Projek G Cans Terowong Bawah Tanah Mampu Lindungi Tokyo Daripada Dilanda Banjir Video



Projek G-Cans…Terowong Bawah Tanah Mampu Lindungi Tokyo Daripada Dilanda Banjir [VIDEO]
TOKYO, salah satu bandar paling padat di planet ini, adalah rumah kepada salah satu sistem kawalan banjir yang paling besar pernah dicipta.
Ia hampir tidak dapat dilihat sepenuhnya oleh penduduk Tokyo kerana ia adalah terowong bawah tanah.
Dua projek pembinaan besar-besaran melindungi ibu negara Jepun daripada ancaman banjir yang sentiasa ada.
Sistem kawalan banjir di Tokyo, Jepun ini adalah keajaiban kejuruteraan dan pelopor global dalam menangani air di kawasan bandar yang berkembang pesat.
Projek pertama, yang dikenali sebagai Terowong Pelepasan Bawah Tanah Luar Kawasan Metropolitan, atau lebih ringkas sebagai “Projek G-Cans,” telah disiapkan pada tahun 2009.

Discharge Channel ialah kemudahan pengalihan air banjir bawah tanah terbesar di dunia, dibina untuk mengurangkan limpahan air dan sungai utama di Tokyo semasa musim hujan dan taufan.
Ia terletak di antara Showa di Tokyo dan Kasukabe di wilayah Saitama, di pinggir bandar Tokyo di Greater Tokyo Area.
Jepun mempunyai iklim di mana banjir dan hujan lebat sering berlaku, tetapi selain itu, pemanasan global juga semakin meningkat.
Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, musim hujan dan taufan telah membawa kemusnahan yang memberikan impak besar di kebanyakan kawasan di dunia.
Banjir besar dan tanah runtuh mengorbankan lebih 80 orang di barat Jepun pada Julai 2020 dan taufan tahun lalu mengorbankan hampir seratus orang di timur negara itu.
Agensi Meteorologi Jepun berkata jumlah taufan setahun mengancam Tokyo telah melonjak 1.5 kali ganda dalam tempoh empat dekad lalu.

Gambar rajah menunjukkan kemudahan pengalihan air banjir bawah tanah terbesar di dunia.
Struktur besar-besaran Kerja-kerja projek yang dimulakan terdiri daripada lima silo pembendungan konkrit dengan ketinggian 65 meter dan diameter 32 meter, disambungkan oleh 6.4 kilometer terowong, 50 meter di bawah permukaan, serta tangki air besar dengan ketinggian 25.4 meter , dengan panjang 177 meter, dengan lebar 78 meter, dan dengan 59 tiang besar disambungkan ke pam 78 10 MW (13,000 hp) boleh mengepam sehingga 200 tan air sesaat ke Sungai Edo.
Tiang melambung seberat 500 tan setiap satu menyokong takungan utama, tangki konkrit kosong seluas dua padang bola sepak.
Kakitangan di kemudahan itu sentiasa berjaga-jaga, terutamanya semasa musim hujan dan taufan Jepun dari Jun hingga akhir Oktober.

Ia terletak di antara Showa dan Kasukabe di wilayah Saitama, di pinggir bandar Tokyo di Kawasan Tokyo Besar.
Mencegah kerosakan yang meluas Takungan itu telah membantu mengurangkan jumlah rumah yang terjejas akibat kerosakan air di kawasan berhampiran sebanyak kira-kira 90 peratus.
Di Tokyo sahaja – sebuah bandar yang dilalui oleh lebih 100 sungai – terdapat 10 takungan bawah tanah lain dan tiga terowong banjir dan lebih banyak struktur perlindungan banjir sedang dibina.
Di Osaka, kemudahan banjir (pembinaan dijadualkan selesai pada 2044) serupa dengan takungan Kasukabe sedang dibina dengan kos 366 bilion yen (lebih RM13 billion).
Tahun lalu ia telah digunakan tujuh kali pada September dengan air dilepaskan dua kali selepas musim hujan yang luar biasa panjang.
Kajian rasmi menyatakan kemudahan tunggal itu telah menjimatkan 148 bilion yen (lebih RM5 billion) dalam kos pembersihan bencana setakat ini.

Tiang seberat 500 tan masing-masing menyokong empangan utama, tangki konkrit kosong seluas dua padang bola sepak.
Pelepasan air Takungan Kasukabe disambungkan ke terowong sepanjang 6.3 kilometer dan sistem itu boleh melepaskan air terkumpul ke sungai Edogawa berhampiran pada kadar yang setara dengan melepaskan kolam renang sepanjang 25 meter setiap saat dengan kuasa enjin jumbo-jet.
Dibina pada 2006, dengan kos 230 bilion yen (lebih RM8 billion), kemudahan itu mula beroperasi sekitar tujuh kali setahun. Lebihan air mengalir masuk secara automatik, dan pengendali mengepamnya keluar dari tangki utama apabila ia menghampiri kapasiti.
Projek G-Cans…Terowong Bawah Tanah Mampu Lindungi Tokyo Daripada Dilanda Banjir [VIDEO]
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
Air terjun Lata Berangin deras menggerunkan (Video) Amaran hujan tahap bahaya di 8 negeri hingga Ahad ini Kelah merah RM3,100 rezeki pasca banjir Anzalna sebak ganti Siti Sarah Waspada dengan kecurian data daripada RFID Taufan badai Malaysia bukan lagi lawak, waspadalah Banjir Pahang: Timbunan kayu bukan sisa balak Padah tumbuk muka isteri hingga koyak hidung Banjir, 10 jam duduk atas bumbung dengan kucing dan ular sawa Tertinggal isteri selepas isi minyak (Video) Hishammuddin ucap penghargaan buat Sharifah Shahirah Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Puteri Balqis rayu dana untuk selamatkan Ariq Rizqy

Aliff Syukri mohon maaf bimbang umur tidak panjang

The post Projek G-Cans…Terowong Bawah Tanah Mampu Lindungi Tokyo Daripada Dilanda Banjir [VIDEO] appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/12/31/projek-g-cans-terowong-bawah-tanah-mampu-lindungi-tokyo-daripada-dilanda-banjir-video/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Teknologi Alihkan Air Banjir Bawah Tanah Bukan Stail Nusi Nak Belat Air Ke Penang

Teknologi Alihkan Air Banjir Bawah Tanah Bukan Stail Nusi Nak Belat Air Ke Penang

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 221 hits
Mekanisma macam mana MAOUDC ni berfungsi Limpahan air sungai disalurkan ke selinder gergasi Bila hujan reda air dalam silender ni dipam ke Tokyo Bay Sebelum hujan lebat sampah sampah dah dikutip untuk pastikan sampah tak bersepah sumbatkan ...
Video Disertakan Mp Tuntut Penjelasan Menteri Mengapa Bantuan Mangsa Banjir Lambat

Video Disertakan Mp Tuntut Penjelasan Menteri Mengapa Bantuan Mangsa Banjir Lambat

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 393 hits
Oleh MALAYSIA DATELINE December 20 2021Isu kelewatan operasi menyelamat mangsa banjir menjadikan dewan rakyat hari ini agak riuh apabila permasalahan itu dibangkitkan oleh Ahli Parlimen Kota Raja Mohamad Sabu Sebilangan Ahli Ahli Parlimen s...
Terowong Smart Ditutup Bagi Pengaktifan Sistem Banjir

Terowong Smart Ditutup Bagi Pengaktifan Sistem Banjir

papar berkaitan - pada 19/12/2021 - jumlah : 160 hits
BH ONLINE Terowong Lebuhraya SMART Foto fail NSTP KUALA LUMPUR Terowong Lebuhraya SMART ditutup sepenuhnya kepada pengguna bagi pengaktifan sistem banjir susulan hujan lebat sejak Jumaat lalu Syarikat Mengurus Air Banjir dan Terowong Sdn Bh...
Jas Lulus 46 Laporan Eia Untuk Projek Tanah Termasuk Bagi Pembalakan Dan Perladangan

Jas Lulus 46 Laporan Eia Untuk Projek Tanah Termasuk Bagi Pembalakan Dan Perladangan

papar berkaitan - pada 7/1/2022 - jumlah : 150 hits
KUANTAN Jabatan Alam Sekitar telah meluluskan 46 laporan Penilaian Impak Alam Sekitar untuk projek tanah di Pahang termasuk bagi pembalakan dan pembangunan pertanian Meskipun Jabatan Perhutanan Pahang menafikan kejadian banjir besar baru ba...
Mangsa Banjir Pilu Tak Mampu Ganti Perabot Barangan Elektrik Rosak

Mangsa Banjir Pilu Tak Mampu Ganti Perabot Barangan Elektrik Rosak

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 347 hits
Sofa dan perabot yang rosak terpaksa dibuang akibat rumah dinaiki air KLANG Melly Yohanus terus bergenang air mata sebaik ditanya jumlah kerugian yang ditanggungnya akibat kerosakan perabot barangan elektrik dan keperluan lain dalam rumah m...
Tanah Longsor Dan Banjir Akibatkan Jalur Lintas Sumba Terputus

Tanah Longsor Dan Banjir Akibatkan Jalur Lintas Sumba Terputus

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 146 hits
Pohon tumbang dan tanah longsor terjadi di kawasan hutan lindung Tanadaru Desa Mbilur Pangadu Kecamatan Umbu Ratu Nggay Kabupaten Sumba Tengah
Tular Video Mangsa Banjir Pecah Masuk Kedai Cari Makanan

Tular Video Mangsa Banjir Pecah Masuk Kedai Cari Makanan

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 190 hits
Tular sebuah video memaparkan sekumpulan individu dipercayai mangsa terkandas banjir bertindak memecah masuk kedai serbaneka Menurut laporan Bernama pihak polis mengesahkan bahawa berlaku beberapa kejadian pecah masuk ke kedai serbaneka di ...
Banjir Kilat Di Lembah Klang Tanah Runtuh Ribuan Tersadai Lebuh Raya Ditutup

Banjir Kilat Di Lembah Klang Tanah Runtuh Ribuan Tersadai Lebuh Raya Ditutup

papar berkaitan - pada 19/12/2021 - jumlah : 221 hits
Banjir kilat di Lembah Klang tanah runtuh ribuan tersadai lebuh raya ditutup SHAH ALAM Ribuan penduduk Selangor terpaksa dipindahkan manakala limpahan air Sungai Klang menyebabkan kesesakan teruk di Lebuh Raya Persekutuan sepanjang lebih 15...
Seminggu Banjir Video Kutuk Kelemahan Kerajaan Semakin Tular

Seminggu Banjir Video Kutuk Kelemahan Kerajaan Semakin Tular

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 155 hits
Genap seminggu berlakunya banjir luar biasa di Selangor klip video netizen menghentam kerajaan semakin banyak dikongsikan di media sosial Menunjukkan rasa tidak puas hati berterusan rakyat ke atas pentadbiran Perdana Menteri Ismail Sabri Ya...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16