan pangkat bagi Saifuddin memandangkan beliau telah mengekalkan jawatannya sebagai setiausaha agung Pakatan Harapan (PH).
Namun begitu, beliau terkejut melihat Saifuddin, menteri dalam negeri, melepaskan jawatan penting dalam parti.
Azmi percaya perubahan itu bertujuan untuk memperkukuh dan memperkemas jentera PKR di peringkat akar umbi.
PKR mengumumkan perubahan itu pada Sabtu, menunjukkan bahawa Saifuddin kekal sebagai setiausaha agung PH, ahli biro politik PKR, dan ahli Majlis Perundingan Pimpinan Kerajaan Perpaduan.
Pertama kali dilantik sebagai setiausaha agung PKR pada 2010, Saifuddin, 60, berkhidmat sebagai Ahli Parlimen Machang dari 2008 hingga 2013, tetapi kehilangan kerusi itu pada pilihan raya 2013.
Beliau memenangi kerusi Parlimen Kulim-Bandar Baharu lima tahun kemudian, tetapi kalah pada PRU15 pada 2022 kepada Roslan Hashim dari Bersatu, yang memperoleh majoriti 13,061 undi.
Bekas ketua Pemuda Umno itu pernah bersaing untuk jawatan timbalan presiden PKR beberapa bulan sebelum itu, tetapi tewas kepada Rafizi Ramli, selepas itu beliau dilantik semula sebagai setiausaha agung parti.
Sementara itu, Oh dan Azmi mengharapkan Saifuddin akan terus berkhidmat dalam Jemaah Menteri Anwar walaupun tidak lagi memegang jawatan kanan dalam PKR.
Azmi tidak menjangkakan Fuziah, timbalan menteri perdagangan dalam negeri dan kos sara hidup, akan dinaikkan ke jawatan yang lebih kanan dalam Jemaah Menteri walaupun Oh meramalkan ia pasti akan berlaku pada satu masa nanti.
“Ini selaras dengan mempromosikan lebih ramai pemimpin parti wanita,” kata Oh.
Beliau berkata sebarang kenaikan pangkat untuk Fuziah tidak mungkin mempertaruhkan Saifuddin dan penyokong setia Anwar itu berkemungkinan mengekalkan kerusi dalam Jemaah Menteri.
Bulan lalu, FMT memetik dua sumber sebagai berkata satu lagi rombakan Jemaah Menteri dijangka berlaku dengan seorang menteri dari PKR akan dipindahkan ke kementerian lain atau digugurkan.
Seorang menteri besar dikhabarkan bakal menjawat jawatan menteri, satu langkah yang telah diperkatakan sebelum rombakan awal yang berlaku pada Disember tahun lepas.
The post Saifuddin tak diketepi atau ‘turun pangkat’, kata penganalisis appeared first on Malaysia Today.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2024/09/19/saifuddin-tak-diketepi-atau-turun-pangkat-kata-penganalisis/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mou Baru Terima Draf Dah Diriuhkan Di Luar Kata Saifuddin

Mou Baru Terima Draf Dah Diriuhkan Di Luar Kata Saifuddin

papar berkaitan - pada 19/9/2024 - jumlah : 79 hits
malaysiakini comDiterbitkan Sep 19 2024 9 35 AMKetua Setiausaha PH Saifuddin Nasution Ismail hari ini menceritakan kembali bagaimana gabungan itu semasa menjadi pembangkang berjaya memeterai memorandum persefahaman dengan kerajaan yang dike...
Pas Hadi Tandus Idea Pada Muktamar Kata Saifuddin

Pas Hadi Tandus Idea Pada Muktamar Kata Saifuddin

papar berkaitan - pada 18/9/2024 - jumlah : 59 hits
freemalaysiatoday com 17 Sep 2024Ketua setiausaha PH itu berkata muktamar part itu jadi medan kemuncak politik kebencian dan maki hamun Saifuddin Nasution Ismail berkata hanya unsur cacian kebencian dan angan angan dihidangkan pemimpin PAS ...
Pertembungan Akmal Kok Untungkan Umno Kata Penganalisis

Pertembungan Akmal Kok Untungkan Umno Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 12/9/2024 - jumlah : 66 hits
malaysiatoday com12 Sep 2024Penganalisis berkata pertembungan antara ketua Pemuda Umno dan naib pengerusi DAP pamer bahawa Umno sedia berselisih dengan DAP Penganalisis percaya perbalahan antara Dr Akmal Saleh dan Teresa Kok tidak akan gang...
Di Sebalik Tekanan Muhyiddin Dijangka Kekal Presiden Bersatu Kata Penganalisis

Di Sebalik Tekanan Muhyiddin Dijangka Kekal Presiden Bersatu Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 6/9/2024 - jumlah : 75 hits
Muhyiddin Yassin berdepan tekanan apabila didakwa di mahkamah kerana menghasut selain kritikan kekalahan Bersatu pada PRK Nenggiri PETALING JAYA Penganalisis politik berpendapat tekanan dihadapi Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin antaranya p...
Kartel Dalam Sektor Pertanian Mesti Ditamatkan Kata Pm

Kartel Dalam Sektor Pertanian Mesti Ditamatkan Kata Pm

papar berkaitan - pada 15/9/2024 - jumlah : 70 hits
PERDANA Menteri Anwar Ibrahim menegaskan amalan kartel dalam sektor pertanian negara mesti dihentikan serta merta menurut laporan Bernama Anwar berkata sistem lapuk mengimport benih melalui kartel dan monopoli mesti dihentikan dan keputusan...
Dap Perguna Parti K Jaan Untuk Capai Deklarasi Setapak Kata Sanusi

Dap Perguna Parti K Jaan Untuk Capai Deklarasi Setapak Kata Sanusi

papar berkaitan - pada 14/9/2024 - jumlah : 67 hits
malaysiakini comMenteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor mendakwa parti parti dalam kerajaan perpaduan dipergunakan DAP untuk mencapai matlamat Deklarasi Setapak Mengkritik perjuangan parti parti kerajaan perpaduan yang tiada hala tuju ka...
Usaha Sarawak Tuntut Hak Bukan Anti Federalisme Kata Abang Johari

Usaha Sarawak Tuntut Hak Bukan Anti Federalisme Kata Abang Johari

papar berkaitan - pada 14/9/2024 - jumlah : 65 hits
USAHA Sarawak untuk menuntut haknya di bawah Perjanjian Malaysia 1963 tidak bertujuan untuk mencabar sistem persekutuan negara kata Premier Sarawak Abang Johari Openg pada persidangan Parlimen dan Dewan Undangan Negeri di Kuching Sarawak
Perlu Ada Pertimbangan Wajar Dalam Isu Halal Kata Kumpulan Perniagaan

Perlu Ada Pertimbangan Wajar Dalam Isu Halal Kata Kumpulan Perniagaan

papar berkaitan - pada 14/9/2024 - jumlah : 63 hits
KEPUTUSAN sama ada untuk memohon sijil halal harus diserahkan kepada pengendali restoran dan bukan di tangan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia kata sebuah kumpulan perniagaan Presiden Persatuan Perniagaan India Johor P Sivakumar berkata me
Filem Reeza Gtr

Ringgit Opens Slightly Lower Against Us Rises Vs Other Major Currencies

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur

Demam Denggi Demam Panas Yang Tiba Tiba

Kl Bird Park

4 Resipi Sarapan Mudah Boleh Masak Guna Air Fryer Je

Zus Coffee With Ceo Latte

Generate Unique Brand Names


echo '';
Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral


Cengkih Rempah Berharga Dengan Manfaat Kesihatan

Novendy Chen Sosok Anak Siantan Pontianak Yang Menjadi Co Founder Olsera

How Precision Mold Components Improve Manufacturing Accuracy In The Electronics Industry

Dua Anggota Polis Digantung Kerja Berkaitan Kes Ketum Dadah

Ni Namanya Hate Stalking

Pendakwaan Sangat Bergantung Pada Keterangan Dengar Cakap Kata Peguam Najib