Ppn Akan Pimpin Malaysia Keluar Dari Pandemik Kata Tengku Zafrul


BernamaTengku Zafrul Abdul Aziz berkata, Malaysia akan dapat mengatasi wabak Covid-19 seperti yang dilakukan dalam banyak krisis terdahulu. (Gambar Bernama)KUALA LUMPUR: Kerajaan yakin bahawa strategi yang digariskan dalam Pelan Pemulihan Negara (PPN) akan membantu memimpin Malaysia keluar daripada krisis Covid-19.
Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz berkata, setakat ini tiada satu pun penyelesaian yang sempurna untuk membolehkan Malaysia keluar daripada tekanan ini dan menghalang pelaksanaan kawalan pergerakan untuk selama-lamanya.
“Saya sangat yakin Malaysia akan dapat mengatasinya seperti yang dilakukan dalam banyak krisis terdahulu, menerusi daya tahan kita yang terbukti dan semangat kerjasama rakyat Malaysia yang waja,” katanya dalam artikel diterbitkan dalam akhbar harian Singapura, The Straits Times, hari ini.
Menurut Tengku Zafrul, ribuan rakyat menjadi sukarelawan di pusat-pusat vaksinasi dan program sokongan sosial yang diwujudkan oleh kerajaan.
“Disertai dengan usaha untuk memperhalusi pengurusan kes Covid-19 semasa, meningkatkan vaksinasi dan menyokong golongan rentan, ia jelas menunjukkan ini bukanlah isyarat bahawa negara ke arah taraf negara yang gagal, sebaliknya sebagai negara yang bertekad untuk memerangi pandemik ini. “Kegagalan bukanlah satu pilihan. Insya-Allah, Malaysia akan menangani krisis ini bersama-sama dan keadaan yang lebih baik akan wujud pada masa akan datang,” katanya.
Menurut Tengku Zafrul, cabaran dihadapi Malaysia pada masa ini mendorong penilaian yang tidak adil bahawa Malaysia bakal “menjadi sebuah negara yang gagal”.
Bagaimanapun beliau berkata, tanggapan itu ada kelemahannya.
“Mendakwa Malaysia dalam keadaan berisiko untuk menjadi negara yang gagal menidakkan kejayaan kerajaan dalam meningkatkan kadar vaksinasinya.
“Setakat ini, 3.1 juta individu atau lebih 10% daripada penduduk dewasa di Malaysia telah menerima vaksin lengkap,” katanya sambil memaklumkan bahawa Penjejak Vaksin Covid-19 Bloomberg, jelas menunjukkan bahawa kadar pemvaksinan adalah semakin baik.
“Kini ia akan mengambil masa lima bulan untuk mengimunkan 75% daripada penduduk berbanding anggaran 4.5 tahun yang dibuat pada April,” menurut Tengku Zafrul.
Memetik laman web World In Data, beliau berkata, setakat 10 Julai 2021, Malaysia menjadi antara negara utama di dunia yang memberikan vaksinasi harian melebihi China, Britain, Perancis dan Jerman.
“Kini, bekalan yang mencukupi akhirnya diterima. Kita telah berusaha sebaik mungkin dan bekerjasama dengan kerajaan negeri, sektor swasta dan masyarakat untuk pemvaksinan secara besar-besaran,” katanya.
Tengku Zafrul berkata, PPN yang diumumkan baru-baru ini adalah pelan dinamik yang bergantung kepada data masa nyata untuk mengesan nilai ambang penting dalam memastikan jalan keluar secara sistematik daripada pandemik ini.
Sehingga kini beliau berkata, tujuh negeri telah memenuhi tiga petunjuk utama yang membolehkan negeri berkenaan beralih kepada Fasa Kedua PPN yang melibatkan pembukaan lebih banyak sektor ekonomi.
Indikatornya merangkumi tahap penularan Covid-19 dalam masyarakat, tindak balas sistem penjagaan kesihatan awam dan kadar vaksinasi ke atas populasi.
“Melihat kepada varian Delta yang lebih agresif yang merebak di Asia Tenggara, cabaran untuk menangani pandemik ini sudah menjadi lebih kritikal. Oleh itu, kami terpaksa menggunakan strategi yang lebih agresif seperti meningkatkan kawalan pergerakan di kawasan panas (hotspot) dan ujian yang disasarkan,” katanya.
Mengulas mengenai gerakan “bendera putih” yang mendapat kritikan segelintir pihak yang mendakwa ia adalah bukti kegagalan negara ini, beliau berkata, tuduhan itu terlepas fakta yang paling penting, iaitu demokrasi masih hidup di Malaysia selain tidak mengambil kira psiko sosiopolitik dan konteks sejarah masyarakat di Malaysia.
“Saya yakin ramai saintis sosial dan politik ‘bingung’ mengenai bagaimana satu kempen yang mencerminkan keprihatinan masyarakat untuk membantu mereka yang berada dalam kesusahan boleh dikaitkan dengan keadaan taraf negara yang gagal,” katanya.
Malah Tengku Zafrul berkata, walaupun dibebani hutang legasi, masalah struktur sosioekonomi dan ketidakpastian politik, kerajaan tetap mengeluarkan RM38 bilion dalam bentuk bantuan langsung serta subsidi pada tahun lepas, manakala pada 2021, kerajaan memperuntukkan RM45 bilion dan baki sebanyak RM28 bilion masih sedang diagihkan.
Pembayaran tersebut telah membantu rakyat Malaysia yang bekerja serta golongan kelas menengah, menyokong 330,000 majikan dan menyelamatkan lebih 2.7 juta pekerjaan di negara ini, manakala pengangguran dikurangkan daripada 5.3% pada Mei 2020 kepada 4.5% menjelang Mei tahun ini.
“Adakah semua fakta ini menggambarkan keadaan ‘negara yang gagal’?” katanya.
Menurut Tengku Zafrul, kerajaan bekerjasama dengan pihak berkepentingan termasuk Ahli Parlimen pembangkang untuk menyalurkan bantuan secara langsung kepada rakyat yang memerlukan, termasuk Program Bakul Makanan bernilai RM100 juta baru-baru ini.
Beliau berkata, pada 1 Julai lepas, kerajaan sekali lagi melancarkan program bantuan makanan sebanyak RM100 juta untuk kira-kira 300,000 penduduk miskin bandar melalui e-tunai, yang membolehkan mereka membeli barang keperluan di pasar raya serta kedai makanan yang menjadi rakan kongsi di seluruh negara.
“Walaupun terdapat banyak kemungkinan dan sesuatu yang tidak diketahui termasuk landskap politik yang mencabar sejak awal pandemik, kerajaan telah melakukan yang terbaik dan akan terus melindungi kehidupan serta mata pencarian, sama seperti yang dibuat oleh negara maju yang menghadapi krisis yang sama,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/07/ppn-akan-pimpin-malaysia-keluar-dari.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiada Rancangan Ceburi Politik Tanding Pru15 Kata Tengku Zafrul

Tiada Rancangan Ceburi Politik Tanding Pru15 Kata Tengku Zafrul

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 262 hits
agendadaily com19 7 2021Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul AzizMenteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz menegaskan beliau tidak bersedia untuk bertanding mana mana kerusi pada Pilihan Raya Umum Ke 15 m...
Tengku Zafrul Adakan Libat Urus Ppn Bersama Sarawak

Tengku Zafrul Adakan Libat Urus Ppn Bersama Sarawak

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 384 hits
Kerajaan Sarawak telah memberi beberapa input dari perspektif Sarawak ke arah memperkukuhkan ekonomi negeri dengan mengambil kira impak pandemik Covid 19 dan sumbangan kepada ekonomi nasional KUCHING Satu sesi libat urus mengenai Pelan Pemu...
Tengku Zafrul Says Tapped Dr Mahathir Guan Eng Others In Opposition For Views On Malaysia S Covid 19 Recovery

Tengku Zafrul Says Tapped Dr Mahathir Guan Eng Others In Opposition For Views On Malaysia S Covid 19 Recovery

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 203 hits
Finance Minister Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz said it is important that the government take an inclusive and consultative stance by working with the Opposition as well as other societal stakeholders in overcoming the Covid 19 pandemi...
Malaysia S Finance Minister Tengku Zafrul On The Bendera Putih Campaign Job Losses And Standing For Election

Malaysia S Finance Minister Tengku Zafrul On The Bendera Putih Campaign Job Losses And Standing For Election

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 296 hits
With Malaysia s health care system heaving from the rise in Covid 19 cases the soaring vaccination rate is giving hope that things can be brought under control But can Malaysia s less than ideal political dysfunction be overcome to get the ...
Waspada Penipuan Iklan Jawatan Kosong Kata Pos Malaysia

Waspada Penipuan Iklan Jawatan Kosong Kata Pos Malaysia

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 213 hits
Pos Malaysia menasihati orang ramai agar tidak mendedahkan maklumat tersebut dengan tidak membalas apa apa permintaan melalui telefon atau perkhidmatan pesanan teks e mel atau kaedah lain KUALA LUMPUR Orang ramai dinasihatkan agar berwaspad...
Kawat Duri Elak Penduduk Keluar Masuk Kata Kpd Wangsa Maju

Kawat Duri Elak Penduduk Keluar Masuk Kata Kpd Wangsa Maju

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 220 hits
Pemasangan kawat duri itu dilaksanakan di satu blok sahaja kerana blok lain kurang berisiko PETALING JAYA Polis menjelaskan pemasangan kawat duri di laluan tangga Blok C Projek Perumahan Rakyat Kampung Baru Air Panas Wang Maju yang tular di...
Bukan Di Malaysia Kata Polis

Bukan Di Malaysia Kata Polis

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 158 hits
Ketua Polis Selangor Arjunaidi Mohamed berkata hasil semakan mendapati kejadian tersebut berlaku di luar negara SHAH ALAM Polis Selangor hari ini menafikan satu video kejadian rompak dan berbalas tembakan yang dikatakan berlaku di sebuah kl...
Malaysia Only Country Giving Comprehensive Moratorium Estimated Rm80b Zafrul

Malaysia Only Country Giving Comprehensive Moratorium Estimated Rm80b Zafrul

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 204 hits
The six month loan moratorium offered through the National People s Well Being and Economic Recovery Package is estimated to bring relief of up to RM80 billion to individual and business borrowers said Finance Minister Tengku Zafrul Abdul A...
263 Rakyat Malaysia Di Arab Saudi Tunai Haji Tahun Ini Kata Menteri

263 Rakyat Malaysia Di Arab Saudi Tunai Haji Tahun Ini Kata Menteri

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 293 hits
263 rakyat Malaysia di Arab Saudi tunai haji tahun ini kata menteri nbsp Dikemas kini 5 jam yang lalu Diterbitkan pada 14 J
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Buat Apa Jika Terseliuh



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Secret To Effortless Living Collaboration With Ashdown Studio

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Alhamdulillah Hujan Turun Lebat

Wajibkan Fasih Bm Untuk Dapat Warganegara Pemuda Umno