Punya Liat Nak Bangun Solat Malam Tapi Lepas Amal 4 Cara Ni Allah Berikan Kenikmatan Bersolat Tahajjud


Punya Liat Nak Bangun Solat Malam, TAPI Lepas Amal 4 Cara Ni Allah Berikan Kenikmatan Bersolat Tahajjud. Ramadhan ini sebenarnya masa terbaik untuk anda membentuk habit atau sikap. Tentulah kita nak bentuk sikap yang baik ya tak? Nak dapatkan kehidupan yang sukses dunia dan akhirat, ada perkara-perkara penting yang perlu dijaga. Paling utama tentulah solat awal 5 waktu, seterusnya amalan solat sunat baik dhuha mahupun tahajjud.
Solat Tahajjud
Salah satu solat sunat yang paling nikmat tapi paling liat nak buat adalah solat sepertiga malam iaitu solat tahajjud. Dan inilah yang dikongsikan oleh Leya Sari Nazri tentang dirinya yang pernah berdepan dengan situasi sukar bangun bertahajjud.
“Saya selalu motivasi diri sendiri. Bangun pukul 3 ke 4 pagi. Saya berjaya keluar dari selimut awal dari orang lain. Kira powerlah bangun beratus minit awal dari orang lain. Dulukan saya selalu pelik, macam mana orang boleh bangun pukul 3 ke 4 pagi dan boleh buat solat sunat. So dalam nak ubah hidup, saya paksa diri. Alhamdulillah, kalau cuti pun tetap bangun, tetap 3/4 malam. Sebab dah biasa.”
Kata Ustaz Ini Punca Liat Nak Bangun Solat Malam
Ustaz saya pernah cakap, beratnya orang bangun solat malam dan solat sunat kerana DOSA DOSANYA. Maka kita kena muhasabah. Seorang ustaz lagi pernah cakap, kasihan orang yang tak boleh bangun Tahajjud, sebab Allah tak pilih dia untuk berborak dengan Allah.
“Dulu saya tepat jam 9.30 dah landing atas katil. Jam 10 dah sampai Republic Chezh. Tapi sekarang paling lewat tidur pukul 11 ke atas.”
Saya Amal 4 Cara Nak Bagi Rasai Nikmat Bertahajjud
Ade few cara kalau nak boleh buat.AZAM nak bangun tahajjud, InsyaAllah akan terjaga. Lock dalam kepala nak bangun pukul berapa. Baca Ayat Kursi 3 kali sebelum tidur hembus kat tapak tangan sampai habis nafas and sapu kat muka, kepala, badan sampai hujung kaki, pastu niat nak bangun Tahajjud (ni Ustaz ajar) – ni juga cara untuk melindungi kita dari kena tempias SIHIR.
Tidur seawalnya, selepas Isyak. Doa lepas solat minta Allah kejut kita untuk solat tahajjud (takut wei kalau Allah tak nak borak dengan kita). Ok tu je lah, ni saya taip pun dah berapa kali terlelap. Baik habiskan ayat dulu. Ok saya nak lek lek dulu.
Jangan Pernah Persoalkan Mengapa Allah Belum Makbul Doa Kita? Jangan Bersedih!Bersangka Baik Pada-Nya.. Jangan Bersedih!Bersangka Baik Pada-Nya.. Ujian rumahtangga sangat menyakitkan. Kita berdoa,moga Allah mudahkan ujianNya, tapi makin payah pula nak dilalui. Hati mula ragu-ragu, tak sayangkah Allah dengan kita? Jangan begitu mak-mak, ada sebab kenapa Allah tak beri apa kita nak. Sebenarnya doa mudah menggunakan bahasa pertuturan harian memohon petunjuk kepada Allah sama ada perlu meneruskan hubungan bersama suami atau sebaliknya.
Kenapa Doa Allah Belum Makbulkan
Saya yakin, memang ramai yang berdoa kepada-Nya bila berdepan dengan pelbagai ujian. Tapi tak ramai yang benar-benar berserah kepada-Nya bagi menentukan keputusan yang terbaik.
1. Ramai yang lebih suka memohon
Agar hajat hati atau kemahuan fikiran sendiri diperkenankan oleh Allah SWT walau tidak pasti sama ada hajat atau kehendak tersebut terbaik untuk diri sendiri, pasangan dan anak-anak atau sebaliknya. Sebab itulah ada tikanya bila doa yang diminta daripada Allah SWT dimakbulkan oleh-Nya, masalah dan ujian masih ada malah ada tikanya lebih parah dan payah.
2. Ada juga yang berdoa memohon yang terbaik
Daripada Allah SWT tetapi tidak betul-betul berserah atau mulut lafaz mohon yang terbaik tetapi minda telah ditetapkan dengan sesuatu kehendak. Lantaran, ramai yang mengeluh telah berdoa mohon yang terbaik tetapi jawapan daripada-Nya tetap tidak berpihak ke arah yang terbaik.
3. Bagaimana nak betul-betul berserah?
Jangan letak sebarang keputusan atau pendirian terhadap masalah anda. Terus berdoa mohon Allah berikan jawapan yang terbaik untuk diri dan jika ia melibatkan urusan perkahwinan; berdoa mohon yang terbaik untuk diri, pasangan dan anak-anak.
4. Jangan mohon yang terbaik untuk diri sahaja
Sebab yang terbaik untuk anda belum tentu yang terbaik juga untuk pasangan dan anak-anak anda.
Ganjaran Di Dunia Buat Anda Pencinta Solat Tahajud
Solat tahajud merupakan salah satu hadiah yang diberikan oleh Allah dalam kehidupan kita sebagai manusia di dunia ini. Selain kemudahan solat jamak yang merupakan hadiah semasa perjalanan musafir, solat tahajud juga boleh dijadikan sebagai salah satu hadiah yang Allah hadirkan buat kita.
Solat Tahajud
Tujuan utama seorang hamba bangun malam dengan bersolat tahajud adalah untuk menunjukkan petanda perhambaan kepada Allah. Kalam ulama menyatakan dua perkara yang menunjukkan dosa kita masih banyak membelenggu diri kita, iaitu pertama adalah solat tahajud.
Jika diri kita susah diberi peluang untuk bangun solat tahajud, sedar bahawa diri kita masih mempunyai banyak dosa yang menjadi asbab untuk kita bangun bertahajud. Kedua, puasa sunat terutama Isnin dan Khamis. Puasa juga menjadi kayu ukur yang menunjukkan keadaan diri kita.
1. Menjauhkan Diri Daripada Penyakit
Kesan solat tahajud pada diri kita adalah dapat menjauhkan diri kita daripada penyakit kerana ia merupakan salah satu senaman dan gabungan istirehat. Semasa berdiri tegak dan mengangkat takbir, secara tidak langsung rongga toraks dalam peparu kita di besarkan isipadunya. Isipadu yang tinggi membenarkan lebih banyak oksigen diserap ke dalam badan.
2. Melahirkan Rasa Taqwa Pada Wajah
Selain itu, kelebihan solat tahajud di dunia ini yang telah dinukilkan oleh Saidina Umar Al-Khattab adalah akan melahirkan rasa taqwa pada wajah seseorang hamba yang melakukan solat tahajud ini.
3. Dikasihi Allah Dan Manusia
Seterusnya, ganjaran dari melakukan solat tahajud ini juga akan menyebabkan diri kita sentiasa dikasihi oleh semua orang kerana, apabila diri sering melakukan solat tahajud, hubungan dengan Allah menjadi lebih erat, apatah lagi hubungan dengan manusia yang berada di dunia ini.
4. Dimurahkan Rezeki
Melalui solat tahajud yang dilakukan, kita mendapat kekuatan dan rezeki. Kekuatan yang diperolehi adalah setelah selesai solat tahajud kerana, semua masalah yang terpendam dalam hati telah diluahkan dan diceritakan kepada Allah.
Sumber: Tazkirah Net
The post Punya Liat Nak Bangun Solat Malam, TAPI Lepas Amal 4 Cara Ni Allah Berikan Kenikmatan Bersolat Tahajjud appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/punya-liat-nak-bangun-solat-malam-tapi-lepas-amal-4-cara-ni-allah-berikan-kenikmatan-bersolat-tahajjud/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Kelihatan Muda Dan Berseri Amalkan Doa Ni Setiap Kali Lepas Solat

Nak Kelihatan Muda Dan Berseri Amalkan Doa Ni Setiap Kali Lepas Solat

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 708 hits
Nak Kelihatan Muda Dan Berseri Amalkan Doa Ni Setiap Kali Lepas Solat Potongan 2 ayat dari surah dalam Al Quran ini baik untuk dijadikan amalan harian terutama setiap kali mak ayah lakukan lepas solat fardhu Kedua dua ayat pendek ini mengan...
Pernah Tak Alami Situasi Anak Mengamuk Menjerit Nak Mainan Elak Pujuk Anak Tapi Lakukan 5 Cara Ini

Pernah Tak Alami Situasi Anak Mengamuk Menjerit Nak Mainan Elak Pujuk Anak Tapi Lakukan 5 Cara Ini

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 397 hits
Mama Mama Adik nak mainan tu jerit Aiman tanpa menghiraukan orang ramai yang melihat karenahnya Anda pasti pernah mengalami situasi sebegini ketika berkunjung ke pusat membeli belah Ketahui lebih lanjut panduan menghadapi anak yang meragam ...
Nak Jaga Badan Elakkan Makan Makanan Berat Pada Waktu Malam Cuba Cara Ini Untuk Kenyang Lebih Lama

Nak Jaga Badan Elakkan Makan Makanan Berat Pada Waktu Malam Cuba Cara Ini Untuk Kenyang Lebih Lama

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 526 hits
Nak kurus tapi bila malam makan tak ingat Ini kegagalan besar kita yang nak berdiet Sebabnya bila dah pulang kebanyakan wanita akan masak untuk suami dan anak Waktu ini perut pun mula rasa lapar kerana banyak tenaga yang dah habis selepas s...
Cara Solat Sunat Hajat Yang Betul Insya Allah Segala Urusan Dipermudahkan Mesti Baca Rileks Media

Cara Solat Sunat Hajat Yang Betul Insya Allah Segala Urusan Dipermudahkan Mesti Baca Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 579 hits
Solat Hajat adalah solat yang didirikan untuk memohon sesuatu hajat daripada Allah s w t Solat ini dilakukan bagi mengharapkan pertolongan daripada Allah s w t dalam meminta sesuatu yang dihajati atau menolak sesuatu yang tidak diingini Ras...
8 Cara Nenek Ajarkan Jika Nak Hilangkan Kutu Beras Dengan Pantas Dan Berkesan Boleh Amalkan Dah Lepas Ni

8 Cara Nenek Ajarkan Jika Nak Hilangkan Kutu Beras Dengan Pantas Dan Berkesan Boleh Amalkan Dah Lepas Ni

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 979 hits
Kutu beras bubuk atau grain weevil ini memang selalu kita jumpa dalam beras atau tepung terutamanya yang dah disimpan lama Walaupun kecil serangga ini boleh mengunyah plastik dan juga kertas dengan mudah Maka tidak hairanlah ia boleh berada...
Kononnya Bagi Anak Gajet Dengan Niat Nak Kenal Huruf Tapi Akhirnya Ini Pula Yang Jadi

Kononnya Bagi Anak Gajet Dengan Niat Nak Kenal Huruf Tapi Akhirnya Ini Pula Yang Jadi

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 398 hits
Rasanya masih ramai mak ayah yang masih tak sedar keburukan beri anak main gajet lama sangat dan kali ini pendedahan pengalaman seorang ayah sendiri yang mana dalam tak sedar dia nampak perubahan negatif dalam diri anaknya Andai ada mak aya...
Nak Perut Kempis Buat 7 Cara Kempiskan Perut Secara Semulajadi Mudah Cepat

Nak Perut Kempis Buat 7 Cara Kempiskan Perut Secara Semulajadi Mudah Cepat

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 542 hits
Nak Perut Kempis Buat 7 Cara Kempiskan Perut Secara Semulajadi Mudah Cepat Selepas mandi cuba lihat diri sendiri di depan cermin Suka atau tidak Lebih lebih lagi jika perut buncit selepas bersalin tentu hilang keyakinan diri bila lihat diri...
Aku Ternampak Suami Dalam Bilik Anak Perempuanku Malam Tu Menitis Air Mataku Aku Nak Tuntut Cerai Dari Dia

Aku Ternampak Suami Dalam Bilik Anak Perempuanku Malam Tu Menitis Air Mataku Aku Nak Tuntut Cerai Dari Dia

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 452 hits
Satu Malam Aku Tunggu Suami Sebab Tak Tahan Nak Minta Cerai Sampai Tertidur Bila Terjaga Aku Nampak Suami Dalam Bilik Anak Perempuan BERMULA PERKENALAN DENGAN SI DIA Mesej dari pemuda yang sudah 6 bulan ku kenali Tua dua tahun dariku Bermul...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Sanggup Bawa Asid Dari Johor Ke Kelantan Simbah Rakan

Berhenti Menjaja Serangan Bola Sepak

Tips Hadapi Anak Anak Tantrum



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Lirik Lagu Mati Matian Mahalini

Pb House By D Compose Architect In Chiang Thailand

Elevate Your Home S Aesthetic With These Outdoor Renovations

Police Arrest 5 Men Seize 32kg Of Drugs Worth About Rm800k

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police