Bn Akan Lumpuh Pada Pru15 Sekiranya Zahid Pimpin Kata Nazri


freemalaysiatoday.com
Robin Augustin
-April 7, 2021 7:30 AM
Nazri Aziz berkata Zahid Hamidi perlu mengundur diri dan membenarkan orang lain memimpin Umno dan BN. (Gambar Bernama)
PETALING JAYA: Peluang Barisan Nasional (BN) untuk memenangi pilihan raya umum seterusnya, akan sangat tipis selagi Ahmad Zahid Hamidi menjadi ketua gabungan dan tonggak kepada Umno, menurut seorang bekas ahli majlis kerja tertinggi.

Nazri Aziz, yang baru-baru ini mengkritik kepemimpinan Zahid, berkata semakin jelas bahawa Zahid tidak lagi mendapat sokongan atau kredibiliti untuk memimpin Umno dan Barisan Nasional.

“Komponen BN nampaknya tidak menghormati beliau (Zahid). Lihat sahaja AGM MIC hujung minggu lalu di mana Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dijemput untuk menyampaikan ucapan kepada para perwakilan.

“Sekiranya presiden Umno dan pengerusi BN kuat, tidak ada parti komponen yang berfikir untuk mengundang orang luar. Ini sangat memalukan.”

Kata Nazri, Zahid – yang berdepan 47 pertuduhan rasuah, pecah amanah dan pengubahan wang haram – perlu mengundur diri dan membenarkan orang lain memimpin Umno dan BN.

“Selagi dia ada, Umno tidak akan dilihat sebagai parti yang bersih kerana perbicaraannya.

“Sekiranya Zahid berundur, ia tidak akan menimbulkan masalah mengenai siapa yang harus memimpin parti kerana kita (Umno) hanya mengikut hierarki. Tok Mat (Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan) ambil alih.”

Nazri berkata, beliau tidak berpihak kepada Mohamad atau pemimpin Umno yang lain, walaupun beliau yakin bekas menteri besar Negeri Sembilan itu membuktikan beliau (Tok Mat) mampu mengetuai parti itu.

“Sekiranya ada panglima perang yang tidak setuju, itu adalah masalah mereka kerana perkara yang betul untuk dibuat adalah mengikut hierarki kerana itu diputuskan oleh akar umbi semasa pemilihan parti.”

Katanya, apa yang penting adalah untuk Mohamad memberikan kepemimpinan yang “tegas dan berpendirian” serta melaksanakan reformasi dalam Umno.

Penganalisis politik Jeniri Amir bersetuju, bahawa Zahid adalah liabiliti kepada Umno dan BN kerana perbicaraan yang beliau sedang berdepan itu.

Beliau berkata, BN berada dalam posisi “petak pertama” untuk kembali berkuasa kerana Pakatan Harapan dan Perikatan Nasional tidak menunjukkan prestasi, sedangkan mereka mempunyai rekod prestasi dalam mentadbir negara.

“Tetapi jika Zahid berada di barisan depan, sama ada beliau adalah calon perdana menteri atau bahkan pemimpin Umno dan BN, anda akan hilang kelebihan itu,” kata Jeniri, yang juga felo Majlis Profesor Negara.

“Sekiranya BN membawakan Zahid sebagai pemimpinnya, pengundi tidak akan percaya bahawa Umno dan BN sudah belajar dari kesilapan lalu. Mereka tidak akan percaya mereka (Umno) membuat pembaharuan atau boleh melakukan pembaharuan.”

Ketua Penerangan Pemuda Umno Wilayah Persekutuan, Wan Agyl Wan Hassan berkata, hakikatnya parti itu berada dalam dilema.

“Akar umbi percaya bahawa kepemimpinan tidak dapat memberi kemenangan kepada kita dalam PRU15 dan inilah sebabnya mengapa ada tuntutan untuk pemilihan parti.

“Pilihan lain adalah untuk majlis kerja tertinggi mengupayakan individu lain untuk memimpin Umno. Seseorang yang diterima itu bukan sahaja oleh ahli parti tetapi seluruh rakyat Malaysia.”

Wan Agyl berkata majlis kerja tertinggi itu, sebagai badan pembuat keputusan tertinggi dalam Umno, perlu mempertimbangkan pilihannya dan segera membuat keputusan.

Katanya, majlis kerja tertinggi itu tidak boleh dipengaruhi oleh mereka yang hanya berusaha menjaga kepentingan mereka sendiri.Enable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldRephraseRephrase current sentenceEdit in Ginger×

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/04/bn-akan-lumpuh-pada-pru15-sekiranya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenapa Nazri Kata Zahid Tiada Kredibiliti Untuk Pimpin Umno Bn

Kenapa Nazri Kata Zahid Tiada Kredibiliti Untuk Pimpin Umno Bn

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 195 hits
PETALING JAYA Peluang Barisan Nasional untuk memenangi pilihan raya umum seterusnya akan sangat tipis selagi Ahmad Zahid Hamidi menjadi ketua gabungan dan tonggak kepada Umno menurut seorang bekas ahli majlis kerja tertinggi Nazri Aziz yang...
Jangan Heret Umno Dalam Masaalah Peribadi Kata Nazri Kepada Zahid

Jangan Heret Umno Dalam Masaalah Peribadi Kata Nazri Kepada Zahid

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 209 hits
Meluahkan rasa terkejutnya ketika mendengar perbualan antara presiden PKR dan Umno bekas menteri Mohamed Nazri Aziz berkata sudah tiba masanya Ahmad Zahid Hamidi meletakkan jawatan mengatakan beliau sering mengheret parti dalam masalahnya N...
Umno Hadapi Pru15 Sendirian Kata Tajuddin Partinya Sasar 120 Kerusi

Umno Hadapi Pru15 Sendirian Kata Tajuddin Partinya Sasar 120 Kerusi

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 377 hits
freemalaysiatoday com March 27 2021 9 40 PMPengarah Pilihan Raya Umno Tajuddin Abdul Rahman menggesa Puteri Umno yakin dengan kemampuan parti untuk membentuk kerajaan sekali lagi selepas pilihan raya KUALA LUMPUR Pengarah Pilihan Raya Umno ...
Zahid Perlu Segera Lapor Polis Elak Spekulasi Kata Ismail

Zahid Perlu Segera Lapor Polis Elak Spekulasi Kata Ismail

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 147 hits
Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi perlu segera membuat laporan polis berhubung dakwaan isu rakaman audio perbualan antara beliau dan Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi mengelak sebarang spekulasi yang mungkin timbul dar...
Menteri Umno Tak Berani Letak Jawatan Pengecut Tak Setia Kata Nazri

Menteri Umno Tak Berani Letak Jawatan Pengecut Tak Setia Kata Nazri

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 217 hits
PETALING JAYA Bekas ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Nazri Aziz menyifatkan menteri Umno yang tidak berani meletak jawatan sebagai pengecut dan dianggap tidak setia kepada parti dan suara akar umbi Pendapat Ahli Parlimen Padang Rengas itu s...
Saya Presiden Saya Tahu Apa Strategi Terbaik Untuk Menang Pru15 Zahid Hamidi Tempelak Apit Lempang Umno

Saya Presiden Saya Tahu Apa Strategi Terbaik Untuk Menang Pru15 Zahid Hamidi Tempelak Apit Lempang Umno

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 346 hits
Perhimpunan Agung UMNO 2020 pada Sabtu dan Ahad lalu menjadi saksi kepada sebuah perjuangan tanpa gentar Pemimpin dan para ahli UMNO sebulat suara menolak kerjasama dengan Bersatu dan PN pada Pilihan Raya Umum ke 15 Nah Apa lagi mahu dipers...
Nazri Tears Into Zahid After Umno Ministers Remain In Cabinet

Nazri Tears Into Zahid After Umno Ministers Remain In Cabinet

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 177 hits
It is obvious they should resign but the president lacks leadership to tell them to do so Is he worried that if he asks them they won t listen to him Outspoken Umno MP Nazri Aziz has slammed party president Ahmad Zahid Hamidi saying he lack...
Umno 3 0 Sedia Ambil Alih Daripada Zahid Najib Kata Sumber Dalaman Umno Bakal Melingkup

Umno 3 0 Sedia Ambil Alih Daripada Zahid Najib Kata Sumber Dalaman Umno Bakal Melingkup

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 169 hits
April 9 2021 Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dan bekas presiden Najib Razak berdepan ketidaktentuan dalam masa depan politik mereka PETALING JAYA Spekulasi tersebar luas berkait rancangan yang sedang berjalan untuk menyingkirkan Presiden U...
Rakaman Audio Tular Zahid Anwar Tak Gadai Semangat Reformasi Kata Ezam

Rakaman Audio Tular Zahid Anwar Tak Gadai Semangat Reformasi Kata Ezam

papar berkaitan - pada 11/4/2021 - jumlah : 216 hits
April 10 2021 Rakaman audio didakwa melibatkan Presiden PKR Anwar Ibrahim dan Presiden Umno bukanlah satu isu yang boleh merosakkan semangat reformasi Bekas senator Ezam Mohd Nor yang kini memimpin gerakan longgar yang dijuluki nama Gerak 9...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte