Ppbm Gesa Kerajaan Semak Semula Kontraktor Bumiputera



(FMT) – PPBM menggesa kerajaan menyemak semula senarai kontraktor kecil dan sederhana, terutama kontraktor Melayu Bumiputera dalam pemberian kontrak kerajaan.
Ahli Majlis Tertinggi PPBM, Wan Saiful Wan Jan berkata kerajaan perlu mendengar keluhan golongan itu yang dituduh memperolehi kontrak melalui jalan belakang atau rasuah.
“Mereka adalah sebahagian dari kita dan kita naik hasil pengorbanan mereka menolak kerajaan yang rasuah.
“Jangan kita teruskan penyisihan yang dimulakan sebelum ini terhadap mereka. Mereka hanya mahu proses yang lebih adil dan telus, sejajar dengan agenda Pakatan Harapan,” katanya dalam satu kenyataan.
Sebelum ini, Persatuan Kontraktor Bumiputera Malaysia (PKBM) menyeru kerajaan supaya memberi peluang kepada kontraktor Bumiputera untuk terlibat dalam projek infrastruktur mega negara, sekali gus menyumbang kepada pembinaan negara.
Presiden PKBM, Mokhtar Samad berkata, kontraktor Bumiputera amat sesuai diketengahkan dalam pembangunan infrastruktur, terutamanya pembinaan rel.
Mengulas lanjut, Wan Saiful berkata ahli politik akar umbi dan ketua bahagian parti politik bukan mahu mengkayakan diri sendiri apabila bercakap mengenai kontrak kerajaan.
“Sebaliknya, mereka mahu mencari rezeki yang halal untuk membolehkan mereka meneruskan perjuangan membela nasib rakyat, termasuklah melalui saluran badan kebajikan dan parti politik.
“Ramai di antara mereka tidak segan silu mengeluarkan wang sendiri untuk aktiviti kebajikan rakyat,” katanya.
Ahli politik PH juga, katanya, tidak mahu kontrak diberikan secara membuta tuli seperti apa yang dibuat oleh kerajaan terdahulu, sebaliknya mahu bersaing dan memenangi kontrak secara sihat dan sah.
“Mereka merasakan sekarang ini padang persaingan adalah tidak sama rata. Mereka merasakan di bawah rejim sebelum ini, nama mereka disisihkan daripada senarai.
“Dan hari ini mereka masih tidak mendapat peluang untuk kembali bersaing dalam senarai itu. Walaupun dijalankan undian semasa pembahagian kontrak kecil sekalipun, mereka tetap tidak menang kerana nama mereka dari awal lagi telah disisihkan,” katanya.
Wan Saiful juga mendakwa kontraktor yang rapat dengan kerajaan terdahulu masih membolot pelbagai kontrak seperti mengusahakan kantin dan keselamatan sekolah, pembinaan, pembaikan jalan dan infrastruktur.
Dalam perhimpunan agung tahunan PPBM Disember lalu, Naib Presiden PPBM Abdul Rashid Abdul Rahman mencadangkan agar ketua bahagian dan ketua cawangan PPBM diberikan projek kerajaan.
Katanya, ketua-ketua itu perlu memperoleh lebih wang dan peluang bagi membolehkan mereka mempertahankan kemenangan parti dan PH pada pilihan raya akan datang.
Kenyataan itu bagaimanapun mendapat kritikan termasuk Ketua Pemuda PPBM, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang memberi amaran kepada ahli yang meminta jawatan dan kontrak kerajaan sehingga timbul desas desus untuk menyingkirkannya.
Pengerusi PPBM, Dr Mahathir bagaimanapun berkata, kenyataan Abdul Rashid itu adalah pandangan peribadi dan sama sekali tidak mewakili parti tersebut.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2019/03/27/ppbm-gesa-kerajaan-semak-semula-kontraktor-bumiputera/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
4857 Ppim Mate Gesa Kerajaan Selaras Perjanjian Jual Beli Perbankan Berita Harian 26 3 19

4857 Ppim Mate Gesa Kerajaan Selaras Perjanjian Jual Beli Perbankan Berita Harian 26 3 19

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 244 hits
KUALA LUMPUR The Muslim Consumers Association of Malaysia wants financial institutions to make it easier for property purchasers when they apply for loans Its chief Nadzim Johan pointed out that applicants for loans were now required to sub...
Myeg Login Untuk Semak Dan Bayar Online Servis Agensi Kerajaan

Myeg Login Untuk Semak Dan Bayar Online Servis Agensi Kerajaan

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 566 hits
Myeg Login Untuk Semak Dan Bayar Online Servis Agensi Kerajaan Myeg adalah salah sebuah syarikat IT yang cukup dekat dengan kerajaan apabila seringkali menawarkan servis dan perkhidmatan online melibatkan agensi kerajaan di Malaysia Sebelum...
Ibu Bapa Gesa Kerajaan Hapuskan Subjek Pendidikan Moral

Ibu Bapa Gesa Kerajaan Hapuskan Subjek Pendidikan Moral

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 270 hits
PETALING JAYA Kumpulan ibu bapa menggesa kerajaan menghapuskan mata pelajaran Pendidikan Moral di sekolah mengatakan menjadi moral adalah lebih kepada menghafal definisi untuk lulus dalam peperiksaan Kumpulan Bertindak Ibu Bapa Dalam Pendid...
Kerajaan Akan Perkenal Semula Sistem Lama Tun M

Kerajaan Akan Perkenal Semula Sistem Lama Tun M

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 239 hits
Foto oleh BernamaSERDANG Kerajaan akan memperkenalkan semula sistem lama yang merangkumi prosedur manual fail meja dan carta aliran tugas kepada penjawat awam bagi menangani isu karenah birokrasi kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad...
Kerajaan Perkenal Semula Aliran Kerja Penjawat Awam Bagi Atasi Karenah Birokrasi

Kerajaan Perkenal Semula Aliran Kerja Penjawat Awam Bagi Atasi Karenah Birokrasi

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 279 hits
Imej via BernamaSERDANG Sistem kerja lama berteraskan tiga garis panduan akan dikembalikan dalam jentera operasi kerajaan bagi menangani isu kerenah birokrasi kata Tun Dr Mahathir Mohamad Perdana Menteri berkata tiga garis panduan merangkum...
Dewan Rakyat Ahli Parlimen Ph Gesa Kerajaan Ph Isytihar Darurat Di Pasir Gudang

Dewan Rakyat Ahli Parlimen Ph Gesa Kerajaan Ph Isytihar Darurat Di Pasir Gudang

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 384 hits
DEWAN RAKYAT Ahli Parlimen Pasir Gudang daripada Pakatan Harapan Hassan Karim menggesa kerajaan mengisytiharkan darurat di kawasan Parlimennya susulan pencemaran sisa toksik di Sungai Kim Kim sejak minggu lalu Sebagai ahli Parlimen saya men...
Mufti Negeri Sembilan Gesa Kerajaan Haramkan Permainan Video Pubg Di Malaysia

Mufti Negeri Sembilan Gesa Kerajaan Haramkan Permainan Video Pubg Di Malaysia

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 339 hits
PERMAINAN dalam talian PlayerUnknown s Battleground perlu diharamkan kerana mendidik generasi muda ke arah aktiviti keganasan selain menghilangkan perasaan belas kasihan Mufti Negeri Sembilan Datuk Mohd Yusof Ahmad berkata kerajaan perlu me...
Singapura Dakwa Malaysia Sudah Hilang Hak Untuk Semak Semula Harga Air

Singapura Dakwa Malaysia Sudah Hilang Hak Untuk Semak Semula Harga Air

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 350 hits
JOHOR BAHRU Kerajaan Singapura hari ini mendakwa Malaysia hilang hak untuk mengkaji semula harga air mengikut Perjanjian Air 1962 Jurucakap Kementerian Luar republik itu dalam satu kenyataan di sini berkata tiada keputusan mengkaji harga ai...
Semak Semula Dasar Kilang Toksik Mapim

Semak Semula Dasar Kilang Toksik Mapim

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 260 hits
Mohd Azmi Abdul HamidKUALA LUMPUR Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia mendesak kerajaan mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang bertanggungjawab ke atas pencemaran melibat gas toksik di Pasir Gudang Johor Presidennya Mohd Azmi...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord