Pmo Jawab Titah Dukacita Agong


perakinsights.com
July 30, 2021 9:05 am

Kerajaan Perikatan Nasional (PN) hari ini mempertahankan tindakan mereka membatalkan ordinan darurat adalah teratur dan selaras dengan peruntukan undang-undang serta perlembagaan negara.

Menurut kenyataan Pejabat Perdana Menteri (PMO) kerajaan sudah menasihatkan yang di-Pertuan Agong untuk membatalkan ordinan darurat sebelum sidang khas parlimen pada 26 Julai lalu.

Kata PMO, mengikut Perkara 40 (1) Perlembagaan Persekutuan Agong perlu menerima dan bertindak mengikut nasihat jemaah menteri.

Merujuk kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh lstana Negara hari lni.

Kerajaan ingin menjunjung kasih di atas titah penghargaan yang dizahirkan oleh KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong kepada Kerajaan kerana telah melaksanakan Mesyuarat Khas Parlimen yang bermula pada 26 Julai 2021.

Kerajaan sentiasa menjunjung titah pandangan KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja Melayu sepertimana yang dizahirkan susulan Perbincangan Khas Raja-Raja Melayu pada 16 Jun 2021 yang antara lain menekankan bahawa darurat tidak perlu disambung selepas 1 Ogos 2021 dan perlunya Parlimen bersidang secepat mungkin.

Berdasarkan titah pandangan ini. Kerajaan telah memuluskan untuk mengadakan Mesyuarat Khas Parlimen bermula 26 Julai 2021.

Sebagai persediaan Mesyuarat Khas Parlimen ini. Jemaah Menteri pada 21 Julal 2021 telah mengadakan perbincangan yang teliti dan mengambil ketetapan-ketetapan seperti berikut:
Pertama. Mesyuarat Khas Parlimen diadakan setelah mendapat perkenan KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong·

Kedua. Jemaah Menteri tidak akan menasihati KDYMM Seri Paduka Baginda Yang dl-Perluan Agong untuk membuat Proklamasi Darurat baharu setelah darurat sedia ada tamat pada 1 Ogos 2021:dan

Ketiga. oleh kerana darurat tidak akan disambung. Jemaah Menteri memutuskan untuk menasihati KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di­ Pertuan Agong untuk membatalkan semua ordinan darurat yang dimasyhurkan oleh Seri Paduka Baginda Tuanku sepanjang tempoh darurat berkuatkuasa.

Susulan ketetapan-ketetapan ini. Pejabat Perdana Menteri pada 22 Julai 2021 telah menerima deraf Ordinan Darurat (Pembatalan) 2021 yang disedlakan oleh Jabatan Peguam Negara.

Ordinan ini memperuntukkan semua ordinan darurat yang dimasyhurkan oleh KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dibatalkan berkuatkuasa pada 21 Julai 2021.

Pada 23 Julai 2021. Perdana Menteri telah mengutuskan warkah kepada KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong untuk menyembah maklum nasihat Jemaah Menteri supaya ordlnan-ordinan darurat berkenaan dibatalkan dan memohon limpah perkenan Seri Paduka Baginda Tuanku mengenainya.

Pejabat ini mengambil maklum sebagaimana yang dlzahlrkan di dalam kenyataan media lstana Negara hari ini. KDYMM Serl Paduka Baginda Yang dl-Pertuan Agong sedla maklum bahawa Seri Paduka Baginda Tuanku perlu menerlma dan bertindak mengikut naslhat Jemaah Menter! sepertl yang terkandung dalam Perkara 40 Perlembagaan Persekutuan.
Perkara 40 (1) memperuntukkan:

Pada menjalankan fungsinya di bawah Perlembagaan ini atau undang-undang persekutuan. Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat Jemaah Menteri atau nasihat seseorang Menteri yang bertindak di bawah kuasa am Jemaah Menteri. kecuali sebagaimana yang diperuntukkan selainnya oleh Perlembagaan ini: tetapi Yang di-Pertuan Agong berhak. atas permintaannya. untuk mendapat apa- apa maklumat berkenaan dengan pemerintahan Persekutuan yang boleh didapati oleh Jemaah Menteri.

Manakala Perkara 40 (1A) puta memperuntukkan: Pada menjalan kan fungsinya di bawah Perlembagaan ini atau undang-undang persekutuan. jika Yang di-Pertuan Agong dikehendaki bertindak mengikut nasihat. atas nasihat. atau selepas menimbangkan nasihat. Yang di-Pertuan Agong hendaklah menerima dan bertindak mengikut nasihat itu.

Susulan itu. KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong pada 24 Julai 2021. telah menitahkan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) dan Peguam Negara menghadap untuk memberlkan penjelasan terperinci mengenai nasihat tersebut.

Sumber: https://www.mhdaily.net/terkini-pejabat-perdana-menteri-jawab-titah-dukacita-agong/?fbclid=IwAR361Azs_ZVtd00XOJqYiF2WUDTTypb8qIeKGsKte5J8YKtD08sCDWli4as

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/07/pmo-jawab-titah-dukacita-agong.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Derhaka Titah Agong Tolak Soal Jawab Di Parlimen

Jangan Derhaka Titah Agong Tolak Soal Jawab Di Parlimen

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 245 hits
Tiada perbahasan Parlimen Jangan derhaka titah Agong PH Kerajaan Perikatan Nasional digesa tidak menderhakai titah Yang di Pertuan Agong dengan membuka Parlimen hanya bagi mendengar taklimat daripada para menteri Majli Presiden Pakatan Hara...
Rentasan 934 Gempar Speaker Dewan Rakyat Cabar Titah Ydp Agong Demi

Rentasan 934 Gempar Speaker Dewan Rakyat Cabar Titah Ydp Agong Demi

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 207 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 9341 TERIAKAN DERHAKA BERGEMA DI PARLIMEN 2 HARAP PEMIMPIN POLITIK TEGAS JIKA ADA HATI PERUT 3 MAJLIS PEMULIHAN NEGARA JANGAN HIPOKRIT 4 PENDAKWAAN POLITIK BILAKAH AKAN BERAKHIR
Sidang Khas Parlimen Tak Menepati Titah Yang Di Pertuan Agong Hanyalah Majlis Penerangan

Sidang Khas Parlimen Tak Menepati Titah Yang Di Pertuan Agong Hanyalah Majlis Penerangan

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 236 hits
KUALA LUMPUR Sidang Khas Parlimen tidak menepati titah Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah tetapi sebaliknya majlis penerangan oleh kerajaan kepada wakil rakyat yang diadakan di dalam Dewan Rakyat Pe...
Laksanakan Titah Agong Bahas Ordinan Darurat Isnin Ini

Laksanakan Titah Agong Bahas Ordinan Darurat Isnin Ini

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 289 hits
Kenyataan bahawa pemansuhan Ordinan Darurat dibuat secara tertib oleh kerajaan Perikatan Nasional tidak boleh dipakai selepas Yang di Pertuan Agong mengutus surat menegur Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Yassin mengenai kronologi mempersem...
Hentikan Semua Ini Akur Dengan Titah Agong Nazri Beritahu Zahid

Hentikan Semua Ini Akur Dengan Titah Agong Nazri Beritahu Zahid

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 256 hits
freemalaysiatoday com August 4 2021 11 10 PMNazri Aziz berkata Ahmad Zahid akan menentang Agong menggunakan akuan berkanun dan bukannya membiarkan majoriti ditentukan di Parlimen PETALING JAYA Nazri Aziz mempersoal sama ada Presiden Umno Ah...
Siapakah Vigneswaran Yang Angkuh Langgar Titah Agong Ini

Siapakah Vigneswaran Yang Angkuh Langgar Titah Agong Ini

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 192 hits
Malaysiakini PKR menganggap kenyataan Presiden MIC SA Vigneswaran yang mengulas mengenai isu pembatalan ordinan darurat sebagai angkuh mengetepikan titah Yang di Pertuan Agong Ketua Penerangan PKR Shamsul Iskandar Md Akin berkata tidak waja...
Aksi Derhaka Berkali Kali Agong Titah Rakyat Jelata Patuhi Sop

Aksi Derhaka Berkali Kali Agong Titah Rakyat Jelata Patuhi Sop

papar berkaitan - pada 1/8/2021 - jumlah : 243 hits
1 KALAU nak lawan kerajaan biarlah Ahli Parlimen pembangkang yang kalian pilih memainkan peranan mengikut saluran undang undang dan Perlembagaan negara 2 Perhimpunan beramai ramai atas apa sahaja tujuan ketika kes COVID 19 sedang mencanak n...
Masukkan Usul Supaya Mp Boleh Berbahas Usah Salah Tafsir Titah Agong

Masukkan Usul Supaya Mp Boleh Berbahas Usah Salah Tafsir Titah Agong

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 135 hits
Ahli Parlimen Lembah Pantai Fahmi Fadzil menyifatkan kenyataan terbaru Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Takiyuddin Hassan tidak bermaksud sidang Parlimen pada 26 Julai dibenarkan untuk berbahas Beliau merujuk kepada pemakluman ...
Terokai Kehidupan Moden Di Eka Heights Memperkenalkan Lumira

Lumira Eka Heights Menawarkan Kediaman Selesa Dengan Sentuhan Moden

Kkb Result Shows More Malays Backing Govt Says Selangor Mb

14 Tahun Solo Raja Azura Kembali Bersuami

Japan Crowned Champions In Sultan Azlan Shah Cup For First Time

Viral Mengajak Youtuber Cantik Korea Selatan Ke Hotel Pegawai Kanan Kementerian Digantung Tugas

Asyraf Claims Ph Victory In Kuala Kubu Baharu

Hari Ibu 2024 Contoh Ucapan Hari Ibu Hadis Berkenaan Ibu



Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka


Lepak Mengopi Di Rumah Kopi38

Union Bistrot Pamer Gabungan Seni Kulinari Tradisional Dan Moden

Sertifikasi Kompetensi Barista Membaca Tren Kebutuhan Sdm Di Kalimantan Barat Saat Ini

Doa Majlis Perkahwinan Doa Untuk Pengantin Dalam Rumi Dan Maksud

Sofea Says Abun Uwee

Family Fun Starts Here Unleash The Power Of Nerf Blasters