Pks Perlu Teroka Kaedah Baharu Bina Semula Perniagaan Ketika Pandemik Kata Ahli Ekonomi


 
Seorang ahli ekonomi berkata perniagaan kecil perlu mengetahui bagaimana mereka boleh mendapatkan bantuan bagi menambah baik operasi perniagaan, jualan dan segmentasi pasaran dengan menerapkan penggunaan teknologi. (Gambar Bernama)KUALA LUMPUR: Sebanyak 907,065 perusahaan kecil dan sederhana (PKS) di Malaysia mengharungi tempoh yang amat tidak menentu ketika ini — dari hari ke sehari kelihatannya amat mustahil bagi mereka untuk meramalkan apa yang akan berlaku seterusnya.
Perniagaan di seluruh negara terjejas teruk selepas penularan pandemik Covid-19 yang sehingga kini dilihat masih tiada penghujungnya.
Dalam hal ini, usahawan perlu untuk hidup dalam keadaan norma baharu, yang sudah tentunya akan banyak melibatkan penggunaan teknologi apabila perniagaan mengambil iktibar semasa penularan pandemik tersebut, kata seorang ahli ekonomi.
Ahli Ekonomi Bank Islam Malaysia Bhd Mohd Afzanizam Abdul Rashid berkata perniagaan kecil perlu mengetahui bagaimana mereka boleh mendapatkan bantuan bagi menambah baik operasi perniagaan, jualan dan segmentasi pasaran mereka dengan menerapkan penggunaan teknologi dalam setiap aspek perniagaan.
Justeru itu, katanya, semua PKS perlu meneliti apakah bantuan yang disediakan agensi kerajaan berkaitan yang boleh membantu mereka mentransformasikan perniagaan mereka dengan cara yang paling cekap dan kos efektif.
Sebagai contoh, geran padanan bernilai sehingga RM5,000 yang disediakan oleh Malaysia Digital Economy Corporation (MDEC) bagi mendigitalkan perniagaan perlu dimanfaatkan sepenuhnya oleh PKS berkaitan dengan penerimaan pakai teknologi.
“Dari satu segi, pandemik ini telah menyedarkan PKS bahawa ancaman terhadap perniagaan boleh datang dalam pelbagai bentuk keadaan. Oleh itu, amat penting bagi mereka untuk bersiap siaga menghadapi cabaran dan bertindak pantas menanganinya,” katanya kepada Bernama.
Mohd Afzanizam berkata selain daripada pendigitalan dan penerimaan pakai teknologi, perniagaan perlu terbuka untuk mempelbagaikan hasil mereka dan ini bermakna mereka perlu meneroka industri lain agar mereka tidak terlalu bergantung kepada hanya satu sumber hasil.
“Barangkali, menjalin usaha sama atau mencari rakan kongsi boleh menjadi pilihan untuk melindungi bahagian pasaran dan memperoleh kecekapan operasi,” syor beliau.
Menjelas lebih lanjut, beliau berkata penyelidikan dan pembangunan serta menambah kemahiran memerlukan masa dan penggunaan wang.
Menurutnya, PKS tidak begitu yakin pelaburan sedemikian akan membantu melindungi mereka daripada ancaman persaingan sengit dan kejutan ekonomi.
“Bagi merapatkan jurang antara faktor kebimbangan mereka dengan apa yang tersedia kepada mereka, libat urus berterusan dengan agensi kerajaan berkaitan akan membantu PKS mendapat gambaran jelas bagaimana mereka perlu memanfaatkan langkah-langkah dan insentif yang disediakan oleh kerajaan.
“Ia mungkin termasuk menganjurkan bengkel, persidangan dan pameran yang boleh membantu mengurangkan kebimbangan atau salah faham dalam kalangan PKS mengenai keperluan untuk menambah kemahiran perniagaan mereka,” katanya.
Sementara itu, Ketua Perbankan Komersial HSBC Malaysia, Andrew Sill berkata PKS perlu mempunyai asas pengurusan tunai yang tepat dan kukuh.
Beliau berkata, prinsip asas seperti menyediakan pembayaran dengan data nilai yang tepat, mengumpulkan belum terima dengan penyesuaian masa nyata dan membayar invois tepat pada masanya, akan menyediakan lebih banyak manfaat berbanding berjimat beberapa ribu dolar daripada hasil perbincangan penentuan harga yang sukar atau merundingkan tarif yang betul.
“Sebaik sahaja perniagaan telah memperkukuhkan pendekatan mereka ke atas pengurusan tunai, mereka berkedudukan baik untuk membuat keputusan berdasarkan maklumat, sama ada perlu meminjam untuk menambah modal kerja atau sebaliknya,” katanya.
Menurutnya, mempunyai fleksibiliti tunai seumpama ini membolehkan PKS untuk membuat bayaran yang lebih cepat kepada pembekal dan membincangkan kadar dan terma yang lebih memuaskan.
Penyelesaian ini merangkumi pembiayaan belum terima — pengurusan pembiayaan dengan menerima modal yang setara dengan baki belum jelas invois yang telah dibilkan, namun belum dibayar.
Menurutnya, yang kedua, pembiayaan rantaian bekalan — set penyelesaian automatik bagi menyokong urus niaga yang lebih efisien, membolehkan pembekal meluluskan invois dan mengakses modal bersama diskaun dan — akhir sekali dan tidak kurang pentingnya — jaminan, yang boleh diberikan untuk membantu syarikat membuat tuntutan tidak membayar wang.
Tidak ada sesiapa yang mampu menganggarkan impak sepenuhnya daripada pandemik ini, namun jelas sekali kesan ekonomi terhadap rakyat dan syarikat adalah amat besar.
Bagi membantu PKS mempercepatkan pendigitalan perniagaan, platform perkhidmatan pendigitalan vendor, WhyQ, baru-baru ini berkembang ke pasaran Malaysia dengan sasaran mendigitalkan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) melalui penyelesaian moden dan maju yang diperlukan untuk menjalankan perniagaan.
Platform ini membolehkan mereka beroperasi secara dalam talian untuk e-kedai khusus, mengawasi jualan dan perbelanjaan, merekodkan urus niaga debit dan kredit melalui peringatan WhatsApp yang mudah digunakan, di samping mendekati pelanggan melalui alatan pemasaran khas.
WhyQ berhasrat memperkenalkan WhyQ Mart yang dijadual dilancarkan di Malaysia dalam masa beberapa bulan lagi sebagai sebahagian daripada pelbagai perkhidmatannya untuk memberi manfaat kepada peniaga.
Melalui perkhidmatan ini, peniaga akan dihubungkan secara langsung dengan senarai pembekal berbeza yang boleh dipilih untuk bekerjasama secara sistematik dan mudah, membolehkan mereka memesan bahan mentah seperti daging dan ayam itik mengikut keperluan mereka daripada pembekal pada skala yang lebih besar.
WhyQ menyasar 2,000 PMKS tempatan menyertai platform mereka menjelang akhir Julai dan 20,000 peniaga pada akhir tahun ini. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/07/pks-perlu-teroka-kaedah-baharu-bina.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penutupan Kilang Beri Kesan Buruk Ekonomi Kata Ahli Mten

Penutupan Kilang Beri Kesan Buruk Ekonomi Kata Ahli Mten

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 210 hits
Pengarah Eksekutif Majlis Tindakan Ekonomi Noor Azlan Ghazali berkata dalam konteks kluster kilang hanya menyumbang sekitar 15 ke 20 daripada keseluruhan kes KUALA LUMPUR Penutupan penuh sektor perkilangan yang menyumbang jumlah eksport leb...
98 Kes Baharu Tidak Bergejala Bergejala Ringan Kata Kp Kesihatan

98 Kes Baharu Tidak Bergejala Bergejala Ringan Kata Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 182 hits
Jumlah saringan Covid 19 yang tinggi dilaporkan sejak dua minggu lalu dengan sebahagian daripadanya di Selangor dan Kuala Lumpur PETALING JAYA Lebih 98 kes baharu Covid 19 yang dilaporkan hari ini tidak menunjukkan sebarang gejala atau hany...
Mca Mic Perlu Cari Angin Baharu Jika Mahu Kekal Relevan Kata Penganalisis

Mca Mic Perlu Cari Angin Baharu Jika Mahu Kekal Relevan Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 202 hits
PETALING JAYA Dua parti teras utama komponen Barisan Nasional sejak sekian lama perlu mencari angin baharu dengan menyertai gabungan yang lebih kuat jika mahu mencapai prestasi lebih baik pada pilihan raya umum akan datang kata penganalisis...
Siapa Kata Mahiaddin Bodo Yang Bodo 3 Juta Ahli Umno Dan Ahli Mkt Dimalukan Oleh Beberapa Kerat Menteri Umno

Siapa Kata Mahiaddin Bodo Yang Bodo 3 Juta Ahli Umno Dan Ahli Mkt Dimalukan Oleh Beberapa Kerat Menteri Umno

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 257 hits
3 JUTA AHLI UMNO DAN AHLI MKT DIMALUKAN OLEH BEBERAPA KERAT MENTERI UMNO Kita boleh lihat sendiri dgn jelas Bila dgn Muhyidin cepat saja menteri Umno ini umum sokong Bila arahan dari Presiden Umno sendiri macam2 dalih dan alasan mereka untu...
Ppn Akan Pimpin Malaysia Keluar Dari Pandemik Kata Tengku Zafrul

Ppn Akan Pimpin Malaysia Keluar Dari Pandemik Kata Tengku Zafrul

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 216 hits
Tengku Zafrul Abdul Aziz berkata Malaysia akan dapat mengatasi wabak Covid 19 seperti yang dilakukan dalam banyak krisis terdahulu KUALA LUMPUR Kerajaan yakin bahawa strategi yang digariskan dalam Pelan Pemulihan Negara akan membantu memimp...
Pilihan Raya Tidak Sesuai Diadakan Ketika Pandemik Covid 19

Pilihan Raya Tidak Sesuai Diadakan Ketika Pandemik Covid 19

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 192 hits
Pilihan raya tidak sesuai diadakan ketika pandemik Covid 19 Naib Presiden Pas Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berpandangan pilihan raya tidak sesuai diadakan ketika ini kerana pandemik Covid 19 Menurut laporan Awani walaupun proses demokrasi i...
Terlupa Kata Laluan Mysejahtera Ini Cara Setkan Semula Password Anda

Terlupa Kata Laluan Mysejahtera Ini Cara Setkan Semula Password Anda

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 646 hits
Tiba tiba aplikasi MySejahtera anda tak dapat dibuka kerana tersalah kata laluan atau password selepas anda menukar telefon Nak tahu cara setkan semula password MySejahtera pada telefon bimbit anda Teruskan bacaan anda serta ikuti langkah l...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Asan Lembu The Movie

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Packing Barang Kucing Kesayangan

Subconscious Mind

Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air