Resepi Pulut Kuning Kari Ayam Sedap Tak Hingat


Pulut kuning kebiasaannya aku masak bersama rendang tapi kali ini aku nak buat pulut kuning bersama kari ayam. Lari dari kebiasaaan yang biasa aku buat pulut kuning. Buat kari ayam pekat sikit dan di cicah bersama pulut kuning mestilah sedap tak hingat. Anak-anak dan en, suami suka apabila aku masak juadah ini... huiii!!!
Resepi Pulut Kuning Kari Ayam Sedap Tak Hingat...
Satu pagi minggu yang indah bermulalah aku membikin pulut kuning kari ayam ini. Aku buat masakan pulut ini menggunakan beras pulut susu. Jadi tak payah rendam lama sampai semalaman. Rendam sejam dua pulut susu bersama  serbuk kunyit dan sekeping asam keping sahaja sudah boleh di kukus. 


Sementara merendam pulut susu aku mula menggodek memasak lauk kari ayam. Rendam pulut waktu pagi, Sebelum masuk waktu tengahari dah siap masak rendang ayam. Selepas itu aku mula mengukus pulut kuning. Aku biasanya kukus pulut kuning sebanyak dua kali. Kukus macam biasa kali pertama ada kukus bersama santan untuk kali kedua. Lembut dan lemak secukup rasa pulut kuning yang aku masak ini...huhu!
Resepi Pulut Kuning Kari Ayam Sedap Tak Hingat...
Pulut Kuning
Bahan:3 cawan beras pulut1 cawan santan pekat1 sudu kecil garamSedikit serbuk kunyit dan asam keping(Untuk merendam pulut)
Cara membuat pulut kuning:
Pulut di bersihkan dan di rendam selama sekurang-kurangnya 2 jam bersama serbuk kunyit dan asam keping.
Setelah itu cuci bersih pulut dari air kunyit dan asam keping dan kukus selama 10 minit.
Keluarkan pulut dari kukusan, terus gaul dengan santan yg telah di campur garam. Kacau sebati sehingga santan meresap kedalam pulut. Kukus lagi selama 10 minit. Selepas itu pulut kuning siap untuk di hidangkan bersama kari ayam.
Kari Ayam
1 ekor ayam 4 biji kentang 1 biji tomato 2 cawan santan  1 paket serbuk kari ayam 1 sudu besar cili giling 1 sudu kecil pes asam jawa 7 biji bawang merah 5 ulas bawang putih  3 inci halia 3 tangkai daun kari 1 kulit kayu manis 2 bunga lawang 3 bunga cengkih 2 buah pelaga 1 cawan air  2 sudu  makan air tepung jagung  - ( 2 sudu makan air campur 1 sudu makan tepung jagung) Garam dan gula secukup rasa 1/4 dari seketul kiub ayam (jika suka) Minyak masak secukupnya   Cara membuat kari ayam:
Ayam di potong kecul dan di bersihkan. Kentang di buang kulit dan di belah empat atau enam. Tomato juga di belah empat. Bawang merah, bawang putih dan halia di tumbuk lumat.
Seterusnya panaskan minyak masak di dalam periuk dan tumis rempah 4 serangkai iaitu bunga lawang, bungan cengkih, kulit kayu manis dan buah pelaga. Apabila naik wangi, masukkan bahan yang di tumbuk lumat. 
Apabila bahan di periuk menunjukkan tanda kekuningan, masukkan cili giling. Kacau sampai hampir garing dan masukkan serbuk kari. Selepas itu terus masukkan secawan air dan pes asam jawa. Masukkan juga kentang.
Renihkan sehingga serbuk kari betul-betul masak dan pecah minyak. Setelah itu masukkan santan dan biarkan mendidih sebentar. Seterusnya masukkan ayam. Setelah ayam masak dan subi kentang betul-betul empuk, masukkan kiub ayam(jika suka) dan perasakan dengan garam dan gula.
Setelah itu, masukkan air tepung jagung dan tomato. Tunggu sehingga kari menjadi pekat dan tomato mennjukkan tanda hampir tanggal kulit luarnya, bolehlah di angkat dan di hidangkan bersama pulut kuning.
Berselera anak-anak dan en. suami makan di suatu tengahari minggu yang indah ini hasil godekkan aku dari awal pagi. Seronok tengok diorang makan. Aku yang tengah menjaga diet pemakanan ini dah rasa cukup kenyang di buatnya. Buat sendiri dari membeli boleh makan ulang banyak kali samapi ke petang oleh anak-anak. Kalau membeli sebekas dua sekejap saja dah habis licin... hehe!
Nak dapatkan pelbagai resepi dan informasi di blog ini, klik SINI
p/s: Sedap tak hingat dan lazat memikat pulut kuning kari ayam ni, kata anak-anak... haihh!!!

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.huhahuhajerr.com/2020/07/resepi-pulut-kuning-kari-ayam-sedap-tak-hingat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resepi Nugget Ayam Tempura Homemade Yang Sedap Anak Makan Confirm Berpinggan Pinggan

Resepi Nugget Ayam Tempura Homemade Yang Sedap Anak Makan Confirm Berpinggan Pinggan

papar berkaitan - pada 2/8/2020 - jumlah : 416 hits
Makanan makanan berproses selalu dikhuatiri kita cara pembuatannya Bimbang anak terlebih pengambilan bahan perasa garam dan bahan pengawet apa kata kita belajar sediakan sendiri di rumah bersama anak anak Sedap pun sedap Menu yang dikongsik...
Rajin Buat Resepi Macaroni Bakar Simple Dan Sedap

Rajin Buat Resepi Macaroni Bakar Simple Dan Sedap

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 420 hits
Cara Buat Macaroni Bakar Simple dan Sedap Haiiii sayang sayang semua Sihat ke Macam mana korang adapt life dengan
Resepi Cream Cheese Brownies Yang Senang Dan Paling Sedap

Resepi Cream Cheese Brownies Yang Senang Dan Paling Sedap

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 642 hits
Ramai pembaca blog saya ni ialah penggemar brownies Boleh kata setiap hari ada je yang mencari cari resepi brownies saya Oleh sebab ramai yang suka brownies kali ni saya nak kongsikan pulak resepi cream cheese brownies Yang ni lagi sedap ta...
Resepi Ayam Buttermilk

Resepi Ayam Buttermilk

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 422 hits
Resepi Ayam Buttermilk Mama nak share Resepi Ayam Buttermilk di blog mama ni Sedap dan lemak lemak ayam buttermilk ni kan Kalau nak bagi budak makan boleh kurangkan cili api atau takyah masukkan pun takpe Tapi kalau kalau ada rasa pedas bar...
Resepi Sihat Ayam Goreng Tanpa Minyak Menggunakan Air Fryer

Resepi Sihat Ayam Goreng Tanpa Minyak Menggunakan Air Fryer

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 582 hits
Hari ini aku nak kongsi yang resepi sihat mengunakan air fryer Maklumlah sekarang ini aku tengah menjaga permakanan Antara yang aku sedang praktikkan adalah kurangkan makanan yang terlebih manis dan terlebih masin Dan teknik memasak pula ak...
Resepi Udang Kari Goreng Cili Kering

Resepi Udang Kari Goreng Cili Kering

papar berkaitan - pada 26/7/2020 - jumlah : 307 hits
AssalamualaikumResepi Udang Kari Goreng Cili Kering Waktu pagi macam nie memang akan kerap fikir nak masak apa untuk lunch Betul tak Aku pun sama masa zaman belajar duduk rumah sewa Bila weekend je pagi hari cenggini tengah breakfast pun da...
12 Resepi Masakan Telur Sedap Yang Sesuai Untuk Bajet Berjimat Cermat

12 Resepi Masakan Telur Sedap Yang Sesuai Untuk Bajet Berjimat Cermat

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 592 hits
Bila sebut lauk telur teringat masakam telur yang aku masak hampir setiap hari waktu zaman meleset kehidupan kami sekeluarga dulu dulu Masa tu hanya masakan telur saja yang sentiasa menjadi hidangan yang mampu aku sediakan untuk juadah maka...
Resepi Rempeyek Kacang Yang Sedap Dan Rangup Tak Pakai Acuan

Resepi Rempeyek Kacang Yang Sedap Dan Rangup Tak Pakai Acuan

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 551 hits
RESEPI REMPEYEK KACANG YANG SEDAP DAN RANGUP TAK PAKAI ACUAN Dah dekat sebulan tepung beras yang suami beli tapi langsung tak guna pun Risau pulak kalau sampai tarikh luput nya nanti kan dah rugi Jadi saya rasa nak buat kuih rempeyek je la ...
Resepi Mango Cheesecake Sedap Ala Kula Cakes

Resepi Mango Cheesecake Sedap Ala Kula Cakes

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 689 hits
Ingat tak cerita saya JJCM ke Kuantan sebelum ini Itu adalah saat di mana pertama kali saya singgah makan di Ia juga merupakan pengalaman pertama saya merasai mango cheesecake dalam hidup saya Disebabkan saya tak berapa suka cheese jadi keb...
Transforming Malaysia S Healthcare Financing System

Twinboss The Story Of Irwann Cheng S Twin Engine Yamaha Rxz

Bulan Malaysia Sihat Sejahtera 2024 Tarikh Senarai Aktiviti

Legoland Nagoya Travel Guide

Happy168 Happy168 Asia 29 2567 Happy168 168 Top 35 By Princess

Hyatt Alila Bangsar Kuala Lumpur Best Hotel Ever

Linkin Park The Emptiness Machine Chord

Autism Walkathon Melaka 2024


echo '';
Hamba Laut Masalah Perhambaan Asia Tenggara Yang Meruncing

Biodata Bella Khan Bella Khann Personaliti TikTok Founder Produk Vigorous Hair Tonic

Bagaimana Perkongsian Ilmiah Media Sosial Buatkan Kita Semakin Kurang Cerdik

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Pinjaman Syurga Slot Akasia TV3

Kini Kembali Ini Butiran Info Gegar Vaganza 2024 Musim 11


Mengapa Hadi Tidak Bekerjasama Dengan Anwar

Lunch Spicy Buttermilk Chicken Rice Di Bite N Sip Alor Setar

Sedapnya Makan Pizza Wagyu By Chef Jofliam

Budoxe The Dark Knight

Kedah Air Melimpah Di Kedah Empat Kampung Dilanda Banjir Kilat

Budak Didakwa Bawa Ipad Pada 1941