Rasulullah Saw Mengajar Kita Cara Sujud Sahwi Sebagai Salah Satu Cara Menutup Kekurangan Kita



Kita sebagai hamba Allah yang lemah memiliki banyak kekurangan. Kita tak akan terlepas dari sifat lupa atau leka walaupun ketika beribadah kepadaNya. Sujud sahwi adalah cara untuk menutup kekurangan dalam solat fardhu.
HUKUM SUJUD SAHWI
Sahwi bererti lupa. Menurut Imam merangkap Penolong Pengarah Pembinaan Sakhsiah Masjid Negara, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Mohd Zuhairee Mohd Yatim, sesuai dengan namanya, sujud sahwi ini dilakukan adalah untuk menampung beberapa jenis kesalahan yang dibuat ketika solat akibat lalai atau terlupa. Antara kesalahannya adalah terlupa melakukan salah satu sunat ab’adh, iaitu tahiyat awal dan doa qunut.
Hal ini adalah berdasarkan hadis daripada al-Mughirah bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Apabila salah seorang kamu berdiri sesudah dua rakaat tetapi ia belum sampai sempurna berdiri, maka hendaklah ia duduk kembali (untuk tasyahud pertama) tetapi jika ia sudah berdiri dengan sempurna, maka jangan ia duduk kembali dan hendaklah ia sujud dua kali (Sujud Sahwi)”. (Riwayat Ahmad)
Selain itu, ia juga dianjurkan sekiranya kita berasa ragu-ragu terhadap bilangan rakaat.
Dari Abu Sa’id al-Khudri RA, di mana Rasulullah SAW bersabda:
إِذَا شَكَّ أَحَدُكُمْ فِـيْ صَلاَتِهِ فَلَمْ يَدْرِ كَمْ صَلَّى؟ ثَلاَثًا أَوْ أَرْبَعًـا؟ فَلْيَطْرَحِ الشَّكَّ وَلْيَبْنِ عَلَى مَـا اسْتَيْقَنَ ثُمَّ يَسْجُدُ سَجْدَتَيْنِ قَبْلَ أَنْ يُسَلِّمَ. فَإِنْ كَـانَ صَلَّى خَمْسًا شَفِعْنَ لَهُ صَلاَتُهُ، وَإِنْ كَانَ صَلَّى إِتْمَامًا ِلأَرْبَعٍ كَانَتَا تَرْغِيْمًا لِلشَّيْطَانِ.
“Jika salah seorang di antara kamu ragu dalam solatnya sehingga dia tidak tahu berapa rakaat yang telah dia lakukan, tiga rakaat atau empat rakaat. Maka hendaklah ia tepis keraguan itu dan ikutilah yang dia yakini. Setelah itu, hendaklah dia sujud dua kali sebelum salam. Jika ternyata dia mengerjakan lima rakaat, maka dia telah melengkapkan solatnya. Namun, jika dia mengerjakan empat rakaat, maka dua sujud tadi adalah penghinaan bagi syaitan.” (Hadis Riwayat Muslim, Abu Dawud, An-Nasa’i RA)
Sujud sahwi hukumnya adalah sunat. Ini bermakna, tidaklah batal solat seseorang jika tidak dilakukan.
CARA SUJUD SAHWI YANG LENGKAP
Walaupun hukumnya sunat, eloklah kita melakukannya apabila perlu. Ini kerana, cara sujud sahwi sebenarnya amat mudah, iaitu seperti berikut:
1. NIAT
Sujud sahwi perlu diniat terlebih dahulu pada penghujung rakaat terakhir. Sesudah tahiyat akhir, sebelum memberi salam, takbir dan sujud dengan lafaz sujud sahwi.
(Menurut kuliah Ustaz Don Daniyal, jika kita sudah berniat mahu melakukan sujud sahwi, duduk tahiyat akhir seeloknya dalam keadaan duduk antara dua sujud.)
2. SUJUD
Lafaz ini dibacakan 3 kali dalam sujud sahwi:
سُبْحَانَ مَنْ لاَ يَنَامُ وَلاَيَسْهُوْ
Subhana Man Laa Yanaamu Walaa YasHuu
Maksudnya: Maha suci Allah, zat yang tidak pernah tidur dan tidak pernah lupa
3. DUDUK ANTARA DUA SUJUD
Selepas membaca lafaz tersebut, bangun daripada sujud dan duduk dalam posisi di antara dua sujud, sama seperti yang biasa kita lakukan dalam solat. Bacaan juga sama seperti duduk antara dua sujud.
4. SUJUD SEKALI LAGI
Sesudah itu duduk kembali pada posisi duduk di antara dua sujud dan lakukan sujud sahwi sekali lagi. Kemudian duduk dalam keadaan tahiyat akhir dan beri salam seperti biasa (tak perlu mengulang bacaan tahiyat akhir sekali lagi).
BAGAIMANA KALAU TERTINGGAL PERBUATAN YANG TERMASUK DALAM RUKUN SOLAT?
Setakat ini, kita dijelaskan bahawa kita digalakkan melakukan sujud sahwi apabila kita terlupa sesuatu perbuatan sunat ab’adh, iaitu doa qunut atau tahiyat awal yang tidak termasuk dalam 13 rukun solat.
Jadi, apakah yang sepatutnya kita lakukan jika kita terlupa melakukan perkara yang termasuk dalam rukun (contohnya membaca al-fatihah atau rukuk)?
Menurut kuliah ini, kita tidak boleh menggantikan perkara yang tertinggal tadi dengan sujud sahwi semata-mata. Contohnya, kita terlupa membaca al-fatihah pada rakaat ketiga dalam solat maghrib. Maka, kita perlu membaca al-fatihah yang tertinggal tadi dengan cara mengulang rakaat ketiga secara keseluruhannya (kerana rakaat ketiga tadi tidak dikira sempurna). Sebelum mengakhiri solat, barulah kita melakukan sujud sahwi.
HIKMAH SUJUD SAHWI
Sujud sahwi sangat dituntut untuk membaiki solat kita yang ce la. Allah yang Maha Penyayang masih boleh menerima ibadah kita walaupun ada ca cat ce lanya.
Segala amalan yang dituntut dalam Islam pasti ada hikmahnya. Dalam perihal sujud sahwi, kita sebagai hamba banyak kekurangannya. Maka, Rasulullah SAW mengajar kita cara sujud sahwi sebagai salah satu cara menutup kekurangan kita.
Kita sebagai hamba perlu segera memohon keampunan kepada Allah jika khilaf. Hanya kepada Allah tempat kita bersujud dan memohon keampunan atas kealpaan kita.
Semoga amal ibadat kita diterima oleh Allah.
 
Sumber: https://sahabatsurgaku.com
The post Rasulullah SAW Mengajar Kita Cara Sujud Sahwi Sebagai Salah Satu Cara Menutup Kekurangan Kita appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/rasulullah-saw-mengajar-kita-cara-sujud-sahwi-sebagai-salah-satu-cara-menutup-kekurangan-kita/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tingkatkan Inklusi Keuangan Salah Satu Cara Paling Efektif Dengan Dompet Digital

Tingkatkan Inklusi Keuangan Salah Satu Cara Paling Efektif Dengan Dompet Digital

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 319 hits
CEO DANA Vincent Iswara menyebut transaksi nontunai menggunakan dompet digital bisa berdampak positif dalam meningkatkan literasi dan inklusi keuangan masyarakat
Rupanya Selama Ni Kita Salah Kupas Delima Lelaki Tunjuk Cara Potong Delima Ekspres Jadi Bualan Satu Dunia

Rupanya Selama Ni Kita Salah Kupas Delima Lelaki Tunjuk Cara Potong Delima Ekspres Jadi Bualan Satu Dunia

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 708 hits
Buah delima pada waktu ini semakin dikenali oleh ramai orang berikutan permintaan tinggi terhadap buah yang mempunyai pelbagai khasiat ini Antara khasiat yang dimaksudkan ialah buah delima dapat membantu untuk menghilangkan obesiti lemak ba...
3 Cara Malaysia Atasi Asap Kiriman Dari Indonesia Salah Satunya Ditiup Kembali Gimana Caranya

3 Cara Malaysia Atasi Asap Kiriman Dari Indonesia Salah Satunya Ditiup Kembali Gimana Caranya

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 316 hits
Gara gara kebakaran hutan dan lahan di Indonesia negara tetangga sampai ikutan repot Malu nggak sih
Tuduh Gabungan Umno Pas Sebagai Rasis Satu Tuduhan Jahat Tunggu 14 Sept Ini Dr Shamsul

Tuduh Gabungan Umno Pas Sebagai Rasis Satu Tuduhan Jahat Tunggu 14 Sept Ini Dr Shamsul

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 248 hits
Ketua Penerangan UMNO Malaysia Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah berkata kenyataan Pengerusi Pakatan Harapan Tun Dr Mahathir Mohamad kononnya gabungan UMNO dan PAS akan menjurus kepada perkauman dan rasis adalah satu tuduhan yang sangat jahat ...
Cara Terbaik Mengajar Anak Kecil Anda Bertudung

Cara Terbaik Mengajar Anak Kecil Anda Bertudung

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 1784 hits
Bagi wanita yang berhijab pastinya anda ingin anak anda turut sama menutup aurat Tetapi persoalannya bilakah masa paling sesuai untuk memperkenalkan rutin ini kepada anak anda Cara Terbaik Mengajar Anak Kecil Anda BertudungCredit Pic Ada se...
Tata Cara Sujud Syukur Yang Benar Lengkap Dengan Hukum Niat Dan Doa

Tata Cara Sujud Syukur Yang Benar Lengkap Dengan Hukum Niat Dan Doa

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 298 hits
Manusia tidak dapat hidup tanpa kasih sayang dan rahmat Tuhan Karenanya sudah sepantasnya kita senantiasa bersyukur kepada Allah SWT Syukur sebagai wujud dari rasa terima kasih dan bentuk penghambaan kepada Allah SWT Ada banyak cara dalam I...
Anak Autisme Bukan Satu Kekurangan Bukan Mudah Mulanya Catriona Kongsi Dalam Pa Ma Tv

Anak Autisme Bukan Satu Kekurangan Bukan Mudah Mulanya Catriona Kongsi Dalam Pa Ma Tv

papar berkaitan - pada 31/8/2019 - jumlah : 374 hits
Catriona Ross ibu kepada tiga cahaya mata iaitu Sephia Rania 9 tahun Jammal Raess 7 tahun dan Edruce Riyadh 4 tahun ini Aktres cantik kacukan Melayu Scotland Catriona Bahrin Ross mengakui ketiga tiga anak mempunyai karakter yang berbeza Ana...
Pantai Bukit Keluang Ke Pulau Rhu Menjadi Salah Satu Tarikan Di Besut Terengganu

Pantai Bukit Keluang Ke Pulau Rhu Menjadi Salah Satu Tarikan Di Besut Terengganu

papar berkaitan - pada 7/9/2019 - jumlah : 711 hits
Pantai Bukit Keluang Ke Pulau Rhu Menjadi Salah Satu Tarikan Di Besut Terengganu Assalamualaikum dalam salam sejahtera semua Alhamdulillah cuti merdeka baru baru ini Sha balik kampung di Besut Terengganu Kalau korang nak tahu apa yang palin...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord