Pkp Peniaga Kecil Bersyukur Punca Rezeki Tak Tertutup


Oleh Hazira Ahmad Zaidi dan Adnan Ibrahim KOTA BHARU 16 JANUARI 2021. Kebanyakan peniaga kecil melahirkan rasa gembira berikutan langkah kerajaan yang membenarkan mereka berniaga dalam tempoh pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang bermula hari ini hingga 26 Januari. KHIS/NIK ABDULLAH NIK OMAR KOTA BHARU: Bagi kalangan peniaga kecil, kebenaran yang diberi kerajaan untuk mereka beroperasi sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) berkuat kuasa adalah rahmat tidak terhingga kerana punca pendapatan mereka tidak tertutup.
Mengakui walaupun pendapatan susut sedikit, keadaan sekarang jauh lebih baik berbanding ketika PKP Mac tahun lalu apabila ramai peniaga yang gulung tikar kerana tidak dapat beroperasi beberapa bulan ketika itu.
Bagi peniaga roti tempayan, Muhammad Hazwan Ahmad Zaidi, 27, dia berasa lega apabila kerajaan mengumumkan peniaga sepertinya boleh berniaga seperti biasa.
"Saya berasa lega, tetapi tetap mengambil langkah bagi memastikan pelanggan yang datang ke kedai mematuhi prosedur operasi standard (SOP) dengan memakai pelitup muka, mendaftar melalui Aplikasi MySejahtera, menjalani pemeriksaan suhu badan dan mengamalkan penjarakan sosial satu meter ketika membeli di kedai.
Disyorkan Untuk Anda Colek Cherang tarikan utama pada RamadanPeniaga minta kecualikan sewa bulananColek Cherang tarikan utama pada RamadanColek Cherang tarikan utama pada Ramadan
KOTA BHARU 16 JANUARI 2021. Kebanyakan peniaga kecil melahirkan rasa gembira berikutan langkah kerajaan yang membenarkan mereka berniaga dalam tempoh pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang bermula hari ini hingga 26 Januari. KHIS/NIK ABDULLAH NIK OMAR "Saya akan memastikan tiada pelanggan makan dalam premis dan mematuhi SOP yang ditetapkan," katanya.
Muhammad Hazwan berkata, dia membuat persediaan awal malam tadi memandangkan pelanggan hanya boleh membeli makanan yang dibungkus sahaja.
Peniaga jeruk, Siti Hajar Buang, 40, berkata dia berasa lega apabila kerajaan memberi kebenaran berniaga, sekali gus mengembalikan kestabilan ekonomi peniaga di Kelantan yang sebelum ini terjejas berikutan penularan pandemik COVID-19.
"Saya tidak kisah apa sahaja syarat dan peraturan ditetapkan asalkan boleh berniaga seperti biasa dan mencari pendapatan untuk kelangsungan hidup.
"Sebelum ini memang perniagaan 'sakit' kerana hampir tiga bulan saya terpaksa bekerja dari rumah dan mengambil tempahan secara dalam talian, tetapi sekarang sudah ada sedikit longgar jadi memudahkan saya berniaga, sekurang-kurang ada juga pelanggan," katanya.

KLUANG 16 JANUARI 2021. Shahrizal Shahrom (Kiri) menyerahkan bungkusan air teh ais yang ditempah oleh pelanggan yang datang ke Restoran Nasi Padang miliknya di bandar Kluang.STR/ADNAN IBRAHIM.Sementara itu di Kluang, peniaga yang ditemui mengakui bersyukur dengan kebenaran diberikan kerana mereka masih boleh mencari pendapatan berbanding PKP pada Mac lalu apabila mereka hilang pendapatan buat beberapa bulan.
"Alhamdulillah, walaupun dalam PKP, jualan makanan tengah hari di kedai kami amat memuaskan," kata Shahrizal Shahrom, 30.
Menurut Shahrizal, walaupun hanya dibuka jam 11 pagi, pelanggan tetap Restoran Nasi Padang yang beroperasi di tengah bandar Kluang tetap datang untuk mendapatkan menu kegemaran mereka di sini.
Katanya, berikutan PKP yang berkuat kuasa 13 Januari lalu, pihaknya mengubah sedikit cara urusan jualan iaitu dengan cara penghantaran ke rumah pelanggan atau datang ke kedai untuk memilih sendiri sebelum dibungkus dibawa pulang.
"Tidak ada pelanggan dibenarkan duduk makan atau minum di kedai kami dan pelanggan juga amat memahami prosedur operasi standard (SOP) yang perlu dipatuhi semua pihak," katanya yang menyifatkan pelaksanaan PKP kali ini jauh lebih baik berbanding Mac tahun lalu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/01/pkp-peniaga-kecil-bersyukur-punca.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rezeki Pkp 2 0 Adik Ipar Bagi Ikan Siakap Besar

Rezeki Pkp 2 0 Adik Ipar Bagi Ikan Siakap Besar

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 517 hits
Hi korang Ini kisah awal pagi Isnin pernah terfikir tak orang hantar ikan fresh hidup lagi kat rumah korang seawal pukul 1am Tak pernah dibuat kat orang kan Nak dijadikan rezeki adik Ipar baru balik memancing terus hantar 3 ekor ikan Siakap...
Pkp Peniaga Bimbang Akan Rugi

Pkp Peniaga Bimbang Akan Rugi

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 271 hits
Reaksi seorang peniaga menunggu pelanggan selepas semua premis perniagaan makanan hanya dibenarkan beroperasi untuk perkhidmatan pembungkusan berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Anjung...
Jangan Rampas Punca Rezeki Kami Kata Nelayan Langkawi Kepada Mb

Jangan Rampas Punca Rezeki Kami Kata Nelayan Langkawi Kepada Mb

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 159 hits
Semalam Kedah mengumumkan rancangannya untuk menebus guna hampir 1 900 ekar tanah berhampiran lapangan terbang Langkawi GEORGE TOWN Rancangan kerajaan Kedah untuk menebus guna sebuah pulau seluas 2 000 ekar di perairan Langkawi akan menjeja...
Peniaga Pasar Malam Berang Larangan Berniaga Dalam Tempoh Pkp 2 0

Peniaga Pasar Malam Berang Larangan Berniaga Dalam Tempoh Pkp 2 0

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 362 hits
January 16 2021 Presiden Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia Mohd Ridzuan Abdullah menggesa kerajaan membenarkan golongan peniaga pasar malam meneruskan operasi sepanjang perintah kawalan pergerakan Katanya dia menjangka...
Peniaga Dikompaun Jual Minuman Keras Rokok Seludup Dalam Van

Peniaga Dikompaun Jual Minuman Keras Rokok Seludup Dalam Van

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 266 hits
Tin tin minuman keras yang dirampas dari peniaga dalam van mengingkar PKP semalam oleh polis IPD PJ Foto Ihsan IPD PJ KUALA LUMPUR Tindakan seorang peniaga yang menjual minuman keras dan rokok seludup menggunakan van melebihi waktu yang dit...
Covid 19 Peniaga Besar Dapat Bantuan Peniaga Pasar Malam Dibiar Merana

Covid 19 Peniaga Besar Dapat Bantuan Peniaga Pasar Malam Dibiar Merana

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 184 hits
Kerajaan darurat Perdana Menteri Muhyiddin Yassin digesa melihat nasib peniaga pasar malam dan uptown yang terjejas teruk berikutan larangan berniaga akibat Perintah Kawalan Pergerakan Presiden Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana...
Amaran Dah Diberi Sejak Oktober Lalu 4 Peniaga Jalanan Di Kawasan Lampu Isyarat Disaman Polis

Amaran Dah Diberi Sejak Oktober Lalu 4 Peniaga Jalanan Di Kawasan Lampu Isyarat Disaman Polis

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 214 hits
Selasa 5 Januari 2021 empat penjaja jalanan di persimpangan lampu isyarat di Taiping Perak telah disaman polis nbsp Ketua Polis Daerah Taiping Asisten Komisioner Osman Mamat berkata empat penjaja terbabit disaman kerana perbuatan mereka itu...
Kartel Daging Peniaga Dakwa Ikan Bilis Ditangkap Jerung Masih Bebas

Kartel Daging Peniaga Dakwa Ikan Bilis Ditangkap Jerung Masih Bebas

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 331 hits
Kebanyakkan Peniaga yang ditinjau pendapat mereka mengenai Kartel Daging berkata mereka sudah bertahun lamanya terseksa dalam diam mengetahui kewujudan kartel itu dan kecewa dengan sikap sambil lewa pihak berkuasa terhadap sindiket itu Maaf...
Tawa Dalam Tangisan Peniaga Makanan Musim Banjir

Tawa Dalam Tangisan Peniaga Makanan Musim Banjir

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 235 hits
Oleh MOHAMAD FAIZAL HASHIM HASHIMAH Md Noor tidak menang tangan menyediakan makanan yang ditempah untuk diedarkan kepada mangsa banjir di PPS SMK Taman Kota Jaya Kota Tinggi Johor hari ini FOTO RAJA JAAFAR ALIKOTA TINGGI Rumah seorang pengu...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live