Pn Menang Besar Jika Pertembungan 3 Penjuru Dalam Pru15 Kata Kajian


BERITA
By MT Webmaster On Apr 15, 2021
Kajian itu juga mendapati 42% pengundi inginkan PN untuk terus memegang tampuk pemerintahan negara, diikuti BN (13%) dan PH (11%).
(Malaysia Now) – Sebuah kajian mendapati kerajaan Perikatan Nasional (PN) mempunyai kelebihan untuk menang pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) sekiranya berlaku pertandingan tiga penjuru dengan Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Harapan (PH).

Menurut Ketua Penyelidik Makmal Forensik Elektoral UKM Mohd Fuad Mat Jali, dapatan kajian yang dilakukan menunjukkan 40% daripada pengundi menyatakan PN akan memenangi sekiranya berlaku pertandingan tiga penjuru di mana-mana kerusi berbanding dengan BN dan PH, masing masing 13% dan 11%.

“Jangkaan ini juga dinyatakan oleh pengundi daripada Bumiputera Sabah iaitu 51% dan diikuti kaum Melayu (48%) dan Bumiputera Sarawak (35%). Manakala kaum India hanya 32% dan kaum Cina 23% sahaja.

“Kumpulan umur 21 hingga 39 tahun merupakan kumpulan umur yang paling ramai (43.5%) menyatakan parti PN boleh menang dan diikuti kumpulan umur 60 tahun ke atas secara purata 41% dan kumpulan 40 hingga 59 tahun dengan purata 39%,” katanya dalam satu kenyataan.

Kajian itu juga mendapati 42% pengundi inginkan PN untuk terus memegang tampuk pemerintahan negara, diikuti BN (13%) dan PH (11%).

Fuad berkata, kajian tersebut menggunakan panggilan telefon yang membabitkan 4,864 pengundi yang dipilih berasaskan data pemilih setakat suku ketiga tahun lalu dan sampel diambil dari 83 kawasan Parlimen seluruh Malaysia dan dijalankan dari 7 hingga 10 Februari lepas.

Menurut Fuad, kajian itu turut mengukur populariti pemimpin utama ketiga-tiga blok politik dengan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengatasi pemimpin lain seperti Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim dan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi.

“Hasil kajian kajian mendapati bahawa Muhyiddin Yassin yang paling mereka sukai dengan 55%, diikuti oleh Anwar Ibrahim (8%). Zahid dan bekas perdana menteri, Najib Razak masing-masing mendapat 2%.

“Dari segi Umur, semua kategori umur menyukai Muhyiddin. Didapati peringkat umur 60 tahun dan ke atas paling tinggi menyukai Muhyiddin dengan purata 58.3%. Bagi umur 21 hingga 39 tahun sebanyak 56.5% dan peringkat umur 40 hingga 59 tahun dengan peratusan 56%,” tambahnya.

Katanya, kemunculan Muhyiddin hampir setiap hari di kaca televisyen sambil berdoa memohon kemakmuran negara dan rakyat dirasakan menjadi antara sebab rakyat menyukai beliau.

Fuad memberitahu, meskipun media sosial amat mempengaruhi pengundi, media elektronik masih dipercayai pengundi dalam menyebarkan maklumat tentang polisi negara dan isu-isu semasa.

Majoriti responden juga menyatakan akan turun mengundi pada PRU15 akan datang.

“Akhirnya satu persoalan timbul dalam kajian ini di mana terdapat 30% responden tidak mahu menjawab. Siapakah mereka ini, adakah pengundi atas pagar atau sengaja tidak mahu menjawab atau dah selesa dengan keadaan sekarang.

“Inilah antara persoalan yang cuba dicari jawapannya apabila kajian tahap atau fasa 2 yang akan dijalankan sebelum PRU15,” katanya.Enable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldRephraseRephrase current sentenceEdit in Ginger×Enable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldRephraseRephrase current sentenceEdit in Ginger×

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/04/pn-menang-besar-jika-pertembungan-3.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tidak Perlu Permohonan Maaf Ini Kes Jenayah Kata Ahli Dewan Negara

Tidak Perlu Permohonan Maaf Ini Kes Jenayah Kata Ahli Dewan Negara

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 535 hits
Beliau turut mempersoalkan mengapa polis memberikan layanan istimewa dengan membenarkan majikan itu mengadakan sidang media ketika sedang direman Kesan rotan di badan mangsa Gambar PDRM Seorang ahli Dewan Negara menyelar tindakan majikan ya...
Anwar Ketuai Ph Calon Pm Untuk Pru15 Kata Pakatan

Anwar Ketuai Ph Calon Pm Untuk Pru15 Kata Pakatan

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 166 hits
Anwar ketuai PH calon PM untuk PRU15 kata Pakatan Dikemas kini 23 minit yang lalu Diterbitkan pada 9 Apr 2021 7 07PM
Saya Presiden Saya Tahu Apa Strategi Terbaik Untuk Menang Pru15 Zahid Hamidi Tempelak Apit Lempang Umno

Saya Presiden Saya Tahu Apa Strategi Terbaik Untuk Menang Pru15 Zahid Hamidi Tempelak Apit Lempang Umno

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 346 hits
Perhimpunan Agung UMNO 2020 pada Sabtu dan Ahad lalu menjadi saksi kepada sebuah perjuangan tanpa gentar Pemimpin dan para ahli UMNO sebulat suara menolak kerjasama dengan Bersatu dan PN pada Pilihan Raya Umum ke 15 Nah Apa lagi mahu dipers...
Bn Akan Lumpuh Pada Pru15 Sekiranya Zahid Pimpin Kata Nazri

Bn Akan Lumpuh Pada Pru15 Sekiranya Zahid Pimpin Kata Nazri

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 244 hits
freemalaysiatoday com April 7 2021 7 30 AMNazri Aziz berkata Zahid Hamidi perlu mengundur diri dan membenarkan orang lain memimpin Umno dan BN PETALING JAYA Peluang Barisan Nasional untuk memenangi pilihan raya umum seterusnya akan sangat t...
Orang Ramai Bersesak Datang Dari Segenap Penjuru Kata Peniaga Bazar Ramadan

Orang Ramai Bersesak Datang Dari Segenap Penjuru Kata Peniaga Bazar Ramadan

papar berkaitan - pada 17/4/2021 - jumlah : 221 hits
Lonjakan kes Covid 19 baru baru ini menimbulkan kebimbangan mengenai bazar Ramadan PETALING JAYA Kesesakan sehingga berlaga bahu di bazar Ramadan berpunca daripada pengunjung yang tidak mematuhi prosedur operasi standard dan masuk dari semu...
Ambil Iktibar Tahun Baharu Cina Elak Perhimpunan Besar Aidilfitri Kata Pakar

Ambil Iktibar Tahun Baharu Cina Elak Perhimpunan Besar Aidilfitri Kata Pakar

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 173 hits
Lonjakan kes jangkitan di Sarawak pada Februari dipercayai akibat perhimpunan sosial di bistro restoran dan kediaman peribadi ketika Tahun Baharu Cina PETALING JAYA Pakar kesihatan menggesa pihak berkuasa berkaitan memperketat penguatkuasaa...
Tidak Ada Pertembungan Kerusi Antara Umno Bersatu Dalam Pru15 Bung Moktar

Tidak Ada Pertembungan Kerusi Antara Umno Bersatu Dalam Pru15 Bung Moktar

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 224 hits
SEMPORNA Pergolakan politik antara UMNO dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia yang berlaku di semenanjung Malaysia tidak memberi kesan kepada keadaan politik di Sabah Ketua UMNO Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin yang juga Timbalan Ketua Mente...
Kira Confirm 3 Penjuru Pru15

Kira Confirm 3 Penjuru Pru15

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 198 hits
Macam lagi menarik PRU15 ni Yang bezanya pada PRU14 PAS kini dah ada kawan dan bukan lagi berseorangan Menentang BN yang sekufunya belum tentu siapa Sekiranya Zahid Hamidi kluster mahkamah berada dalam kepimpinan utama umno rakyat akan meno...
Gps Menang Lebih Penting Banding Beri Bersatu Kerusi Kata Mahiaddin

Gps Menang Lebih Penting Banding Beri Bersatu Kerusi Kata Mahiaddin

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 270 hits
KUCHING 2 April Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata kemenangan besar Gabungan Parti Sarawak selaku rakan Perikatan Nasional pada Pilihan Raya Negeri ke 12 adalah lebih penting berbanding peruntukan kerusi untuk Bersatu Muhyiddi...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord