Cara Terbaik Mengajar Anak Kecil Anda Bertudung



Bagi wanita yang berhijab, pastinya anda ingin anak anda turut sama menutup aurat. Tetapi persoalannya, bilakah masa paling sesuai untuk memperkenalkan rutin ini kepada anak anda?

Cara Terbaik Mengajar Anak Kecil Anda Bertudung
Credit Pic : SUMBER 
Ada sesetengah kanak-kanak, kecil-kecil lagi sudah bertudung. Memang comel !! Ada juga kanak-kanak yang mula memakai tudung atau hijab ketika memulakan zaman persekolahan mereka. Jadi yang manakah yang betul?

Cara Terbaik Mengajar Anak Kecil Anda Bertudung
Ada orang berkata, kanak-kanak kecil belum faham lagi erti dan kepentingan menutup aurat. Oleh sebab itu, anda sebenarnya boleh menentukan sendiri bilakah umur yang sesuai untuk anak anda mula memakai hijab. 

Sebaik-baiknya apabila anak anda sudah memahami perbezaan baik dan buruk, kerana ketika itu dia akan lebih bersedia dan memakai tudung dengan betul.

Perkara yang lebih penting dan mencabar adalah cara untuk anda memperkenalkan pemakaian hijab kepada si kecil.

Paling penting, anda tidak seharusnya memaksa atau menggunakan kekerasan jika dia enggan memakai hijab. Dia mungkin akan rasa terbeban dan mungkin akan terus mengelak. 

Di bawah ini adalah lima langkah yang anda juga perlu ikuti supaya anak anda dapat membiasakan diri dengan berhijab berdasarkan theasianparent :


1. Tunjukkan contoh teladan 

Sebagai ibu bapa, anda ialah contoh terbaik bagi anak kerana dia sentiasa memerhatikan tingkah laku anda. Apa sahaja yang anda buat, dia mungkin akan ikut.

Sehubungan itu, jika dia melihat anda berpakaian sopan dan menutup aurat, besar kemungkinan dia juga ingin berpakaian serupa.

Isyarat visual (visual cue) mampu mempengaruhi otak semua spesies termasuk manusia. Maksudnya sebarang idea yang dilihat akan mudah tertanam di dalam minda mereka, lebih-lebih lagi membabitkan anak kecil yang mudah dilentur.


2. Banyak bersabar

Mendidik anak memang mencabar kerana bukan semua anak kecil akan menerima ajaran anda dengan hati yang terbuka.

Ibu bapa perlu bersabar setiap kali ingin mengajar anak mereka sesuatu yang baru dan lakukannya selangkah demi selangkah. Dengan ini, si kecil akan betul-betul memahami kepentingannya.

Samalah juga dengan pengenalan hijab. Ambil masa anda hingga si kecil berasa cukup seronok dan dia sendiri yang memilih untuk memakai hijab.


3. Sirami anak dengan pujian

Berikan kata-kata perangsang bagi membantu anak anda lebih berminat untuk bertudung. Katakan yang dia kelihatan cantik, comel dan berseri-seri. Barulah dia lebih bersemangat!

Pada masa yang sama, anda perlu sentiasa mengingatkan dia mengenai hikmah di sebalik pemakaian hijab. Bukannya untuk tampak cantik sahaja!


4. Beli tudung yang anak suka

Anda juga perlu menyediakan pilihan tudung yang cukup menarik bagi meningkatkan minat si kecil terhadap pemakaian tudung

Sebagai seorang wanita, anda pasti suka melihat tudung-tudung yang ada dijual di pasaran. Pelbagai rekaan ada!

Samalah juga dengan kanak-kanak. Mereka juga ada cita rasa masing-masing, justeru beli tudung yang dia suka dan rasa selesa ketika memakainya supaya dapat memberi dorongan bagi si kecil untuk terus memakai hijab.


5. Sentuh emosi anak

Tidak seperti orang dewasa, hati kanak-kanak lebih mudah tersentuh. Kanak-kanak juga akan memberi tindak balas lebih terhadap emosi daripada kata-kata.

Ambil peluang ini untuk selami hati anak dan kuatkan idea pemakaian hijab dalam dirinya. Ada kemungkinan yang anak anda berasa terbeban apabila disuruh memakai hijab, selain mungkin juga dia diejek oleh rakan sebaya.

Tanya apa perasaannya ketika memakai tudung dan jelaskan kepadanya mengenai kepentingan menutup aurat.


SUMBER

Baca Juga : Cara Senaman Mudah Bagi Mengurangkan Tekanan Kemurungan



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dakcaii.blogspot.com/2019/09/cara-terbaik-mengajar-anak-kecil-anda.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Main Tepuk Amai Amai Dengan Anak Kecil Boleh Buat Tangannya Jadi Kuat

Main Tepuk Amai Amai Dengan Anak Kecil Boleh Buat Tangannya Jadi Kuat

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 169 hits
Pelbagai aktiviti perlu dilakukan untuk membantu perkembangan fizikal bayi untuk enam bulan pertama Melakukan aktiviti bersama si manja mampu memberi ruang yang baik untuk perkembangan mental dan fizikalnya Artikel Menarik Namun harus diing...
Kenapa Buat Macam Tu Ubah Cara Mak Ayah Tanya Soalan Pada Anak Lain Kesannya

Kenapa Buat Macam Tu Ubah Cara Mak Ayah Tanya Soalan Pada Anak Lain Kesannya

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 174 hits
Bukan hanya percakapan cara kita bertanya kepada anak anak juga memainkan peranan dalam membentuk peribadi anak anak kita Anak anak akan menjadi lebih takut untuk menjawab setiap pertanyaan bila mana diasak dengan soalan yang terlalu tegas ...
Cara Buat Bebola Kentang Inti Isi Ayam Sesuai Untuk Bekal Anak

Cara Buat Bebola Kentang Inti Isi Ayam Sesuai Untuk Bekal Anak

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 249 hits
Kalau boleh setiap hari kita nak bekalkan makanan untuk anak ke sekolah tetapi kadang kadang mati idea juga betulkan Ini RASA nak kongsikan menu Bebola kentang Inti Pop Corn Ayam mak mak jangan risau ini menu yang mudah sedap dan sihat Siap...
Cara Anak Buah Menteri Susi Cegah Stunting

Cara Anak Buah Menteri Susi Cegah Stunting

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 121 hits
Selama 2 hari 29 30 Agustus 2019 kemarin KKP memfasilitasi pelaksanaan Rapat Koordinasi Nasional Forikan untuk merumuskan program Forikan yang diharapkan bersinergi dan memperkuat program KKP dalam rangka mendukung program nasional penangan...
3 Cara Tukarkan Perniagaan Kecil Anda Menjadi Besar

3 Cara Tukarkan Perniagaan Kecil Anda Menjadi Besar

papar berkaitan - pada 31/8/2019 - jumlah : 115 hits
Sudah tentu perusahaan yang besar seperti pasaraya borong boleh memberikan harga yang lebih murah dan berpatutan berbanding perusahaan atau perniagaan yang kecil Sebagai peniaga kecil pasti anda sedar yang anda sentiasa terperangkap dengan ...
Kronologi Aulia Kesuma Coba Berbagai Cara Bunuh Suami Dan Anak Tiri Versi Polisi

Kronologi Aulia Kesuma Coba Berbagai Cara Bunuh Suami Dan Anak Tiri Versi Polisi

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 130 hits
Dengan dua cara itu Aulia akhirnya mempunyai cara lainnya Di mana memberikan obat tidur dan juga membekap kedua orang ini Di mana mendapatkan para eksekutor dari Lampung atas rekomendasi RD
Tips Ibu Ibu Ada Anak Kecil

Tips Ibu Ibu Ada Anak Kecil

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 198 hits
TIPS PENTING IBU IBU1 Jangan makan maggi depan anak 2 Jangan bagi kenal YouTube Download je biar dia nengok video yang ada dalam galeri je Kalau tak bagi hp langsung kang anak ketinggalan pulak Sekat apa yang boleh sekat Ni anak saya anak s...
Cara Hilangkan Karies Gigi Anak Apa Itu Florida

Cara Hilangkan Karies Gigi Anak Apa Itu Florida

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 218 hits
Karies gigi anak aku terutama angah terjadi sebab kesilapn aku ketika itu Ya aku masa tumemang harapkan bibik 24jam sehari uruskan anak anak Sebab tengok anak terjaga rapi then dah tak ambil tahu lagi pasal anak Aku minta maaf sangat pada a...
Isteri Bertudung Labuh Ditangkap Bersama 2 Lelaki Pakistan Di Rumah Sendiri Oleh Suami

Apa Sebenarnya Yang Berlaku Di Sebalik Perlantikan Hajiji Sebagai Ketua Menteri Sabah

Bung Moktar Mengamuk Bersatu Mungkir Janji

Niat Nak Bunuh Isteri Curang Terbunuh Pula Bayi Sendiri

Grm Sokong Anwar Pm Ke 9 Segerakan Perubahan

Ahli Parlimen Batu Sapi Dalam Keadaan Koma

Adam Ahmad Kau Pergi Jua Chord

Jangan Melampau Amaran Pemuda Umno Kepada Pemuda Ber



5 Calon Perdana Menteri Malaysia Untuk Masa Hadapan

Biodata Penyanyi Haslinda Peserta Gegar Vaganza Musim 7 GV7 2020

Biodata Penyanyi Linda Nanuwil Peserta Gegar Vaganza Musim 7 GV7 2020

Biodata Penyanyi Oja Peserta Gegar Vaganza Musim 7 GV7 2020

Resepi Sultana Scone Paling Mudah


Resepi Siakap Goreng Masak Cili Berulamkan Nasi Putih

4 Sebab Tak Boleh Guna Semula Botol Plastik

Individu Negatif Tidak Bergejala Bukan Kontak Rapat Tidak Wajib Kuarantin Kp Kesihatan

9 Tips Dan Persediaan Sebelum Menunaikan Umrah

Kj Seru Wanita Libatkan Diri Dalam Politik Pembuat Dasar Negara

Hiburan Datuk Seri Siti Nurhaliza Dan Datuk Dr Sheikh Muszaphar Terpilih Sebagai Individu Paling Dikagumi Di Malaysia