Di Sebalik Tekanan Muhyiddin Dijangka Kekal Presiden Bersatu Kata Penganalisis


 
Muhyiddin Yassin berdepan tekanan apabila didakwa di mahkamah kerana menghasut selain kritikan kekalahan Bersatu pada PRK Nenggiri. (Gambar Bernama)
PETALING JAYA: Penganalisis politik berpendapat tekanan dihadapi Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin antaranya pendakwaan berkaitan hasutan dan kekalahan memalukan pada PRK Nenggiri, tidak akan mengubah ‘pelan kompromi’ menjelang pemilihan parti itu bulan depan.
Mengikut rancangan itu, Muhyiddin akan kekal sebagai presiden manakala Setiausaha Agung Hamzah Zainudin ‘naik pangkat’ kepada timbalan presiden manakala Ahmad Faizal Azumu turun selangkah menjadi naib presiden bersama dua penyandang Radzi Jidin serta Ronald Kiandee.
Mazlan Ali dari Universiti Teknologi Malaysia berkata, Muhyiddin akan terus diberi mandat memimpin Bersatu kerana dilihat tiada pemimpin lain mampu menggantikannya sebagai teras kekuatan parti ketika ini.

Muhyiddin masih berpengaruh dan itu tak halang beliau (kekal presiden) kecuali selepas mahkamah memutuskan beliau bersalah. Lagipun, beberapa kes pendakwaan di mahkamah pernah dihadapinya sebelum ini dan tak menghalang pun, katanya kepada FMT.Beliau berkata, langkah mengekalkan kepimpinan Muhyiddin juga penting dalam mengelakkan pergolakan besar parti memandangkan wujud ramai pemimpin pelapis yang masing-masing mempunyai pengaruh.
Muhyiddin yang juga pengerusi Perikatan Nasional didakwa di Mahkamah Sesyen Gua Musang pada 27 Ogos lalu mengikut Akta Hasutan 1948 kerana mengeluarkan perkataan menghasut pada kempen PRK Nenggiri.
Kenyataan menghasut pada 14 Ogos itu mengenai dakwaan beliau yang tidak dijemput oleh Yang di-Pertuan Agong selepas PRU15 bagi mengangkat sumpah sebagai perdana menteri walaupun dikatakan mempunyai 115 sokongan daripada 222 Ahli Parlimen pada masa itu.
Selain itu, turut timbul kritikan terhadap strategi Bersatu yang diketuainya sehingga kalah pada PRK Nenggiri, kerusi dirampasnya daripada Umno ketika PRN Kelantan Ogos tahun lalu.
Felo Majlis Profesor Negara, Azmi Hassan, pula berpandangan setakat ini tidak nampak sebarang isyarat yang Muhyiddin akan turun dari kerusi presiden Bersatu.
Katanya, ini kerana ramai pemimpin dan ahli Bersatu masih beranggapan pendakwaan itu bermotifkan politik.

Jadi isu ini tak akan mengubah strategi Bersatu mengekalkan Muhyiddin sebagai presiden dan juga Hamzah sebagai timbalan presiden, katanya. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2024/09/di-sebalik-tekanan-muhyiddin-dijangka.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ph Perlukan Bn Di Sebalik Cita Cita Umno Kata Penganalisis

Ph Perlukan Bn Di Sebalik Cita Cita Umno Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 26/8/2024 - jumlah : 255 hits
freemalaysiatoday com 26 Aug 2024PH sedar ia mungkin tidak memiliki kekuatan untuk membentuk majoriti kerusi tanpa sokongan BN serta Sabah dan Sarawak menurut penganalisis Di sebalik cita cita Umno untuk menjadi parti dominan Pengerusi PH A...
Pertembungan Akmal Kok Untungkan Umno Kata Penganalisis

Pertembungan Akmal Kok Untungkan Umno Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 12/9/2024 - jumlah : 65 hits
malaysiatoday com12 Sep 2024Penganalisis berkata pertembungan antara ketua Pemuda Umno dan naib pengerusi DAP pamer bahawa Umno sedia berselisih dengan DAP Penganalisis percaya perbalahan antara Dr Akmal Saleh dan Teresa Kok tidak akan gang...
Muhyiddin Perjuangan Bersatu Pertahan Hak Bumiputera Islam Dilabel 3r

Muhyiddin Perjuangan Bersatu Pertahan Hak Bumiputera Islam Dilabel 3r

papar berkaitan - pada 9/9/2024 - jumlah : 72 hits
malaysiakini comDiterbitkan Sep 8 2024 8 15 PMPerjuangan Bersatu untuk mempertahankan hak bumiputera dan kedudukan Islam sebagai agama persekutuan tanpa mengganggu hak etnik dan agama lain dilabelkan sebagai kesalahan 3R kata Muhyiddin Yass...
Muhyiddin Expected To Retain Bersatu Presidency Despite Problems Say Analysts

Muhyiddin Expected To Retain Bersatu Presidency Despite Problems Say Analysts

papar berkaitan - pada 6/9/2024 - jumlah : 91 hits
Mazlan Ali says there does not appear to be any likely successor for now while Azmi Hassan notes that many view Muhyiddin Yassin s sedition charge as being politically motivated Political analysts believe that Bersatu president Muhyiddin Ya...
Tarik Balik Kenyataan Sijil Halal Dan Mohon Maaf Kata Pemuda Bersatu

Tarik Balik Kenyataan Sijil Halal Dan Mohon Maaf Kata Pemuda Bersatu

papar berkaitan - pada 7/9/2024 - jumlah : 92 hits
suaramerdeka 7 September 2024PEMUDA Bersatu meminta Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok membuat permohonan maaf dan menarik balik kenyataannya mengenai pensijilan halal untuk semua premis makanan yang tidak menghidangkan daging babi atau alkoh...
Berani Buat Berani Tanggung Kata Anwar Kepada Muhyiddin

Berani Buat Berani Tanggung Kata Anwar Kepada Muhyiddin

papar berkaitan - pada 30/8/2024 - jumlah : 98 hits
Berani buat berani tanggung kata Anwar kepada Muhyiddin ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be zRJ4eB5XoHk src in org https www youtube com embed zRJ4eB5XoHk wmode transparent rel 0 feature oembed src in mod https www y...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Mengajar Kaedah Asas Memasak Untuk Anak

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Lirik Lagu Dusta Ukays

Makanan Yang Meredakan Emosi

Valdy Nyonk Mengapa Kau Berubah Chord

Chella Julia Enda Sanggup Agi Chord

Nota Grammar Paling Mudah

4 Resipi Sarapan Mudah Boleh Masak Guna Air Fryer Je