Mca Mic Perlu Cari Angin Baharu Jika Mahu Kekal Relevan Kata Penganalisis


PETALING JAYA: Dua parti teras utama komponen Barisan Nasional (BN) sejak sekian lama perlu mencari “angin baharu” dengan menyertai gabungan yang lebih kuat jika mahu mencapai prestasi lebih baik pada pilihan raya umum akan datang, kata penganalisis.

Penganalisis politik dari Universiti Teknologi Malaysia, Mazlan Ali berkata, kewujudan MCA dan MIC dalam BN sangat bergantung kepada jenama Umno sehingga parti itu tidak mampu bersaing sendirian di kawasan bukan Melayu.

Malah katanya, keputusan kurang memberangsangkan dalam pilihan raya umum ke-14 (PRU-14) lalu membuktikan kekuatan parti komponen BN itu tidak mampu memberi sumbangan besar kepada gabungan tersebut.

“Parti ini sudah tidak begitu berkesan pada masa ini kerana keupayaan mereka untuk tarik sokongan orang Melayu menjadi sesuatu diragukan, sebaliknya MCA dan MIC banyak bergantung kepada kerusi ramai pengundi Melayu.

“Sekiranya MCA dan MIC bertanding dalam kawasan majoriti bukan Melayu yang dikuasai kaum Cina, mereka akan kalah kepada parti seperti DAP dan parti pelbagai kaum lain.

“Maka orang kerap pertikaikan apakah sumbangan parti-parti ini? Dengan menyertai gabungan lain akan memberi angin baharu, menjenamakan semula parti dalam konteks peranan yang berbeza,” katanya kepada FMT.

Beliau mengulas mengenai polemik antara parti gabungan BN yang menyaksikan Presiden MIC, S A Vigneswaran secara terbuka menegur Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi, berhubung penarikan semula sokongan parti itu kepada Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin.

Mengulas lanjut, Mazlan berkata, teguran berkenaan mungkin berpunca daripada kelemahan kepimpinan Zahid mengemudi BN dan beberapa keputusannya yang mencetuskan kontroversi dalam kalangan rakan komponen.

“Antaranya membelakangkan BN dan cuba membentuk kerjasama dengan ketua pembangkang Anwar Ibrahim, iaitu seteru utama gabungan itu.

“Perkara seperti ini bukan menimbulkan keraguan dalam Umno itu sendiri, malah mempengaruhi rakan komponen yang nampaknya tidak begitu menghormati pengerusi BN,” katanya.

Dalam pada itu, penganalisis politik dari Universiti Utara Malaysia (UUM), Achmad Dzariean Nadzri pula berkata, defisit kepercayaan yang berlaku dalam hubungan parti-parti BN sememangnya wujud dan tidak mampu disorok.

“Kita dapat lihat dengan tindakan lantang presiden MIC walaupun kita akui MCA dan MIC tidak memiliki jumlah kerusi besar, tetapi untuk pastikan mereka sentiasa relevan, mereka perlu suarakan apa yang tidak betul dalam BN,” katanya.

Katanya, tindakan Zahid melantik Zambry Abdul Kadir sebagai setiausaha agung BN yang baharu menggantikan Annuar Musa tanpa mencapai konsensus daripada semua parti gabungan juga menyebabkan dua parti berkenaan “berkecil hati”.

“Tindakan Umno ini umpama membelakangkan MCA dan MIC yang menjadi antara tulang belakang BN, selain Umno,” katanya.

Polemik antara gabungan BN juga umpama tiada jalan penyelesaian apabila tindakan MIC yang menjemput Muhyiddin selaku pengerusi PN melancarkan Perhimpunan Agung MIC 2021 pada April lalu, walhal mereka adalah parti komponen BN.

“Ini menunjukkan MIC seolah-olah lebih menghormati perdana menteri berbanding pengerusi BN (Zahid). Ini tidak pernah berlaku dalam kepimpinan terdahulu tetapi berlaku sekarang menunjukkan gabungan BN terdiri daripada Umno, MCA dan MIC begitu longgar kedudukannya berbanding dahulu,” katanya.

Bagaimanapun pakar geostrategi Azmi Hassan sebaliknya memberi peringatan kepada MIC dan MCA supaya mempertimbangkan hasrat mereka jika benar mahu menyertai PN kerana dikhuatiri akan menjadi parti minoriti sama seperti dalam BN.

Katanya, MIC dan MCA mampu kekal sehingga kini kerana Umno sanggup berkorban dan memberi peluang kepada parti berkenaan bertanding di kawasan majoriti Melayu.

“Mereka perlu fikir habis-habisan kerana selama ini peluang banyak diberikan oleh Umno untuk bertanding. Jika mereka masuk PN, mereka akan dianggap sebagai minoriti sama juga dalam BN, tetapi sejarah membuktikan Umno sanggup berkorban dan beri peluang kepada MIC dan MCA.

“Kalau kita lihat bagaimana gerakan untuk sertai PN itu, kita boleh tahu apa akan terjadi jika MCA dan MIC sertai PN,” katanya yang turut berpendapat pergolakan antara parti komponen BN lebih menjurus kepada kurang hormat mereka kepada presiden Umno. - freemalaysiatoday

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/07/mca-mic-perlu-cari-angin-baharu-jika.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mca Mic Kekal Bersama K Jaan Pn

Mca Mic Kekal Bersama K Jaan Pn

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 366 hits
Malaysiakini Rakan rakan Umno dalam komponen BN tidak akan menyokong keputusan Majlis Tertinggi Umno semalam yang mengumumkan akan menarik sokongan terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin Sebaliknya mereka merancang untuk terus menyokong ...
Kes Covid 19 Meletup Di Pitas Punca Peningkatan Kes Baharu Di Sabah Kata Masidi

Kes Covid 19 Meletup Di Pitas Punca Peningkatan Kes Baharu Di Sabah Kata Masidi

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 257 hits
Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Masidi Manjun berkata Sabah hari ini mencatat 279 kes baharu dengan daerah Pitas penyumbang terbesar iaitu sebanyak 128 kes KOTA KINABALU Kes baharu Covid 19 di daerah Pitas mencatat peningkatan menda...
Nak Calon Pm Selain Anwar Kena Buat Mesyuarat Baharu Kata Dap

Nak Calon Pm Selain Anwar Kena Buat Mesyuarat Baharu Kata Dap

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 217 hits
agendadaily com6 7 21Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng Sekiranya mahu memilih calon Perdana Menteri selain nama Datuk Seri Anwar Ibrahim blok pembangkang perlu mengadakan mesyuarat baharu untuk menukar keputusan tersebut kata Setiausaha Agu...
Kes Baharu Turun Sedikit Tetapi Kekal Lebih 12 000

Kes Baharu Turun Sedikit Tetapi Kekal Lebih 12 000

papar berkaitan - pada 17/7/2021 - jumlah : 177 hits
AGENDA DAILY Data 16 Julai 2021 Kes jangkitan Covid 19 yang dilaporkan dalam tempoh 24 jam sehingga 12 tengah hari tadi turut sedikit berbanding 13 215 kes yang dilaporkan semalam Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah ber...
Ahmad Zahid Penentu Pembentukan Jajaran Baharu Dengan Ph Kata Abdullah Sani

Ahmad Zahid Penentu Pembentukan Jajaran Baharu Dengan Ph Kata Abdullah Sani

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 161 hits
Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid dilihat sebagai kunci kepada pembentukan jajaran baharu antara parti itu dengan Pakatan Harapan dalam tempoh terdekat Menurut Ahli Parlimen Kapar Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid Ahmad Zahid boleh mema...
98 Kes Baharu Tidak Bergejala Bergejala Ringan Kata Kp Kesihatan

98 Kes Baharu Tidak Bergejala Bergejala Ringan Kata Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 186 hits
Jumlah saringan Covid 19 yang tinggi dilaporkan sejak dua minggu lalu dengan sebahagian daripadanya di Selangor dan Kuala Lumpur PETALING JAYA Lebih 98 kes baharu Covid 19 yang dilaporkan hari ini tidak menunjukkan sebarang gejala atau hany...
Saya Sedih Bila Orang Nak Cari Gaduh Dengan Saya Cakap Bukan Bukan Terhadap Saya Kata Ebit Lew

Saya Sedih Bila Orang Nak Cari Gaduh Dengan Saya Cakap Bukan Bukan Terhadap Saya Kata Ebit Lew

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 194 hits
Ebit Lew berkata meluahkan rasa sedih dengan apa yang dilaluinya kebelakangan ini di Tik Tok dan Instagram Jentikhati tvPETALING JAYA Pendakwah bebas terkenal Ebit Lew berkongsi luahan rasa sambil mengalirkan air mata susulan kontroversi me...
Pakej Pemulih Hanya Beri Kelegaan Sementara Kata Penganalisis

Pakej Pemulih Hanya Beri Kelegaan Sementara Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 174 hits
Pakej rangsangan PEMULIH menunjukkan kerajaan cuba melakukan yang terbaik untuk rakyat tetapi tidak mencukupi kata penganalisis PETALING JAYA Pakej rangsangan PEMULIH yang diumumkan kerajaan Perikatan Nasional mampu memulihkan imejnya dan m...
Lelaki Buta Bakal Diusir Rayu Bantuan Cari Rumah Baharu

Lelaki Buta Bakal Diusir Rayu Bantuan Cari Rumah Baharu

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 246 hits
Harrichandran Manokaran yang tinggal di tingkat 17 sebuah flat di Taman Bukit Jambul Pulau Pinang terpaksa menaiki tangga selama satu jam setengah untuk sampai ke rumahnya jika lif rosak GEORGE TOWN Bekas penjual bunga Harrichandran Manokar...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord