Rancangan Zahid Supaya Umno Tolak Jawatan Nombor 2 Kerajaan Kini Sia Sia


BERITA
By MT Webmaster On Jul 7, 2021


(Malaysia Now) – Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dijangka akan memberi tekanan kepada Ismail Sabri Yaakob ketika pemimpin parti itu bermesyuarat secara maya dalam Majlis Tertinggi Umno malam ini, dilihat sebagai usaha terakhir beliau agar parti itu menolak kedua-dua pelantikan Kabinet dan menarik sokongan kepada Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, MalaysiaNow kini difahamkan.

Pelantikan Ismail sebagai timbalan perdana menteri, dan Hishammuddin Hussein sebagai menteri kanan, tidak selari dengan usaha yang dijalankan Zahid dan bekas presiden Najib Razak yang bekerja keras supaya pemimpin Umno meletakkan jawatan Kabinet dan jawatan-jawatan kerajaan yang lain.

“Presiden sedang mengumpulkan orang-orangnya untuk menentang pelantikan itu,” kata sumber Umno yang mengetahui perkembangan dalam parti itu sejak dua hari lalu kepada MalaysiaNow.

“Namun selepas Umno kini diberi jawatan nombor dua pentadbiran kerajaan telah menyebabkan usaha Zahid itu menemui jalan buntu, ia akan lebih sukar untuk beliau meyakinkan pemimpin parti untuk keluar daripada kerajaan.”

Dalam beberapa pertemuan di Kuala Lumpur minggu ini, Zahid mendapat tekanan supaya beliau mengundurkan diri daripada jawatan tertinggi parti itu berikutan kemarahan yang semakin meningkat berhubung bukti-bukti yang menunjukkan sokongannya kepada pemimpin PKR, Anwar Ibrahim.

Sejak tahun lalu, kedua-dua ahli politik itu dan disertai Najib menghidupkan semula pakatan masa lampau mereka ketika berjuang dalam Umno bersama-sama bagi menjatuhkan Muhyiddin.

Zahid dan Najib bukan sahaja mengutus surat ke istana bagi menyatakan sokongan terhadap Anwar untuk menjadi perdana menteri, malahan mereka juga telah bekerja keras supaya perwakilan Umno bersetuju dengan usul keluar daripada kerajaan sewaktu perhimpunan agung parti itu pada Mac lalu.

Walaupun pelantikan Ismail sebagai timbalan perdana menteri mengejutkan banyak pihak, langkah itu dilihat sebagai rancangan besar Muhyiddin bagi mengenepikan Zahid.

“Ia adalah sesuatu yang tidak dijangka, dan perdana menteri memutuskan untuk gunakan kuasanya melantik seorang timbalan perdana menteri dari Umno, sekali gus menepis sebarang tindakan yang bakal diambil Zahid malam ini,” kata sumber Kabinet kepada MalaysiaNow dan menambah kebanyakan menteri juga tidak diberitahu mengenai langkah yang mengejutkan itu.

Lebih daripada itu, sebelum pengumuman pelantikan tersebut hari ini, Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki yang bersekutu dengan Najib menyatakan Majlis Tertinggi Umno memutuskan untuk tidak menerima sebarang kedudukan timbalan perdana menteri, menolak khabar angin mengenai langkah tersebut.

“”Lagipun daripada melobi jawatan TPM, lebih baik melobi PM untuk tambah baik bantuan rakyat termasuk moritorium tanpa faedah terakru, i-Citra, segerakan dan tambah lagi bantuan tunai BPR, BPN, BKC,”kata Ashraf sebelum pengumuman Pejabat Perdana Menteri (PMO) hari ini.

Kenyataan beliau mirip dengan reaksi Najib beberapa minit selepas berita mengenai pelantikan Ismail ke jawatan itu tersebar luas.

“”Ingat ada pengumuman baik untuk keadaan Covid, moratorium yang lebih membebankan peminjam atau penambahan i-Citra tapi dapat pengumuman TPM dan menteri kanan baru pulak.”
” kata Najib sebelum menyampaikan ucapan tahniah kepada Ismail dan Hishammuddin.

Seorang ahli Parlimen PKR berkata kenaikan pangkat Kabinet untuk kedua-dua pemimpin Umno itu menjejaskan rancangan Zahid untuk bekerjasama dengan Anwar dan Pakatan Harapan (PH) menjelang persidangan Dewan Rakyat pada akhir bulan ini.

“Dalam beberapa hari ini, Zahid mendekati ahli Parlimen Umno dalam usaha untuk kumpul sokongan kepada Anwar bagi jawatan tertinggi kerajaan. Sekarang, keseluruhan rancangan itu sia-sia,” katanya.

Beberapa tindakan Zahid sejak kebelakangan ini telah menimbulkan rasa tidak senang dalam kalangan banyak pemimpin Umno, termasuk Ahli Parlimen Padang Rengas, Nazri Aziz yang merupakan orang yang bertanggungjawab mengumpul persetujuan kira-kira 25 ahli Parlimen untuk melantik Hishammuddin sebagai jurucakap mereka sekali gus menentang usaha Zahid.

Majoriti ahli Parlimen Umno dipercayai telah mendesak presiden mereka itu untuk mengundurkan diri secara terhormat sebelum sebarang keputusan dibuat untuk merujuk beliau ke lembaga disiplin parti kerana melanggar dasar tiada sebarang kerjasama dengan PKR dan DAP.

Kemarahan mereka juga semakin memuncak berhubung dakwaan Zahid ketika mengadap Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara kononnya anggota Umno dalam Kabinet dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) telah berikrar untuk meletakkan jawatan mereka pada bulan Ogos.

Laporan polis juga turut dibuat terhadap ketua Umno itu berhubung kemungkinan beliau berbohong terhadap Agong


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/07/rancangan-zahid-supaya-umno-tolak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahid Gigit Jari Sebahagian Mp Umno Dikata Tolak Keluar Kerajaan

Zahid Gigit Jari Sebahagian Mp Umno Dikata Tolak Keluar Kerajaan

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 292 hits
PETALING JAYA Sebahagian ahli Parlimen UMNO menolak gesa an Presiden parti Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi supaya keluar daripada kerajaan Perika tan Nasional kerana menyifatkan sekarang bukan masa sesuai berpolitik sebaliknya usaha me nan...
Ahli Parlimen Menteri Umno Tolak Langkah Keluar Kerajaan Ketepi Zahid Najib

Ahli Parlimen Menteri Umno Tolak Langkah Keluar Kerajaan Ketepi Zahid Najib

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 243 hits
Ahli ahli Parlimen Umno hari ini menolak cadangan parti itu untuk keluar daripada kerajaan mengetepikan presidennya Ahmad Zahid Hamidi susulan tarikh akhir bersama kerajaan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin MalaysiaNow dimaklumkan Difahamkan...
Mkt Umno Putuskan Tolak Jawatan Tpm

Mkt Umno Putuskan Tolak Jawatan Tpm

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 166 hits
MKT Umno putuskan tolak jawatan TPM Majlis Kerja Tertinggi UMNO sudah memutuskan untuk tidak menerima jawatan Timbalan Perdana Menteri dalam kerajaan Perikatan Nasional ketika ini Ketua Pemuda UMNO Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata keuta...
Zahid Najib Berjaya Yakinkan Mp Keluar Pn Janji Jawatan Pm Milik Umno

Zahid Najib Berjaya Yakinkan Mp Keluar Pn Janji Jawatan Pm Milik Umno

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 206 hits
agendadaily com6 7 2021Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Datuk Seri Najib Razak antara yang hadir dalam pertemuan dengan Ahli Ahli Parlimen UMNO dan Barisan Nasional di Wisma Perwira semalam Pertemuan Ahli Ahli Parlimen UMNO d...
Rancangan Umno Keluar Pn Masih Jadi Agenda Zahid

Rancangan Umno Keluar Pn Masih Jadi Agenda Zahid

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 180 hits
Hariz MohdNaib Presiden Umno Ismail Sabri Yaakob mengucapkan terima kasih kepada presiden parti Ahmad Zahid Hamidi dan kepimpinannya yang lain atas sokongan yang diberikan berikutan pelantikannya sebagai timbalan perdana menteri yang baru h...
Sediakah Zahid Lepas Jawatan Presiden Untuk Tunjuk Umno Bersih

Sediakah Zahid Lepas Jawatan Presiden Untuk Tunjuk Umno Bersih

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 213 hits
agendadaily com8 7 2021Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Zahidi Zainul AbidinAhli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Zahidi Zainul Abidin berpendapat Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi akan menjadi punca pengundi menolak UMNO pada Pilihan Raya Umum Ke 1...
Ismail Sabri Dilantik Sebagai Tpm Zahid Hamidi Umum Umno Tarik Diri Dari Kerajaan Pn

Ismail Sabri Dilantik Sebagai Tpm Zahid Hamidi Umum Umno Tarik Diri Dari Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 333 hits
Ismail Sabri dilantik sebagai TPM Zahid Hamidi umum UMNO tarik diri dari Kerajaan PNBerkuatkuasa serta merta semalam Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri selepas sekian lama jawatan tersebut tidak diisi o...
Zahid Beritahu Umno Akan Diberi Jawatan Pm Dalam Jajaran Baharu

Zahid Beritahu Umno Akan Diberi Jawatan Pm Dalam Jajaran Baharu

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 209 hits
Ahli Ahli Majlis Tertinggi diberitahu Presidennya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bahawa UMNO akan diberi jawatan Perdana Menteri dalam jajaran baharu disertainya lapor Utusan Online Portal tersebut berkata keyakinan itu dinyatakan semasa per...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis